AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Bilvård ]

Vilka tvättar sina bilar hemma?

Visad 19.594 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2015-06-07 16:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alfa o BMW
En av anledningarna att vi har singel på garageuppfarten var just att jag skulle kunna tvätta bilen hemma i lugn och ro. :)

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[169.173]
Antal inlägg1.001 st
Postad/Inlagd2015-06-10 11:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vem bryr sig egentligen förutom sura politiker och kommunkärringar och ett gäng miljömuppar om du tvättar bilen på gatan..hela landet består bara av massa förbud för allt och folk är lydiga och gör som staten säger.

Ska man angripa miljöproblemen är det Kina och USA som är bovarna, att hålla på med att man inte ska tvätta bilen på gatan är bara skrattretande, det finns inte ens belägg för att det är så skadligt som vissa påstår utan bara ett led i det sjuka man håller på i landet och folk går på det mesta staten kommer ut med...           IP: ...[114.111]
Antal inlägg14.816 st
Postad/Inlagd2015-06-10 11:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är fortfarande trist att vara osams med sina grannar. Testa själv. Jag har gjort det. Inte kul. Det spelar ingen roll att man har "rätt" och den andra är en idiot.

-------
//Lövet           IP: ...[.160.85]
Antal inlägg809 st
Postad/Inlagd2015-07-20 22:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Mina grannar säger " kan du ta min när du ändå håller på..." :) En gång kom en miljö-mupp förbi och filmade (!!!), sa att jag utförde ett miljö-brott mm, skulle anmäla etc.... Jag tvättar nästan bara med varmt vatten, undantaget är första tvätten efter vintern ( tvättar nästan aldrig under den). Den smuts som kommit från vägen och fastnat på bilen, rinner då ner i dagvattnet. Men det gör ju också allt väg-skit, i alla brunnar, så vad är egentligen miljöproblemet.

Om jag åkte till GDS, kommer den skit som fastnat på bilen att gå i miljövänligt avlopp. Men det är ju en helt försvinnande del av all skit som blir på vägarna. Nä, vi pratar om att fånga mygg, och svälja kameler......

Bor i villa, har både uppfart, grusad, och asfalt, med bra fall till dagbrunn.... ;)

em3           IP: ...[.174.78]
Antal inlägg8.329 st
Postad/Inlagd2015-07-20 23:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag tvättar på jobbet, vi har två bilhallar med högtryckstvätt, tryckluft, dammsugare och billyft i den ena lokalen. Så varför tvätta hemma? Inge bra att tvätta utomhus heller, antingen ligger solen på eller så regnar det.

Tvätta på tomten har ingen i familjen gjort sedan 90-talet, känns antikt på något vis och inte är det miljövänligt heller.

5,5ton tungmetaller och 5000ton tvättmedel är inge vidare att låta rinna rätt ut i naturen varje år, så jag hade åkt till betaltvätthall om jag inte haft tillgång till jobbets och gjorde så under de perioder jag inte arbetat på bra arbetsplatser.

[LÄNK]

Har man långt till tvätthall, tvätta på gräs eller grus! Låt det inte rinna ut i dagvattnet.

Mvh Stephan           IP: ...[.60.202]
Antal inlägg809 st
Postad/Inlagd2015-07-21 00:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Oj då Stephan, höga hästar....alla dina "ton" av tungmetaller och tvättmedel, ospecificerade, var kom dom ifrån? 1, 5, 10 eller annan % som är "miljöbovar" och tvättar hemma, eller? Du måste nog förklara lite mer, så att alla " dödliga" hänger med, tror jag...

em3
          IP: ...[.174.78]
Antal inlägg2.347 st
Postad/Inlagd2015-07-21 06:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
@ em3, läste du det som stod i länken som Stephan har i sin post eller vräkte du bara ur dig ditt inlägg?

F ö så håller jag med dig i ditt resonemang kring att det ju ligger en massa skit på vägarna som rinner ner i dagvattnet när det regnar så jag köper inte heller fullt ut tanken på att det skulle vara så herrejösses farligt att tvätta bilen hemma.

Jag gör det men har turen att det inte finns en dagvattenbrunn i närheten så den lilla skit mina bilar bidrar med hamnar i marken. Sen är det inte alla förunnat att ha tvätthall på jobbet....

