AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 2-Serien ]

Vinterkörning med bakhjulsdrift

Visad 19.077 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg31st
Postad/Inlagd2014-12-21 13:40
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Är det ngn som tänker köra eller kör redan med M235I alltså utan fyrhjulsdrift i vinter? Går det att köra med den bilen vintertid eller far den i runt över hela vägbanan och blir olidlig? Dubbdäck behöver man väl i alla fall eller hur resonerar man? Funderar om bakhjulsdrivna är ett alternativ eller om det är endast x-drive som gäller?           IP: ...[.21.225]
Antal inlägg1.510 st
Postad/Inlagd2014-12-21 13:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 320dTAX -19
Är det jag som missar något här eller?
Varför skulle inte det gå?
Nästan alla BMW är bakhjulsdrivna, de flesta körs på vintern.

Jag förstår inte riktigt frågan. Om du är rädd för att den går för bra så kan du slappna av, så många hp har den inte att den inte går att köra..

Kan tillägga att jag hade närmare 450hp i min förra 335i, den gick bra på vintern med friktionsdäck!           IP: ...[2.77.46]
Antal inlägg147 st
Postad/Inlagd2014-12-21 14:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
E91 325T -11
Måste väl vara länge sedan motorstyrkan hade någon avgörande betydelse på vinterbeteendet? Den stryps ju så snart det börjar hända något. Bak vs framhjulsdrift kommer alltid vara en fråga med diametralt olika uppfattning, ungefär som att äta hel eller filead surströmming, min egen åsikt är att även här tar elektroniken om sladd och spinn. De få dagar då det är riktigt halt kommer du ändå inte fram, övriga bilar proppar igen vägar och gator, likaså de 1-2 ggr det snöar. Då fungerar ingen kommunikation.

IP: ...[5.48.19]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2014-12-21 17:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ok, lite det jag menade som ni svarade på. Det att elektroniken sätter stopp för sladd och spinn etc är bra och man hålls på vägen men det blir lite som att åka omkring som en smörklick i en het panna inte speciellt roligt. Tolkar svaren att man nog kommer fram men behöver slå av ordentligt. Med fyrhjulsdrift kommer man väldigt bra fram och oftast förutom extrema fall behöver jag oroa mig för vädret vs bak eller framhjulsdrift så får man nog passa sig betydligt mera. Blir nog fyrhjulsdrift då i alla fall vilket är effektivare vad det gäller att ta sig fram. Jag vet att det inte stannar snabbare med fyrhjulsdrift :) men stabiliteten i drivlinan är grym på fyrhjulsdrivna bilar. Har dock bara kört Audi men BMW skall nog gå ungerfär lika, eller?           IP: ...[.21.225]
Antal inlägg1.510 st
Postad/Inlagd2014-12-21 17:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
F31 320dTAX -19
Det låter mer som att du försöker motivera prisskillnaden till x-drive för dig själv. ;)
Jag kan hjälpa dig. Klart att du ska ha x-drive, mycket roligare i snön!
Du tar dig nog inte fram så mycket bättre till vardags, men det känns säkert stabilare i själen.

Som jag skrev innan, 320hp är inte särskilt dramatiskt. Det kommer definitivt inte att kännas som en smörklick i en het panna!           IP: ...[2.77.46]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2014-12-21 17:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Sant, klart jag måste motivera mig för bekvämligheten med x-drive :). Har inga problem med hk generellt kör hoj också med nästan 200 rwhp men vet att man vinner inget på att ha framhjulet i luften vilket gör att jag har en hoj som hålls nere och skjuter på istället, vilket är sjukt mycket roligare. Samma resonemang med x-drive maximalt med fäste helst hela tiden och åtminstone så ofta det bara går.           IP: ...[.21.225]
Antal inlägg1.010 st
Postad/Inlagd2014-12-25 10:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Utan xDrive blir ju bilen långsammare (i alla väglag) och betydligt lättare att köra fast med så man behöver kanske inte tänka efter så länge.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg3.184 st
Postad/Inlagd2014-12-25 11:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dA F30 -17
118d F20 -17 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F650GS -08
R1200GS -16
R90S -74
G450X -09
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
Vill du ha xDrive och har råd med det, ska du ha xDrive.
Som andra skriver - det handlar inte så mycket om framkomlighet, för med bra däck tar du dig fram även med tvåhjulsdrift (i min värld är bra dubbdäck ett måste på vintern - det bästa just nu är nog Nokian Hakka 8).
Kör du mycket på oplogade vägar, i elaka backar eller med släp, kan xDrive vara till hjälp förstås - men då väljer man kanske inte en M235i....
Däremot blir det mycket roligare på vinterväg med xDrive, det bär iväg på ett helt annat sätt. Och du gasar dig in i problem mycket snabbare, men det vet du redan om du kört Quattro tidigare!

