AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.636

vilken automatlådeolja till 740 1994

aa
75
aaberg
520D x-drive 2015 F11
Ska det vara Dextron 3?
Ka
5.635
Kane
A**i A6 Allroad 55 TFSI 340hk
e32: SHELL LA 2634

e38: Mobil ATF LT 71141, finns på ebay bl.a. Länk
aa
75
aaberg
520D x-drive 2015 F11
Pratade med personal på Oljenivån och de sa att det finns två varianter:

1. Automatlåda med svart idplåt på lådan = Dex 3
2. Automatlåda med grön idplåt på lådan = Liqui Moly Top Tec ATF 1200 (enligt deras rekommendation).

Min har grön plåt så jag har beställt 6 liter Liqui Moly Top Tec ATF 1200 för knappt 1000 kr.

Några tankar från andra om oljevalet?
Ka
5.635
Kane
A**i A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag hade definitivt inte gjort det för ett delbyte. Speciellt inte när det är möjligt att få tag i rätt olja.
Men vid en helrenovering av lådan där all olja byts kanske.
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om du tittar in på "Gör-det-själv" till vänster i menyn samt Mekartips och söker på e34 så hiitar du information om hur man byter plastkulor i automatlådan. I princip behöver du filter samt kanske inte trågpackning om du gör på det viset att du "sköljer lådan" 3 gånger med 3 liter i varje gång och varmkörning enligt en speciell process så slipper du ta ned underdelen av tråget. Tar du ned tråget så får du å andra sidan så soprent det kan bli men tar dubbla tiden och dubbelt antal händer.

Vad jag kan tolka så, men detta är jag, hade jag inte vågat mig på annan smörjoljeleverantör än den rekommenderade för jag vet hur känsliga dessa lådor är för experimenterande. En smörjoljeexpert likt Johan B eller någon kanske kan utveckal det närmare. Lite googling på respektive smörjmedels samstämmighet kan ge svar. Det där med grön skylt känner jag igen men inte oljerekommendationen. Du behöver iaf 10 liter ändå. tilläggsbeställa eller stoppa beställningen(som nog inte har skickats ändå, alt kan det påpekas att smörjmedel är så och så), pick a choise.
2500kr på BMW med allt( ja de kan skicka allt till en adress om så krävs från närmsta handlare) eller 1700kr via Oljenivån och allt med filter osv? Vad du än gör kan man nog inte ha ett patentsvar, bara en magkänsla.

För jämförelsen skull kan du ju kontakta Peter Sareklint på Automek i Karlskrona och höra vad han skulle ta för jobbet, det ger en känsla och han är både duktig samt håller vettiga debiteringar även om att göra jobbet själv ger en tillfredställelse i sig.

Det positiva är att när bytet väl är gjort så kommer lådan att växla som en smörkniv i varmt smör och hur svart den oljan du tappar ut är kan vi alla gissa. Få bryr sig ens om att byta olja.

Lycka till!

Asken
aa
75
aaberg
520D x-drive 2015 F11
Tack för engagerade svar. Jag ska byta all olja och filter. Dvs ta bort bottenplåten.
Ka
5.635
Kane
A**i A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Du får inte ut all olja även om du tar ner tråget. Jag kommer inte volymen men ca hälften av oljan är kvar i momentomvandlaren etc.
so
22
softaren
BMW 728iA -98
Läs detta:
Länk

Jag ska byta på min och har köpt en 20L-dunk 71141 samt filter. Ska göra ett delbyte per 500 mil så länge dunken räcker har jag tänkt, det borde till slut göra att i princip all olja i lådan är fräsch och att jag får ut smuts och avlagringar under säkra former och lite i taget. Väntar bara på att få mitt nya Ediabas-interface så jag kan läsa ut tempen i lådan för att få rätt nivå...

Instämmer i kören att inte göra delbyte med annan olja än den som redan finns i lådan, alltså 71141. Enda sättet att byta all olja är att göra en flush, och det är inget att rekommendera ifall lådan är gammal och gått långt utan oljebyte. Detta för att de rengörande ämnena i oljan kan göra att all skit och alla avlagringar släpper samtidigt och de kan då skada lådan och sätta igen filtret. Säkraste sättet att få fräsch olja i lådan är alltså att göra flera delbyten med rätt olja över längre tid, då får man ut skiten med oljan man byter, lite i taget.

Här köper man 20L-dunk prisvärt:
Länk
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Sökmotor för att hitta rätt olja med rätt klassning: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.