AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 2-Serien ]

Vinterkörning med bakhjulsdrift

Visad 19.226 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg14.377 st
Postad/Inlagd2015-01-11 21:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tyvärr funkar inte den förenklingen riktigt. Min förra bil var 4wd. Den innan var framhjulsdriven. Bilen innan dess var bakhjulsdriven och den innan var 4wd.

(Håller dock med dig kring att vissa överskattar sin körförmåga nåt oerhört)

-------
//Lövet           IP: ...[.160.85]
Antal inlägg7.433 st
Postad/Inlagd2015-01-11 23:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 525i Touring M-pkt -04
När det är riktigt halt typ packat snö med ett halvt lager av is på vill jag ha 4WD, man har då så lite drivkraft med RWD att det sladdar fast man bara kör i 30km/h. MEN då är det ett absolut krav att 4WD är av den neutrala typen, typ 40/60, absolut inte 50/50 eller ännu mer på framaxeln (läs: de flesta utom BMW, men även Audi har ju i det tysta gjort bilarna mer RWD).           IP: ...[2.53.46]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2015-01-12 07:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Sladdar i 30 km/h när man kan åka i 100+ km/h utan problem den sista veckan med A5 quattro, kul. Alla tvåhjulsdrivna bilar suger mer eller mindre i vinterväglag. Det enda som händer är att alla hjälpsystem träder in vilket är lika upphetsande som att slicka på en fönsterruta. Vad det gäller Audi så kan man med kommande nya RS3 uppgradera till bredare framdäck vilket är ovanligt vad det gäller fyrhjulsdrift, tror de hade det på URquattron också?           IP: ...[143.211]
Antal inlägg7.433 st
Postad/Inlagd2015-01-12 07:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Javisst, tills det svänger eller måste bromsas. Skillnaden mellan 2WD och 4WD är hur långt ut i skogen de måste bärgas. ;)           IP: ...[2.53.46]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2015-01-12 08:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Så kan det vara men en bil med bra väghållning går inte att köra hur fort som helst heller så det gäller att förstå vad bilen klarar av och inte, logiskt. Ut från kurvor med AWD är det bara att gasa och bilen flyger fram :).           IP: ...[143.211]
Antal inlägg1.005 st
Postad/Inlagd2015-01-12 21:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
F31 35i M PPK
Blir det någon BMW då rocketer? Jag hade en hel del tankar innan jag provade och blev positivt överraskad och med xdrive passar det säkert dig perfekt. Saknar inte understyrningen från min förra 4wd bil (haldex gen 4).           IP: ...[.43.143]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2015-01-12 22:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
DLC: Som det ser ut nu så blir det nog det och framförallt 2 serien med x-drive då är den som lockar mest. Dock tycker jag att 3 serien ex 335dx och 335dx gt ser också intressanta ut som businessmodell och har erbjudande på sig med fina rabatter men då får man dieselrovan vilket inte känns så lockande. Gillar inte lukten av diesel eller "knattret" men det är kanske ett minne blott på 313 hk maskinen? Intressant också med Haldex systemet du nämnde. Det är väl fortfarande Haldex? De som skryter om sina system är Audi och Subaru som påstår att de har de enda "riktiga" fyrhjulsdrift systemen, hur står sig BMW där tekniskt sätt? Tycker faktiskt att A5:an och Audi bilarna går som skott i ex snö bara matar och otroligt stabila. Har inte provat så många BMW:er hur de känns vilket jag skall göra givetvis. En dålig grej med Audi bilarna är att den plattformen som heter B8:a och infördes 2008 som används till både A4 och A5 är sjukt känsliga för ex obalans i däck och hjulet som helhet. Original fälgarna är som regel i perfekt balans och jämnhet, däremot är det helt annat med däcken som kan vara ojämna och förmedlar det upp i chassiet direkt med obehagliga vibrationer i sätet och panelsidor, mittkonsollen etc hoppas verkligen inte BMW har lika problem med x-drive?           IP: ...[143.211]
Antal inlägg7.433 st
Postad/Inlagd2015-01-12 23:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är inget unikt med Audis eller Subarus AWD.
Subaru är riktiga understyrningskungar som har default 60/40 torque split (alltså framåt!) på CVT modellerna. De har olika AWD system beroende på modell och om det är manuell eller automat. De brukar ha 50/50 (understyr ) men nån modell har haft 45/55.

