AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Bränslereläets funktion på E28

Visad 3.802 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg560st
Postad/Inlagd2015-05-06 20:06
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Min bil har nu vid två tillfällen dött för att sedan gå att starta efter en tid igen.

Testade att lägga returledningen i en petflaska och bilen ger en "stöt" med soppa just när jag vrider på tändningen men går sedan inte...

Hur är reläet konstruerat? Kan det vara en krets som pumpar upp tryck en sek när man vrider nyckel och en annan som ska ge pumpen kräm under gång?

Reläet har sju st kontakter...           IP: ...[3.221.7]
Antal inlägg11.172 st
Postad/Inlagd2015-05-06 20:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det du ser är bränslepumpen som primar systemet, de flesta insprutningsmotorer har detta.

Bränslepumpen går alltså en kort tid (alltifrån typ 0.5 till 3 sekunder beroende på märke, modell och system) när du vrider om tändningen.

Du behöver vara vrida tändningen till läge II (dvs du startar inte motorn) så kommer bränslepumpen att prima systemet.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg11.172 st
Postad/Inlagd2015-05-06 20:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Sju stift på bränslepumpreläet? Låter lite väl mycket, tittar du verkligen på rätt relä? Jag förväntar mig bara fyra stift (eller på sin höjd fem).

EDIT : Fel av mig... Det verkar faktiskt ha sju stift...

Läste även att E28 (kanske inte alla) har både en transferpump i tanken och en "vanlig" bränslepump på undersidan av bilen. Om transferpumpen inte fungerar som den ska så kan man i vissa fall få problem att starta bilen.

Båda bränslepumparna skulle dock drivas av samma bränslepumprelä.

Här kan nog någon E28-kunning hoppa in och förtydliga lite mer.           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg560 st
Postad/Inlagd2015-05-06 21:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Ganska säker på att bilen bara har en pump.

Min fråga är om det kan vara så att en krets i reläet kan strula (den som ska driva pumpen under gång) medans den som primar fortf funkar...

IP: ...[3.221.7]
Antal inlägg11.172 st
Postad/Inlagd2015-05-06 21:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Finns vissa indikationer som tyder på att du har en transferpump (detalj #7)
[LÄNK]

Men det är enkelt att avgöra genom att bara köra ner huvudet och se hur många kontakter som sitter där. Är det bara nivågivaren som har två stift så är det ingen pump, finns det fler stift någonstans whatsoever så har du en transferpump.

Ja, det kan vara en krets i reläet som har intermittenta fel. Kan också vara styrsignalerna samt kablage till reläet som strular. Men behöver ju inte vara reläet som har intermittenta fel, du har ju hela kablaget och jordpunkter bak till bilen och såklart själva pumpen. Sen har vi såklart att om en eventuellt existerande transferpump fungerar då och då eller aldrig så kan det påverka hur lätt den startar.

Men vad jag förstår så är det samma relä som används vid priming som när motorn är igång. Men detta ser du med säkerhet på ditt elschema.
Antal inlägg560 st
Postad/Inlagd2015-05-07 08:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Tackar tackar = )

Har bara hittat amerikansk elshema än så länge och dom verkar ha motronic på alla - inte samma relän...

men ska båda pumparna mata konstant vid körning?
Eller används bara den ena vid priming ?           IP: ...[76.1.94]
Antal inlägg11.172 st
Postad/Inlagd2015-05-07 08:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Båda pumparna ska köras konstant vid körning. Men denna uppgift har jag tagit ifrån Bentley (som är något inriktad mot den nordamerikanska marknaden).

Ja, då har vi samma elschema (har också bara det för E28 528e/535i) och båda dessa har ju Motronic, så det lär ju skilja en del mot din L-Jetronic.

Tittar man på elschemat så drivs båda bränslepumpar av samma relä.

Du kan lugnt utgå från att det är så i ditt fall också, dvs att det är ett och samma relä som ger spänning till pumpen/pumparna oavsett om det är priming eller normal körning.

Men hur har ditt felsmptom varit? Du har haft bilen på tomgång och den har plötsligt bara dött? Och direkt därefter var det inga problem att starta?

EDIT : Tog för skojs skull en titt på E30 -85 318i vilket borde ha L-Jetronic. Och där finns ett bränslepumprelä med 7 terminaler.

