AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 2-Serien ]

Ny AutoPower-provkörning ute nu - 218i Active Tourer

Visad 13.389 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg75st
Postad/Inlagd2015-01-02 18:14
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Nu finns en provkörning av BMW 218i Active Tourer med massor av bilder: [LÄNK]

Mycket nöje!           IP: ...[.28.120]
Antal inlägg634 st
Postad/Inlagd2015-01-02 19:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är så att man önskar att Bangle fick börja designa igen, satan vad ful den är.           IP: ...[145.182]
Antal inlägg55 st
Postad/Inlagd2015-01-03 01:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 535d-11
BMW 218i AT-15
Porsche 718 Cayman-17
En intressant recension av Active Tourer som stämmer väl överens med min egna uppfattning av bilen. Vi har en 218i AT, sedan lite mer än en månad tillbaka som familjens andrabil. Även mina föräldrar fick sin levererad sin samtidigt med oss och de är precis som vi mycket nöjda med bilen än så länge. Vi representerar väl de två huvudmålgrupper som bilen tagits fram för, dvs i mitt fall en familj med tre barn mellan 9-15 år och mina föräldrar som sedan ett antal år tillbaka är pensionärer.

Bilen må inte vara den vackraste vilket inte var skälet till val av denna bil och förresten vilken liten MPV är egentligen snygg. Själv kan jag inte komma på någon. Det är en praktisk och flexibel liten bil där man även får möjligheten att sitta lite högre, vilket har sina fördelar i mycket stadskörning och uppskattas ofta av en äldre målgrupp men även i hög grad många kvinnor som min fru.

Det finns naturligtvis billigare små MPV än BMW, men precis som i bland BMWs övriga modellprogram har denna bil de egenskaper som gör den unik i sitt segment för min familj och mina föräldrar där vi båda är eller har varit BMW-ägare sedan många år vilket är huvudskälet till att vi väljer BMW även när behoven förändras.

Jag tycker att BMW gör hel rätt att ge sig in på denna marknad, där jag inte tror att det skadar varumärket utan snarare stärker det. Jag uppskattar också att BMW "vågar" lite mer gällande designen, även om det inte faller alla i smaken, men bevisligen har det gynnat BMW som helhet.

IP: ...[1.18.21]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2015-01-03 07:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det finns nog säkert en marknad om man kan hålla sig för att inte kryssa i mera än max 300k. Inom det segmetet finns det rätt mycket bilar att välja på men som Limbro så vill man gärna ha ett märke som man känner igen och då är det perfekt. Skulle vilja kalla den för minicrossover. Dock skadar det aldrig att prova andra bilmärken också vilket tycks vara nästan en omöjlighet för många. Bra reportage.           IP: ...[.40.238]
Antal inlägg55 st
Postad/Inlagd2015-01-03 16:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 535d-11
BMW 218i AT-15
Porsche 718 Cayman-17
Det helt korrekt som rocketer skriver att allt får få väljer att prova alternativen som erbjuds. I vår familj har vi ägt ett flertal olika bilmärken och jag själv med stort intresse för bilar, brukar provköra så snart en ny modell introduceras oberoende märke.

Inför vårt bilbyte nu senaste provkörde min hustru minst 10 olika bilmärken före valet föll på aktuell bil. Detsamma gäller mina föräldrar som till några år sedan hade två bilar ständigt varav den ena i de flesta fallen var en BMW valde för något år sedan att sälja dåvarande bilar mot att enbart ha en bil som inte var en BMW. Men efter provkört Active Tourer blev det åter ett byte till BMW.

Förutom tipset att prova olika bilmärken inför ett bilbyte är mitt råd att förhandla med olika säljare på olika orter för att få ett så bra pris som möjligt på den nya bilen.

IP: ...[.84.251]
Antal inlägg3.482 st
Postad/Inlagd2015-01-04 11:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alfa o BMW
Vi tillhör väl också målgruppen i och med att vi har tre barn och skjutsar folk fram och tillbaka. Hustruns 7-sitsiga CrossTouran funkar utmärkt, men är ingen höjdare i övrigt att köra. Typiskt VW - bra på många sätt, men lämnar en aldrig med en känsla att man vill ta en sväng extra med bilen.

Var ute och provade en 218d och blev lite positivt överraskad - den var roligare att köra än vad jag hade förväntat mig, men så mycket BMW-känsla ger den ju inte. Men en fin bil som ligger vettigt i pris om man håller igen med de flesta tillvalen. Bättre kvalitetskänsla i inredningen än 3-serien visar att BMW tagit åt sig av kritiken.

