AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Övriga bilmärken ]

Nya Passat !

Visad 26.238 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg576 st
Postad/Inlagd2014-12-01 20:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X3 M Sport 20d -21
Det är nog en mycket konkurrenskraftig modell. Frågan är varför det samtidigt säljs a6or? Vad är mervärdet? Eller så har den som har is i groggen snart samma prylar i en superb.           IP: ...[182.221]
Antal inlägg7.361 st
Postad/Inlagd2014-12-01 20:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e Touring -21
Har inte Audi haft bättre deals för företagare? Har för mig att de hade en sport edition modell för runt 330 med det viktigaste till juridisk person - men du har säkert bättre koll på det ;-)
A4 jag har gick loss på strax under 300 med sportpaket, blåtand mm. MB har ju sin fleet-edition som är riktigt prisvärd så det finns många trevliga alternativ till Passaten för inte så mycket mer pengar. Men visst lär Passaten gå på knock i segmentet.

Jhellström: Håller med, deras verkstäder har väl legat under isen i flera år vad gäller kundbemötande och utfört arbete enligt undersökningar. iofs finns fördelen av flera mindre verkstäder som ofta har bättre rykte än de större.           IP: ...[127.134]
Antal inlägg3.610 st
Postad/Inlagd2014-12-01 20:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
A5 45 TFSi q -20
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19

T-Roc Cabriolet-20
Buick Le Sabre -60
Hyundai I30 -14
Det finns uppenbarligen en marknad för att ta bra betalt för något bättre finish, komfort och fram för allt status, inget nytt...

Det råder inget tvivel om att man hellre åker 5-serie, A6 eller E-klass istället för Passat, Superb eller V70. Väljer man mellan en tomhylsa av premiummodell eller en välutrustad modell en klass lägre är det dock inte lika självklart längre...

Passat är mycket större än den daterade A4:an och C-klass, så de är inte riktigt jämförbara. De flesta familjer behöver större än mellanklass. För 330´ får man med normal rabatt en mycket välutrustad Passat TDI DSG 4-motion.

Passat är ingen speciellt rolig bil, men likväl en prisvärd Svensson-bil som ger mycket för pengarna...

MVH Christofer           IP: ...[.50.189]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2014-12-01 21:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
X3 2.0d -12
Har själv kört Passat som tjänstebil de senaste nio åren och hade nog valt Passat igen om det inte hade känts så tråkigt att aldrig byta märke.... Under dom nio åren och 30 000 milen har jag inte haft ett enda problem med någon av bilarna (06 tdi, 09 cc tsi, 12 tdi). Jo förresten - mekanismen på tanklocket gick faktiskt sönder på cc:n men i övrigt så har de bara rullat utan några som helst problem.

Anledningen till Passat för de flesta är att du får en extremt välutrustad bil till samma pris som en snikutrustad BMW eller Audi. Visst har även BMW och Audi anpassade tjänstebilsmodeller men lägger du på "nödvändigheter" som t ex fyrhjulsdrift, läder, automatlåda och dieselvärmare blir de lätt minst 100 kkr dyrare än motsvarande Passat.

Visst kan Passat upplevas som extremt tråkig men det är en riktigt bra och prisvärd bil.

/Krille
          IP: ...[1.79.44]
Antal inlägg8.936 st
Postad/Inlagd2014-12-02 09:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag köpte en ny Golf Sportcombi 2.0 tdi GT med i princip all utrustning som finns. Bilen blev ändå billigare än en "tom" 318 Touring, och lastar dessutom betydligt mer. Med samma utrustning på BMWn så hade man i princip kunnat köpa ytterligare Golf...

Dessutom. Röststyrning på svenska som faktiskt funkar! Betydligt bättre integrering med mobiltelefonen i stort och i synnerhet Spotify (även om appen nu finns i ConnectedDrive), och överlag känns skärmen i Golfen betydligt bättre än den som sitter i 3-serien. Båda bilarna släpper in lika mycket vägljud, betydligt mer än Volvo V60.

Och en tom 318 känns inte på något sätt mer premium på insidan än en ny fullutrustad Golf, tyvärr. Sen har BMWn många andra starka sidor, men i det här fallet var det konstigt nog ingen tvekan om vilken bil det skulle bli.