Du har den vanliga load-sidan med terminalerna 30 och 87/87b.
Sen har du den vanliga control-sidan med terminalerna 15 och 31.
Men sen har du två spännande inputs till, "engine speed input" och "crank input".
Reläet har någon typ av enklare solid state logik.
Jag gissar på att reläet gör lite enklare uppgifter (som tex priming och shutoff när motorn dör).
Antal inlägg560 st
Postad/Inlagd2015-05-07 09:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Första gången så började bilen gå illa för att sedan stanna.
Efter 30 min så startade den som vanligt.

Nu igår när jag skulle starta efter ett kort stopp på macken så ville den inte igång.

Får den precis att starta till ibland för att sedan dö.

Gick tillbaks efter ett par timmar å kunde då köra hem till garaget - nästan...

Provade du med en pet-flaska på returen i motorrummet.

Den ger en dusch när man vrider på tändningen bara...

Ska få reläet genomgånget under dagen av en kollega :)           IP: ...[76.1.94]
Antal inlägg560 st
Postad/Inlagd2015-05-07 09:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Fast det jobbiga är ju att även om den startar å går normalt senare så är jag ju inte 100 på att felet är åtgärdat...

Brukar pumparna spöka sporadiskt också ?

IP: ...[76.1.94]
Antal inlägg11.172 st
Postad/Inlagd2015-05-07 09:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, bensinpumpar har en tendens att fungera bra en tid och kan plötsligt bara dö och kan även få för sig att börja fungera igen lite slumpvis. Ett gammalt trick (som jag själv använt mig av när jag felsökte en gammal Ford Fiesta) är att många bensinpumpar som lagt av temporärt kan hoppa igång om man knackar lite på dem (eller på monteringsarmaturen om de sitter monterade i bränsletanken).

Du kan ju även ha ett glapp eller dåliga kontakter. Det kan vara själva matningsspänningen till reläet, det kan vara glapp i styrsignalerna till reläet, det kan vara glapp i matningsspänningen ut till pumpen, det kan vara glapp i jordningen.

Det behöver inte alltid vara ett komponentfel.
Antal inlägg11.172 st
Postad/Inlagd2015-05-07 09:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Och hitintills har vi bara fokuserat på bränsledelen.

Det kan ju lika gärna vara glapp eller intermittenta fel i tändningssidan också.

För vi vet väl inte om det var bränsle eller tändning som saknades?

Dock så låter det mer som ett bränsleproblem (men svårt att säga bakom ett tangentbord - bör upplevas för att kunna göra den bedömningen).           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg560 st
Postad/Inlagd2015-05-07 09:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Men om det hade varit matarspänningen till reläet så hade ju inte primingen funkat heller ? ;)

Ska gå igenom systemet å kolla å knacka...

Men om jag byter till ny pump. Borde det inte räcka med en i tanken?
Kanske en kraftigare variant ? Biltema 044 ?           IP: ...[76.1.94]
Antal inlägg11.172 st
Postad/Inlagd2015-05-07 09:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Var felet närvarande (dvs kunde du inte starta bilen) när du provade primingen? Om det inte var det så har du endast verifierat att primingen fungerar som den ska när bilen fungerar som den ska.

Men jag förstår din poäng och är lite av det jag pekade ut tidigare när jag tryckte på att det är samma relä som används till priming och normal operation.
Fast här har vi en liten twist, verkar som det finns en enklare logik i det där reläet som kan orsaka olika felbeteenden mellan priming och normal operation. Vi ska dessutom komma ihåg att denna enklare logik använder sig av två input-signaler, så om dessa två input-signaler glappar så slår det igenom i logiken och det ser ut som reläet glappar.

Du kan inte bara knacka lite planlöst och slumpmässigt på bilen. Knackandet använde jag i rent felsökningssyfte. Dvs du måste ha felet närvarande innan det är meningsfullt att prova det. Dessutom måste du kunna upprepa det ett antal gånger för att vara säker att det var just den handlingen som gjorde skillnaden. Dessutom måste du försäkra dig att ditt knackande inte fixar ett glapp istället för en halvdålig bränslepump. Men knackar du mycket lokaliserat, som tex direkt på bränslepumpen (på min E30 323i -85 satt den helt öppen framför vänster bakhjul) så är det i princip bara ett glapp vid bränslepumpens kontakter som du kan påverka. Och skicket på bränslepumpens terminaler har man ju redan undersökt, eller undersöker när man är där i ett steg i felsökningen.

Innan du går och köper nya pumpar så ska du naturligtvis felsöka.
Dessutom så är det ju högst lämpligt att undersöka hur ditt bränslesystem faktiskt är konstruerat, dvs har eller har du inte två pumpar? :-)

Predeliverypumpen används (enligt Bentley) för att hjälpa mot fuel starvation och vapour lock.

