AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Kalla Fakta, 7 av 8 verkstäder gör fel

Visad 11.649 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.685st
Postad/Inlagd2014-10-21 22:59
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E46 CAB

[LÄNK]
Intressant program. Alla kan missa, men lustigt att 7 av 8 gör det. Hur man skulle åtgärda Volvons bromsar kan man diskutera. Har hänt mer än en gång att jag själv känt mig riktigt blåst av verkstaden, så det känns allt mer viktigt med bra referenser.           IP: ...[106.187]
Annons
Antal inlägg3.478 st
Postad/Inlagd2014-10-22 08:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alfa o BMW
Saknar tyska ams tester av märkesverkstäder; de är informativa och en bra nagel i ögat på verkstäderna att skärpa sig. (BMW klarar sig bra i dessa, men inte bäst)

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[.95.240]
Antal inlägg8.861 st
Postad/Inlagd2014-10-22 08:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag tycker programmet kändes lite, inte oseriöst kanske är fel ord, men programmet pågick i 30 minuter, varav 8 minuter var reklam. Jag minns att TV3 och Insider gjorde ett liknande program för några år sedan som var mycket bättre. Man redovisade några få verkstäder, och jag tycker det inte blev någon debatt kring hur detta kunnat ske.

BMW-verkstaden blev ej godkänt pga "otydligt serviceprotokoll" och att man ej skruvat åt batteriet. För det första tycker jag inte BMWs serviceprotokoll är speciellt otydliga, och att få underkänt för att batteriet inte var fastskruvat (hur löst satt det från början?), med tanke på hur många fel bilarna var riggade med tycker jag är lite hårt. Dessutom så har tydligen vissa verkstäder blivit varnade enligt information från en person som driver en kedja med verkstäder i Stockholm.

Det är bra att verkstäderna granskas, men programmet var bara ute efter en sak. Att skapa rubriker. Som tittar blev jag inte mycket klokare.
          IP: ...[.118.34]
Antal inlägg2.685 st
Postad/Inlagd2014-10-22 08:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E46 CAB

Håller med dig Acey om att programmet var tunt, bl.a saknades en debatt. I efterhand framkom också vad de egentliga felen var, batteriet/serviceprotokollet hos Bilia Segeltorp var inte mycket att hänga i gran, värre att de missat olje- och luftfilter samt bromsvätskan [LÄNK] (excel-filen)           IP: ...[106.187]
Antal inlägg14.345 st
Postad/Inlagd2014-10-22 09:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Verkstaden som klarade sig är en av verkstäderna med sämst rykte i hela Stockholm (Solna Bilteknik). Intressant...

-------
//Lövet           IP: ...[3.247.7]
Antal inlägg2.567 st
Postad/Inlagd2014-10-22 10:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
Ja, som all journalistik har den bara ett syfte, att skapa mer efterfrågan på den egna journalistiken. Ett av de få felen med journalistik.

I sak tycker jag programmet också var lite tunt faktiskt. Att rigga bilar med fel som dåligt lufttryck är lite larvigt. De flesta bilägare kollar väl lufttrycket då och då, och gör man inte det så får man faktiskt skylla sig själv. Att missa att batteriet sitter löst, när det som på en 335:a (och på alla BMW:ar sedan ett antal år om jag minns rätt) sitter innanför diverse bagagerumsmattor och klädslar är lite väl fånigt.

Dock kvarstår faktum: Det står tydligt i besiktningsprotokollet att att "kontroll av batteri" och då bör ju det utföras också. Annars har faktiskt konsumenten blivit lurad. Det pratas ju i rätt mycket trådar här på AP om folk som inte litar på en verkstad.

Men, den här diskussionen leder in på en rätt intressant slutsats. Ni som hela tiden pratar om billiga verkstäder, billiga försäkringar, billiga däckbyten, AC-service för 895 kr, oljebyte för 995 kr med mera med mera. Ni bör nog inse att det är sådana här verkstäder ni får som fuskar mer eller mindre grovt i marginalen.
'
Konsumenten får faktiskt inte bättre varor eller tjänster än vad han förtjänar.           IP: ...[0.30.84]
Antal inlägg351 st
Postad/Inlagd2014-10-22 10:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
328ci -00
Texten på protokollet är dock lite svårtolkad kan man tycka - Såhär står det på mitt serviceprotokoll. Batteri med kontrollindikering (endast med Magic Eye) : kontrollera batteriet. Vid separat beräkning: Ladda vid behov. så står det - Då kan man ju fråga sig vad själva "kontrollen" skall innebära (endast om Magic Eye visar grönt/svart tex??)           IP: ...[2.23.79]
Antal inlägg1.471 st
Postad/Inlagd2014-10-22 10:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 320dAT E91 Advantage 2012
BMW 325iA E90 2010
Såg reportaget och håller med de flesta här; reportaget var i tunnaste laget, tyvärr. Det var mer sensationsjournalistik än ett reportage ämnat att verkligen utröna hur mycket fusk och vad det fuskas med.

