Sida 1 av 25
|
|
---|---|
Äntligen har BMW insett problemen bland vissa N47 motorer, idag fick jag ett brev som gäller den tekniska aktionen 0011540300 de tagit fram, innebärande byte av kedjespännare och eventuellt kamkedja. All heder åt dem, även om det tog lite tid! Lennart Bornhall BMWCS #1085 | |
Jaha, spännande. Byter kedjan på min bil idag. Vilka bilar gäller det? Alla med N47? Finns det en beskrivning? |
|
Hej, hittade en länk där det bl.a. fanns servicemeddelandet inklistrat: Länk Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
Tack. Funderar på vilka villkor som måste uppfyllas för att det ska åtgärdas. Även undrar jag hur man hanterar dem som redan åtgärdat detta med egna pengar. Som sagt spännande. |
|
Berörda har fått brev, i meddelandet nämns E6x, E8x, E9x med N47, men framgår inte om det gäller alla. Om du har bytt själv redan så lär inte BMW betala detta. Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
Spännande, hur långt har din gått eftersom du fått brev? Eller har du haft kontakt med BMW angående detta tidigare? |
|
I mitt fall täcks det av Premium Selection garanti alt BMW "goodwill". Jag betalar inget för det i alla fall. | |
Cliff Barnes: Ca 13000 mil och har inte alls varit i kontakt med dem, detta är ett generellt åtagande, för de som berörs enligt den tekniska noten. di99dajo: Gott att höra! Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
Kul för mig som fick motorn rasad pga detta felet.. Kostat mig 70000 |
|
Jag ringde och fick precis veta att min cab omfattas. | |
Undrar varför det inte gäller F1X? Skulle n47 bli bättre bara för den sitter i en femma... Mvh Martin |
|
AlexanderK: Dum fråga måhända men ringde du din BMW verkstad eller BMW Sverige? | |
sm6xvz: Vad fich du för svar av BMW när du (antar jag) försökte få dem att ta detta som goodwill? I höstas var jag i kontakt med ett av ÅF här i väst och talade rent allmänt om dessa problem. Fick då till svar att alla som råkat ut för haverier fått detta åtgärdat inom goodwill åtagande. Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
BMW åtog sig ingenting, kamkjedjebrott sa dom på auktoriserad verkstad och motorbyte vad ända lösningen. Fick en offert på nära 70000. trots massa samtal med BMW Stockholm om att detta ska ju fan inte hända en 118D-07 som gått 13000mil. Tyckte dom att sånt kan ju faktist hända och hänvisade mig tillbaka till verkstan, och vägrade undersöka saken mer. Goodwill fans det inte talan om. Dom ville inte prata med mig mer om detta. Allt slutade med att jag fått sälja bilen för sjukt lite pengar, ingen vad intreserad av bil med motorhaveri. Köparen känner jag och han hade goda kontakter med kunnig verkstadskille. Motorn plockades ur och det konstaterades kamkjedjehaveri. Dom byte delar för närmare 20000kr och monterade ihop allt. |
|
Jag ringde en BMW-verkstad. | |
Ringde och hörde mig för. Det verkar inte gälla för min 320d byggt september 2009. /Sahi |
|
Exakt vilka karosser och årsmodeller omfattas? Har själv bytt kedja på min förra 520D 08 med drygt 13000 mil pga rassel. Kostade försäkringsbolaget en jäkla massa pengar.. |
|
E6x, E8x, E9x N47 så det var ju konstigt att en 320d -09 inte omfattas. | |
Så går det när snålhet går före vishet. Hade BMW gjort sin hemläxa från början så hade dom nu sparat miljarder för att inte tala om vad försäkringsbolag och enskilda bilägare får punga ut. Jag undrar om någonting uppgraderas, är det en mer hållbar kedja och kedjespännare månntro? |
|
Är det verkligen bara en person här inne som fått brev? AlexanderK: Har du problem med kedjan eller kommer de att göra ngt förebyggande? |
|
Hewi: Talade med en av ÅF förra veckan, de väntar med att kontakta ägarna tills de fått hem det specialverktyget som behövs för att konstatera om kedjan behöver bytas. De gissade att det skulle ta nån vecka. Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.