Nej, större är inte alltid bättre. Enda som kommer att hända med en högflödespump är att du kommer att pumpa igenom mer bränsle i systemet. Du har ju ett returbränslesystem. Har du en för kraftig pump och dina returledningar är dimensionerade för en mycket mindre pump så kan du råka ut för att systemet inte hinner skicka tillbaka bränslet trillräckligt snabbt och du får ett högre bränslearbetstryck än vad du ska ha och bilen kommer att gå riktigt fett och dåligt.
Antal inlägg560 st
Postad/Inlagd2015-05-07 10:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Yes felet var närvarande även när primingen fungerade.

Misstänker inte pumparna så starkt då den ger soppa vid priming.

Har nu fått alla lödningar omlödda i reläet - dock trodde min kollega snarare på att det var en transistor/resistor ? som påverkades av värmen under huven...

Verkar svårt att få tag på bränslerelän tyvärr.           IP: ...[76.1.94]
Antal inlägg11.172 st
Postad/Inlagd2015-05-07 11:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> Yes felet var närvarande även när primingen fungerade.
Aha, var bra! Det framgick inte helt i felbeskrivningen.
Men då vet vi ju att stora delar av systemet fungerar även när felet är närvarande.

Stämmer, det är som sagt lite solid state logik (lite transistorer och annat smått och gott) inuti det där reläet som kan vara dåligt - eller tex ändra beteende beroende på om det är varmt eller kallt.

Så jag håller med. Antingen är det reläet (eller mer dess logik inuti) eller så är det styrsignalerna in till reläet som spökar.

För du har både "engine speed input" och "crank input" som insignaler till reläet.

Utan att se reläets funktionsbeskrivning så kan jag gissa mig till (baserat på insignalerna) att den känner av om motorn går eller inte - dvs den stryper reläet om tex "engine speed input" signalen försvinner (samtidigt som "crank input" inte indikerar att du försöker starta bilen).

Fungerar varvräknaren som den ska? Inget typ av glapp eller intermittenta fel där?

Njaaa, hittade ett gäng på eBay tex
[LÄNK]

Schmiedmann har faktiskt ett också - tom tillgängligt i danska centrallagret!
[LÄNK]

Finns annars på andra ställen
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]

Fast du får ju såklart kolla upp vilket nummer som står på ditt bränslepumprelä först :-)
Antal inlägg560 st
Postad/Inlagd2015-05-07 12:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
OK sorry om jag var otydlig i början :)

Yes varvräknaren fungerar ypperligt - dock inte hastighetsmätaren men det är en annan story...

Bosch 0 280 230 001 heter mitt relä.

Väldigt varierande priser minst sagt, men lika bra att beställa ett nytt ;)

Stort tack för du tar dig tid och delar med dig!! Ska du på BMW träffen på mantorp?           IP: ...[76.1.94]
Antal inlägg11.172 st
Postad/Inlagd2015-05-07 13:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
De höga priserna reflekterar troligtvis vad det kostar att köpa hos BMW. Priset hos Schmiedmann (original) ger en bra indikation på vad det kostar nytt hos BMW - ca 2500 SEK :-)

Slog upp Bosch 0 280 230 001 och de slutade tillverka detta 01/2013. De gav även en korsreferens till BMW reservdelsnummer 13 63 1 276 264, så med ganska stor säkerhet har du bränslepumprelä #4 (13 63 1 276 264) så de exempel jag gav innan borde matcha vad du har
[LÄNK]

Som kuriosa angav Bosch även artikelnummer till andra bilmärken där detta relä används
Alfa Romeo : 116 85 11 043 00 och 6052 28 760
Fiat : 60522876
Lancia : 60522876
Renault : 77 00 708 960

Kom på att jag borde också ha denna typ av relä i min E30 323i -85 (den har också L-Jetronic). Blev nyfiken, måste kolla nästa gång :-)

Skulle du inte kunna få tag i detta relä på ett enkelt sätt så kan man ju göra en temporär "fullösning" och köra med ett vanligt bränslepumprelä som inte har de där extra styrpinnarna (det ser faktiskt ut att passa).
Kan även vara ett sätt i en del av felsökningen. Om du har ett helt vanligt relä och felet fortfarande finns kvar så är det något annat än problem med de två extra ingående terminalerna som orsakar problemet.