Audi har alltid varit understyrningskung men 2007 kom torsensystem med 40/60 default torque split. Alltså mer som xDrive. Konstigt att inte Audi berättar detta i sin msrknadsföring...De har också olika system. I bilar med tvärställd motor är det Haldex och där kan kraften fördelas 100/0 till 50/50, alltså bara understyrning. På de med torsendiff har det alltid gått att få mer kraft bakåt men bara när frsmhjulen tappar fäste. Alltså umderstyrt

2010 kom en ny variant, också med 40/60 och elekriskt ställbar så att man kan motverka understyrning genom att skicks kraft bakåt. Har tyvärt ej provkört.

xDrive är BMWs eget system som kan växla mellan 50/50 till 0/100 med default40/60, alltså mycket fina förutsättningar. BMWs gamla 80-tals 4WD hqde 38/62.

Obs att med låst mittkoppling dvs 50/50 kan alltså fortfarande 100% av kraften ta sig till fram eller bakaxel, om ena axeln helt förlorat fästet. Men t.ex. på snö när alla fyra hjul har samma grepp är det 50/50 och alltså understyrt, såvida man inte tokgasar och kastar upp bilen i ett våldsamt ställ...

Subaru har haft en fördel och det är att vissa av deras modeller funnits med diffbroms även bak vilket gör stor skillnad. Detta finns på Audi och BMW endast på exklusiva modeller.

Så, xDrive står sig tekniskt. Audi och Subaru rider stort på sin historik med AWD.           IP: ...[2.53.46]
Antal inlägg7.433 st
Postad/Inlagd2015-01-12 23:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
I marknadsföring brukar det stå "kan skicka 100% av kraften dit den behövs" vilket kan gälla ett system med tre öppna diffar och "låtsasdiffbroms" via ABS-systemet, upp till äkta 4wd som varkem Audi BMW eller Subaru har där man kan låsa alla tre diffar. Säger alltså inget om det bakomliggande systemet och man är förstås noga med att inte tala om exakt vad som gäller allt för noga eftersom det där med "äkta 4wd" då kam ifrågasättas.           IP: ...[2.53.46]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2015-01-13 02:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Marin849: Intressant läsning :). Det känns dock som du inte gillar ex x-drive, är det för att du vet hur tekniken fungerar eller vad beror det på? Tycker dock oberoende hur det tekniska exakt ser ut känns ruskigt bra att köra med åtminstone Audi som jag kör och kört ca 10 år med quattro. X-drive kommer fungera bra också. Hade en Toyota Celica GT-Four med awd på 90-talet som knuffa på rätt bra tyckte jag då och den hade 50-50 konstant awd, gick också som på räls. Gillar nog awd före annat helt klart :).           IP: ...[143.211]
Antal inlägg7.433 st
Postad/Inlagd2015-01-13 07:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det jag inte gillar är understyrning. ;)
xDrive är ett bra awd system som inte är så understyrt.           IP: ...[2.53.46]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2015-01-13 08:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ok bra, då är det positivt att byta till det, kommer bli kul :).           IP: ...[143.211]
Antal inlägg10.321 st
Postad/Inlagd2015-01-13 09:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
525i Touring -01
Om man bortser från att 4wd är överlägsna i vinterföre i extrema situationer:
Stora fwd-bilar tenderar vara riktiga slägghuvuden med ogynnsam viktfördelning. Det ger en bättre framkomlighet när man skall av den oplogade parkeringen eller bana väg i oplogad obygd. Men på en krokig vinterväg föredrar jag BMW's viktfördelning. Och i jämn fart tillför man väl 25-30 hk till marken lite beroende på terräng så då duger 2wd fint. Ett lätt överstyrt beteende som fångas upp av elektroniken känns tryggt.           IP: ...[169.145]
Antal inlägg7.433 st
Postad/Inlagd2015-01-13 09:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag tycker ibland att en lite framtung bil med awd accar bättre (rakt fram) än den bromsar när det är halt!
Dels så förskjuts vikten lite bakåt = viktfördelningem förbättras och dels så matas kraften ut kontinuerlig på alla hjul,, medan kraften tas bort i pulser (ABS). Vid bromsning förskjuts också vikten framåt vilket inte alls är gynnsamt med redan framtung bil och halt underlag.           IP: ...[.170.69]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2015-01-13 09:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Och varför är inte det gynnsamt? Bilen bromsar väl med framhjulen också och ökad friktion där kompenserar väl den minskade friktionen bak?

