Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Hej alla BMW-kunniga! Tänkte vända mig till forumet ännu en gång med lite bekymmer. Har en 530i - 07 , 8300 mil (Man). Problemet jag upplever infinner sig vid kallstart , efter en natt på parkeringen eller en dag på jobbet. Till en början ligger varvnålen lugnt och fint. Dock kommer små vågor av lätta vibrationer och ett lätt dån i kupén. 10-15 sekunder in på kallstarten börjar varvnålen "trilla" ner varpå motorn nästan dör. I panik går nålen upp till strax över 1000 varv för att sedan trilla ner igen. Den står alltså och hoppar upp och ner mellan strax under tomgång och strax över 1000 varv. Enda "lösningen" är att ge lite gas men så fort man släpper gasen börjar samma historia igen. Den går inte ojämnt vid färd. Och 5-10 minuter in på färden försvinner problemet helt , t.ex när man stannar vid rödljus och låter den gå ner på tomgång. Är det kallstartsventilen eller ska jag börja gräva en grav? Tacksam för lite hjälp , är ingen mekaniker! Mvh Joacim | |
Det kanske är värt att tillägga; Trycker du ner gaspedalen och håller den bestämt på samma läge , säg 800 varv , vill den ändå upp till strax över 1000 varv och köra samma jojo-visa upp och ner. Som om varven du lägger på motorn med gaspedalen är det nya tomgångsvarvtalet.. | |
Exakt samma problem med min 523 iA-07..inlämnad på BMW just nu för felsökning och det har resulterat inte av alla spridare, Tändstift, tändspolar och uppdateringar av mjukvara.. /Martin //BMW-För dig som älskar att köra |
|
Tjena Martin! Hade du bytt samtliga delar utan resultat och nu lämnat in för felsökning eller hade felsökningen påvisat att delarna behövdes bytas mot nya? Ha't! |
|
Enligt en lokal verkstad som luskat runt lite med kontakter runt om så är högtryckspump och spridare bytt för ca 5år sedan.. Men det är inget som bmw verkstaden ser säger dom.. Hur som helst så verkar det sitta en gamla modellen av spridare i den och det skall bytas. Jag väntar på att det ska godkännas via mitt försäkringsbolag för då är det bara en självrisk för detta dyra jobb... Kommer att köra en flaska redline emellanåt framöver för att smörja spridare... /Martin //BMW-För dig som älskar att köra |
|
Tjenare Martin! Tänkte bara höra hur det går för dig. I mitt fall verkar det som NOx-sensorn var att skylla. Dock har inte verkstaden fått en riktig läsning på problemet eftersom det bara uppenbarar sig när det är kallt. Sista dagarna har vart soliga. Redline säger du? Är det att rekommendera? Mvh Joacim |
|
Har haft/har samma problem med min..! Och det har även hänt efter att ha bytt nox sensor,pump, givare,en spridare. Märkte att bilen hoppa på tomgång ngn gång osv, sen lös motorlampan. bränseadaption", visste inte vad som var fel, men de märkte att tomgången var låg. Höjde den 100varv.. varit normal några dagar.. börjat på 1000varv o sakta gått ner till 650 eller börjat på 800. DOCK så spelade den ett litet spratt med mig idag och gick upp o ner lite ett par gånger. Men i övrigt inga ryck o hopp än så länge, alltså med en jävla massa tur så räckte det kanske med att höja tomgången. Tveksamt men hoppas. O andra sidan har jag samma problem att den går från te x1100-800 upp och ner hela tiden om jag nuddar gasen vid kallstart, vilket jag gärna vill vet om det är det minsta lilla normalt.. :p Like this: Är lite trött på lämna in bilen just nu så har lite tålamod och testar lite, tills lampan kanske lyser igen.. Har också pratat om att byta resterande spridare. Återkom gärna med era resultat. |
|
Tjena Dr! Precis så som din gör i videon gör min. Fast den gör det extremt vid kallstart när det regnat eller vart en fuktig/kall natt. I lördags var jag och hälsa på en polare på Tjörn. Det regnade hela dagen. På natten när jag skulle åka hem var den värsta episoden någonsin. Motorlampan tändes och varje gång varven peakade neråt lät motorn som om den skulle rasa. När felkoderna lästes igår dök "Missfire cyl. 1 & 3" samt "Missfire all cyl." upp på skärmen. Men i lördags räckte det att starta om bilen , då gick den som en klocka. Som om inget hade hänt. Jag har därför svårt att tro att det inte skulle vara något elektrisk. Hade det varit spridare/pump hade inte räckt med en primitiv omstart.. Imorgon ska vi ge det ett nytt försök , ska hålla tråden uppdaterad. Mvh Joacim |
|
Martin hur gick det för dig? Fått nån lösning? | |