Jomen, planen just nu är att jag tar mig en runda uppom Mantorp! :-)

EDIT: Kom på att jag har hela kabelhärvan liggandes här bredvid. Jodå, jag hade ett sådant 7-terminals uttag i min säkringsbox. Men det var inget kablage framdraget till denna reläsockel så det används i min E30 323i -85. Däremot så provade jag att sätta ett vanligt 5-terminals relä i sockeln och rent passformsmässigt så fungerande det finfint. Så det borde faktiskt fungera att sätta ett vanlig där - fast man får ju kolla upp och jämföra terminaler innan man trycker dit ett sådant såklart.           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg560 st
Postad/Inlagd2015-05-07 13:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Beställde ett från bulgarien via ebay. 50$ ca = )

Dom två extra styrpinnarna - vad tror du dom går till/från ?

Besiktade min e28 igår, inte gjort sedan 2002.. den har stått ett tag minst sagt.
Tanken är att åka i den till mantorp 23 maj = )           IP: ...[76.1.94]
Antal inlägg11.172 st
Postad/Inlagd2015-05-07 13:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag brukar generellt sett inte uppmana att chansa att byta ut delar, men intermittenta fel är riktigt jobbiga att felsöka/jobba med. Så jag skulle nog gjort likadant som du i det här fallet, då det finns en hel del som pekar på just reläet (och speciellt med tanke på den extra och lite ömtåliga logiken som sitter där). Och är priset acceptabelt (som i det här fallet) så är det värt en chansning.

Ehummm! Om de där två pinnarna :-)

Idag 08:38
Men sen har du två spännande inputs till, "engine speed input" och "crank input".
Reläet har någon typ av enklare solid state logik.
Jag gissar på att reläet gör lite enklare uppgifter (som tex priming och shutoff när motorn dör).

Idag 09:34
Fast här har vi en liten twist, verkar som det finns en enklare logik i det där reläet som kan orsaka olika felbeteenden mellan priming och normal operation. Vi ska dessutom komma ihåg att denna enklare logik använder sig av två input-signaler, så om dessa två input-signaler glappar så slår det igenom i logiken och det ser ut som reläet glappar.

Idag 11:16
För du har både "engine speed input" och "crank input" som insignaler till reläet.

Utan att se reläets funktionsbeskrivning så kan jag gissa mig till (baserat på insignalerna) att den känner av om motorn går eller inte - dvs den stryper reläet om tex "engine speed input" signalen försvinner (samtidigt som "crank input" inte indikerar att du försöker starta bilen).

Fungerar varvräknaren som den ska? Inget typ av glapp eller intermittenta fel där?

Ja, men då måste du få fart på din E28 så jag får se den! :-)
Antal inlägg560 st
Postad/Inlagd2015-05-07 13:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Ja jag misstänkte att det var "engine speed input" och "crank input" på dom kontakterna men förstod inte varför jag då skulle prova med ett relä utan dessa :O

Vilken bil tar du upp genom sverige då ? = )           IP: ...[76.1.94]
Antal inlägg11.172 st
Postad/Inlagd2015-05-07 13:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Reläet använder (detta är min tolkning och slutsats - har inte hittat något pålitligt beskrivning) dessa signaler som inputs till sin logik som styr control-sidan.

Så om det är knas med tex "engine speed input" och den försvinner så kommer troligtvis reläet att stänga av bränslepumpen. Det är kanske detta som är ditt fel, och då hjälper ju inte ett nytt relä.

Sätter du dit ett vanligt relä så använder reläet bara de vanliga terminalerna för att styra reläet, i detta fall troligtvis en kabel direkt från tändlåset och direkt mot jord. Så det kommer alltså att fungera oavsett om de där två andra signalerna (engine speed input / crank) fjantar sig.

Nackdelen är att den står och pumpar hela tiden i tändningsläge II (dvs den slutar inte prima efter någon sekund) samt skulle motorn dö (eller olycka) så kommer bränslepumpen fortfarande stå och pumpa (ända tills du vrider nyckeln till läge OFF eller läge I).

Som tur väl är så har jag hunnit plocka ut min "gokart med tak" (BMW 120i M-Sport) så det får bli den upp! Annars hade det blivit en Volvo 855 :-) Men ska egentligen mest upp där och kolla och kanske ta några bilder och så.
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i Coupé  -09
Pris: 105.000:-

BMW 335D  -16
Pris: 300.000:-

BMW 530i LCI N53  -07
Pris: 135.000:-

BMW 320d touring m-sport  -14