AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

adaptive M suspension klonkar

Visad 5.526 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg75st
Postad/Inlagd2015-05-29 19:42
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328iA GT -14
Är det någon som har eller har haft samma problem som jag med det adaptiva chassit?

I låg fart, 5-15km/h, så klonkar det till i hjulupphängningen både fram och bak när jag åker över gupp. Det blir ett relativt dovt metalliskt ljud, nästan som en glapp led, och det känns även mekaniskt i bilen.

Värst är fartgupp som är platåliknande och är ungefär lika långa som ett axelavstånd. När hjulen är på väg ner från guppet inträffar ljude.

Jag har haft in bilen två gånger där de inte kan hitta något mekaniskt glapp eller annat fel. Serviceteknikern kan också höra ljudet så det är inte bara jag som inbillar mig. Jag har även provat en bil med standard chassi en extra gång för att se om problemet även fanns där vilket det inte gjorde.

Bilen ifråga är en f34. Är jag ensam med detta problem?           IP: ...[222.191]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2015-05-29 20:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
Jag har också det adaptiva chassiet på min F30, men känner inte igen det du beskriver.           IP: ...[225.150]
Antal inlägg75 st
Postad/Inlagd2015-05-30 09:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
328iA GT -14
Är det på 335i -12 du har det adaptiva chassit?           IP: ...[222.191]
Antal inlägg10.052 st
Postad/Inlagd2015-05-30 10:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
"Vild" gissning: Fjädringsvägen är kort. De hårda dämparna fjäderbenen fjädrar in liiite om bilen är "lätt lastad". När du åker över guppet o hjulen skall "fjädra ut" så är fjädringsvägen så kort att de fjädrar ut helt, därav klonket. Jag har samma "problem" på min bruxis med aphårda coils o kort utfjädringsväg, samma ljud som för dig när hjulen är på väg "ner från guppet", främst fram. Lastar jag bilen tungt (300-400kg) så är det tyst så länge jag inte kör för fort över farthindret. Så testa att åka 4-5 fullvuxna över ett gupp, bli inte förvånad om det inte klonkar...           IP: ...[.23.252]
Antal inlägg75 st
Postad/Inlagd2015-05-30 10:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
328iA GT -14
Jag misstänker att det är något liknande.

Det som det adaptiva chassit gör är ju att de ställer om dämpkurvorna beroende på hur bilen körs, dock vet jag inte om både kompression/retur- och låg/högfartsdämpning ställs om.

Det skulle kunna vara för lite dämpfaktor vid snabb utfjädring så fjädern får leva sitt eget liv och trycka ut. Kanske är dämpningen nedställd vid låg fart för att öka komforten...           IP: ...[222.191]
Antal inlägg224 st
Postad/Inlagd2015-07-29 23:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Jag har haft min nya F34 320d xdrive med active suspension i 6 veckor. Den konkar/skramlar på det sätt du beskriver. De känns som om något löst eller slitet just när det låter. I alla andra situationen är det inget jag direkt kan anmärka på. Körde precis en tur till Kroatien på 450 mil och njöt av bilen rent generellt men då och då känner jag av detta klonk(skrammel.

Skulle var myckt trevligt att bli av med. På min E91 tod det mig nästan 3 år innan jag hittade ett resonansljud i luftintaget och jag hoppas detta går att lösa snabbare...

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"           IP: ...[.78.214]
Antal inlägg75 st
Postad/Inlagd2015-09-13 11:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
328iA GT -14
Nu har jag haft min bil in på felsökning igen.

Tyvärr var verkstaden mer intresserad av bortförklara eller hävda att det är en produktegenskap (ljudet finns inte på någon annan GT som jag har kört) än att undersöka vad ljudet kommer ifrån och om det går att åtgärda.

Budskapet de lyckades förmedla var att köper man en BMW så får man räkna med lite klonk och att det är lite av ett lotteri vem som får klonket.           IP: ...[.221.36]
Antal inlägg224 st
Postad/Inlagd2017-03-14 20:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Något nytt om klonket?

Jag har som jag tidigare skrivit något liknande. Har fått båda fjäderbenen bytta för ett år sedan men kan inte säga att det blev någon direkt skillnad. Nu under vintern har det snarare blivit värre. Nu tycker jag mig höra klonket på mornarna när jag kör på plan väg med lite höjdvariationer på asfalten. Jag vill ha bort detta för att väcka mitt habegär på ny bil...

Jag tror verkligen inte att jag inbillar mig ljudet. Det låter som kränghämmarstag eller som om jag hade takboxen på. Jag kan tänka mig att det är en kombination av flera olika faktorer som plattformen, toleranser, motorhuv, avgassystem fjädring etc. Men vad skall åtgärdas?           IP: ...[7.99.23]
Antal inlägg224 st
Postad/Inlagd2017-10-27 11:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Lyfter denna tråd efter ganska lång tid...
Nu har en verkstadschef provkört (har haft felet i 30 månader) och han bekräftar att han hör och känner klonket.

