AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.516

Trasig stolsvärme e39

ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Stolsvärmen i min e39 med sportstolar har pajat på förarsidan. Säkringen går när värmen är på och man passerar nåt gupp elle rör på sig för mycket i stolen. Nånstans blir det kortis alltså. Har kollat kablarna under stolen och e verkar ok så det troliga är att nånting hänt med värmeslingorna eller kablar inne i stolen. Nån som råkat ut för samma sak och vet vad som pajar och hur man enklast åtgärdar?
Visa användare
ProPro-medlem
23.236
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Man får klä av stolen och lägga dit en lös värmematta. Då slingorna original är "ihopsytt med skinnet. Alternativet är köpa nytt skinn ed värmeslingor men gissar att det kostar en rejäl slant.
Men kolla kablarna ordentligt först räcker att de är skavda nånstans under stolen så de lägger sig mot metall.
Lättast är att lyfta ur stolen för att se ordentligt. Kablarna går ju upp i dynorna i bakkanten.
Sadelmakare är de som annars fixar sånt här normalt..

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
936
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Väcker gammal tråd, stolsvärmeslingan ligger nära tygklädsen, förmodligen pga skav och tyget börjar få brännmärken. Stolsvärmen fyngerar men just på ett ställe blir det väldigt varmt så man bränner sig om värmen får vara på länge.

Hur löser jag detta på bästa sätt? Min tanke är

1) koppla ur all stolsvärme på förarstolen

2) koppla ur värme i sittdynan men låta slingan i ryggstödet vara på

Var ligger kopplingarna till värmeslingorna? Hur kopplar jag lättast ur dem och går det att köra ryggstödets slinga ensam? Blir motsåndet/strömmen korrekt eller kan jag bränna även ryggstödet?

Tacksam om ni kan dela länk med beskrivning var kopplingarna till slingorna ligger samt era tankar/förslag?
Visa användare
936
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Besvarar mitt förra inlägg: Den stora gula kontakten under stolen (stolsidan) kan öppnas upp och en delkontakt med pinnarna 23, 24 och 25 kan kopplas ur det stora kontaktstycket. Detta kopplar ur värmeslingorna i både sittdynan och ryggstödet. Höjer man sätet så kan man nog komma åt kontaktstycket, alternativt lossar man stolen med 4 T50 torx och lutar den mot baksätet.

Trycker man nu på knappen för stolsvärme så förblir den släckt. Att byta ut värmeelementet hade varit ett alternativ men då får man räkna med ca 2000 SEK i material plus en hel del arbete.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.