Viktigt är också att tänka på totalekonomin och inte bara stirra sig blind på inköpspriset, så jag tror att den kan bli en populär bil bland dem som vill ha en 5- eller 7-sitsig bil (kommer ju till hösten).

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[162.240]
Antal inlägg9.761 st
Postad/Inlagd2015-01-06 19:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i- 07
trevligt test.. är själv inte sugen på denna bil men tror bmw gör helt rätt.. tror att många av kunderna kommer från andra märken samtidigt som de befintliga kunderna är kvar.. ska bli spännande att se hur den sjusitsiga versionen ser ut           IP: ...[0.1.225]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2015-01-13 16:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
F46/218d GT Automat 2015
Ett bra test som stämmer väl överens med mitt intryck efter 300 mil i en 218i AT med den 6-stegade Aisinlådan, som passar perfekt i hop med den trecylindriga bensinaren.
Den växlar t o m mjukare och mer omärkligt än mina två senaste åttaväxlade ZF-lådor.......

Jag satsade förutom på Advantage (borde vara standardutrustning) också på Advantage Plus, där bl a LED-belysning, parkeringsassistent med PDC både fram och bak ingår - en nödvändighet. Som tidigare påpekats, så har man liten pejl på var fronten befinner sig.

Jag har på mina senaste BMW hela tiden irriterat mig på de (i Sverige) standardutrustade RFT-däcken - utan möjlighet till reservhjul (ingen reservhjulsbalja).

På AT:n har man faktiskt möjlighet att via konfiguration välja reservhjul (nödtypen) med domkraft. Gratis när jag beställde min i augusti, men nu med en merkostnad på 900:- såg jag häromdagen. Rimligt pris, ändå! RFT-däcken kommer man dock inte undan.

Vad man inte kan kalla rimligt är merpriset för att köpa en 218d i st för 218i: 29000:- !!! Den enda skillnaden i utrustning är just motorn - i övrigt lika.

Jag har alltid kört diesel tidigare, men lade den mellanskillnaden på mer utrustning på en bensinare stället den här gången.

En lätt irriterande sak är ett felmeddelande som då och då kommer upp i dessa vintertider med snö och is på vindrutan: varning om att det standardutrustade kollitionsvarningssystemet inte fungerar.
Orsaken är att bilen inte längre kan "se" framåt om det ligger is, snö eller imma som täcker kameran som sitter i backspegelklumpen. Ja, BMW har faktiskt använt en kamera och inte radar till den funktionen. Mycket märkligt!

Sammantaget en mycket trevlig, flexibel, komfortabel och tyst liten kärra! Och framhjulsdriften gör inte ont alls ;-)           IP: ...[27.4.33]
Antal inlägg294 st
Postad/Inlagd2015-01-14 21:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
428iA xDrive M-sport F33 -14
X3 20dxDrive F25 -12
Hade en 218d som lånebil när min var på service. Av alla bmw som jag kört från E30-tiden fram till F:arna idag så har det alltid känts att det varit en bmw man kört. Tyvärr inte denna. Därmed inte sagt att jag tycker det är en dålig bil men jag blir lite orolig för mitt kära bilmärke om det är denna plattform som frekvent skall användas framöver.           IP: ...[127.215]
Antal inlägg3.695 st
Postad/Inlagd2015-01-15 09:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
320 MTAxi -19
Hypen om att trepipen skulle låta coolt dödades (för min del) igår, när jag såg en passera live....det lät INTE premium, snarare trasigt & futtigt! Och inte är den behaglig för ögat heller, denna bilen :/           IP: ...[.10.100]
Antal inlägg244 st
Postad/Inlagd2015-01-18 20:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Alltså, många kommer säkert att vara emot mig men jag gillar inte denna bil alls. Även om pengarna alltid talar i slutändan så känns detta inte alls BMW och bilen är dessutom inte snygg eller sportig på något sätt. Har sett den både i bilhall och ute i trafiken och verkligen försökt ge den en chans. Min pappa (69 år) var till en början lite intresserad att ev. köpa en. Men tom han tyckte inte att den var spec. attraktiv.
Visst tänker man bara praktiskt så.. men för mig ska en BMW vara något mer än bara praktiskt och förnuftig.
Jag har varit BMW trogen sedan 2002 och Macan blev det första avsteget. Just nu känns det tyvärr som BMW blir mer och mer urvattnat och det är snart bara bakhjulsdriften kvar som USP (viss modeller). Annars känns det tyvärr som man kan köpa vadsomhelst i resp. segment. Visst BMW är med som ett alternativ men inte alls lika självklart val som det iaf för mig var förut. O andra sidan tror jag inte att jag tillhör den åtminstone delvis nya målgruppen heller.           IP: ...[0.7.113]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2015-01-19 08:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Gitarrjohan: Hoppas du inte jämför den med en Macan? Bakhjulsdriften kommer att kompletteras eller försvinna (?) enligt info i andra trådar till fyrhjulsdrift på M modellerna vilket tyder på att de måste förnya sig som alla andra biltillverkare, inget konstigt alls.           IP: ...[0.46.64]
Antal inlägg244 st
Postad/Inlagd2015-01-19 09:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Självklart jämför jag inte med Macan. Den senare delen i mitt inlägg handlade mer om mitt förhållande till BMW i allmänhet. Inte alls 2-serien jmf med Macan, som sjävklart är en helt orimlig jämförelse. Däremot kändes X3 som var BMW´s alternativ i klassen, inte som att den riktigt var på samma plan som Macan.

AWD kan jag köpa, om den som i mitt fall med Macan är kalibrerad så att den i normalläget ger ca 85% på bakhjulen vilket ger en bakhjulsdriven karaktär men med kraftfördelning när det behövs.

Vad jag förstått så kommer 3-serie och uppåt att vara bak eller fyrhjulsdrivna under överskådlig framtid, medans allt därunder blir framhjulsdrivet (dela platta med Mini)?.
motormässigt så förstår jag behovet med att minska snittförbrukningen. Men det är mycket olyckligt att dagens helt verklighetsfrämmande körcykel får styra och förstöra.
Tar man de 4-cyl turbomotorer som nu dominerar mellanklassmarknaden så är det ju tydligt att BMW tyvärr inte leder utvecklingen längre.
          IP: ...[0.7.113]
Antal inlägg9.761 st
Postad/Inlagd2015-01-19 18:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i- 07
[LÄNK] den sjusistiga bilen är nu avslöjad           IP: ...[0.1.225]
Antal inlägg14.377 st
Postad/Inlagd2015-01-19 18:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Wow, det gick att göra den ännu fulare. Imponerande!

-------
//Lövet           IP: ...[.160.85]
Antal inlägg3.695 st
Postad/Inlagd2015-01-20 15:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
320 MTAxi -19
Ford C-max? Nä, den är nog snyggare..           IP: ...[.10.100]
Antal inlägg67 st
Postad/Inlagd2015-01-21 08:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi A5 Sportback Quattro S-line -17
Hur mycket drar denna 218 i ?
Det vore intressant få veta hur mycket den drar i verkligeheten.           IP: ...[0.16.80]
Antal inlägg55 st
Postad/Inlagd2015-01-21 19:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 535d-11
BMW 218i AT-15
Porsche 718 Cayman-17
Vår förbrukning för bensindriva 218 med manuell låda som vi hämtade i slutet av november förra året och där vi nu kört ca 400 mil, är att merförbrukningen mot angiven förbrukning omkring 10%. Bilen används mycket till stadskörning med kortare sträcker, förutom den arbetspendling som min fru gör i veckorna med en körsträcka dagligen på ca 8 mil på motorväg.           IP: ...[0.14.86]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2015-01-29 12:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
F46/218d GT Automat 2015
@kalle68

Min 218i AT med automat ligger efter drygt 300 mil på 6,04 på vägar med mycket snö och ibland rejäl kyla, som förstås (vid start i alla fall) gör att att det extra värmeelementet i systemet får jobba......

Alla milen på 16" Hakka 8.

/Kjell           IP: ...[27.4.33]
Antal inlägg67 st
Postad/Inlagd2015-01-29 12:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi A5 Sportback Quattro S-line -17
Då verkar den vara snål på riktigt och inte bara enligt den officiella EU-normen.           IP: ...[0.16.80]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2015-02-12 13:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Så har nu bmw också övergett sina kärnvärden fullständigt! En framhjulsdriven minibuss med runflat-däck. Tre fel, blir inte ett rätt!!!

Freude am fahren, nicht so frölich!           IP: ...[6.58.97]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 330i  -07
Pris: 125.000:-

BMW 545i  -05
Pris: 60.000:-

BMW M5  -00
Pris: 239.000:-

BMW 740 Ia  -98