Har haft min hos bmw, bytt en spridare, lambda och uppdaterat mjukvaran. Ingen förbättring än så länge. Nu vill dom byta alla spridare... | |
Bytt spridare,spolar och tändstift samt uppdaterat mjukvaran. Den gick bra ca 4-5 dagar efter det..dock med ett nytt fenomen vid varje körning. Varvtalsnålen pendlar lite upp/ner några sekunder när jag stannar bilen, dom hävdar att det kan bli så en kort tid efter det att mjukvaran har nollställs och uppdaterats pga att motorn gör nya inställningar?!?! ..men som sagt ca 5 dagar innan motorlampan tändes igen och misständningar återkom..dock så slocknade motorlampan efter ca 1,5 km och bilen gick riktigt igen. Lämnade in bilen igen och nox-sensorn byttes..samma tomgångs pendlingar kvarstår och verkstaden säger att jag inte ska oroa mig över det...men jag tvivlar :/! Kört några dagar nu och den funkar men frågan är hur länge och är det som det ska ? Kolla gärna på filmen och se om er bil är lika: /Martin |
|
Har märkt att min tomgång kan vara sjukt orolig om jag kör typ 1-3 minuter efter kallstart, stänger av bilen och sätter på den igen. | |
Man blir ju inte klok på skiten.. Gjorde en PRO-TEC-kur på bilen , bränsle och insprutningssystem. Helt sjukt! Sålänge det fanns tillsats i bränslet gick bilen näst intill felfritt. Men när jag fyllde upp tanken igen försvann magin. Dock vill jag påstå att det tog bort udden från symptomen. Gjorde oljeservice och bytte samtliga tändstift. Problemet kvarstår tyvärr och den 23:e byter jag spridare på cyl. 1 & 3 eftersom missfire-felkoderna bara kommer på just 1 & 3. Håller tummarna! Jag fångade inte riktigt vad ville vi skulle se i klippet? Det såg ju lugnt och fint ut :) Mvh Joacim |
|
Ni som har problem med era bilar, vad tankar ni för bensin, 95 eller 98 okt. ? | |
Är det någon som äger en utan lite orolig tomgång vid något tillfälle? :) Jag kör 98 numera. |
|
Jag har gått över till enbart 98 sen någon månad tillbaks. Vad tänkte du? | |
Nej inget speciellt. Köpte min 2010 o hade lite skakningar vid 70-80km/t.Läste nånstans att den motorn trivs inte med 95. Sen det har tankat bara 98okt. Det händer ibland att motorn pendlar mellan 700-800 varv men inte mer. | |
Hej, vet att jag är 8 år sen på bollen här, men jag har samma problem som trådstartaren. Har en e60 530i -03. Efter några minuter efter kallstart så går den ojämnt som sagt. Även andra saker i bilen påverkas. Fläkten går upp och ner i styrka och stereon kan tappa ljudet t.e.x. Är inget fel på batteriet. Sen när motorn blir ordentligt varm, efter några minuters skräckfärd, så går den hur fint som helst. Ingen motorlampa tänds. Kör bilen sällan, ett par gånger i månaden, så har inte hänt så mkt med felet, har vart så här i ett par år. Tacksam för tips, har ingen lust att bli stående med den. Jag har äve felkodsläsare med nåt INPA eller vad det heter som jag kan koppla till datorn, men vet inte vad jag ska kolla efter. |
|
Har du en e60 från 2003? I så fall har du m54 motorn och inte n53 som jag tror denna tråd avser. Vill börja med att säga grattis för det innebär att du kommer kunna laga felet relativt billigt. Jag hade samma problem med min m54. Visade sig vara en dålig DISA enhet och vakumläckage från Vevhusventilationen. Finns mycket att läsa om vakumläckage på m54 om du googlade lite. Men börja med att lösa ut felkoder ur motorstyrenheten. Tror den heter DME även på e60z |
|
Ja just det, det är m54b30 jag har. Kollade felkoder nu. Kommer inte upp nåt relevant. Och motorlampan lyser inte heller som sagt. Jag lyssnade lite vid motorn och jag hör inget ovanligt, inga sugande ljud eller så. Är nåt som skallrar lite, men kanske är att förvänta sig? Bilen har gått 23.000 mil ändå. Men vad skulle kunna vara fel... Dom här DISA-ventilerna verkar ju vara ett vanligt gissel på dom här motorerna och hyffsat lätt att komma åt. Länk Är det rimligt/lämpligt att ta ur den och försöka kolla på den? Annars får jag nog låta det vara. Får bilen stå några min på tomgång och gå lite hackigt ett tag så går det bra att köra sen. |
|
Skallrande kan mycket väl vara DISA! Jag köpte en renoverad på probsten tech. Om du ändå är i området skulle jag råda dig att även rengöra tomgångsventilen som sitter precis under DISA-enheten (I vertikalled). Sök på youtube "bmw m54 idle control valve". |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.