Jag tror nya Passaten lätt kommer köra över Volvo V70 som verkligen börjar kännas till åren.           IP: ...[.144.54]
Antal inlägg778 st
Postad/Inlagd2014-12-03 14:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Den enda nedsidan med golfen är att den är så förbannat tråkig så varje utflykt blir minst sagt färglös. Men visst, den fyller resterande funktionaliteter exemplariskt.           IP: ...[190.100]
Antal inlägg15.458 st
Postad/Inlagd2014-12-03 14:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Vad är det som är tråkigt? För du måste ju ha kört den flera gånger för att kunna göra ett sådant uttalande...

-------
//Lövet           IP: ...[3.247.7]
Antal inlägg8.936 st
Postad/Inlagd2014-12-03 14:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bunf: För man kör gärna en liten omväg i en 318 då menar du?           IP: ...[.144.54]
Antal inlägg8.343 st
Postad/Inlagd2014-12-03 15:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har kört Golf VII och tyckte den var jättetrevlig, tråkig? Ja mot en M135i men inte annars, de jag körde var en 1,2 TSI 105 och en TGI DSG.

Stephan           IP: ...[.60.202]
Antal inlägg7.361 st
Postad/Inlagd2014-12-03 15:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e Touring -21
Nuvarande Golfen är inte alls trist, även förra modellen var trevlig att köra. Hade mycket väl kunnat tänka mig en Golf igen - men det blir inte via VW Malmö eller Lund som jag tyvärr har dåliga erfarenheter av.           IP: ...[127.134]
Antal inlägg778 st
Postad/Inlagd2014-12-03 19:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Andreas, vi har en, så ja, jag vill nog påstå att jag kört den tillräckligt mycket för att få uttala mig i ämnet. Innan nyhetens behag lagt sig tycker jag faktiskt vilken ny bil som helst anses relativt spännande, däremot svalnar intresset olika fort.

Acey, Jag kan tyvärr inte jämföra med en 318 då jag inte har provat den men en 120d är avsevärt mycket mer underhållande. Med det sagt är inte golfen en dålig bil, bara tråkig. Jättetråkig.

Personligen tycker jag det är en återkommande röd tråd i de flesta VW modeller som jag provat men självklart är smaken olika.           IP: ...[.76.202]
Antal inlägg3.610 st
Postad/Inlagd2014-12-03 23:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
A5 45 TFSi q -20
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19

T-Roc Cabriolet-20
Buick Le Sabre -60
Hyundai I30 -14
Nu har jag inte kört 120d, men är den verkligen så mycket roligare än motsvarande större och betydligt billigare Golf GTD (eller GTI)..?

MVH Christofer           IP: ...[.50.189]
Antal inlägg730 st
Postad/Inlagd2014-12-04 09:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi Q7 3.0TDI Quattro -18
Jag kör väldigt många mil per år i hyrbilar via jobbet och fick t ex oflytet att få en basutrustad BMW 318d (E90) med manuell låda en gång. Detta var den första 3-serie jag kört vid tillfället och besvikelsen var enorm. Den var horribel att köra tyckte jag då och kunde inte förstå hur folk kunde älska 3-serien så. Nästa gång gick jag däremot en välutrustad 320d med automat och den bilen älskade jag.

Därför kan jag tycka det är väldigt svårt att bara jämföra bilmodell rakt över. Det beror helt på vilken motor och utrustning som sitter i respektive bil.
Så ska det jämföras bilar gör det då med motsvarande motorstyrka och utrustning annars känns det ganska irrelevant kan jag tycka.           IP: ...[8.0.170]
Antal inlägg7.134 st
Postad/Inlagd2014-12-04 09:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Amli, det är ett sätt att se på saken. Likvärdigt utrustade bilar mot varandra.

Men om jag har 8 basbelopp att spendera så är det inte relevant för mig att jämföra två bilar med 2 liter dieselmotor på 180hk, automatlåda, skinnklädsel, navigation osv om bara den ena bilen kommer under min absoluta gräns.

Därför är det för många relevant att säga, jag har 8 basbelopp. Vad kan BMW erbjuda inom prisgränsen, vad kan VW erbjuda inom prisgränsen?

Ditt sätt att jämföra (i situationen beskriven ovan) skulle ju resultera i att jag jämför en bil jag kan köpa, mot en annan bil jag inte kan köpa.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.596 st
Postad/Inlagd2014-12-04 10:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012
BMW 325iA (E90) 2010
BMW i4 M50 (G26) 2022
Passar på att låna tråden när så många VW-kunder är här.

