AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.788

BMW 530i -07; Orolig tomgång vid kallstart.

Sida 2 av 2
ca
9
calle123
530 e60 -03
Lite tveksam iofs till om skallrandet kom därifrån, men jag ska kolla det där sen! :)
Om dom prylarna är bra kanske man behöver göra ett sånt där röktest för att hitta läckage?
Hittade en bra video också:



Får bli sen när den här satans fimbulvintern är över, har inget garage att vara i.

ca
9
calle123
530 e60 -03
Har kollat lite mer på det här.
Motorlampan började lysa för en månad sen och jag fick felkoder DME 2882/2883 och 28DD som verkar vara typiska för vakuumläckage. Bilen gick lite sämre också, men funkade som vanligt när jag släckte lampan med INPA.

Började skruva lite sen. DISA-enheten är helt ok. ICVn var kanske lite kärv först, jag sprutade i bromsrengöring så nu är den som ny.

Dock, nu med grejer borta kan man se bättre. Jag såg nu att det är ett stort hål i returslangen från CCV-prylen ner till oljestickan. Det förklarar ev också det lilla oljeläckaget som har varit ett tag. Det känns ju som nåt jag borde fixa och kanske kommer det även in luft bakvägen därifrån.

Det bästa sättet verkar vara att ta bort insuget för att komma åt att byta hela CCV-systemet. Fixar man det som nybörjare?
Jag tycker allt sitter åt som satan på min bil, det går inte alls så lätt att få bort allt som det gör när proffsen visar på youtube!? Kanske för att ingen har mekat med det här på 21 år på just min bil...

Da
1.124
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Finns ingen anledning att plocka lös insuget på m54. Lossa luftfilterburken, spjällhus, tomgångsventil så är det inga problem.
Finns även en guide här: Länk
ca
9
calle123
530 e60 -03
Nja, har du gjort det själv?
Har läst på lite om det och det verkar vara jävligt snårigt att göra utan att ta bort insuget, kanske får man inte till det öht då man inte kommer åt.

Tack för länken iaf!
ca
9
calle123
530 e60 -03
Kan ju ge en uppdatering på det här. Har bytt hela CCV:n och gjorde det genom att ta bort insuget.
Vill man byta hela är det nästan ett måste, det var bökigt även med det av.
Har bara kört till affären än så länge, det är först när det blir lite kallare ute som man tydligt märker dom här felen, men jag tror det här löste saken. Har läst på lite på engelskspråkiga forum och det här verkar vara the shit.

Är ett rejält tidsödande jobb, men funkar att göra på parkeringen så här på sommaren, bara man ger sig själv mycket tid och inte stressar. Då är det ett rätt kul jobb, lärorikt för mig. (koppla ut batteriet bara om du inte har nån batteriladdare)

Dock, på min bil hade det nog räckt att bara byta returslangen, det kan man göra utan att ta loss insuget och är väl ett tips för den som har ont om tid och sitter i den prekära sitsen att vara beroende av en BMW och inte ha någon backup. Slangen som går upp till ventilkåpan var dock jävligt spröd/hård i plasten så beslutade mig för att byta hela kitet.

På youtube finns både the50skid och Zeiten som byter på en m54. Utan dom hade jag inte fixat det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.