AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Ska jag köpa E39?

Visad 5.010 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg17st
Postad/Inlagd2015-05-12 20:17
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Hallå!

En polare sa att ni var mycket hjälpsamma här på forumet;

Jag ska köpa en andrabil till mig själv... SJÄLVKLART BMW :) (jag får ju bestämma helt själv)

Letar efter E39 runt 15 000:- Men har börjat tappa hoppet och blivit lite feg. Egentligen ska man väl inte ha så stora förhoppningar på en bil för 15 000:-

Touring lr sedan spelar ingen roll.

Vad tror ni, kan man hitta och finns det vettiga bilar som håller iallafall 2-3år för 15 000:-
          IP: ...[4.80.35]
Annons
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2015-05-12 20:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i E39 -98
Tjena!

Självklart kan du det, men med gamla bilar vet man aldrig när något kommer strula.

Köpte en 523 -98 för någon månad sen. Bilen går hur bra som helst. Men ett hjullager måste bytas. Slitagedelar får man alltid räkna med.

Annars är det en riktigt bra och bekväm bil!           IP: ...[115.197]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2015-05-12 22:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hm man hoppas ju att man slipper lägga ner lika mycket på rep som man ger för bilen :)           IP: ...[4.80.35]
Antal inlägg3.930 st
Postad/Inlagd2015-05-12 22:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Klart du ska ha en e39! Här finns ju grymt med kunskap om dem.
Personligen hade jag valt en sedan om du inte behöver touring för att slippa den evigt trilskande luftfjädringen och irriterande kabelbrott till bakluckan.
Blir en sedan nästa gång för mig, barnen börjar bli stora. Hoppas det finns någon fin kvar då bara till mig. Har jag otur finns bara M5:or kvar ;-)

Mvh Ola

Min bil:

[LÄNK]
          IP: ...[156.210]
Antal inlägg1.330 st
Postad/Inlagd2015-05-12 22:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G30 530e -19
E38 740ia -97



Klart du ska köpa en E39 :) Strunta i vad det är för motor och gå istället på skick i den prisklassen. Det dyker upp billiga vettiga ibland på blocket men då måste man vara SNABB.

Lycka till.           IP: ...[114.140]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2015-05-12 23:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
det verkar var svårt med sedan:er ... många touring... och 90% av alla E39 verkar vara importerade importerade!(?)

Men 37-40 tusen mil verkar vara max va de klara, har aldrig sett nån över 40 tusen iallafall :)

Lite småknussligt när man inte mekar själv heller!

Ingen som har en väl omhändertagen E39 o sälja till nån som kommer vårda den ömt!           IP: ...[4.80.35]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2015-05-13 00:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Så ska en E39 se ut Ola!!           IP: ...[4.80.35]
Antal inlägg1.774 st
Postad/Inlagd2015-05-13 05:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G31 IE -20
Viktigaste är att hitta ett så rostfritt exemplar som möjligt, räkna sedan med att den kommer kräva kostant underhåll, behöver inte vara dyra grejer. Men krångla kommer det göra.           IP: ...[201.128]
Antal inlägg3.930 st
Postad/Inlagd2015-05-13 08:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tomasnkpg, tackar! Jag har lagt lite tid på den där..Faktiskt bra mycket fräschare nu vid 28 000 mil än när jag köpte den vid 20 000 mil.
Ett klassiskt exempel på att miltalet är en sekundär faktor vid bilköp.

Mvh Ola

Min bil:

[LÄNK]





          IP: ...[.254.47]
Antal inlägg597 st
Postad/Inlagd2015-05-13 08:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-04 Black Sapphire Metallic #236/239

330ia MT -04 Black Sapphire
Hittar du en väl bevarad e39 med hyfsad utrustningsnivå så får du väldigt mycket bil för pengarna!
Det är ju gamla bilar så underhålla, fixa och trixa kommer du inte undan.
Fördelen med just lite äldre bilar är ju att det som oftast finns billiga reservdelar både oem och eftermarknad.

Sedan som det skrivits tidigare så finns sjukt mycket kunskap om e39 på detta forum! Så har du frågor så kommer du få svar. Men använd sökfunktionen först det mesta finns nog redan avhandlat redan ;)

Min bil [LÄNK]
          IP: ...[9.46.76]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2015-05-13 09:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Shit era bilar är grymt snygga!

Funderar på o hoppas upp en prisklass eller 2! :)           IP: ...[4.80.35]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2015-05-13 09:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Finns iofrs lite för billga pengar

[LÄNK]

[LÄNK]

[LÄNK]

          IP: ...[4.80.35]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2015-05-13 09:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Sen hittar man en sån här... undrar om den lever så många mil till ?

