Hejsan.
Tänkte höra med er här på forumet om nån har en id'e om vad som är fel med min bil. Jag har kraftiga vibrationer från bromsarna som får ratten att slå ganska rejält. Vibrationerna kommer direkt när man börjar trycka på bromsen och minskar ju hårdare man trycker. Skivor och belägg är inte speciellt gamla och jag mätte upp skivorna idag med indikatorklocka och de slog max 0,04mm,
Nån som har nått tips på hur jag ska fortsätta min felsökning?
Tack på förhand,
/Ola IP: ...[.11.179]
Det låter som om det skulle kunna vara glapp i någon länkarmsbussning. Ev. en lite glapp spindelled. Det brukar leda till vibrationer vid svag inbromsning. IP: ...[169.145]
Hur gammalt är "inte speciellt gammalt"?
Hur många mil har de och hur länge sedan är det som de byttes?
Ibland kan det räcka med en rostkant precis där beläggen "börjar/slutar" gnida mot skivorna, för att det skall bli vibrationer. Jag råkade ut för det och efter jag plockat bort skivorna och filat ner kanten (både innan- och utanför beläggets anliggningsyta på skivan) försvann vibrationerna.
Även om skivorna är raka så kan man få vibrationer baserat på olika friktion på skivorna, det kan exempelvis bero på ojämn materialöverföring från belägg till skiva. Det kan även bero på heat spots på skivan.
För exempel på heat spots se denna bild (hittat på nätet men har haft likadant själv): [LÄNK]
Tack för input.
Belägg och skivor byttes förra hösten så det har gått drygt 2000mil. Knappt märkbar slitagekant.
Stagen till krängningshämmaren och topplager byttes i våras i samband med fjäderbyte då en fjäder hade gått av.
Resten av framvagnen är av okänd ålder,
Hotspots och materialvandring har jag svårt att tro på en lugnt körd bruksbil. På banbilen däremot har man ju märkt av sådant,
Jag ska ta och bryta och bända i bussningar och leder. Hoppas att hitta ett uppenbart fel. IP: ...[.11.179]
Om flera leder och bussningar är halvdåliga kan de tillsammans ge tillräckligt med glapp för att få vibrationer, men det är inte alltid det går att se att en enskild del är dålig...jag råkade ut för det på min E46:a - alla leder/bussningar verkade ok när de synades var för sig men efter bytet av bärarmar och bussningar och leder samt pendelstagen, försvann vibrationerna.
Bilen ha gått 16800mil.
Skivorna och beläggen är Schmiedmanns standardgrejjer. Alltså det billigaste....
Det är väl egentligen bara att bita i det sura äpplet och byta hela framvagnen. Ska forska vidare till helgen innan jag beställer nått. IP: ...[.11.179]