AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Tips och råd. Importera Z4 från Tyskland

Visad 4.265 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg3st
Postad/Inlagd2015-04-02 15:03
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
316i -99
Hej!

Jag har under en längre tid funderat på att skaffa mig en Z4.
Problemet är att många svenska bilar går relativt dyrt om man jämför med Tyskland.

Jag har sett guiden som finns här vad gäller import, men vill ha lite inputs från andra som tänkt i samma banor eller importerat bilar från Tyskland.

Mobile.de är väl ofta vägen att gå. Någon som har ett hyfsat kontaktnät där nere?
Kan man lita på bilfirmor såpass att man kan importera bil utan att åka ner själv och provköra?
Finns det folk här som har kontakter man kan lita på som kollar upp bilen åt en?

Sett till kostnader, är det mer värt att åka ner själv eller hur mcyket brukar en importering gå på? Tyskalnd-Östersund är sträckan den skall ta sig.

Alla tips mottages varmt!           IP: ...[.73.132]
Antal inlägg2.856 st
Postad/Inlagd2015-04-05 22:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
M6 E63
Hade jag själv importerat en bil från Tyskland så skulle jag hålla mig till auktoriserade BMW-handlare, eftersom det minimerar risken för skruvade mätare etc.

Jag skulle se ut några i närheten av någon större stad, Berlin, Frankfurt, Hamburg eller München t.ex. och sen åka runt och titta, och därefter välja en.

Att göra en banköverföring går ju numera på en dag, om du gör det express. Tyvärr är det så larvigt att de inte är speciellt intresserade av kortbetalning.           IP: ...[175.130]
Antal inlägg100 st
Postad/Inlagd2015-04-07 21:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
520dA Sedan -08
Kul att du planerar skaffa Z4 :-)
Vi är för få som kör denna fantastiska bil, är supernöjd med min som jag haft 1½ år snart. Om du inte är ute efter en äldre modell så håller jag med Alexander - köp av auktoriserad BMW-handlare (leta upp bilen via bmw.de)! Jag köpte min osedd den vägen, var en 2012:a som bara gått 450 mil så kändes safe. Handlaren körde bilen de mil som behövdes upp till 600 mil, med full rätt att häva köpet från min sida om något hände, för att få den tyska momsen.

Min bedömning är att de BMW-återförsäljare som får sälja sin bilar via bmw.de är seriösa och har höga krav på sina bilars skick. Många bilar är dessutom "premium selection" vilket ställer extra höga krav.

Mailade med den trevliga säljaren några gånger först, sedan telefonsamtal. Han mailade över bilder och fullständig utrustningsspec, samt kopia på "briefet" (briefet i original skickade han försäkrat med DHL inkl. personlig leverans hem dörren).
Garantimässigt gällde fabriksgarantin på bilen och därefter 1 års extra EuroPlus garanti.

Detta var i december, så kändes inte så aktuellt att åka ned och sedan köra upp bilen på sommardäck, så jag bestämde mig för att ta hem den med biltransport. Anlitade "Eurotransport" som hämtar bilar nere i Europa flera gånger i veckan. Kostade drygt 6000 kr + moms vill jag minnas. De sköter allt och levererade bilen framkörd på garage-uppfarten hemma :-).
Med biltransport slipper man också tillfälliga export-skyltar.

Det enda som var lite nervöst var att trycka på knappen för banköverföringen på ett antal 100 tusen. Det går inte att kolla med den tyska banken att angivet konto-nr verkligen tillhör ett visst företag (banksekretessen), jag fick kontonumret mailat till mig i köpeavtalet och gjorde sedan så att jag ringde återförsäljarens växel-/huvudnummer och bad att få tala med säljaren ifråga och sedan att han läste upp kontonumret i telefon så att jag kunde jämföra med det i mailet. Kanske finns andra/bättre sätt att försäkra sig om att kontonumret verkligen går till firman i fråga (?)

Hanteringen i Sverige med inregistrering mm är också förvånansvärt enkel, men den kan du läsa mer om i guiden här på autopower.

Så sammantaget, köper man en nyare bil av auktoriserad BMW-handlare ska det nog mycket till om man inte ska bli nöjd (men finns såklart alltid undantag, men det gör det i Sverige också). Utöver det betydligt större utbytet i Tyskland blir det billigare också, jag "sparade" ca 25% jämfört med motsvarande i Sverige.

IP: ...[219.253]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 2002  -70
Pris: 85.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 469.000:-

BMW 320  -94