AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Bränslereläets funktion på E28

Visad 3.792 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg11.168 st
Postad/Inlagd2015-05-07 13:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Reläet använder (detta är min tolkning och slutsats - har inte hittat något pålitligt beskrivning) dessa signaler som inputs till sin logik som styr control-sidan.

Så om det är knas med tex "engine speed input" och den försvinner så kommer troligtvis reläet att stänga av bränslepumpen. Det är kanske detta som är ditt fel, och då hjälper ju inte ett nytt relä.

Sätter du dit ett vanligt relä så använder reläet bara de vanliga terminalerna för att styra reläet, i detta fall troligtvis en kabel direkt från tändlåset och direkt mot jord. Så det kommer alltså att fungera oavsett om de där två andra signalerna (engine speed input / crank) fjantar sig.

Nackdelen är att den står och pumpar hela tiden i tändningsläge II (dvs den slutar inte prima efter någon sekund) samt skulle motorn dö (eller olycka) så kommer bränslepumpen fortfarande stå och pumpa (ända tills du vrider nyckeln till läge OFF eller läge I).

Som tur väl är så har jag hunnit plocka ut min "gokart med tak" (BMW 120i M-Sport) så det får bli den upp! Annars hade det blivit en Volvo 855 :-) Men ska egentligen mest upp där och kolla och kanske ta några bilder och så.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg560 st
Postad/Inlagd2015-05-07 14:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
ok ok nu är jag med..
Finns det något universalrelä som passar bolt on på mina pins ?

Själv har jag bytt från e86 till e28 nu haha = )           IP: ...[76.1.94]
Antal inlägg560 st
Postad/Inlagd2015-05-07 14:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Såg nu att vanligt "extraljusrelä" verkar passa..

Men som du skrev bör man kanske vara säker på resp pins funktion först isf
          IP: ...[76.1.94]
Antal inlägg560 st
Postad/Inlagd2015-05-07 14:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Original

[LÄNK]

Extraljusrelä

[LÄNK]

Verkar funka ?
          IP: ...[76.1.94]
Antal inlägg11.168 st
Postad/Inlagd2015-05-07 14:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det kommer med största sannolikhet inte att fungera.

Extraljusreläet ser ut att toggla load-sidan så att spänningen går ut antingen på terminal 87 eller 87b.
På schemat på bränslepumpreläet kan du se att load-sidan ger spänning ut på både terminal 87 och 87b samtidigt (har ett svagt minne att bränslepumparna är kopplat på ena terminalen och spridarna till den andra terminalen).

Ett helt vanligt mintgrönt bränslepumprelä (som vanliga E34 har) borde fungera. Original som var orange hade bara fyra pinnar så det fungerar inte, men det mintgröna som ersatte det oranga ska ha fem pinnar.

Ska kolla upp lite blad mina gömmor om jag hittar något...
Antal inlägg11.168 st
Postad/Inlagd2015-05-07 14:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Sen måste man vara lite försiktigt, för om det är en styrbox som styr reläet så kan det behövas lite extra skydd inuti reläet. Precis vid tillslagningen så bildas ofta rejält höga spänningsspikar som digital elektronik inte gillar och kan förstöras av.

Om nu elschemat stämmer (mycket if and buts här), så ska dock inte någon styrbox vara involverad i detta, utan det kommer direkt från tändningslåset - så det >borde< vara safe.

Men tar man ett annat bränslepumprelä så ska det vara finnas ett transientskydd i det.

Det är sådana saker som man ska tänka på också när man börjar gå ifrån originaldesign.
Antal inlägg560 st
Postad/Inlagd2015-05-07 15:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
OK tur jag inte hann till biltema kanske då ;-)

Ska prova i em med mitt lagade original... Men vågar nog inte köra iväg fören jag fått hem det nya från bulgarien.           IP: ...[76.1.94]
Antal inlägg11.168 st
Postad/Inlagd2015-05-07 15:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Satt och rotade i mitt elkablage till E30 323i -85 och hittade ett relä som har de funktioner vi efterlyser.
[LÄNK]

Vi har terminal 87 och 87b som båda får spänning när reläet drar.

Samt vi har en skyddsresistor mot höga transienter.

Men terminal-layouten verkar dock inte stämma med vad du behöver.
Antal inlägg560 st
Postad/Inlagd2015-05-07 15:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
ok ok schysst foto!

Får felsöka hastighetsmätaren medans jag inväntar det nya reläet = )           IP: ...[76.1.94]
Antal inlägg11.168 st
Postad/Inlagd2015-05-07 15:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är det där vanliga bränslepumpreläet jag bubblar om (61 36 8 373 700)
[LÄNK]

Sitter i väldigt många modeller
[LÄNK]

Men pinlayouten är inte rätt på detta heller, om nu skissen på Bresch-sidan stämmer
[LÄNK]
[LÄNK]

Load-sidan på ditt bränslepumprelä verkar använda terminalerna i mittenraden, medans detta vanliga bränslepumprelä har två i mitten och en på sidan.

Men för säkerhets ska vi inte lita på skissen på websidan, helt säker är du först när du tar dig en titt själv på reläet och läser av dess skiss och terminal-layouten.
Antal inlägg560 st
Postad/Inlagd2015-05-07 15:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Men det gröna ser väl ut att stämma mot detta?
[LÄNK]

Tror jag har ett sånt liggandes i skuffen tom...           IP: ...[76.1.94]
Antal inlägg11.168 st
Postad/Inlagd2015-05-07 16:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> Men det gröna ser väl ut att stämma mot detta?

