AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 2-Serien ]

Vinterkörning med bakhjulsdrift

Visad 19.225 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2014-12-28 08:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Full skall man vara ibland :). Dock finns den som x-drive. Kasa i korsningar och kurvor slipper du med x-drive och det går mycket fortare också bara ocha mata på. Oftast känner man med fyrhjulsdrift när den börjar "tappa greppet" lite men då behöver man bara minska gasen lite och korrigera lite styrhjulen så är man med igen. Tycker nog x-drive vinner alla dagar i veckan iom att vi har 5-6 månader vinter i detta land. I ett vinterfritt land tänker nog många annorlunda.           IP: ...[.40.238]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2014-12-28 08:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
335i -12 F30
332: man märker skillnad på full och nästan tom tank. Bilens balans ändras och det märks om man kör hårt.
rocketer: bor man så långt norrut att man har 5-6 månader vinter kan jag förstå om man ser starka argument för fyrhjulsdrift. I vilket fall verkar du redan ha bestämt dig, så jag förstår inte riktigt syftet med tråden. En sak kan jag dock tillägga, nämligen att det går alldeles utmärkt att köra på vintervägarna kring Uppsala med 306 hk, bakhjulsdrift och dubbfria vinterdäck. Men vi har ju inte så många dagar vinterväglag, så jag förstår om du har andra preferenser.
Och dessutom: man slipper inte kasa i korsningar och kurvor med x-drive. Det släpper med x-drive också.
          IP: ...[.154.52]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2014-12-28 10:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nockenwelle: Tråden startades för at kolla om ngn tyckte det var ok att köra med bakhjulsdrift setup vilket en del tycker man kan, dock är det givetvis andra modeller som jämförs eftersom 235i är såpass ny ännu. Jag bor i Sthlm men inte i stan så ja det är vinter 5-6 mån i året dock kanske inte alltid snö men is och hal frost och annan s**t är lika med vinter väglag för mig iaf eftersom jag måste ta i beaktande att greppet inte är torrt eller blött utan vinter väglag. Uppsala bör ha rejält mycket värre eller sämre väder eftersom snögränsen börjar åtminstone vid kusten vid Kapellskär/Norrtälje men du kanske kör bara i stan fast du skriver kring Uppsala? Det stämmer att jag tycker att fyrhjulsdrift är bättre än fram eller bak. Har kört under de senaste 13 åren 10 av dom med fyrhjulsdrift och 3 år med framhjulsdrift och det var inte att jag fastnade någonstans utan snarare ett oändligt spinnande här och där och inte komma iväg vid rödljusen etc inte kul.           IP: ...[.40.238]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2014-12-28 11:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
Jag kör både inom och utanför stan, och har definitivt inte vinterdäck under 5-6 månader. Normalt lägger jag på dem i slutet av november och byter tillbaka till sommardäck i månadsskiftet mars/april.           IP: ...[.154.52]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2014-12-28 13:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Lönlös diskussion. Kommer alltid finnas sådana som säger sig vara så skickliga på att köra bil att de känner om de har bajsat på morgonen eller inte.

Tycker det låter rätt vårdslöst att köra så hårt på allmän väg att man verkligen känner något tiotal kilon mer eller mindre.

Jag bor också i Uppsala och jag brukar sätta på vinterdäcken i slutet av oktober. Har aldrig fattat grejen att ha sommardäck när det är minusgrader på morgonen. För det händer rätt ofta i november här. Och ja, det är rätt mycket kallare i Uppsala än i Stockholm.           IP: ...[.38.198]
Antal inlägg1.022 st
Postad/Inlagd2014-12-31 11:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Måste hålla med dig Verdi, man ska inte blanda ihop banracing och körning på allmän väg. Det hjälper inte hur svart man än målar grillen och hur stora fälgar man än lägger på, någon banracingbil handlar det ju givetvis inte om, långt, långt därifrån. Däremot en jättetrevlig, kul åretruntbil med xDrive, synd bara att BMW inte erbjuder adaptiv farthållare och Webasto på en så här dyr bil!           IP: ...[123.153]
Antal inlägg935 st
Postad/Inlagd2015-01-01 01:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tesla P85+
318-88 350i(S62b50)Busbil
Saab 9-3 1,9 TDI-08
Vinterkörning med bakhjulsdrift? Ja det går alldeles utmärkt. Kör både min 323 kompakt med 170 hk och delvis min M5a med 507 hk och bakhjulsdrift i skåne och jag har aldrig saknat vare sig framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Faktum är att det har varit ett krav att det ska var bakhjulsdrift och givetvis alltid med antisladd och antispinn urkopplat! Passar säkert inte alla att köra så, men jag kör hellre på tvären i varje kurva än att ha maximalt grepp vid ett rödljus!           IP: ...[.101.43]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2015-01-01 09:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
richo: Det är antagligen vad du kallar körglädje, på tvären? Undrar hur ung eller gammal du är eftersom jag minns också det var kul när jag var mellan 18 - 25 år men det är ju 30+ år sedan så man har väl lite tröttnat på det :) för att inte glömma vad det gör åt grejerna genom extra slitage etc vill inte utsätta mina bilar på det sättet och skulle nig aldrig köpa en som jag vet har körts på det sättet ):. Jag får en känsla av att du aldrig kört åtminstone inte en hel vinter ngn fyrhjulsdriven bil och då blir det svårt att sakna ngt man inte känner till eller kanske du har det? Undrar om Volvo är den bästa bilen eftersom den säljer överlägset mest och alla andra har alltid haft en Volvo :) - not. Provar man aldrig ngt annat så duger det man kör alltid, bara min åsikt. Kul ändå att ngn kör en M5:a på vintern - aldrig sett ngn dock vintertid annat än i försäljningshallar.           IP: ...[.40.238]
Antal inlägg7.433 st
Postad/Inlagd2015-01-01 10:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i Touring M-pkt -04
Fyrhjulsdrift ger så klart fantastisk framkomlighet, men flera system (de med 50/50 eller där bakhjulen kopplas in ibland, dvs ej xDrive) gör mig också irriterad.