IP: ...[.16.228]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2014-12-25 12:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
332: bilen blir knappast långsammare i alla väglag. På torr asfalt är den extra vikten och ökade drivlineförlusterna som xDrive medför till nackdel. Det är ingen slump att M-bilarna är bakhjulsdrivna, trots att de har mycket effekt som skall ned i asfalten.
I halka är det annorlunda.
          IP: ...[.154.52]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2014-12-25 17:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Fyrhjulsdrivna går att åka fortare med i vilket väder som helst, sant. Titta på ex Nissan GT-R drar otroligt många redan i original, kurvigt eller rakt fram. Har det varit några problem med x-drive systemet på ngn modell vad det gäller ex vibrationer, andra problem med det rent generellt?           IP: ...[.40.238]
Antal inlägg440 st
Postad/Inlagd2014-12-25 21:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d - 12 Automat, läder, sportstolar, drag, panorama, navigator, 4-zons, Comfortpaktet

Polo-15 1,2 Leasing
Men om vi bortser från sportbilar och jämför mer vardagliga bilar som de flesta i forumet faktiskt har. Till exempel en F11 520d X-drive LCI med en RWD 520d.
X-driven är endast snabbare vid halt väglag.

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!           IP: ...[.172.99]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2014-12-26 05:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ok, mest vanliga bilar är det givetvis. Dock upplever jag själv som en fyrhjulig bil går klart stabilare genom kurvor än en tvåhjulsdriven och då med samma motor och låda i övrigt. Belastar man en bakhjulsdriven bil tillräckligt i kurvor så kommer bakändan tiil slut i och med att fästet inte räcker till och på en bil som de driver konstant med fyra hjul så skall den vara snabbare. Dock blir jag lite osäker på om ex BMW:s x-drive är det eftrsom den inte har lika typ av fyrhjulsdrift som Audi och Subaru som är konstant. Det är mindre effektförlust på en bakhjulsdriven bil men sedan är det förståss dethär med fästet och såvitt jag vet så vinner man inget på att spinna.           IP: ...[.40.238]
Antal inlägg1.010 st
Postad/Inlagd2014-12-26 10:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nockenwelle: Vid tort väglag går 0-100km/h på 4,6s istället för 5 för den vanliga manuella M235i. Kanske inte helt avgörande i sig, men i den här prestandaklassen är tiondelarna inte helt lätta att vinna. På sämre underlag blir skillnaden givetvis enorm till xDrives fördel. Man ska dock komma ihåg att bromsförmågan inte blir bättre med xDrive.

Att låta den (oftast) minst belastade hjulaxeln bli ensamt drivande är ju givetvis mindre genomtänkt i halka. Bakhjulsdriften minskar framkomligheten om motorn inte placeras bak. Sedan kan man ju tycka att fram/bakhjulsdrift ger upphov till en i det närmaste religiös motsättning. Lösning för många blir xDrive. För de flesta (inte alla) i vårt klimat ger xDrive stora fördelar. Kom ihåg att xDrive är eftertraktat på begagnade BMW! Man får tillbaka stor del av merkostnaden. E46 samt E90 med xDrive verkar till exempel mycket efterfrågade!           IP: ...[123.153]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2014-12-26 10:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
Ja, i starten är naturligtvis fyrhjulsdrift snabbare även på torrt underlag, förutsatt att inte motoreffekten är låg. Men start från stillastående är bara en aspekt av prestanda på torr väg. Så snart man kommit upp lite i fart (och för en 35i räcker därvid tvåans växel) är fyrhjulsdriften en nackdel. De extra kilon (c:a 70-90 kg extra) som fyrhjulsdriften medför sinkar bilen runt en räcerbana.
Men vad som är snabbast på torr asfalt är kanske inte trådens syfte att diskutera, att döma av rubriken.           IP: ...[.154.52]
Antal inlägg1.010 st
Postad/Inlagd2014-12-26 11:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
xDrive ökar vikten med 55kg, försumbart på en bil med en tillåten totalvikt på över 2 ton.

