AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Italien import

Visad 12.585 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg122st
Postad/Inlagd2015-03-08 11:29
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW e61 Touring
Har hittat en bil jag är intresserad av i Milano.
Någon som vet vad som gäller i dagsläget vid Italien import?
Tänkte flyga ner och köra hem bilen.           IP: ...[170.186]
Annons
Antal inlägg2.310 st
Postad/Inlagd2015-03-08 12:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 4,4 -01
Problemet med italienimport är att det tar tid att avregistrera bilen för export ur landet, samt att ordna exportskyltar. Minst tre dagar verkar det som. Tyska gula tillfälliga skyltar är inte ok, polisen kan beslagta bilen då.

Jag köpte bil i Milano 2013 och åkte ner två gånger med ryan, med en veckas mellanrum, först inspektera/köpa/betala sen och hämta.           IP: ...[.123.20]
Antal inlägg122 st
Postad/Inlagd2015-03-08 13:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW e61 Touring
Var fixar man export skyltar?
Vad kostar dom?
Ingår försäkring också?
Några andra kostnader eller hinder?           IP: ...[.167.93]
Antal inlägg2.310 st
Postad/Inlagd2015-03-08 14:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 4,4 -01
Har tyvärr inte kvar mina länkar till detta, men det är någon lokal myndighet.

Handlaren jag köpte av fixade det åt mig. Det var kanske 100-200 euro.
Som jag förstod det ingår det en trafikförsäkring, man får en "skylt" i papp som man skall fästa i vindrutan. Jag tog även en kopia och fäste en på bilens baklucka. Stötte på både Schweziska och tyska poliser på vägen hem och ingen reaktion kom från dem. Köpte även inportförsäkring från svensk bolag för säkerhets skull

Jag hittade en del info på ett svenskt (Alfa?) forum om hur och var man ordnar skyltar själv           IP: ...[.123.20]
Antal inlägg122 st
Postad/Inlagd2015-03-08 14:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW e61 Touring
Ok
Får kolla lite på nåt alfa forum.
Har hittat en bil hos en privat person så det kanske blir lite struligare då.           IP: ...[.167.93]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2015-03-09 09:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
X3 08
Ti 02
Z4 04
Italien import 2014-06
Lärdom 1. En fin bil i Italien är dyrare än de billigaste i Sverige.
Lärdom 2. Transportstyrelsen har en del att lära.

När du har hittat din bil och betalt via banköverföring, (belopp över 1000€ får inte betalas kontant)
ska den export registreras, det gör bil handlaren i samband med ägar bytet.
Sedan ska exportskylt och trafikförsäkring ordnas (För export registreringsnumret).
Italien utfärdar inte den typen av försäkring, det får man ta från ett annat land.
För att ordna det snabbt tog jag hjälp av. [LÄNK]
Dyrt men utan krångel och det gick snabbt. Exportskylt försäkring och leverans till bilen 500€.
Jag teckande även en svensk helförsäkring på chassinumret för 30 dagar hos Länsförsäkringar 2020:-
Italienska motsvarigheten till Transportstyrelsen som utfärdar exportskylt vill även veta vilken väg
Man ska åka ut ur landet.
Export skylten är av papp och monteras därför i bakrutan (tycker inte on vatten och fartvind)
Alla dokument och att skicka skyltar mm till bilen tog ca 5 arbetsdagar.

Resan hem. 30/5 till 3/6
Gardasjön – ST. Moritz – Julierpass – Chur – Zürich
Stuttgart – Mosel - Nürburgring – Münster – Kiel – GBG – Hem.
Blev stoppad av polis i Chur och utanför Bremen.
De var nyfikna på den ovanliga skyltföringen, efter förklaringar och kontroll av skylt och försäkring var det bara att åka vidare. Tullarna i GBG var också fundersamma, men det är inte deras jobb att kontrollera bilars registrering. Ca 200mil och 5 dagar blev det.