Varför visade man inte resultatet från alla verkstäder i detalj? Varför listade man inte hur många av punkterna i service-protokollen som man faktiskt gjorde rätt?

7 av 8 fuskade, ja. Men hur mycket? Med vad? Täckte man ändå 90% av servicepunkterna? Eller bara 25%?

Trist att de inte gjorde det bättre.

Ännu tristare var nöjdheten hos den där kontrollorganisationen som tycker det är "ganska bra" att fusket gått ner från 50% till drygt 20% sedan mitten 90-talet. Toppade det med en miljöpartist som "ska titta på det" (nu väntar vi på "ska tillsätta en utredning" också).

Facepalm.

Varför får man som kund inte vara med i verkstaden när de går igenom bilen? Kan man "kräva" det?           IP: ...[76.1.93]
Antal inlägg2.105 st
Postad/Inlagd2014-10-22 11:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
@AlexanderK...
Stöder inte Din slutsats gällande "billiga verkstäder".
Varför?
Dom lever på sin kundservice och rykte för överlevnad till skillnad mot märkesverkstäderna som lever på leasing och garanti service samt försäkrings ärenden !!
          IP: ...[134.203]
Antal inlägg1.283 st
Postad/Inlagd2014-10-22 17:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 1M COUPE-2012 - AW

För en gångs skull , tycker inte jag AlexanderK är ute och cyklar!
          IP: ...[2.59.44]
Antal inlägg3.410 st
Postad/Inlagd2014-10-22 18:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Q5 TDI q -18
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
Alex84: "Dom lever på sin kundservice och rykte för överlevnad till skillnad mot märkesverkstäderna som lever på leasing och garanti service samt försäkrings ärenden !!"

Det är uppenbart att du har noll insikt i hur det i allmänhet fungerar på en märkesverkstad och vilka krav de flesta bilmärkena ställer. Råder dig att skaffa insikt innan du generaliserar...

Bemärk att jag absolut inte påstår att en märkesverkstad per automatik är en bra verkstad.

Testet på det hela taget var löjligt sa egentligen ingenting, utom att AD-verkstaden i källaren är en skitverkstad, nemas problemas.

För övrigt intressant att majoriteten av verkstäderna i testet (5 av 8) är allverkstäder...

MVH Christofer           IP: ...[.50.189]
Antal inlägg2.105 st
Postad/Inlagd2014-10-22 19:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Men Du som vet allt då crille82,förklara gärna för mej då varför jag har helt vansinnigt fel och noll koll medans du leker gud och allvetare har på AP ?
Antal inlägg3.410 st
Postad/Inlagd2014-10-22 19:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Q5 TDI q -18
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
Men snälla nån, "leker gud och allvetare"..?

Det var du som påstod att märkesverkstäder överlever på " leasing och garanti service samt försäkrings ärenden " , inte jag. Borde inte du då styrka ditt påstående..?

Antal inlägg2.105 st
Postad/Inlagd2014-10-22 20:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kan jag väl....
Så klart !!! färdigstyrkt...
Tror Du mej inte så besök valfri märkesverkstad Du själv...

Dags för Dej att "bevisa" att små verkstäder fuskar mer än märkes verkstäder då....

Finns väl åtskilliga trådar där man fått dyra notor från märkesverkstäder och alternativa "billiga" verkstäder fixat problemen istället,men de pengar man betalat på den sk reparationen som märkesverkstäderna gjort och misslyckats med är borta....

Eller hur många felsökningar som delar bytts och ändå kvarstår felet(en) !!

I många fall har ägarna desperat anlitat små "billiga" verkstäder som fixat bilen !

Där med inte sagt att "rötägg" finns även där,men om Du har någon läsförståelse kvar så skrev jag och kommenterade påståendet att just så var fallet !!
Alltså inget om journalistiken bakom reportaget !!
Ej heller programmet !!

