AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

några reflektioner kring netbil.se

Visad 9.380 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg205st
Postad/Inlagd2014-10-15 22:28
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
x3 msport
Blev intresserad av En bmw x3 som jag hittat via blocket. Bilen värderades till marknadsvärdet (enligt bilpriser.se) och varudeklarationen var utan anmärkningar. Efter att ha synat bilderna (inte helt säker på att de flesta upptäckt detta då bilderna var relativt lågupplösta/otydliga) ser jag att det enl sboken är över 6000 mil (!) mellan oljeservice. Ser alltså ut som en service blivit missad. Ringer de aukt verkstäder som servat den enl boken för att höra om service gjorts och om de glömt skriva i sboken. Så var inte fallet och luckan kvarstår.

Ringer då netbil och frågar om den inte blivit servad på över 6000 mil. Tänker att det måste finnas någon rimlig förklaring. Det får jag inte. Först försöker personen jag pratar med köra ngt säljsnack att "det är klart de måste servat den, det har säkert bara glömts, den är ju i så fint skick så något annat är otänkbart osv osv" men pressar honom lite och samtalet landar i att servicehistoriken är "såklart" osäker och man köper den på egen risk. Får intrycket att han är väl medveten om detta dessutom. Han tillägger dock att det går att köpa till deras försäkring på 12 eller 24 mån som skyddar mot motorras etc. Yeah right...

Om de haft för avsikt att ge en neutral beskrivning av bilen hade detta rimligen noterats både i den beskrivande texten och varudeklarationen för det är givetvis helt uppenbart att detta är väsentlig information! Det är klart det hypotetiskt går att spekulera i sannolikhetsscenarion i stil med "rimligen är den nog servad, trots allt". Men Detta är tveklöst data som kommer att reflektera ett slutpris. Antagligen ganska mycket dessutom!

Allt sammantaget är min känsla att de är ganska så medvetna om vad de pysslar med och att man bör vara extra vaksam och tänka efter före vid eventuella affärer med netbil.se           IP: ...[133.161]
Antal inlägg14.345 st
Postad/Inlagd2014-10-15 22:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag stör mig mest på att de sätter "reparationsobjekt" på fullt fungerande bilar för att försöka smita undan reklamationer. Det har inte testats i domstol men jag misstänker att det egentligen har samma juridiska betydelse som "befintligt skick" vilket inte betyder ett skvatt.

Slarviga beskrivningar där de inte anger brister man ser på bilder tycker jag man ser på varannan bil typ.

Nej, jag skulle inte handla där om det inte var en tämligen ny bil och den fanns i närområdet så jag kunde titta på den först ordentligt.

-------
//Lövet           IP: ...[.195.36]
Antal inlägg3.410 st
Postad/Inlagd2014-10-15 22:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Q5 TDI q -18
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
bluetrain: Precis sådär agerar majoriteten av alla märkesoberoende bilhandlare, inget nytt under solen. Gå vidare och välj ett annat objekt, något annat är som att be om bekymmer...

MVH Christofer           IP: ...[.50.189]
Antal inlägg11.168 st
Postad/Inlagd2014-10-15 23:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iL L7 -01
850 CiA -95
944 Turbo -90
Kubistar -08
Generellt så är en MRF-anslutning ett kvalitetssigill men även solen har fläckar.

Mvh
Asken           IP: ...[.53.182]
Antal inlägg14.345 st
Postad/Inlagd2014-10-16 19:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
crille: Det är dock skillnad på att vara auktionshandlare. Poängen är ju att man ska kunna bjuda i förtroende över internet. 8 av 10 KVD bilar exmpelvis säljs utan att kunden tittar på bilen innan.

Att Netbil agerar på det sätt de gör kan dock sannolikt förklaras av att de, till skillnad från exempelvis KVD, äger bilarna de auktionerar själva. De har med andra ord eget incitament att få buden så höga som möjligt. Det märks också på att de många gånger auktionerar samma bil både 5 och 10 gånger innan den blir såld.

-------
Antal inlägg3.410 st
Postad/Inlagd2014-10-16 20:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Q5 TDI q -18
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
Refekterade inte direkt över Netbil i sig, utan mest över att säljaren agerade som en hästhandlare i största allmänhet.