Hemma med bilen.
1. Ansökan om ursprungskontroll och tillfällig registrering 3/6.
2. Betalning av ursprungskontroll och tillfällig registrering. 700+450:- 4/6.
3. Alla nödvändiga papper till Transportstyrelsen, lämnade in personligen 4/5.
4. Ringer transportstyrelsen och frågar hur det går med ärendet 19/5.
De har inte börjat än, surnar till och pratar med någon chef.
Transportstyrelsen kan inte sina egna regler, Jag stoppar den tillfälliga registreringen.
5. Ursprungskontroll klar och godkänd, beställer registreringsbesiktning 23/6.
6. Registreringsbesiktning och vanlig besiktning. Gick bra inga synpunkter på bilen 1680+350:- 25/6
OBS bilprovningen får skannad kopia från transportstyrelsen på originalregistreringsbeviset.
Skanningen var i så dålig kvalité att den inte kunde accepteras vid registreringsbesiktningen.
Ren tur att jag hade en kopia i bilen.
7 Försäkrar och ställer på bilen 26/6.
8 Skyltarna och registreringsbevis kom hem 1/7.
9. Övriga kostnader. Skrotningsavgift 1500: - Skyltar 190:-. Skatt och försäkring.

Summering.
Det finns fina bilar i Italien.
Tjänster från Italiensk bilimport fugerade bra.
Poliserna i Schweiz och Tyskland var trevliga och förstående.
Nürburgring vill jag tillbaka till någon gång.
Stadsfestivalen i Münster var trevlig.
Transportstyrelsen. 18 dagar! Reglerna! Scanningen. Tiden för skyltar!?
Pris för min import ca 10340:-
          IP: ...[.11.100]
Antal inlägg2.887 st
Postad/Inlagd2015-03-16 10:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iA -94
530D -02
Har precis köpt en bil i Milano och kan bidra med följande info:

Avreg i Italien kostar 100€ och det sköter handlaren åt dig och det brukar gå att få det inbakat i priset. Och vem skrev att det tar lång tid? Tar en timme eller två och är klar direkt. Inga skyltar som ska skickas iväg eller nya papper som ska inväntas på Posten som här hemma! Allt sker direkt och går snabbt. Är ju knappast ett problem som "weeeman" skriver!

Varför köra hem en bil med allt vad det kostar och innebär när det finns biltrailrar för detta ändamål? Kostar i bästa fall mindre och man slipper vänta på skyltar, spendera några dagar på vägen etc.

Vad har Transportstyrelsen att lära? Priset för ursprungskontroll är nu sänkt till 600:- och tillfällig reg är gratis. Skicka in papperena, betala och så är det klart efter några arbetsdagar. Inget konstigt, tycker det funkar smidigt.

Ang gräns för kontanter så är väl gränsen 10 000€ i Italien? Oavsett så är det bättre på alla sätt med banköverföring:
-Slipper växlingskurser
-Går snabbt tack vare SEPA
-Slipper förlora ytterligare växling om du inte köper nån bil

Överlag så är det smidigt med import från Italien tycker jag.

insomnia715: PMa om du har några funderingar!           IP: ...[234.227]
Antal inlägg2.310 st
Postad/Inlagd2015-03-16 11:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 4,4 -01
Det som tar tid är att få exportskyltarna. De tillverkas inte direkt som i Tyskland medan man väntar. Nu var det snart 2 år sedan så jag minns inte alla detaljer, men då skulle man till något myndighetskontor som tar hand om avregistreringen.

Biltransport hem är både dyrt och tråkigt, för mig är det ett nöje att köra hem med ett nyförvärv ;)

IP: ...[200.150]
Antal inlägg122 st
Postad/Inlagd2015-03-16 11:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW e61 Touring
Det är en privat person som äger bilen så det är lite mer strul ön att köpa av en handlare.
Nu verkar dom historiken inte stämma riktigt vad jag fått fram.
Italien har ju inte samma system dom Tyskland när man vill kolla upp bilen.
BMW i Sverige fick fick fram några mätarställningar och det var inte riktigt samma som jag fått från säljaren i Italien.
Bilen ser bra ut men några småsaker gör att jag också är lite tveksam till milen på bilen.
Har beslutat att hoppa den.
Tack för alla svar!           IP: ...[.170.58]
Antal inlägg2.310 st
Postad/Inlagd2015-03-16 14:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 4,4 -01
Ja tyvärr verkar det skruvas en del i Italien...