Jag älskar att kunna ge lite, bara lite, extra gas i en rondell och låta bilen styra ut själv. Inget bredställ, bara ett fint samarbete mellan förare och bil.
Med 4wd enl ovan resulterar det enbart i att man glider närmare räcket om man inte börjar veva med ratten samtidigt. Man kan (och bör) sladda med 4WD men man måste ju planera det och sedan ta i ordentligt så att man får upp ett fett ställ, och det kan man inte göra hur som helst. Jag föredrar det kontinuerliga uppträdandet där man sömlöst kan växla mellan neutral och överstyrning med lätt gaspådrag "utan våld". Elegant, ryckfritt och mycket tillfredställande.

I en Volvo V70 fwd kan man variera mellan understyrd och grovt understyrd. Kass.

Man kan givetvis köra extremt och hitta på allt möjligt även med fwd. Men det är inte det jag talar om. Den konstanta mysfaktorn som gör även normal körning så tillfredställande. Det är den jag talar om. Den man får i en BMW.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin           IP: ...[2.53.46]
Antal inlägg1.005 st
Postad/Inlagd2015-01-03 09:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
F31 35i M PPK
Min förra bil var fyrhjulsdriven men jag valde denna gång att endast ha bakhjulsdrift och jag är positivt överraskad över hur bra drivgrepp jag har i nuvarande kärra. Nu har de två vintrar jag haft bilen varit milda och spelar in i helhetsbilden men det är likväl sällan jag saknar fyrhjulsdriften. En modern bil med bra däck och hjälpsystem är inte dumt. Sen känner jag igen mig i det marin849 skriver. Det är riktigt trevligt att kunna korrigera en lätt understyrning till neutral eller lätt överstyrning (men det kanske går bra i en BMW med xdrive också som driver mer bak än fram?). Sen stortrivs jag med den lätta känslan i bilen (chassibalans) och fina styrningen som min bil har men även där kanske det känns lika bra med xdrive?

De tillfällen jag saknar fyrhjulsdriften är vid start från stillastående, ut ur långsamma kurvor och möjligheten att använda all kraft från motorn vid sämre väglag.

Rocketer, gå på xdrive så du blir nöjd. Det blir en mycket underhållande bil.           IP: ...[.43.143]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2015-01-03 13:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hade en 116d som lånebil på verkstaden förra veckan när det var lite isigt och moddigt på vägarna. Minsta gaspådrag orsakade antispinn. Tyckte det mest var frustrerande om jag ska vara ärlig.           IP: ...[.38.198]
Antal inlägg3.482 st
Postad/Inlagd2015-01-03 14:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alfa o BMW
... där jag bor har vi vinter 1-2 månader varje år, så för mig har det alltid räckt med bakhjulsdrivet. Skulle jag köra mer bil uppåt landet hade jag absolut övervägt fyrhjulsdrift. Men den årliga resan till Sälen brukar passera utan dramatik, så man kan ju faktiskt ta sig fram på bakhjulsdrivet i snö...

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[162.240]
Antal inlägg775 st
Postad/Inlagd2015-01-03 15:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har en M135i rwd, den är fantastiskt underhållande och jag har kört den genom en vintersäsong utan problem.
En 4wd bil är givetvis att föredra vid vinterväglag av förklarliga skäl men vid torrt väglag tycker jag rwd är roligare, 4wd förtar helt enkelt en del av styrkänslan vid lite mer aktiv körning.           IP: ...[.76.202]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2015-01-03 16:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Narvselius,
Jag vet. Under de 2 vintrar jag hade rwd så var det rekordmycket snö och lång vinter här i Uppland. Aldrig tidigare har jag kört så mycket heller. Nästan 4000 mil per år. Det gick såklart jättebra. Inga problem alls att ta sig fram eller hålla sig på vägen. Och då körde jag ändå mot nordost på småvägar med dålig/mindre prioriterad snöröjning.