Efter en kort sökning i BMWs databas är hypotesen är att det är Active M-suspension som är för hårt mot fjäderbenslagren. Lösningen skall möjligen var omprogrammering av systemet. Jag har stort hopp till detta och det låter rimligt (även om jag hellre hade sett att man hade haft HD-lösning för fjäderbenslagren). Återkommer om en vecka med svar...

Jag är förvånad över att jag verkar vara ensam om detta problem på forumet. Kan det vara så att ni är flera som har problemet men inte uppmärksammat det?

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"           IP: ...[.56.112]
Antal inlägg75 st
Postad/Inlagd2017-10-31 17:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
328iA GT -14
Tack för info!

Hade bilen inne på service idag och verkstaden bekräftade att det finns en Servicefix för detta problem som är omprogrammering.

De ville ha 1600kr för detta och ville inte ta det på goodwill så jag hoppade över.

Återkom gärna med resultatet om du väljer att programmera om           IP: ...[.155.30]
Antal inlägg1 st
Postad/Inlagd2017-11-20 16:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 I GT Xdrive -14
Har samma klonk. Har varit hos BMW en gång de trodde att det var en styrled vilken jag bytte men klonket är kvar. Avvaktar hur det går för dig med uppdateringen av programvaran.

IP: ...[189.100]
Antal inlägg224 st
Postad/Inlagd2017-11-26 17:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Nu har jag kört min F34 320xd i några veckor efter uppdateringen av mjukvara.
När jag bokade fick jag uppgiften att det var Active M-Suspension som skulle uppdateras, men när jag hämtade bilen fick jag beskedet av en annan person att det var styrningen. Jag pratade senare med verkstadschefen som förklarade att de inte exakt vet vad som görs vid uppdateringarna då detta styrs från BMW centralt. Min tolkning är att det är ungefär som en uppdatering av Windows...
Hur som helst så bekräftade han att det var både styrning och Active M-suspension som uppdaterats.

Jag märkte direkt att styrningen var annorlunda och i mitt tycke mycket bättre. Känslan är mer åt hållet av hydrauliskt styrservo. Jag uppskattar detta då jag inte riktigt gillat den alldeles för "lösa" känslan i styrningen som elservot ger. Käns även stabilare på motorväg.

Jag tycker även komforten har ökat när man efterfrågar detta utan att bilen har blivit för mjuk.

Klonket som jag har haft har minskat med kanske 75%. Det är mindre och mer sällan. Det händer dock ibland att jag märker av det så helt eliminerat kan jag inte säga att det är. Missljudet som jag upplever tror jag mer och mer är en kombination av detta ljud från hjulupphängningen (övre fjäderbenslager som är för veka enligt verkstad) och ljud som kommer från ett flertal olika delar som inte är tillräckligt tajt monterade. Tyvärr tror jag att det har med konstruktionen att göra och bottnar nog i en konstruktionsfilosofi att ljuden inte fortplantar sig till kupén.

Frågan om jag tycker att det blev bättre kan jag besvara med ett klart ja! Dock inte helt eliminerat ljud. Som bonus blev styrkänslan bättre.
Jag tycker det var värt pengarna men det borde varit en gratis service fix från BMWs sida. Jag har klagat på detta från andra veckan av mitt ägarskap och det har tagit nästan 2.5 år att komma till denna punkt...

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"           IP: ...[7.99.23]
Antal inlägg676 st
Postad/Inlagd2017-11-27 19:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
cmagnuse

har samma i min med adaptivt chassi. Klonkar vänster fram rätt rejält över små vassa gupp. Låter som kassa stabstag när man kör kullersten typ. Har varit inne på att fjädern kanske ligger snett, att topplagringen e skit eller att någon bussning är slut. Men kanske räcker med uppdatering som ni säger?

Vilken styrning har du? Jag har variabel sportstyrning, är den drabbad av det du säger eller e det bara den vanliga?           IP: ...[.34.104]
Antal inlägg105 st
Postad/Inlagd2017-12-04 13:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
335xi sedan - 13
Saab 9-3 aero - 00
på min 335xi -2013 F30 har jag samma klonk vid låga hastigheter. ljudet har kommit i höstas, vid ca 8000m - 8500m

IP: ...[108.214]
Antal inlägg105 st
Postad/Inlagd2018-01-11 20:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
335xi sedan - 13
Saab 9-3 aero - 00
Nu har BMW kollat det mekaniska som var OK. Sedan gjordes en Adaptive M suspension uppdatering men klonk/knarrandet är kvar.
Nu tror dem att det är Fjäderbenslagring.
Kan det verkligen var rätt?

IP: ...[.72.114]
Antal inlägg105 st
Postad/Inlagd2018-01-29 13:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
335xi sedan - 13
Saab 9-3 aero - 00
Hej
Det är flera av oss med adaptive suspension som har klonk/knarr i framvagnen och framfört det på forum.
Mitt klonk/knarr är bort nu två veckor efter en programuppdatering.
Är det någon som har gjort någon annan åtgärd, typ byt fjäderbenslagring eller gör man ingenting?

IP: ...[128.252]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 419.999:-

BMW 320  -94
Pris: 30.000:-

BMW 750i  -91