AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 2-Serien ]

Vinterkörning med bakhjulsdrift

Visad 19.227 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg7.433 st
Postad/Inlagd2015-01-13 15:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
Med driftpunkt menade jag slip, alltså hur mkt hjulet slirar.
Friktionenskoefficienten är i princip konstant i området där det inte slirar eller brinner upp som du säger,, sedan finns en puckel och u minskar istället när hjulet spinner. Däcktyp tryck och underlag styr friktionskurvans utseende, och man " rör sig längs kurvan" som gäller för just den dagen när man kör. Så det räcker att man parametrerar om sin modell och flyttar ev balansvikter i bilen vid väderomslag.. ;)

Hjul har alltid ett visst slip även när de inte spinner, och max dragkraft på aööa underlag utom is fås när man ligger på "puckeln"på kurvan. Men på is är kurvan ganska rak och sedan konstant oavsett spinn iofs. Och då ger mer normalkraft mer bromsförmåga som du sägger. På snö kan man känna puckeln, man har max drivkraft med så mycket slip att bilen blir lite "flytande".

Sök tyre friction model så har man lite att läsa.
Du har alltså rätt ang ren is.
Jag borde skrivit "mer normalkraft ger inte proprtionerligt mera friktion". Självkalrt fås mer friktion.
Min poäng är att det är dp en bättre investering att öka nornalkraften på den axel som har störst friktionskoefficient i förhållande till aktuellt slip!

Jag vill absolut inte ha en vrålverstyrd EPA traktor.
Jag vill ha en bil som är neutral dvs och förutsägbar. Som inte hasar över framhjulen om man försöker svänga och som inte släpper i bak vid gasuppsläpp kurva. Den ska börja flyta både fram o bak. Och som vid gasande i strategiskt läge släpper ut bakvagnen men som har en stor gråzon mellan grepp och tappad kontroll. Säker körglädje... Dvs min BMW. ;)
          IP: ...[.170.67]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2015-01-13 18:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fast att köra på allmänväg så på gränsen känns inte rumsrent för ngn varken förare eller andra. Det går inte och jämföra en fin slät, gropfri, tjälskottsfri, lika asfalt överallt bana med allmän väg som har just tjälskott, varierad asfalt och betong, gropar, bulor, lösgrus, sand etc så jag skulle tro att teknikerna som gjort dessa har koll på detta. Det är också egentligen det svåra med vanliga personbilar att de skall klara så mycket allround och folket vill ha mer :).           IP: ...[143.211]
Antal inlägg7.433 st
Postad/Inlagd2015-01-13 18:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Precis. Och det är det jag gillar med BMW. Man kan få mycket av allt i en bil.           IP: ...[2.53.46]
Antal inlägg1.022 st
Postad/Inlagd2015-01-14 17:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW har en brokig bakgrund när det gäller vinteregenskaper. Skandalerna i media kring E21 hotade verkligen märkets rykte och bidrog till att E30 kom i ix-version (föregångaren till xDrive-tekniken).

När E36 kom verkade man ha glömt det hela, men E46 visade att så inte var fallet och diskutionerna var många i München (5-serien blev ju även den aktuell för 4-hjulsdrift).

Nu försvinner 2-hjulsdrift/bakhjulsdrift vartefter i samband med hybridteknik med mera och framtiden kommer att handla om annat. Räkna dock med att nya M5/M6 med xDrive blir ett hett samtalsämne!

Man kanske inte ska glömma heller att det polära momentet spelar in bla när det gäller hur över/understyrning uppträder. Självfallet ska bilen vara så neutral, förutsägbar och korrigerbar som möjligt. Dagens verklighet innebär hastighetsgränser på 30-40km/h i våra städer så körbeteendet borde kanske bli naturligt allt mer nerlugnat.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg7.433 st
Postad/Inlagd2015-01-14 23:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Intressant med polärt moment (tröghetsmoment antar jag?). Rotationscentrum på en framhjulsstyrd bil ligger ju faktiskt över bakaxeln, åtminstone så länge man inte bredsladdar!

Räserbilar har ju gärna 60% av vikten över bakaxeln just för att vid bromsning ska alla fyra däck bromsa när vikten förskjuts framåt och för att tröghetsmomentet blir lägre ju längre bak masscentrum ligger (bättre förmåga att styra in i kurvor).
          IP: ...[2.53.46]
Sida: 1 2 3 4 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 330i  -07
Pris: 125.000:-

BMW 545i  -05
Pris: 60.000:-

BMW M5  -00
Pris: 239.000:-

BMW 740 Ia  -98