MVH Christofer           IP: ...[100.217]
Antal inlägg1.328 st
Postad/Inlagd2014-10-20 20:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Dom sålde en Subaru Forester för ett tag sedan som tagits in till Lithausen som krockad från USA och så småningom hamnat i Sverige

Upplyste dom om detta efter att dom försökt sälja den flera gånger men dom la aldrig till info om detta i auktionerna

Den såldes så småningom           IP: ...[202.150]
Antal inlägg1 st
Postad/Inlagd2014-10-25 01:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
X3 3.0i -2004
Var i Kungsängen hos netbil i torsdags för att titta på just denna bil (WFR031).
Jag bjöd 52000kr för den och blev näst högsta budaren på bilen.
Den som vann budgivningen hoppade av, så dom kontaktade mig.
Jag och min farsa åkte upp för att hämta bilen, skulle "bara" provköra den och kolla skicket.
45 mil enkel väg från Skepplanda utanför Göteborg till Kungsängen.
För det första så var det inte bara dörren på höger sida som hade fått sig en buckla, utan även karossen i hjulhuset var tillbucklad.
När vi skulle provköra den så kom vi 50 meter innan jag bromsade lite lätt, då visade det sig att bromsarna "slog" nåt fruktansvärt ! (Tittade sen på skivorna och dom var totalt slut, fanns knappt nåt gods kvar) Testade även vindrutetorkarna som stannade halvvägs upp på rutan i viloläge (feljusterad torkarmekanism).
Då såg vi även att det var tomt i tanken, så vi vände tillbaka till baracken som han satt i, han gick då och hämtade en reservdunk och fyllde på.
Påpekade för han om bromsarna, då sa han att det stod om det i bes för fordonet.
Han kollade då vad som stod i sina papper, "lite vibrationer vid bromsning" !!!
Vi tog efter det bilen på en lite längre runda, körde upp på E18 för att åka några kilometer och sedan vända vid nästa avfart?(vid första riktiga gaspådraget så kände man att den var slö!!) 500 meter före avfarten så började oljetryckslampan att lysa !! Stannade naturligtvis och ringde snubben igen, efter en stund så kom han dit med en omärkt flaska med nån olja, då slocknade iallafall oljetryckslampan.
Vi körde då tillbaka till netbil och ställde bilen där. Förutom alla dessa fel som dom inte har upplyst om så var däcken totalslut (mätte själv med en mönsterdjupsmätare till 1.7 mm, stod 3mm i deras beskrivning).
Nu är den ute till försäljning igen !!!
Dom har ändrat lite i beskrivningen, bla om vibrationerna och däcken.
Men passa er för denna skrotbil !!! Den är ej värd mycket.
Trodde faktiskt att netbil var ett ganska så seriöst företag, kommer aldrig att lita på deras beskrivningar av bilarna igen. Det blev en lång dyr resa för ingenting.

IP: ...[.33.212]
Antal inlägg2.363 st
Postad/Inlagd2014-10-25 11:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
F22 220i M-Sport -16
Kan ju vara trevligt med en länk till bilen: [LÄNK]           IP: ...[166.212]
Antal inlägg14.345 st
Postad/Inlagd2014-10-25 15:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Usch, de gör verkligen precis så man _inte_ ska göra som auktionsföretag.

-------
Antal inlägg11.168 st
Postad/Inlagd2014-10-25 19:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iL L7 -01
850 CiA -95
944 Turbo -90
Kubistar -08
Kollar man lite så vem ägare är, billuppgifter.se

Netbil verkar vara det dom säljer är det kvd inte tar i med tång? De får helt enkelt starta vimpelhandlarnas riksförbund tiillsammans med de dussin firmor som diskuteras på forumet m.h.t. mest använt spackel per bil och så vidare:)

60kkr rep för en bilmekaniker med kontakter gissar jag:)

Asken
          IP: ...[251.189]
Antal inlägg14.345 st
Postad/Inlagd2014-10-25 21:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Netbil (helägt dotterbolag till Bilia) säljer främst det som byts in av Bilia bolagen som de inte vill sätta ut i hallen. Sen tillkommer en del intag från privatpersoner.

-------
Antal inlägg963 st
Postad/Inlagd2014-10-26 08:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nja.. Mkt återtag och konkursbilar från Nordea Finans har dom t.ex.denna X3:a           IP: ...[.193.40]
Antal inlägg14.345 st
Postad/Inlagd2014-10-26 10:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kollade de första fem bilarna igen som är ute nu för skojs skull:
Bil1 = inbyte sista ägare privatperson
Bil2 = inbyte sista ägare eget företag (dvs ej leasingbolag)
Bil3 = inbyte sista ägare eget företag (dvs ej leasingbolag)
Bil4 = förmedlas för privatperson
Bil5 = Nordea Finans

