AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Vilken kylarvätska ska man ha?

Visad 11.771 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg20st
Postad/Inlagd2015-05-02 23:52
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW728 1999
Tja, öppna expansionskärl kylvätska behållaren.

Och de såg mkt tomt ut, har för mig att det va röd vätska.
(ska försöka infoga bild, nån som vet hur man gör?)

Min fråga är, är de bara att fylla på med kylarvätska?
Och i så fall vilken? Bör jag inte tömma de gamla?

Bilen är en 728 E38           IP: ...[.169.91]
Annons
Antal inlägg1.151 st
Postad/Inlagd2015-05-03 00:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det bör vara blå? Antingen köper du färdigblandad eller så blandar du själv.

Du kan ladda upp en bild här tex [LÄNK] Sen kopiera länken och klistra in här.           IP: ...[.152.77]
Antal inlägg10.519 st
Postad/Inlagd2015-05-03 01:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Man kan inte avgöra typ av glykol på färgen. Så är det bara.

Det finns dock vissa "tumregler" men det finns såpass många undantag så de är inte särskilt tillämpningsbara.

Däremot har Vinyl en poäng, det är inte BMW originalglykol iallafall (den har alltid varit blå till blågrön i färgen - de har aldrig använt rödfärgad glykol).

En gissning skulle vara att du har någon typ av OAT longlife glykol. BMW använder sig av HOAT (Hybrid OAT) longlife glykol. Sedan så har vi den gamla vanliga IAT (icke-organiska) glykolen som behöver bytas vartannat år.

Det man ska undvika är att blanda OAT och HOAT med varandra (att blanda IAT med OAT eller HOAT brukar inte vara lika riskfyllt). Det kan ge fällningar och annat otrevligt och reducera rostskyddet.

Eftersom du inte vet vad du har så skulle jag rekommendera att dränera systemet, flusha igenom och fylla på med något som du vet vad det är - och sedan skriva upp det. Vilket föregående ägare borde ha gjort - det hade gjort det hela lite enklare för dig.
Jag gissar på att det inte finns någon notering eller information om när senaste bytet av kylarvattnet gjordes? Eftersom det är okänt så är det också en bra anledning till att dränera systemet och fylla på med fräsch glykol.

Eftersom det såg tomt ut så fyll på med vanligt vatten så länge medans du bestämmer dig när/var/hur du ska göra med ditt nuvarande kylarvatten.

Det är inget direkt fel med tex OAT longlife glykol i BMW-motorer, de exploderar inte eller liknande. Men eftersom BMW inte använder sig av det så förväntar sig ingen (verkstäder, privatpersoner, tillbehörsbutiker etc) att du har det.

Här finns lite mer att läsa
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2015-05-03 11:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW728 1999
[LÄNK]

[LÄNK]

Nu fick jag till bilderna.

Men vart har all vätska tagit vägen?
Och borde inte kylvätske termometer via rött?
Den är på mitten och helt normal
Enligt instruktionsboken ska man byta kylarvätskan vart tredje år.

Men som sagt jag vet inte vad förra ägaren har använt för vätska.

Jag har kört en lång sträcka med bilen sådär och allt är normalt tycker jag, färddatorn och kassettspelaren blir dock varma när man känner på dem med fingret.           IP: ...[.169.91]
Antal inlägg10.519 st
Postad/Inlagd2015-05-03 13:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det har du rätt i - det mest intressanta är ju vart all kylarvätska tagit vägen!

När kollades nivån på kylarvätskan sist? Dvs vad för tidsram har vi som det kan ha försvunnit under. Är det en vecka, ett halvår, ett år?

Nej, motorn behöver inte överhettas bara för att nivån är låg hos kylarvätskan.

Stämmer, när din bil tillverkades användes den vanliga IAT glykolen och rostskyddet var inte så hållbart och därför uppgav instruktionsboken att man skulle byta vart annat eller vart tredje år.

I lite tidigare instruktionsböcker från tidigt 90-tal och även till E32 7-Serien så står det vartannat år. Men på lite senare modeller som tex E36 (och då gissningsvis även E38) så ändrade de det till vart tredje år.