e34brilliant, vilken handlare köpte du ifrån?           IP: ...[200.150]
Antal inlägg122 st
Postad/Inlagd2015-03-16 14:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW e61 Touring
Ursäkta stavningen tidigare, iPhone....
Det är en privat person som äger bilen.
Hittade den på italienska blocket.
Mvh           IP: ...[170.181]
Antal inlägg122 st
Postad/Inlagd2015-03-16 14:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW e61 Touring
Ursäkta stavningen tidigare, iPhone....
Det är en privat person som äger bilen.
Hittade den på italienska blocket.
Mvh           IP: ...[170.181]
Antal inlägg2.887 st
Postad/Inlagd2015-03-16 19:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iA -94
530D -02
Weeeman; köpte från Garage del parco (www.garagedelparco.com). Kan verkligen rekommendera firman om någon är intresserad av det dom har hemma!           IP: ...[.210.46]
Antal inlägg10.942 st
Postad/Inlagd2015-03-17 15:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dX M-sport -16
Golf R -11

Verkar som Transportstyrelsen trimmat in hanteringen vilket är positivt.

Ivan14: fick du betala skrotningsavgift 2014 så blev du nog lurad. Tror den togs bort 2007 och vad jag vet så har det inte återinförts.

___
//Ulf
          IP: ...[3.217.3]
Antal inlägg2.310 st
Postad/Inlagd2015-03-17 16:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 4,4 -01
Här kan man se väntetiden för ursprungskontroll [LÄNK]

Just nu ligger den på 3 arbetsdagar, vilket är kanon!           IP: ...[6.116.2]
Antal inlägg10.942 st
Postad/Inlagd2015-03-18 01:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 530dX M-sport -16
Golf R -11

När jag importerade senast för ca 4 år sedan så var det aldrig under två veckor och ofta uppåt tre veckors handläggningstid. Med andra ord kunde man lugnt räkna ca en månad från bilen kom till Sverige till man hade den körklar med skyltar.

___
//Ulf
          IP: ...[3.217.3]
Antal inlägg2.887 st
Postad/Inlagd2015-03-18 12:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iA -94
530D -02
Jag skickade in min ansökan om ursprungskontroll 150309 och rekade handlingarna samma dag. TS hämtade dom 150311. Beslutet kom 150313! Rekord!           IP: ...[234.227]
Antal inlägg1.143 st
Postad/Inlagd2017-03-12 22:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Två frågor:

1/ Det är alltså fortfarande möjligt att få en temporär exportskylt i papper vid köp av begagnad bil i Italien så att bilen kan köras hem? Det står kryptiskt så här på europa.eu:

"As of July 2014, for all cars intended for export and registration in another country, EVIDENCE of registration abroad is normally REQUIRED before deletion from the Italian register can take place. Evidence of the presence of the car in the destination country, such as a transport document or transit plates, may be accepted. More information can be found at:
◾ Automobile Club d'Italia
◾ Ministero delle Infrastrutture e dei Trasporti

You may also be able to apply for transit plates from your home country. Check with your relevant national authority. However, transit plates issued by the destination country might not be accepted by the Italian Police in the event of roadside checks."

2/ Vilka transportpriser samt speditörer har ni erfarenhet av från Italien till Sverige?           IP: ...[83.4.12]
Antal inlägg175 st
Postad/Inlagd2018-10-03 18:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
2000 -69
Väcker en gammal tråd till liv.
Någon som kört hem en bil i Italien de senaste åren?

Att det är omständligare än Tyskland eller England är jag med på men som turbo4ever här ovan skriver så är det lite kryptiskt vad som faktiskt behövs för att få med sig bilen ut ur landet. Eller så är jag bara trögfattad...

Det verkar kunna gå att köra på Italienska plåtar om man skickar tillbaka dem så fordonet kan avregistreras i Italien

[LÄNK]
"If you wish to drive home with the national plates still on the car, are you obliged to return them to the competent registration offices, either in the country of previous registration or in the registration country?

Number plates have to be returned to the Public Motoring Register (PRA) together with the ownership certificate (CDP), the vehicle registration (Carta di Circolazione) and a document certifying that the vehicle has already been or is going to be registered in another EU Member State (i.e. a copy of the vehicle registration issued by the competent office abroad or a sales invoice). The owner receives the original copy of the Carta di Circolazione, duly cancelled by the PRA."

Förstahandsinfo från någon som gjort detta vore guld värt.           IP: ...[.160.14]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 2002  -70
Pris: 85.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 469.000:-

BMW 320  -94