-------
Antal inlägg963 st
Postad/Inlagd2014-10-26 11:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jo Bil 1 är ju ett solklart inbyte Bilia, Men 2 & 3 gissar jag är försäljningsuppdrag åt företag.           IP: ...[.193.40]
Antal inlägg1.430 st
Postad/Inlagd2014-10-26 13:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag vågar inte bjuda på bilar på Netbil, jag bjöd (dumt, jag vet) ganska lågt på en Jaguar som enligt protokollet hade några konkreta fel, men överlag tycktes vara ok. Eftersom det var ett lågt bud kändes det ok att buda osett, hursom fick jag ändrade planer och hade helt plötsligt möjlighet att åka och titta på den; bilen var HELT slut, det fanns ingenting bra med den, plus att några fel var väldigt konkreta, den tappade växel vid kick-down, bromsarna vibrerade, check-engine osv. Att allmänskicket var lite snett beskrivet får man väl leva med om man köper osett men de konkreta felen kändes det ju värre med.

Nu vann jag inte auktionen (tack gode gud!) men hade jag gjort det hade man säkert kunna hoppa av, eftersom bilen var så dålig, men ändå...           IP: ...[.228.67]
Antal inlägg14.345 st
Postad/Inlagd2014-10-26 13:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Trist att de slarviga beskrivningarna (alternativt ännu värre medvetet bristfälliga) beskrivningarna verkar systematiska.

-------
Antal inlägg205 st
Postad/Inlagd2014-10-27 10:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
x3 msport
Har själv innan handlat på kvd och upplevt dem som seriösa och jag är positiv till auktionsförfarandet eftersom du ju de facto får betala marknadspriset varken mer eller mindre. Så länge all data (positiv eller negativ) är tillgänglig dvs.

Utan att ha haft någon direkt kontakt med Netbil innan utan mer kollat på objekt lite då och då var min bild att de var ungefär som kvd, lite som den nya uppstickaren. Mindre men ändå seriös och definitivt ingen vimpelhandlare.

Är av uppfattningen att man bör vara väldigt restriktiv att hänga ut ett företag (fel kan ju alltid begås vid något enstaka tillfälle...) men när det finns en systematik och medvetenhet om att undanhålla information för att pressa upp priserna på ett otillbörligt sett är det enligt min mening en annan sak.

Polletten trillar för mig ner när andreas_lofgren skriver att de äger bilarna., snarare än att vara förmedlare. Då har de ju ett direkt incitament till att (vad det verkar) många gånger håller sig tveksamt i gråzonen.

Om Bilia äger detta bolag så är det klart intressant att de inte styr upp detta? Om de tycker detta är ok så kan man ju isåfall undra om hur seriösa Bilia är...
          IP: ...[.31.215]
Antal inlägg80 st
Postad/Inlagd2019-01-15 17:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
535i -86
518i -81
V70 D3 -12
528iAT -99
VW Golf -14
Lyfter en gammal tråd....

En bekant sålde sin privata bil genom NetBil och var mycket nöjd, och tänkte därmed testa själv.

Men läser man omdömen på nätet så verkar det lite si och så med Netbil... dock hittar jag inga kommentarer från personer som sålt bil den vägen.

Någon här som har erfarenhet att sälja genom NetBil?
Gick det smidigt?
Fick man pengarna som utlovat?
Andra konstigheter?

Bilen jag tänkt sälja är en V70 från 2012.

//Falukorv           IP: ...[.19.244]
Antal inlägg14.345 st
Postad/Inlagd2019-01-15 18:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Min bild av att ha följt marknaden noggrant och även köpt av Netbil är att de inte riktigt har den trafik på sin sajt och tryck i budgivningarna som behövs. Således tar det LÅÅÅÅÅÅNG tid att sälja via netbil och man ser ofta samma bilar ligga vecka ut och vecka in. KVD har mycket mer trafik på sin sajt och fler budgivare så bilarna säljs mycket snabbare där. Tittar man på kostnaden så tycker jag det då är en smula märkligt att netbil försöker ta lika mycket betalt av säljarna som KVD som levererar avsluten mycket snabbare.

Med det sagt så är Netbil en "seriös" aktör så jag skulle inte vara orolig för att få betalt mm. Det löser de säkert så smidigt det går.

-------
//Lövet           IP: ...[144.157]
Antal inlägg795 st
Postad/Inlagd2019-01-16 16:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tar inte lång tid sälja en vanlig bil på Netbil, ena såldes på 3 dagar efter den kom ut och den andre på runt en vecka.

Dom är bra då dom kan hämta din bil också, rekommenderas...           IP: ...[4.82.26]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 328  -00
Pris: 25.000:-

BMW 330i Touring  -02
Pris: 20.000:-

BMW 116i  -06
Pris: 45.000:-

BMW 525 Touring  -02