AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Exportera fordon från Sverige, hur?

Visad 6.069 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg61st
Postad/Inlagd2014-12-12 10:44
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -07
Jag et att rubriken heter Import men jag tyckte min fråga passade bäst här trots att det rör sig om en fråga om tvärtom -Export alltså.
Eventuellt är jag alltså på gång att sälja min bil till en tysk köpare.
Enligt Transportstyrelsen är det "bara" att fylla i del 2 på regbeviset, sedan skicka in regskyltarna och ett lämpligt dokument från t.ex tyska tullen.
Men hur gör man rent praktiskt? Är det någon här som exporterat sin bil?
En del frågor dyker upp i mitt huvud:
-Om köparen t.ex vill köra ned bilen för egen maskin, då måste han ju ha några regskyltar. Ifall han behåller mina och sedan lovar skicka tillbaka dom -är det en bra idé? Och vems försäkring gäller då för bilen -jag vill ju inte stå för problemen ifall han råkar ut för något?
-Det gäller även att lita på att köparen skickar tullbevis eller regbevis från Tyskland då den kommit in där, oavsett om han kör hem bilen eller den transporteras. Någon som har erfarenhet av sådant?
-Vet ni ungefär vilka transportkostnader det rör sig om ifall han vill skicka ned bilen med en transportfirma från Stockholm till strax söder om Hamburg?
-Hur flyttar man lämpligast pengarna från hans till mitt konto?

-Några andra tips eller fallgropar att tänka på?           IP: ...[103.163]
Annons
Antal inlägg7.062 st
Postad/Inlagd2014-12-12 10:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Vad är det för bil du ska exportera? Antar att det är någon annan bil än din 520d?
          IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg363 st
Postad/Inlagd2014-12-12 10:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Kan tyvärr inte hjälpa till, men av ren nyfikenhet vad är det för bil som skall lämna landet? Tycker mig ha hört att det blir vanligare och vanligare att tyskarna köper tillbaka lite ovanligare bilar.

///Stefan           IP: ...[114.174]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2014-12-12 11:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -07
Nej det är inte min 520d som jag för övrigt inte har kvar men jag kan tyvärr inte ändra min profil, eller kunde i alla fall inte för ett år sedan p.g.a att jag inte var betalande medlem! 520-on är för övrigt såld för länge sedan, nu har vi en 118d och en 316i i familjen.
Den bil som förhoppningsvis ska exporteras är en Mercedes SL320, en bil som endast rullat 5500 mil och är i nästintill nyskick. Prisbilden i Sverige för en sådan bil är förstörd av alla långmilade SL-mercor med tveksam bakgrund. I Tyskland har man mer kunnande (eller fler som har kunnande) och kan skilja en bra bil från en dålig och därmed också beredd att betala mer.           IP: ...[103.163]
Antal inlägg8.330 st
Postad/Inlagd2014-12-12 14:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har sålt en bil till Tyskland och lät köparen "låna" mina skyltar har faktiskt inget minne av att jag skickade in skyltarna utan transportstyrelsen avregistrerade ändå. Så fort exportlandet registrerar bilen (EU) så avreggas den i Sverige. Om köparen inte registrerar bilen kommer den med största sannolikhet vara kvar i svenska registret. Men det är en kostnad på 60kr/år så inte hela världen.

Det var en smidig försäljning, ännu smidigare var det att sälja till Norge. Då hade köparen norska tillfällighetsskyltar med sig. Mvh Stephan           IP: ...[.252.51]
Antal inlägg1.844 st
Postad/Inlagd2014-12-13 18:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 325i Touring -10

Jag sålde oxå en bil till Norge vilket gick till så att jag behöll mina skyltar, ställde samtidigt av bilen vid leverans. Köparen fick ordna försäkring/skyltar vilket han hade med sig. Viktigt att ställa av den för då betalar man bara registreringsavgiften, det tog nästan två månader nämligen innan bilen avregisrerades. TP krävde ett intyg från norska tullen att bilen förts in där innan avregistrering kunde ske.           IP: ...[.97.187]
Antal inlägg2.152 st
Postad/Inlagd2014-12-13 19:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
M550i G30 Imola röd -Enda M550i i Europa i den färgen.
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
Ang försäkring så brukar folk säga att man kan åka hem på den andras försäkring
Bullshit säger jag, juridiskt slutar den gälla när du fått betalt.
Har själv sålt en bil, killen somnade på väg hem till Umeå. Vi hade samma försäkringsbolag , men fick inte ut en krona.           IP: ...[.217.70]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2014-12-15 12:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -07
Angående export till just Norge har jag hört många säga att man ska passa sig för detta eftersom det ligger utanför EU och norrmännen har konstiga regler. Men uppenbart har det ju fungerat för folk här.
Då det gäller försäkring efter köp tycker jag att det är rätt att man har en brytningstid och juridiskt är det väl korrekt att det sker vid köp/överlämnande av bilen. Sedan fyller man ju inte i något klockslag på det inskickade ägarbytedokumentet och oftast inte heller på eventuella kvitton men försäkringsbolaget kan säkert kräva in ett bankutdrag som berättar tidpunkt för transaktionen ifall det skulle röra sig om ett tveksamt fall. Skönast för säljaren är om dennes försäkring upphör i och med ägarbytet, det kan nog bli krångel annars.
Någon fler som exporterat till Tyskland eller...?           IP: ...[103.163]
Antal inlägg61 st
Postad/Inlagd2014-12-16 12:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -07
Jag har pratat med en ny person på Transportstyrelsen och nu fått detta svar. Det blir olika svar beroende av vem man pratar med!
Så här ska det gå till enligt Transportstyrelsen då man säljer på export till Tyskland (EU).
Jag skriver under ägarbytehandlingen (gul) och kryssar i export (inte nödv).
Del 1 och 2 av regbeviset skickas i original med köparen/bilen, de tyska myndigheterna kräver detta för att tyskregistreringen ska gå fort. Sedan ska köparen skicka tillbaka reg.skyltarna och kopia av tyska regbeviset. Som jag i min tur skickar in till Transportstyrelsen. Först då blir bilen avreggad från mig.
Om köparen skulle vägra skicka tillbaka skyltar/ tyskt regbevis och kanske t.o.m inte ens tyskregga bilen står ju jag fortfarande som formell ägare och kan då beställa ett nytt regbevis från Transportstyrelsen för att därefter avregga bilen, så jag slipper regavgifter och försäkringsplikt mm.
I sådant fall får köparen också problem med att sedan registrera den i Tyskland.
Jag kan få problem med P-böter, vägtullar och ifall bilen används på något olagligt sätt så länge som jag är formell ägare.

Försäkringen
Min försäkring måste ligga kvar så länge som bilen fortfarande är registrerad och påställd på mig, den går först att säga upp då bilen avregistrerats. Detta medför vissa risker eftersom jag kan behöva bli inblandad om något händer.
          IP: ...[103.163]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 2002  -70
Pris: 85.000:-

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 469.000:-

BMW 320  -94