Samma med accelerationen. Varför skulle en jämnare viktfördelning göra bilen snabbare rakt fram?           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg5.913 st
Postad/Inlagd2015-01-13 10:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Jag hålller nog med Verdi här. Friktionen (F) = friktionskoefficienten (u) x Normalkraften (N), där normalkraften är massan (m) x gravitationen (g).

Om alla fyra hjul är drivande så blir totala friktionskraften lika stor oavsett hur N1 (framaxel) respektive N2 (bakaxel) ser ut så länge det blir N (totalvikt) tillsammans.

F = u x N = u x (N1+N2).

Däremot är det i det enklaste teoretiska resonemanget.

Marin849 poäng med att accelerationen på en bil är mer konstant än det pumpande retardationen kan göra att accelerationen är effektivare än retardationen. Förutsatt att accelerationen är mer ideal än retardationen.

När det är halt (räknar här en isgata och att underlaget är att betrakta som väldigt glatt, dvs nära noll i friktionskoeff) är dessutom friktionskoefficienten så låg att viktförskjutningen vid acceleration samt retardation är liten.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.022 st
Postad/Inlagd2015-01-13 11:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW kommer alltmer med hybriddrift baserad på 4-hjulsdrift så allt detta resonemang blir snart överflödigt. Bakhjulsdrift, liksom manuella växellådor, kommer att tillhöra det förflutna

Visst går det att åka bakhjulsdrivet med friktionsdäck på vintern som man gjorde på 1930-talet, oftast med förhållandevis tunga, vridmomentsstarka amerikanska bilar, men idag finns det ju helt andra och bättre möjligheter.

Bakom allt detta får man en känsla av att vissa hittar någon form av underhållningsvärde i ett kinetiskt felbeteende hos bilen i form av överstyrda sladdar som närmast hör hemma i EPA-traktorernas värld. Att det skulle vara en fördel att det går långsammare och är mer instabilt är helt obegripligt och verkligen inte dit chassieingenjörerna strävar, vare sig på tävlingsbanorna eller på konstruktionsavdelningarna.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg7.433 st
Postad/Inlagd2015-01-13 13:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mycket enkelt. Därför att den linjära formeln som presenteras inte gäller för ett däck som närmar sig gränsen för sitt grepp. Dvs mer normalkraft ger inte mer drivkraft.
Friktionskoefficienten är alltså inte en konstant utan en mycket komplex parameter som beror på däck, underlag, lufttyck men framförallt driftpunkt.

Därför fås max accelerartion med en bil som är precis så framtung att man vid max acceleration har samma moment på alla däck. Detta är förstås bara exakt rätt på en växel eller när man har kraft i överflöd, ex på snö. Och vad som är optimal viktfördelninh beror på hur mycket man kan accelerera på underlaget. På is t.ex. är accelerationen så liten att viktförskjutningen kvittar.           IP: ...[.170.67]
Antal inlägg10.321 st
Postad/Inlagd2015-01-13 13:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
525i Touring -01
Jag föredrar iaf ett lätt överstyrt uppträdande på vinterväg i kombination med antisladdsystem. Detta erhålls vid runt 50/50 viktfördelning.
Understyrda överraskningar (vilket man såklart kan få med 50/50-fördelning med såklart) har inget underhållningsvärde tycker jag ;)
Om du med stabilitet, 332, menar ett framtungt fordon som håller sin räta linje oavsett om vägen svänger, så avstår jag gärna.
PS, har aldrig ägt någon EPA-traktor ;)           IP: ...[169.145]
Antal inlägg5.913 st
Postad/Inlagd2015-01-13 13:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Marin849, att friktionskoefficienten beror på däcktyp, lufttryck och underlag stämmer. Men anta att det är samma däcktyp, samma lufttryck och samma underlag i detta exempel. Vips, så var de parametrarna borta. Det är för övrigt mest rimligt att anta det, för de är ju inte del i det som ska undersökas.

Alltså ett konstant u, så länge det är statisk friktion och det är det så länge vi antar att hjulet inte spinner, utan att man lyckas hålla det precis innan det sker.

Vad menar du med driftpunkt?

Förklara gärna matematiskt varför inte ökad normalkraft skulle ge ökad friktionskraft, för däck. Observera att jag tänker mig ett glatt underlag (dvs is) där däcket inte blir direkt överhettat.           IP: ...[6.28.75]
Sida: 1 2 3 4 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 330i  -07
Pris: 125.000:-

BMW 545i  -05
Pris: 60.000:-

BMW M5  -00
Pris: 239.000:-

BMW 740 Ia  -98