Niklas

Fransosen           IP: ...[.221.95]
Antal inlägg809 st
Postad/Inlagd2015-07-21 09:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Hej Fransosen, jag läste och provocerade lite, för jag tyckte det var ren och skär ihålig propaganda i artikeln. Jag är mycket miljömedveten, men blir rätt arg när någon, i detta fall Svenskt vatten, försöker vinkla fakta ( om det ens är riktiga fakta...).

Jag vidhåller mygg och kamel-resonemanget och tycker inte att tveksam propaganda och lagar gynnar det totala miljöarbetet samt förståelsen och respekten för den.

Sorry om det var för provocerande.-

Antal inlägg22.885 st
Postad/Inlagd2015-07-21 10:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frågan är som sagt vilken källa som "håll Sverige rent" har i sina påståenden om mängderna föroreningar från biltvättande.

Det känns för övrigt som att väghållarna skjuter över problemet på bilägarna genom att vräka ut salt så fort det finns risk för en snöflinga på vägbanan - salt som både får bilarna att rosta samtidigt som behovet av att tvätta bilarna med diverse kemikalier ökar katastrofalt (kolla hur rena bilarna är vintertid i Norrland där det inte saltas!).

Sedan är jag lite fundersam kring hur miljövänligt det är att spraya på två liter miljöavfettning på bilen, i stället för en deciliter kallavfettning för att få bilen ren vintertid - frågan är vilket som belastar miljön mest!?

Inte för att försvara miljösvineri, men det känns som miljötalibanerna vill få oss bilägare att sila mygg samtidigt som det sväljs kameler i vår omvärld...visst kan vi alla dra vårt strå till stacken men troligen är det bättre att lägga krutet/pengarna på att t ex. rena avloppsvatten i Baltikum eller att drastiskt minska saltandet på vägarna (något som blir dyrare för väghållarna med mer plogning, men troligen billigast ur ett samhällsekonomiskt perspektiv).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.91.203]
Antal inlägg809 st
Postad/Inlagd2015-07-21 10:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Mycket bra, håller helt med dig, Johan B!

Det är ofta så i samhället, att man går på det som är enkelt och uppenbart, men struntar i att det kanske knappt har någon effekt alls!

Angående salt, vilka bilister har bett om det? Det behövs för att t.ex. SL-bussar i Sthlm ska kunna komma igång i minsta motlut på vintern (säkert på andra orter också). Men om SL hade lagliga och justa däck, skulle det inte vara något problem utan salt. Detsamma gäller annan tung trafik också.

Vi bilister behöver inte salt!? Jo, tyvärr, en del som inte kan köra bil på snö och is, behöver det såklart. Men dom ska kanske avstå vinterväglag överhuvudtaget, eller lära sig!!!!

Oavsett, är det bedrövligt att detta saltande pågår år efter år....

em3

Antal inlägg2.347 st
Postad/Inlagd2015-07-21 16:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
em3, på ditt inlägg verkade det som du inte läst länken öht därav min fråga. Då jag känner Stephan sedan länge vet jag att han brukar ha koll på sina inlägg och källor även om det så klart känns en aning subjektivt när det kommer från just denna källa. Dock så borde dom ha koll men det är jag inte man att bedöma.

Jag tycker som sagt att det är ett märkligt resonemang att det skulle vara så himla farligt att tvätta bilen hemma. Vad skiljer en tvätt från ett rejält regnoväder som även det tvättar av bilen just den skiten som jag kanske skulle tvättat bort om inte regnet kom?

Sen så är det väl så att man kanske inte ska köra en motortvätt på uppfarten men det är inte det vi pratar om heller. Motortvätten låter jag min rekondare fixa.

Och vad det gäller saltandet så förstår jag inte det heller, det är GALET så dom saltar!!! Hörde iofs en förklaring men den är inte vidimerad. Företagen som åtar sig att snöröja får inte betalt för bladen som nöts ner när dom kör med plogen nere varför man ibland ser dom köra med plogen en bra bit ovanför körbanan och saltar desto mer. Saltet är ju billigare än bladen....

Nä, skit i saltet och ploga ordentligt.

Men nu hamnade vi visst lite O.T här.