Antal inlägg511 st
Postad/Inlagd2014-10-22 20:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Alpina b7-86
Saab 9000 Talladega-90
Volvo V50 1.6-08
Saab 9000 Talladega-88
Ford Focus-12
BMW 120-05
Jag tror detta är mer ett storstadsproblem. På mindre orter kanske det bara finns en verkstad, han måste göra ett bra jobb. Tycker det var lite oseriöst när dom hävdade att bromsoken går att smörja upp, överkurs att byta ok. Javisst kan gå, eller inte. Kaxigt att hävda saker som han inte behöver bevisa.           IP: ...[.85.124]
Antal inlägg2.105 st
Postad/Inlagd2014-10-22 20:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bor på en liten ort i södra dalarna.
Där finns 3 märkesverkstäder och 5 !! småverkstäder.

Varför finns det fler små än märkesverkstäder tro ???
Rykten sprids fort i liten håla och på andra orter i anslutning till denna är saken lika dvs fler små egna än märkesverkstäder i antal.

Några orter i västmanland några i dalarna och allt talar samma språk nämligen fusket hos de stora och effektiviteten och nöjda kunder hos de mindre oberoende verkstäderna.

[LÄNK]           IP: ...[134.203]
Antal inlägg3.410 st
Postad/Inlagd2014-10-22 21:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Q5 TDI q -18
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
Alex84: Du påstod att märkesverkstäder lever på "leasing och garanti service samt försäkrings ärenden"

Nu drar du upp att det finns verkstäder som gör ett bristfälligt arbete, vad har det med dina tidigare påståenden att göra? Jag försvarar som sagt ingen verksamhet som gör ett dåligt jobb. Hur är det själv med läsförståelsen..?

Ingen verksamhet överlever om man inte har nöjda och återkommande kunder. Det är för övrigt inte ovanligt att en märkesverkstad blir av med auktorisationen om man inte uppfyller ett stort antal krav.

Jag jobbar administrativt på en stor märkesverkstad, så jag är i allra högsta grad insatt hur det fungerar. Du är välkommen på praktik om du vill...

Sen håller jag med Ronald Belford Scott. Det är väldigt lätt att påstå det "bara är att smörja upp" eller "laga" om man inte själv behöver påvisa att det går eller garantera att det fungerar i längden. Hur många lämnar t.ex. någon nämnvärd garanti på något som är lagat eller begagnat? En bra verkstad har kunskap och erfarenhet om vad som ev. kan vara lönt att reparera eller vad som är bättre att byta mot en komponent med garanti. Begås misstag så tar man ansvar för det.

Det blir ofta dyrt att laga billigt...

Antal inlägg2.105 st
Postad/Inlagd2014-10-23 02:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nåväl det förklarar Din inställning i frågan ;)
Skillnaden mellan oss två är att jag är kunden som får betala Din lön :)
Att denna bransch är lukrativ är för många ingen nyhet då de flesta av egen erfarenhet upplevt det som negativt.
Skrämseltaktik och brist på egen kunskap gynnar de verkstäder som agerar oärligt.
Och som en del beskriver det,en fisk ruttnar från huvudet och neråt.
Tillverkarna säljer till underpriser och vill ha igen vinsten på service och reparationer.
Då kommer märkes verkstäderna in i bilden.           IP: ...[142.207]
Antal inlägg2.685 st
Postad/Inlagd2014-10-23 07:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E46 CAB

Crille82. En mindre, icke märkesverkstad får inga kunder gratis, så som en leasingpark, garanti och servicejobb. Försäkringsärendena duggar nog heller inte tätt. Så påståendet om att märkesverkstaden (auktoriserad) får mycket serverat är ingen väl ingen överdrift?           IP: ...[106.187]
Antal inlägg278 st
Postad/Inlagd2014-10-23 11:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tycker också programmet var lite tunt , föresten var det någon som la märke till att den kvinnliga programledaren sa fel hos dem som ville byta bromsar på Audin ? Hon sa att de hade tappat ur batterivätska istället för som de gjort tappat ut bromsvätska , kanske var så att hon blev lite nervös när stämningen blev lite hotfull.

/Peder           IP: ...[.206.94]
Antal inlägg795 st
Postad/Inlagd2014-10-23 20:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är ju TV4, man kan inte förvänta sig särskilt professionell journalistik därifrån.           IP: ...[191.142]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 328  -00
Pris: 25.000:-

BMW 330i Touring  -02
Pris: 20.000:-

BMW 116i  -06
Pris: 45.000:-

BMW M5  -02