Idag 15:14
Men pinlayouten är inte rätt på detta heller, om nu skissen på Bresch-sidan stämmer.
Load-sidan på ditt bränslepumprelä verkar använda terminalerna i mittenraden, medans detta vanliga bränslepumprelä har två i mitten och en på sidan.
Antal inlägg560 st
Postad/Inlagd2015-05-07 16:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Provadr nu mitt omlödda relä.
Funkar lika dåligt - trots att jag ser att relät slår till, en dutt när ja vrider på tändningen, när startmototorn går samt när den är igång.... svårstartad, kommer blårök ur luftfiltret dör efter en stund ganska plötsligt           IP: ...[3.221.7]
Antal inlägg560 st
Postad/Inlagd2015-05-07 16:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Verkade som den blev något mer lättstartad om jag manuellt slöt reläet ett par sek innan start...
          IP: ...[3.221.7]
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2020-11-17 19:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
528i-84
Ursäkta, vet att det är över 5 år sen denna tråden var på tapeten.
Tänkte bara kolla ifall du lyckades hitta felet, jag sitter nämligen med ett nästan exakt likadant problem. Jag får inte bilen till att starta, har gnista och den går igång på startgas, den får helt enkelt ingen soppa. Jag tror att det är reläet som är kasst, jag köper gärna ett nytt för stora pengar om det hjälper, men om jag vill ju heller inte kasta pengarna i sjön om felet ligger någon annan stans.
Har mätt upp reläsockeln och där har jag12v, men får ingen ström till bränslepumpen.
Varken hastighetsmätaren eller varvräknaren funkade när jag körde med bilen senast, så felet ligger kanske inte i bränslereläet.
Tacksam för svar 🙂

So far.. so good.. so what !           IP: ...[.25.151]
Antal inlägg11.168 st
Postad/Inlagd2020-11-17 21:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Overrida bränslepumpreläet.

Bom! På 3.42 sekunder vet du om problemet är före eller efter reläet (och därmed har du halverat din felsökningsrymd).

Här är ett par trådar där jag diskuterar detta (exemplet är för en E34 535i men konceptet är identiskt för alla bilar med ett relä för bränslepumpen).

Overrida bränslepumprelä - se mitt inlägg i tråden (5 inlägg ned)
[LÄNK]

Overrida bränslepumprelä samt generisk info om bränslepumpreläet - se tråden
[LÄNK]
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2020-11-18 00:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
528i-84
Tackar för snabbt svar!
Okej, ja det kan ju vara en vettig lösning, så får jag förhoppningsvis veta om det är före eller efter reläet som det spökar.
Det får nog bli den enkla varianten med en kabel emellan, din lösning ser ju både proffsig och säker ut, men jag är ingen hejare på elektronik så jag avstår nog från att få ihop nått liknande ;)

Det finns ingen risk att man råkar skada någon övrig elektronik med att overrida i reläsockeln?

Har ju ett relä med 7 stift, så om jag har förstått det rätt så sitter det även en pump inne i tanken.
Kommer båda pumparna aktiveras vid overriden, om dom nu fungerar!

Finns det möjlighet att det är något helt annat som gör att det inte kommer fram någon bränsle som det ska, jag ska givetvis byta ut bränslefiltret och eventuellt tömma tanken på gammal bensin, men är det något mer som kan ställa till det än pumparna och bränslereläet?

Blir det så att reläet måste bytas, så hittade jag begagnade originalrelä på nätet, vågar man köpa ett sådant eller ska man istället satsa på nya eftermarknadsrelä ?

Ett nytt Bosch (om man lyckas hitta ett) går ju på nästan 3 papp.

Slutligen till mitt andra dilemma gällande hastighetsmätaren och varvräknaren.
Om jag läste till mig rätt på bränslereläet, så går en av utgångarna på reläet till varvräknaren, kan detta stämma?

So far.. so good.. so what !           IP: ...[.25.151]
Antal inlägg11.168 st
Postad/Inlagd2020-11-18 17:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är man osäker är det lämpligt att sätta en säkring med lagom lågt värde (det är ingen garanti mot allt men kan rädda mot värre skador i vissa situationer).

Denna brukar jag ofta använda i sådana sammanhäng (säkringshållare för flatstiftsäkring standard). Toksmidigt att kunna välja fritt storlek på säkring bland säkringar som alltid finns framför en när man felsöker.
[LÄNK]

Jo, det går att bränna DME ganska lätt. Nu har dessa en hel del skydd på sina in- och utgående anslutningar men det ger bara skydd till en viss grad. Och man vet aldrig hur mycket skydd och vad för skydd det sitter - dessutom varierar det från system till system och årgång till årgång.

Du får helt enkelt kolla på elschemat vad som styrs av vad (det är en generisk regel som gäller för all felsökning).

Generellt sett är det värt att chansa på begagnade (även om du skulle gå på en nit så är det inte hela världen). Men självklart inhandlar man ett sådant först efter att man bekräftat att det faktiskt är reläet det är fel på.

Tänk på att bara för att bränslepumpen nu skulle gå när du gör override betyder inte att du har ett trasigt bränslepumprelä.

Har du verifierat att styrsignalerna fungerar som de ska? Det vill säga att det kommer +12V till ena kontrollsidan samt att du får en full god jord som kan hantera minst 5-10A?

Tänk på att du kan ha multipla fel.
* Det kanske bara är bränslepumpreläet som det är fel på.
* Det kanske är både reläet och control side signalen/signalerna det är fel på.
* Det kanske är både reläet, control side signalen/signalerna OCH trasigt kablage bak till bränslepumpen.

Allt detta betas dock tonkenkelt av på ett par minuter med lugn, logisk, metodiskt och systematiskt felsökning (om man inte är 100% säker så har man inte gjort en komplett felsökning utan måste fortsätta) :-)
Sida: 1 2 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i Coupé  -09
Pris: 105.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14