Uppträdandet på normalt sommarväglag är nog viktigare än uppträdandet på tävlingsbana. Den är absolut ingen banracingbil. Hade den högre effekt skulle xDrive vara till nytta även där, men det är ju mindre intressant.

M-bilarna kommer med xDrive över hela linjen (till största delen för uppträdandet i torrt väglag), vilket blir spännande. Dock - vem "behöver" M-bilar i halkan?           IP: ...[123.153]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2014-12-26 12:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
De 70-90 kg extra jag nämnde gäller för F30 och vi pratar då om tjänstevikter kring 1500 kg. Dessutom hamnar den extra vikten i främre halvan av bilen, vilket är ytterligare en nackdel. Det är inte alls försumbart. Uppträdandet på normalt sommarväglag är likartat det som gäller vid bankörning.           IP: ...[.154.52]
Antal inlägg31 st
Postad/Inlagd2014-12-26 12:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vad det gäller bana bör enklaste vara att ha samma förare som först drar runt med en bakhjulsdriven och sedan med en fyrhjulsdriven så ser man skillnaden.           IP: ...[0.46.63]
Antal inlägg1.036 st
Postad/Inlagd2014-12-26 13:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
850 -91
För att återgå till topic så strävar väl BMW efter att bygga bilar med 50/50 viktfördelning [LÄNK]. Det ger alldeles utmärkta vägegenskaper även på vintern.           IP: ...[7.201.3]
Antal inlägg1.010 st
Postad/Inlagd2014-12-27 11:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Viktfördelning 50/50 är inget faktum på någon bil utan endast en ungefärlig målsättning.

xDrive belastar även bakaxeln till en del så framaxeln blir inte 55kg tyngre. Om det skulle ha någon upplevelsemässig betydelse med några tiotal kg på en så tung bil så skulle man till exempel tvingas hålla bränslenivån i tanken konstant. För att inte tala o spolarvätskan! Skillnaden på nästan tom och full bensintank är ju större än vikten hos xDrive. Betydligt viktigare är ju att inte förlora över hälften av drivförmågan!           IP: ...[123.153]
Antal inlägg7.433 st
Postad/Inlagd2014-12-27 23:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i Touring M-pkt -04
Men BMW ligger bra nära. Inom 48-52% per axel (beror på motor t.ex.) verkar det vara på alla modeller jag sett. Undrar just om detta gäller 2-serien?

Bakhjulsdrift har EN enda nackdel på vintern tycker jag och det är vid <15km/h i djup snö (så att bilen lägger sig på snön): start, backa, svänga sakta/parkera om. Av två skäl: "Alla" framhjulsdrivna bilar är framtunga vilket är positivt vid start i djup snö/i låg hastighet, samt att man kan vrida på drivhjulen med ratten vilket är guld när man backar eller försöker gräva sig loss/hitta grepp.

I alla andra scenarion anser jag att bakhjulsdrift med god viktfördelning och antispinn är utmärkt. Är det dessutom så att det är en BMW som har en neutral grundbalans är det fantastiskt bra. Både roligt och säkert. Jag vill alltid kunna styra min bil, och ha ett förutsägbart beteende utan skrämmande bakvagnssladdar in i kurvor t.ex.

Dessutom blir man inte så irriterad varje gång bilen kasar patetiskt i korsningar när man försöker öka farten.

Nu representerar jag knappast riksgenomsnittet iofs. :)           IP: ...[2.53.46]
Antal inlägg7.433 st
Postad/Inlagd2014-12-27 23:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm, jag är ju full. 235i är ju rwd.           IP: ...[2.53.46]
Sida: 1 2 3 4 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M3  -96
Pris: 239.000:-

BMW Z4 3,0si  -07
Pris: 195.000:-

BMW 320  -02
Pris: 22.222:-

BMW 330xi  -06