Min pappa har kört rwd under hela min uppväxt uppe i norra Hälsingland också. Volvo 340, Volvo 740, Ford Scorpio, Mercedes C-klass... Gått hur bra som helst.

Jag tycker dock ändå xDrive är en självklarhet om jag får välja. Men det är en lyx och ingen nödvändighet. Som jag ser det så är nackdelarna begränsade så varför inte...           IP: ...[.38.198]
Antal inlägg1.005 st
Postad/Inlagd2015-01-03 18:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
F31 35i M PPK
Jag har kört en del idag och kunnat åka på rejält :) men det beror ju förstås på milt vinterväder. Idag var det nästan som att åka på sommaren, men även vid lite vinter så funkar det bra. Upplever stor skillnad mot förra året. Senom det beror på att däcken hårdnat eller ny sw i bilen får vara osagt.

Men visst finns det många tillfällen då det hade varit bra med xdrive. Hade jag haft en mer vridstark motor så hade jag inte tvekat en sekund..           IP: ...[.43.143]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2015-01-04 09:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det som är helt avgörande hur bra det går att köra rwd och fwd beror givetvis på när man skall vara på jobbet eller när man behöver börja åka? Behöver man åka först till 09:00 så är det till 99% plogat och saltat men skall man var på jobbet kl 07:00 så är det inte alls säkert de hunnit ut överallt vilket försvårar avsevärt eller kan t o m bli mer eller mindre oframkomligt. Dock är det bilar med fyrhjulsdrift och vettig höjd som bara matar fram, blir lite snöstyrning men går rätt bra. Det händer inte ofta men det har varit flera snörika vintrar efter varandra och flera blir det säkert ):. Nu är det höstväder ute så man klarar sig med vad som helst och föredrar det nästan så man slipper skotta snö :).           IP: ...[.40.238]
Antal inlägg485 st
Postad/Inlagd2015-01-11 19:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
7-serie

Jag tycker det går utmärkt att köra med 335 rwd. Motorn är väldigt mjuk och len på låga varv, effekten är absolut inget problem, dock kör jag med väldigt lätt fot på gasen när det är halt. Kör jag mjukt blir det aldrig antispinn förutom vid start i snömodd, då kanske det blir en liten spinn ibland men har aldrig varit några problem. Det som är roligt är att det är lätt att småsladda om man vill, på en bred och trafikfri plogad vinterväg eller en tom parkering.

Jag hade 4wd tidigare men det är inget jag saknar. Visst kommer man iväg snabbare osv. Jag kan dock tänka mig att styrkänsla. Försämras pga torque steering. Ytterliggare en aspekt är att bilen inte får sänkningen med 4wd, positivt eller negativt är en fråga om tycke, smak och behov

IP: ...[145.177]
Antal inlägg14.377 st
Postad/Inlagd2015-01-11 20:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Körde 40 mil E4 Sthlm-Lkpg nu i helgen i "snökaoset" där väglaget aldrig var bättre än att det var små hjulspår synliga av asfalten. Ändå tändes inte ens ESP lampan mer än 2ggr. Då körde jag helt klart om betydligt fler bilar än tvärtom. Fattar inte vad det är för väglag som 4wd fanatikerna åker runt på att det anser att de måste ha 4wd. Då har jag ändå 307hk i nuvarande bil och en stor del av dem på mycket låga varv.

4wd är trevligt, det gör att man behöver skotta sin uppfart mindre och gör det lättare att dra upp båt på lösgrus. Men något "behov" är det sannerligen inte för vanlig trafik.

(Har ägt 2st 4wd bilar också om någon vill invända att jag inte testat)

-------
//Lövet           IP: ...[.160.85]
Antal inlägg1.005 st
Postad/Inlagd2015-01-11 20:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
F31 35i M PPK
Jag la tio mil i rejält vinterföre idag och är fortfarande mycket nöjd med att ha valt rwd. Bra driv, stabil men samtidigt lätt och härlig känsla samt lätt att korrigera understyrning.           IP: ...[.43.143]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2015-01-11 21:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Lövet,
Fanatiker? Really?

Är det någon som är fanatiker så är det väl ni RWD-nördar. ;-)           IP: ...[.38.198]
Sida: 1 2 3 4 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 330i  -07
Pris: 125.000:-

BMW 545i  -05
Pris: 60.000:-

BMW M5  -00
Pris: 239.000:-

BMW 740 Ia  -98