Funderar lite (men bara lite!) på en roligare bil än Civicen, men dealbreakers är 4 dörrar (lämna/hämta 2 kottar på dagis) och 200+ hk. Helst 250. :) BMW:s 1-serie, både E87 och den nya, tilltalar mig inte jättemycket (E87 är _väldigt_ liten och känns nu gammal, den nya är för dyr mot vad man får). En 4-dörrars E87 130i hade varit kul men har inte hittat någon.

Kollar man runt på blocket (max 5000 mil, 100.000kr-250.000kr, 200+ hk) så är det Golf GTI med 4 dörrar som känns OERHÖRT prisvärd. Inte snygg, varken inuti eller utanpå. Men hur är den att köra? Har man roligare i en E87 120d 4-dörrars med M-paket? Hur är VW:s 2.0-liters turbomotorer, skottsäkra?

IP: ...[76.1.90]
Antal inlägg15.458 st
Postad/Inlagd2014-12-04 11:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Man har inte roligare i en 120d annat än möjligen på en snöig parkering någon enstaka dag. På asfalt är GTI i mina ögon klart roligare. Motorn ligger i en helt annat liga av körglädje.

-------
//Lövet           IP: ...[3.247.7]
Antal inlägg730 st
Postad/Inlagd2014-12-04 11:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi Q7 3.0TDI Quattro -18
Grelle, jag håller med dig och du har så klart helt rätt i det du säger. Mitt inlägg syftade mer på många personer som helt avfärdar en bilmodell eller t o m ett bilmärke baserat på en testkörning av en snikmodell.

Jag gissar dock att många uttalande baseras på att man rätt och slätt inte gillar vissa bilmärken som egentligen inte alls är konstigt på ett märkseforum.           IP: ...[8.0.170]
Antal inlägg7.134 st
Postad/Inlagd2014-12-04 13:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Jag förstår din poäng, jag ville bara visa på relevansen att ibland "måste" man utgå från pengarna, för att det är den styrande faktorn.

Jag tror som du att många skulle inse att det finns fördelar bland andra märken istället för att kategoriskt avfärda dem.

Men att fördomar är ett sätt att göra världen mer begriplig och hanterbar för vår simpla hjärnor är ett faktum som vi inte ändrar här och nu.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg204 st
Postad/Inlagd2014-12-04 14:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Ang VW Golf VII
Jag sålde nyligen min E90 320 för att köpa helt ny bil. Golfklassen. Kollade på de flesta bilar i den klassen och provkörde ett stort antal bilar. I slutändan stod det mellan F20 116i eller Golf VII 105 BMT. Valet föll på Golfen tack vare mycket bra bränsleekonomi, lägre försäkring men framförallt betydligt bättre utrummen för min 2 meter långa kropp. 1-serien var såklart roligare och mer aktiv att köra men Golfen kändes bättre i alla andra kategorier. För den summan jag gav känns det som man i golfen fick väldigt mycket utrustning mot vad man fick i BMW´n även om BMW´n låg upp mot 40 K högre i pris.
          IP: ...[0.175.2]
Antal inlägg778 st
Postad/Inlagd2014-12-04 14:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ursäkta om någon tog illa vid sig gällande mitt uttalande om att golf är en tråkig bil. Det är inte så att jag misskrediterar VW, vi har ju själva valt att äga en och är nu inne på 4:e året med samma trotjänare.
För min del ser jag andra värden i VW än just körkänsla, däremot har jag full förståelse för om andra tycker annorlunda.

Jag håller självklart med att man inte ska jämföra äpplen och päron men är det verkligen rätt då att jämföra en GTI och en 120d?
Är det inte snarare då GT varianten ifrån VW som är en värdig motståndare? Likaså bör väl GTIn jämföras med en M-sport 125i då dom ligger näst högst upp i näringskedjan.
Om man däremot väljer att fokusera på priset ger det kanske ett annat utfall men med det resonemanget bör väl någon billig asiat slå hela startfältet.

Sammanfattningsvis tycker jag fortfarande att VW gör robusta standardbilar med god kvalité till ett förhållandevis attraktivt pris men håller inte märket som favorit då det kommer till körglädje.

IP: ...[.76.202]
Sida: 1 2 3 4 5 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 325i  -08
Pris: 68.900:-

BMW 530i  -02
Pris: 15.000:-

BMW 550i  -06
Pris: 135.000:-

BMW 320ci  -03