AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 2-Serien ]

Ny AutoPower-provkörning ute nu - 218i Active Tourer

Visad 13.390 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg55 st
Postad/Inlagd2015-02-12 19:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 535d-11
BMW 218i AT-15
Porsche 718 Cayman-17
Jag förstår inte riktigt vad problemet är, att nu BMW väljer att erbjuda fler kunder en bil genom ett större modellutbud. Mig veterligen representerar en absolut majoritet av BMWs modellprogram det gamla kärnvärdet "Freude am fahren" och är bakhjulsdrivna.

Mindre kraftfulla 4-cylindriga motorer har alltid funnits i BMW:s modellutbudet, så här har man inte förändrat något, undantagsvis att man nu även erbjuda en än mindre 3 cylindrig motor. Dock vill jag hävda att denna motor och bil ger åtminstone mig betydligt mer körglädje än många av de äldre 4-cylindriga motorerna som BMW haft i en majoritet i sitt modellutbud.

Jag tycker det bara är bra att man satsar på en bredare målgrupp och erbjuder fler möjligheten att välja en BMW. De som körde BMW för över 30 år sedan kunde möjligen uppfatta sig som mer unika än vad en BMW-förare upplever idag.

Till trots att vissa BMW modeller tillhör de 10-15 mest sålda bilarna här landet har man kunnat vidmakthålla eller t o m stärkt sitt varumärke i förhållande till många andra bilmodeller.

BMW är ingen nischprodukt och så länge man fortsätter ingjuta förtroende genom sina bilar till respektive målgrupp, kommer varumärket fortsätt vara starkt.

Jag tycker BMW gör helt rätt i sin satsning på ett bredare modellutbud och Active Tourer eller nu kommande Grand Tourer, representerar för mig helt de kärnvärden som BMW står för, i förhållande till motsvarande bilar oberoende om de heter Citroen Picasso, Ford C-max, Golf Sportsvan eller är annan lådformad bil, där inte körglädjen är väsentligast för valet av just denna bilmodell.

IP: ...[8.45.51]
Antal inlägg6.619 st
Postad/Inlagd2015-04-20 20:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i xDrive -18
Provkörde en 218dAT idag och jag blev väldigt positivt överraskad måste jag erkänna. Framhjulsdriven BMW har ju inte stått högt upp på önskelistan nu när möjligheten finns. Man satt högt med bra sikt runt om trevlig interiör med lite annorlunda design jämfört med vad jag är van med. Automatlådan jobbade fint och motorn var precis lagom för biltypen. Körde ut på motorvägen lugnt o fint och utan antydan till torque-steer när bilen accelererade. När jag sen svängde av till den mindre och kurviga landsvägen så var det inte lika roligt längre. Den gick väldigt svajigt och uppförde sig inte alls som en BMW ska göra. Bilen hade friktionsdäck hoppas verkligen att det var det som gjorde den väldigt gungig i normala hastigheter.

Summa sumarum så vill jag prova den med sommardäck innan jag sågar den helt efter hur den uppträdde på kurvig väg. Enligt däcktrycksövervakaren så hade den 2.4 bar fram och 2.2 bar bak lite märkligt men det kanske ska vara så på en framhjulsdriven BMW..,

IP: ...[.61.138]
Antal inlägg709 st
Postad/Inlagd2015-11-14 17:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
530dXA -16

BMW CS #08252
Kör en 218iA AT som lånebil just nu medan 328:an står på verkstad. En helt ok bil i mina ögon...kupeutrymmet är bra men bagageutrymmet skralt.

Det mest negativa är ventilationen, rutorna immar igen på nolltid nu i fuktiga och kalla väderleksförhållanden. Får köra max-effekt på rutorna på AC:n mest hela tiden för att hålla imman borta...verkar som en konstruktionsmiss.

/J.I           IP: ...[245.118]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2015-11-30 16:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
F46/218d GT Automat 2015
Som ägare av just en 218iA AT med dryga 2300 mil på mätaren, kan jag bara hålla med - en svag punkt på bilen - faktiskt den enda jag kan komma med.

/Kjell           IP: ...[.83.231]
Antal inlägg1.248 st
Postad/Inlagd2015-12-13 09:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
218dXM Gran Tourer -16
318d Gran Turismo -14
Oroväckande detta med imma på rutorna, här är ett klagomål gällande just detta:
[LÄNK]

Vi funderar på en Gran Tourer men det skulle ju vara skönt om BMW fixade någon åtgärd på detta först. Den här typen av problematik har jag varit med på icke-premiumbilar och köper man en ny för 100 000 kr (som min mamma gjorde) så anser jag att man får räkna med att klimatanläggningen inte är fullt utprovad i nordiskt klimat. Köper jag däremot en för 400 000 kr så har jag lite andra krav...

//Stenback           IP: ...[3.61.34]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2015-12-18 15:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
218d AT -16
Skumt, har kört min AT snart 800 mil sen i början på oktober, pendlar dagligen Norrköping-Mjölby, och aldrig haft liknande problem med imma. Haft imma två ggr, som utan problem försvann när jag drog på defrostern. Ena gången var när jag haft den inlämnad på manuell tvätt, den hade då stått ute ett antal timmar runt nollgradersstrecket, in nån timme i den varma tvätthallen, och sen stod den ute och väntade 2 timmar innan jag hämtade den, likaså en gång när den stått inne i värmen hos glasmästaren hela dagen för byte av vindrutan som sprack pga stenskott.

Men som sagt peppar peppar har jag inte sett några liknande tendenser som i artikeln utöver det, men vill uppleva en hel vintersäsong innan jag ropar hej...           IP: ...[.57.253]
Sida: 1 2 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 330i  -07
Pris: 125.000:-

BMW 545i  -05
Pris: 60.000:-

BMW M5  -00
Pris: 239.000:-

BMW 740 Ia  -98