AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.374

F30 Hur fungerar era Webasto?

Egendomligt nog, och till BMW-handlarnas förtvivlan, tog BMW bort tillvalet fabriksmonterad Webasto vid övergången från E90 till F30. En mer kostsam eftermontering innan leverans blev vanlig, men kunderna tyckte det var konstigt då konkurrenterna erbjöd en billigare fabriksmontering. På X1 tog BMW sitt förnuft till fånga, men på andra, "billigare" modeller tyckte man kunderna kunde fortsätta att frysa(?). Skulle det bli mindre kallt i en 3-serie än i en 5-serie?

Någon som har synpunkter/erfarenheter? Fungerar CID:en?

Kom ihåg att andrahandsvärdet är ofta markant högre på "Webastobilar", speciellt efter kalla vintrar.
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Jag har eftermonterat en Evo5 med GSM till en hög kostnad men absolut värd. Först ringde jag BMW som ville ha mer än 40kkr, monterade istället hos Webastocenter för 27kkr. Enda skillnaden e väl att BMWs går integrerad i Idrive men för 13k står jag ut att trycka på en och stänga av.
Men precis som du skriver så tycker jag det är väldigt konstigt att man inte kan lägga till Webasto när man beställer men kan eftermontera hos BMW.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Märkligt var ordet, fördelen med den eftermonterade värmaren som erbjuds är att den om jag förstått det hela rätt värmer både motor och kupé, den fabriksmonterade som sitter i 5-serien m.fl. värmer bara kupén.

/Masten
Vi har haft fabriksmonterade Webasto sedan 1982 (5-serien), alla har fungerat perfekt. Förvirring tycks råda huruvida den även värmer motorn vilket den ska göra upp till 67 grader. Fördelen för motorn är uppenbar. Det kostar ca 2dl bränsle att värma bilen 30min vilket man har igen i minskad förbrukning. Avgaserna från värmaren är numera obetydliga så fördelarna är många. BMWs inställning och priser är obegripliga! "Vi-säljer-bilar-ändå"-argumentet håller inte idag, konkurrensen är för hård och kunderna är inte dummare än att de förstår.
16.400
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tror inte det är svårt alls nere hos BMW

Så här många bilar säljer vi
Så här många väljer Webasto
Så här mycket kostar det att upprätthålla tillvalet
= Låt nordborna frysa, de handlar ändå

-------
//Lövet
Visa användare
8.520
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Håller med Lövet.

Sen ska man komma ihåg att de som har varmgarage inte direkt ser detta som ett stort problem. Med värme i stolarna och ratten klarar man lätt av kallstarterna när man inte parkerat i varmgaraget hemma eller på jobbet.
Visst, man klarar ju av att frysa en del, men långt ifrån alla åker ju mellan två varmgarage. När så många har skinnklädsel blir ju inte problemet mindre heller. Även om stolsvärmen (liksom rattvärmen) är effektiv kommer dessa ju för sent, när man redan är nerkyld och med handskar kanske rattvärme inte är självklar för många. För de allra flesta är nog Webasto en mycket stor fördel, man ska inte underskatta hälofördelarna för både vuxna och barn.

Om BMW handlade lite mer genomtänkt erbjöd man ett "Vinterpaket" med till exempel xDrive, Webasto, vinterdäck med hälsa/säkerhet som tema för alla sina fordon. Då skulle man slippa, att som idag, många kunder istället går till Volvo, Mercedes mfl helt i onödan med irriterade BMW-handlare som följd.
Visa användare
4.703
J.L
BMW M240i xDrive-23
BMW 760i M-Sport-10
Jag får nog hålla med om BMW i detta fallet tyvärr resonerar lite konstigt jämfört med tex VAG. Det är få utrustningsdetaljer som jag uppskattar mer på vintern än Webastovärmaren. På min tjänstebil Skoda Superb kostade tillvalet 9900 kr med fjärrkontroll vilket är billigt för att slippa frysa och skrapa rutorna. Jag använder värmaren morgon och kväll varje dag under vintern

BMW CS #5139
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Vi har varmgarage hemma men lik förbaskat måste man stå och skrapa när bilen varit utomhus 8h på jobbet.
En varm bil är värd mycket när vi har så långa vintrar här.
bm
15
bmwnut
320i sedan-11
När det är kall väderlek går min Webasto igång och hjälper till att värma upp bilen. Det står ingenting om det i instruktionsboken, men det funkar jättebra, värmen kommer nästan direkt. Det går även att ställa in två tider i orginalradion + fjärrkontrollen, så det är ett suveränt tillbehör i kalla Sverige..
Hör hela tiden hör nöjda ägarna är med Webasto. På våra bilar styr vi programeringen till och med via röststyrningen under färd om vi vill, väldigt smidigt. Fjärren räcker väldigt långt och talar till och med om hur varm kupén hunnit bli.

Att man tar bort värmaren (ett tillbehör som funnits sedan 50-talet på bilar) från BMWs storsäljare, 3-serien, verkar vara någon form av kommersiellt självskadebeteende som tyvärr även lever vidare på den fina 4-serien. Nyligen valde ett större företag bort F36 (4-serie Gran Coupé) till förmån för Mercedes CLA pga att BMW tog 50 tusen extra för motsvarande.

Överlag verkar återförsäljarna i det närmaste rädda för generalagenten, man borde våga ställa krav på Solna då ju återförsäljarstrukturen är den mark BMW Group Sverige står på. Kanske en egendomlighet som är typisk för bilbranschen.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Detta verkar vara en kvarleva från längesedan när dom var tvugna att extramontera sätesvärme för oss i norden. Jag står själv snart i valet och kvalet att byta bil och en F31 står högst på önskelistan som begagnad. Men jag har efter snart 30 vintrar med bil tröttnat på att frysa och skrapa rutor när jag inte kan plugga in motorvärmarsladden på typ jobbet. Och köper man en Volvo så är det snarare regel än undantag att man har bränslevärmare i bilen, men F31 verkar inte finnas många exemplar med detta så den faller tyvärr bort. Finner det märkligt då det är en av dom mest komforthöjande tillbehören som finns. Men BMW kanske inte ser det som ett problem på sin hemmamarknad pga. milda vintrar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.