Och nej, du var inte så farligt provocerande :-)

Niklas

Fransosen           IP: ...[.221.95]
Antal inlägg1.001 st
Postad/Inlagd2015-07-21 17:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
För alla rostskador skulle vi skicka fakturan till Transportstyrelsen, de skulle sluta ganska omgående om de var tvungna betala men så länge andra får stå för notan skiter dom i om de rostskadar bilar så länge deras ego får bestämma.           IP: ...[114.111]
Antal inlägg809 st
Postad/Inlagd2015-07-21 18:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Ja, lanab, vi har inget att sätta emot. Jag undrar om någon i miljörörelsen eller i myndigheten arbetar för att få bort saltet? Transportstyrelsen har ju sin "nollvision" runt halsen, noll döda i trafiken, och vet att olyckorna skulle öka om de tog bort saltet. Miljörörelsen bryr sig knappast om att bilarna tar stryk, det är nog den bistra sanningen. Det enda som skulle kunna ändra tingen är om det visa sig att saltet är rejält skadligt för naturen.

Det finns alternativ, sänkta hastigheter och kanske avstängda vägar, samt annat medel än salt, som är mycket dyrare, för myndigheten, såklart.

Fransosen, jag har också hört om div. mer eller mindre galna upphandlingar, samt sett lika galna plogningar och saltningar på kommunala gator, i "otid". Jag känner en åkare som hade ett kommunalt snöröjningsavtal en tid, det är länge sedan nu, men han sa att det inte gick att köra vettigt, om han inte skulle gå minus på jobbet.

Vi är lite OT, men det har med miljö och skit på vägarna att göra, iaf.

Antal inlägg22.885 st
Postad/Inlagd2015-07-21 18:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När det gäller saltet är faktiskt EU-regler sådant som har tvingat väghållarna i Sverige att minska något på saltandet - så vi kanske kan hoppas på striktare styrning från EU!

Saltet förstör faktiskt grundvattnet utmed vissa vägar, därav EU-styrningarna.

Skulle vara intressant att se någon nationalekonomisk beräkning på vad saltandet kostar samhället när alla parters "skador" har räknats in!

Mvh
Johan B

Antal inlägg14.816 st
Postad/Inlagd2015-07-21 18:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Rostskador är en spottstyver jämfört med en personer som blir invalidiserade och kräver ekonomisk ersättning livet ut. Det måste ni förstå.

-------
Antal inlägg809 st
Postad/Inlagd2015-07-21 19:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 cab -03
Ja, Lövet, du har en klar poäng där, det förstås helt klart att skadorna minskar, Vägverket har nån kalkyl på 60 som räddas till livet, då är det väl en 5 ggr. fler som skulle ha skadats svårt också, typ. Och, det är svårt att jämföra kostnader i liv/invalider och rostskador, såklart.

Men, så som väghållningen sköts idag, med ibland totalt meningslös saltning, t.ex., finns det anledning att vara kritisk, tycker jag.

em3

Antal inlägg22.885 st
Postad/Inlagd2015-07-21 20:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I vissa lägen är saltning både bra och det enda som hjälper mot viss halka, MEN när man vräker ut salt som snöröjning i stället för att ploga blir man trött.

Snömodden som blir av saltet orsakar säkerligen ett antal dödsolyckor varje år - men det vill väl inte transportstyrelsen erkänna...

Mvh
Johan B

Antal inlägg14.816 st
Postad/Inlagd2015-07-21 20:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det gör den säkert men det är ingenting i jämförelse. Tråkigt för bilentusiaster som oss men ni kommer aldrig få något gehör:
"Vi tänkte att lite fler skulle dö i trafiken så vi slipper byta karossdelar på våra 10 år gamla bilar. Vad säger ni politiker det?" Det funkar liksom inte.

-------
Antal inlägg22.885 st
Postad/Inlagd2015-07-21 21:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, men faktum är att i väldigt många fall är snöröjning/plogning samt sandning ett bättre (men kortsiktigt dyrare) alternativ för att hålla vägarna framkomliga/trafiksäkra...

Mvh
Johan B

Antal inlägg1.732 st
Postad/Inlagd2015-07-22 14:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Jag brukar KÖRA bilen fram & tillbaks till nån tvätt enkom för att tvätta. För att låta bilen stå kvar på infarten & sedan tvätta är ju så miljöfarligt!:-/           IP: ...[238.164]
Sida: 1 2 3 4 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 535  -86
Pris: 119.000:-

BMW 330D X-Drive Sport  -15
Pris: 219.000:-

BMW 135i N55 LCI  -11
Pris: 289.000:-

BMW M140i xDrive  -18