Gulp! Kassetbandsspelare! Fanns det ens som tillval till E38!?!
Antal inlägg10.519 st
Postad/Inlagd2015-05-03 13:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men vänta nu!

Har du verkligen låg nivå på din kylarvätska?
Lite svårt att avgöra bara på bilderna pga vinkeln.

Om vi säger såhär, om du skulle fylla på - vilken markering skulle du använda för att veta att du har fyllt på tillräckligt och har rätt nivå?
Antal inlägg1.151 st
Postad/Inlagd2015-05-03 16:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nivån ser låg ut, pinnen ska ju sticka upp, som på denna bilden [LÄNK]

När jag va på BMW sist, sa dom att BMW kör med blå.           IP: ...[.85.237]
Antal inlägg2.712 st
Postad/Inlagd2015-05-03 18:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Citerar BMW:s instruktionsbok:

"Kylvätskenivå vid kall motor (ca 20 gradC):

Skruva av expansionskärlets lock.

Kylvätskenivån är korrekt om den övre änden på den röda flottörstången ligger i höjd med påfyllningsrörets övre kant (se skiss på bilden (i instruktionsboken, min anm.) resp. skiss bredvid locket)."

/Lennart           IP: ...[5.10.21]
Antal inlägg10.519 st
Postad/Inlagd2015-05-03 20:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis, var det som lenwib refererar till som jag ville trådskaparen skulle gräva fram och dubbelkolla mot.

Det varierar som sagt mellan olika modeller hur man läser av nivån. På min gamla E34 så var det en markering på expansionskärlet (stod även "KALT" utskrivet).

Min E87 har samma avläsningssystem som bilden som Vinyl länkar till. Bredvid pinnen står dessutom avläsningsinstruktioner.

På trådskaparens system så verkar det vara ett annat avläsningssystem (precis som lenwib helt korrekt pekat ut). Det står faktiskt avläsningsinstruktioner precis bredvid hålet på trådskaparens bilder - var där jag började fråga angående hur trådskaparen läser av nivån.

Nu kan dock nivån vara låg ändåså, lite svårt att avgöra om pinnen är i nivå på påfyllningsrörets övre kant eller inte - men det jag ville uppmärksamma var att det var ett lite annorlunda avläsningssystem än andra motorer. Vi kanske försöker lösa ett problem som inte finns :-)

@BMW728E381999 : Vilken metod använde du för att läsa av nivån på kylarvätskan?

@Vinyl : Vilken auktoriserad BMW-återförsäljare sa detta till dig?
På vilken fråga fick du detta svar?
Svaret i sig är inte direkt fel, färgen på glykolen BMW använder är blå. Men informationen är fullständigt värdelös när det gäller att köpa rätt glykol.
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2015-05-04 13:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW728 1999
Sorry för sent svar. Jobbar natt så blir inte mkt data tid=(.

Iaf jag har nog fattat fel. För när jag skulle kolla nivån så var bilen kall.

Jag starta bilen, sen efter en stund stängde jag av bilen och då stack pinnen ut.

Kolla bilderna.

[LÄNK]

[LÄNK]

Men själva behållaren ser tom ut, när man kollar i den.

Sen om jag skulle vilja fylla på lite, vad ska jag ha i?
Vet ju inte vad föra ägaren har lagt. Har iaf läst runt lite och hittat den här, någon som rekommenderar den?

[LÄNK]

Och som sagt måste man tömma allt och fylla på nytt, vart tredje år?
Vet faktiskt inte när bilden blev tömd på kylarvätska.

-------------------------------------------------------------------

bmw-slangen : Ja den har kassett, rätt coolt faktiskt.

Jag har heller aldrig kollat kylarvätskan sen jag köpte den (för ca 1 månad sen), har kört mellan gbg och Stockholm med den 2 gånger utan att kolla nått och bilen va kanon.