[LÄNK]
          IP: ...[4.80.35]
Antal inlägg8.316 st
Postad/Inlagd2015-05-13 09:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vill du se långmilare som inte är mätarbackade får du leta i ett annat land än Sverige. Här har du en 525tds-96 med 61500mil i din prisklass [LÄNK] En Holländare gav sin 99000milers 525tds-97 till en tysk biltidning förra året [LÄNK] och en tysk körde sin 530dAT-00 118700mil innan den blev skrot i en olycka [LÄNK] automatlådan i 530in klarade 80000mil utan något oljebyte.

Jag hade inte varit orolig för höga miltal, jag är lite sugen på en 740i/6 E38 med 60000mil för övrigt:).

Köp en med få ägare och där nuvarande haft den länge.

Mvh Stephan           IP: ...[.60.202]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2015-05-13 10:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
hehe man kanske skulle kolla på 7 serien oxå!

[LÄNK]

          IP: ...[4.80.35]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2015-05-13 10:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
få ägare iallafall... MEN FÄRGEN!!!

[LÄNK]
          IP: ...[4.80.35]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2015-05-13 10:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det verkar som att ABS problem är vanligt... läste runt lite här.... fanns en hel del kan man säga!
Men mest hur man fixar själv.... inte vad de kan kosta o fixa om man lämnar in på verkstad.

          IP: ...[4.80.35]
Antal inlägg597 st
Postad/Inlagd2015-05-13 11:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-04 Black Sapphire Metallic #236/239

330ia MT -04 Black Sapphire
Har inte haft detta problem själv men det kommer nog ;)
Läs denna så får du en hyfsad bild på vad som är typfel
[LÄNK]           IP: ...[9.46.76]
Antal inlägg2.827 st
Postad/Inlagd2015-05-13 11:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Hej,

Om du inte tänker meka själv, är nog en E39 i 15' kr-klassen ett vågspel. Har du tur, träffar du en säljare som är mer intresserad av få en nöjd köpare än av att göra en "bra affär". Men den chansen är inget att räkna med. Snarast är det väl så, att det inom bilhandel verkar vara fritt fram för allt bedrägeri som kan tänkas.

En E38, vågar jag garantera, håller sig inte felfri. Och verkstadsräkningar för en sån blir lätt bilpriset plus i storlek. Även om 728 borde vara det säkraste alternativet. Kolla rosten, bara. Trösklar och skärmkanter.

En (någorlunda) rostfri E34, 525i, kan jag rekommendera. En sådan är lättare att meka med än E39 och bjuder kanske lättare in till att lära sig på, om du nu inte är van innan. Och den ger också den härliga BMW-känslan. :-)

/Lennart

PS En ABS-sensor kostar nog 1500-2000 att byta (till ny original, vilket är att rekommendera). DS           IP: ...[5.10.21]
Antal inlägg428 st
Postad/Inlagd2015-05-13 13:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535i/5 M62B44 -97
325i Touring -89
E39 är underbara bilar. Som någon skrev tidigare är det en fördel om du kan byta delar själv - annars blir det lätt dyrt. En fräsch långmilare bör ha de flesta slitdelarna utbytta, vilket är ett plus. Man får helt enkelt provköra och bilda sig en egen uppfattning. Min E39 har rullat 36 000 mil och jag är hur nöjd som helst.


lenwib: På vilket sätt skulle E34 vara mer lättmekad än E39? Bilarna är ganska lika i hjulupphängningen och E34 har också massvis med elektronik. M50 skiljer sig inte mycket från M52 vad gäller skruvbarhet heller. Dessutom är det en äldre modell, och det i sig gör det mycket svårare att hitta ett fint exemplar.
          IP: ...[170.213]
Antal inlägg2.827 st
Postad/Inlagd2015-05-13 16:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Erik_W: Att ge sig in i tyckartrådar brukar jag undvika och nu blev jag påmind om att fortsätta att låta bli. :) Men när jag började meka med min första BMW, en E34, tyckte jag den var underbar - "kvalitet är lätt laga" - och steget från min V70 var inte tekniskt så stort. De gånger jag däremot varit i kontakt med E39, har allt känts trängre och lite mer undangömt, som jag uppfattat det p g a strömlinjeformen men naturligtvis också på att fler funktioner lagts till under år av utveckling.

Men jag tar tillbaka. Diskussionen blir ändå lite som den om Påvens skägg, trådskaparen verkar inte vara inne på att meka själv. Min huvudinvändning rörde detta faktum. En bil för 15kkr, som inte skall mekas med av ägaren själv, är fortfarande ett vågspel.

Nu har jag tyckt färdigt! :)

/Lennart           IP: ...[5.10.21]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318  -02
Pris: 45.000:-

BMW M3 F80  -15
Pris: 519.000:-

BMW 530iA  -01
Pris: 10.000:-

BMW 520iA Touring  -01
Pris: 15.000:-

BMW 3,0i  -04
Pris: 60.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen