Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Nu är det dags igen, förarsidans dörr på min premiumbil går inte att öppna. Varken inifrån eller utifrån. Och det är naturligtvis -10 och mörkt ute. Hur kommer det sig att detta ALLTID tycks inträffa vid sämsta tänkbara tillfälle? Den här gången dick det INTE att "nödöppna" - dvs vrida nyckeln förbi när det tar emot, för att på något sätt öppna mekaniskt. Jag vågar inte vrida hårdare, är rädd att jag vrider sönder något. Fina bilar detta, men låsen tycks vara tillverkade av någon inavlad bayrare som ätit för mycket knödel och surkål - för sämre konstruktion får man leta efter! Jag fick upp dörren till slut och tänkte att jag skriver några rader om det och berättar hur, så att jag kanske kan hjälpa någon annan stackare som blivit offer för den vansinnige knödelätaren som konstruerat detta: Jag satte på det röda lilla röret och dränkte låset med WD40, både genom nyckelhålet och uppifrån i glipan mellan rutan och listen. Sedan vred jag på låset som en tok fram och tillbaks samtidigt som jag ryckte i dörrhandtaget, och efter någon minut så öppnade sig dörren! Jag har bytt så många lås, handtag och c-låsmekanismer på mina BMW att jag börjar bli gråhårig! Denna gång måste något ha varit fruset. Kan inte säga mer, eftersom det självklart är becksvart och -10 ute -- så jag ser inget. Låsen är skit, de klarar inte svensk vinter. Sökord; baklås kan inte öppna dörren förardörr lås kommer inte in i bilen fruset | |
På min e39 gick det inte att stänga förar dörren förra vintern. De var kanske -8-10 ute. Dörren stutsade tillbaka när jag försökte stänga:p Lösning: köpte vapenolja från biltema och sprejade skiten ur lås mekanismen med vapenoljan och problemet löste sig. Dock vet jag inte om problemet återkommer igen denna vintern. Håller med om Bmw's skit lås. |
|
Kvittar vilken bil man har (BMW, Opel, Porsche osv). Låsen kan frysa oavsett, orsaken är att när man högtryckstvättar bilen så pressas det in vatten, även i låset. Det tar tid för detta vatten att "torka ut". Jag har själv råkat ut för frusna dörrlås på min Passat -96, hade högtryckstvättat bilen o sedan ställt bilen ute i en dryg timme, det var typ -12 ute, när jag skulle öppna så var alla lås frusna. Kom in till slut med hjälp av låsspray + värmd nyckel, smorde upp med ännu mer låsspray när bilen fått torka i varmgarage i typ 1 vecka.Problemet har inte återkommit, hittills. | |
Tips: sätt en liten bit tejp (eltejp tex) över nyckelhålen vid tvättning, oavsett årstid. Så slipper man vattenmarinerade låskistor som rostar/fryser. |
|
Dotter skulle åka en sväng i e39an-01 och alla dörrarna var som bilen legat i en glaciär i tusen år,fick ta i farligt mycket o tänkte att antingen går dörren upp eller så får jag handtaget i näven. Problemet var ju tyvärr inte löst därför resterande dörrar satt som sagt minst lika hårt dom, så jag lät helt enkelt bilen stå på tomgång i 30 min,vilket suger. Efter detta så gick jag till Saaben som också står ute och se det finns bilar som funkar i vårat kimat,alla dörrar gick lika bra nu som på sommaren. Båda bilarna står ute och används lika mycket,ingen av dom är tvättade nyligt. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
Nu hade jag inte BMWn över jul men det gick utmärkt att totalfrysa dörrar och dörrhandtag fast det inte är en BMW! Lösningen var snöblandat regn i två plusgrader och sedan omslag till -10. ;) Bara att gå ut med förlängningskabel och varmluftpistol och smälta runt dörrae och lås. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
Marin: Omöjligt. Frusna lås är patenterat av BMW till just E39. Så vi tror dig inte :). | |
Mitt började häromdan vid fuktig luf sen -2 alla dörar gick inte att öppna och så fortsätter det, mitt problem är att listerna fryser. Tar jag en 33 cl flaska med varmvatten och häller över listen så får jag upp dörren direkt. Det funkar även hyffsat med ljummet vatten och kan nog gå med kallt om man är snabb. Men låt det inte rinna ned i handtaget det fryser direkt. |
|
Lite av anledningen att det fryser är säkert för att det är så mycket gummilister dvs ljudisolering! Speciellt den yttre listen som är filtbeklädd är mottaglig för rinnande vatten som sedan fryser. Wurth Gummipflege rekommenderas så slipper man problem. Ja förutom när man är ute o sladdar när det snöar och har full värme i bilen så att det rinner vatten överallt som sedan fryser direkt. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
Jag högtryckstvättar aldrig bilen, så det är inte vad som orsakar problemen för mig i varje fall, även om jag håller med om att det är olämpligt att marinera kring låsen med högtryck. Det var fuktigt, plusgrader som slog om till minus: det var tillräckligt för mig. Det är fyra saker som jag tycker är riktigt dåligt med BMWs lås: 1. Det går inte att smörja låskistorna 2. Det verkar inte finnas manuell öppning på E39 (osäker ???) 3. Om bilen blir strömlös kommer man inte in i bilen så att man kan ladda den 4. De suger fet surströmming på vintern :) |
|
2/3: Jo, det finns ju den mekaniska öppningen av förardörren? | |
Ahhh, försökte med den. Men den manuella öppningen fungerar kanske inte så bra när allt är djupfryst? Jag tog i som sjutton, vågade inte vrida hårdare, kändes som jag höll på att vrida av nyckeln -- men inget hände. Ska försöka när det blir Miami Vice-väder igen. |
|
Länk |
|
Nä den manuella öppningen av förardörren är ingen höjdare. Ett tips är att motionera den funktionen ibland så det inte kärvar igen totalt - det kan gå rätt trögt även om det inte är minusgrader. Går även att öppna bakluckan på samma sätt om du behöver ladda bilen. | |
Inte på touringen. Jag har bara uttag för nyckel i förardörren. | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Lasse kolla vad du smort dörrlåset med. Våran jäklas när det är kallt. Kollade i dag och upptäckte att när man drar i handtaget så går själva låshaken jättesakta. Ungefär som trögt fett, sprayade på dwf och provade några gånger med betydligt mer fart på haken. Kan vara där ditt problem ligger? |
Kör du den fina gamla M5:an i minusgrader med snö o salt? På gränsen till "misshandel" tycker jag. ;-) | |
Kan meddela att e39 har enorm tendens att frysa fast sina dörrar. Å tvätta har inte med saken att göra iaf inte min. bakdörren fryser fast i ovankanten. fram har jag inte lokaliserat än vart den fryser fast. känns som hela dörren är fastlimmad:) Bagaget fanar dock aldrig:) lite ovärdigt att ta den vägen men... |
|
Det är inte M5:an - den körs inte på vintern - utan min 540iAT. som drabbades. Tack för alla tips och påhejningar. Man blir så förbenad ibland, och en olycka kommer ju som bekant sällan ensam: när jag fått upp dörren gick det inte att starta den. Någon cell i batteriet som gått sönder troligen, för det bara klickade - orkade inte dra runt starten. Jag fick ett nytt batteri på garantin idag, så nu går det både att låsa upp dörren och starta motorn. Fantastiskt! :) Jag kör silikonspray på listerna, då fryser inte dörren fast. |
|
E39 försöker inte ens dra på starten om den känner att spänningen är för låg, då klickar den bara. | |
Ronald: tack för tipset, men smorde du via nyckelhålet eller på något annat sätt? Om man tar bort dörrklädseln så sitter låskistan bakom plåten, fortfarande svårt att komma åt att smörja. Jag har litiumfett, man kanske ska pröva lite i nyckelhålet? |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.