IP: ...[.169.91]
Antal inlägg10.519 st
Postad/Inlagd2015-05-04 17:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, du ska kolla nivån på kylarvätskan med helt kall (och avstängd) motor. Detta står också precis bredvid påfyllningshålet :-) Samt i instruktionsboken :-)

Medföljde det en instruktionsbok till bilen förresten?

Nja, visar mätaren på rätt nivå så ska du ju naturligtvis inte hälla på mer kylarvätska. Om du är osäker om "flötet" fungerar, så prova att tryck ned den lite lätt några centimeter och kolla att den flyter upp till samma nivå igen.

Förutom pinnen så finns det även en elektronisk givare som varnar när nivån på kylarvätskan är för låg. Men nivån måste sjunka rejält innan den börjar varna. Men den finns där iallafall.

Ja, om man inte har en susning om vad som i kylsystemet i nuläget så är Peak's det bästa alternativet.

Yes, med "vanlig" glykol (dvs inte longlife glykol som OAT eller HOAT) så är det rekommenderat att byta vart tredje år. Eller någonstans där runtomkring.

Fyller du på med den nyare typen dvs longlife glykol så säger biltillverkaren att det är lifetime dvs inget byte behövs (men å andra sidan behöver de aldrig någonsin stå för konsekvenserna). Så ett byte vart 5-6 år kan vara på sin plats (typ en fördubbling av livslängden).
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2015-05-05 13:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW728 1999
När motorn är helt kall (kollar när bilen ståt övernatten) så är pinnen i höjd med locket. Men kanske bra o hälla i lite Peak?

Ja instruktionsbok finns, men inte alltid man fattar till 100.
Jag skulle byta torkarblad, så visade sig att krokarna är åt olika håll, så kunde bara byta passagerare sidan och inte förärar sidan, är de normalt?

Kolla i boken och där står de inget om de.
Så boken är inte alltid "hjälpsam".           IP: ...[.169.91]
Antal inlägg10.519 st
Postad/Inlagd2015-05-05 15:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Håller med - de där instruktionsböckerna har vittrat sönder fullständigt med modellutvecklingen - numera innehåller de mest "tröjor och dekaler" (som de sa i Göta Kanal) :-)

Men lenwib hittade ju ett textstycke i sin instruktionsbok. Har inte du samma?

>> ...så är pinnen i höjd med locket. Men kanske bra o hälla i lite Peak?
Nu förstår jag inte hur du resonerar. Varför ska du hälla på mer kylarvätska när den indikerar att den är på maximal nivå?

Kan du utveckla din tankegång här (så jag hänger med på hur du resonerade)?

Mmmm, det där med torkarbladen känner jag igen :-)

Likadant på tex E34. Yes, kroken är åt olika håll på förar- och passagerarsidan - så man behöver en typ av torkarblad för förarsidan och en typ av torkarblad för passagerarsidan.

Det där kunde ju varit en bra detalj att ha med i instruktionsboken! Men numera står det väl att man måste boka tid hos auktoriserad BMW-verkstad för att byta torkarbladen. Sedan måste vindrutetorkarkontrollenheten programmeras om och initieras med de nya torkarbladen :-)

Själv brukar jag alltid kolla upp vilka torkarblad som ska användas innan jag köper, tex genom att kolla olika betrodda källor (exempelvis Bosch). Då vet man vad man ska ha, de billiga webföretagen får man utgå ifrån att de visar helt fel på sina hemsidor.
          IP: ...[76.1.87]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2015-05-05 22:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW728 1999
Står samma sak i min bok som i lenwib s.

Om du kollar på den bilden så ser man tydligt vart är min och max.
[LÄNK]

På BMW kan man inte se de så tydligt( eller?).

Pinnen är i höjd med öppningen när motorn är kall, är den varm sticker den ut. Se bilden ( den gula markeringen) Men när den är varm så sticker den ut som på bilden.

Är de lätt att tömma behållaren själv utan att besöka en verkstad?
          IP: ...[.169.91]
Antal inlägg10.519 st
Postad/Inlagd2015-05-05 23:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, den bollen var tydlig angående max/min-nivåerna - no question about it.

Men BMW's kan inte bli så mycket enklare heller (enda nackdelen är väl att man måste skruva av locket isåfall samt att min-nivån är inte lika tydlig).

Är pinnen i jämnhöjd med öppningen (med kall motor)?
If YES: Perfect! Done! Have a beer!
If NO: Fill up!

Det kan nog inte bli enklare än det :-)

Din nivå är således korrekt.

Vad är det mer exakt som du är osäker på?

Ja, det ska finnas en dräneringsventil i nederkanten av kylaren. Men då tömmer du bara kylaren och dess expansionskärl.

Du har fortfarande en större mängd kylarvätska i toppen och blocket som inte dräneras - för att dränera detta måste du skruva loss en dräneringsplugg som sitter på blocket. Den är lite knepig att komma åt och bruka sitta ganska hårt.

EDIT: Angående dräneringspluggen i kylaren, du bör se en sådan här blå plugg om du har originalkylare
[LÄNK]
[LÄNK]

Brukar väl inte vara helt ovanligt att de där går sönder när fipplar med dem, så en i reserv är nog bra att ha INNAN man ger sig på den - inte så kul att stå där med en avbruten dräneringsplugg (hände mig med min E34 535i - flopp sa det så gick den av - som tur var så hade jag en i reserv).
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2015-05-05 23:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW728 1999
Sorry glömde denna bild

[LÄNK]           IP: ...[.169.91]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2015-05-05 23:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW728 1999
Tack för tipsen, ska försöka meka lite med den o tömma skiten.           IP: ...[.169.91]
Antal inlägg10.519 st
Postad/Inlagd2015-05-05 23:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
EDIT: Angående dräneringspluggen i kylaren, du bör se en sådan här blå plugg om du har originalkylare
[LÄNK]
[LÄNK]

Brukar väl inte vara helt ovanligt att de där går sönder när fipplar med dem, så en i reserv är nog bra att ha INNAN man ger sig på den - inte så kul att stå där med en avbruten dräneringsplugg (hände mig med min E34 535i - flopp sa det så gick den av - som tur var så hade jag en i reserv).

Angående dräneringspluggen i blocket så sitter den alltid på avgassidan i närheten av 5:e eller 6:e cylindern.

Här har jag samlat lite exempel på var dräneringspluggen sitter någonstans
[LÄNK]

Den där brukar sitta rejält hårt ibland. Nu har du en M52-motor och jag tror (men är inte säker) att denna motor har ett vanligt gjutjärnsblock. Vet inte hur vanligt det är att man river loss gängorna på lättmetallblocken.

Däremot behöver du en ny packningsring till den där dräneringspluggen.

Och gärna någon formbar trattliknande sak eller liknande att styra vattnet - för det kommer att splasha och stänka på absolut allting när du dränerar den den pluggen - inklusive dig själv :-)

Angående sista bilden - det som är markerat med gul ring är undre kanten av påfyllnadshålet. Det är den övre kanten av påfyllnadslocket som man ska jämföra mot (står tydligt nämnt i instruktionsboken).

"Kylvätskenivån är korrekt om den övre änden på den röda flottörstången ligger i höjd med påfyllningsrörets övre kant"
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2015-05-22 12:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW728 1999
Nu tänker jag ta tjuren i hornen och byta kylarvätska.
Hitta en bra film [LÄNK]

Men frågan är, hur gör man med lufta grejen?
Har hört att vissa bilar är är självluftande, stämmer de?
(är amatör på detta området)           IP: ...[.161.23]
Antal inlägg49 st
Postad/Inlagd2018-09-22 22:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
525i E61 2004 touring
Hade röd vätska i. Vilken sort ingen aning. Tömde kylarvätskebehållaren och hällde i 2 liter blå glykol från okq8 den gör 69 kr. Dåligt att blanda? Bör jag tömma allt? 525i 04           IP: ...[131.234]
Antal inlägg10.519 st
Postad/Inlagd2018-09-22 22:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kolla de här två trådarna där precis samma problem tas upp (med korrekt svar i andra tråden):
[LÄNK]
[LÄNK]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02