|
|
---|---|
I takt med stigande ålder och det faktum att "Kung Bore" snart står utanför dörren, känns det som läge för ett bilbyte. Åldern gör att lite mera högbygda bilar är att föredra av praktiska orsaker.. Har funderingar om en X1:a jag hittat. En 184 hk bensinare med 8-stegad automat. Jag kör så löjligt lite numera att en bensinare är det enda som är relevant. Bilen skall ägas under lång tid. Finns det någon med erfarneheter och kanske då tips om vad man skall kontrollera och fundera runt? Kan Du som kört / ägt modellen rekommendera den? "Räcker" motorn, även till att någon enstaka gång per år dra en husvagn? Några speciella svagheter man bör se upp med? Alla åsikter, råd och erfarenheter mottages tacksamt. Även från de som ägt och kört dieselmodellen, men som sagt, jag skall köpa en bensinare. | |
Jag tror X1 är jättetrevlig med 28i motorn. Dock tror jag modellen tom 2011 är mysigast eftersom den då hade den 6-cylindriga motorn. MY 2012 har väl den 4-cylindriga motorn om jag inte missminner mig. | |
Sorry, jag läste inlägget alldeles för fort... Har ingen erfarenhet av motorn du funderar på. | |
Måste ju få inflika att jag var och tittade på en 28ia (6-cylindriga) för att se om det kunde vara en sportig kompromiss och mysiga sexan. Dock saknade den Servotronic och tror det har behandlats tidigare. Så tung att styra att vår Geländewagen från -83 känns smidig. Angående släp har jag haft en 20d x-drive som lånebil och dragit stort hästsläp med, fantastisk balans och klippstabil i 80-90km/h trots sido/kastvindar. Träffade jag ju inte rätt med "din" motor men tror knappast du kommer bli besviken så länge du har automat och inte förväntar dig en raket. Mvh Thomas |
|
Jag hade en 20d X-drive med den 8-stegade automatlådan fram till för ett par månader sedan. Jag drog ganska mycket husvagn och upplevde den också som klippstabil och väldigt okänslig för vind. Det i kombination med automatlådan gjorde den till en fantastisk dragbil. Lite högre sittposition ger ett bekvämt insteg och den aningen högre markfrigången ger bra framkomlighet på vintern. Men man ska inte tro att det är en terrängbil. Något stötig gång trots bortval av både sportfjädring och stora hjul. Kanske berodde på den förstärkta fjädringen som kommer tillsammans med draget? Min saknade servotronic och var väldigt tungstyrd. Servotronic borde ha varit standardutrustning! /Ronny |
|
Köpte en X1:a för ca ett halvår sedan, och är kanonnöjd. Har en 2010:a 28i med sexcylindrig motor och den kan jag varmt rekommendera! Låter som en bmw ska! Men motorn du kikat på är säkert också fin :-) Du slipper ju dieselknattret iaf :-) Har inte haft några bekymmer. Imponerad över x-driven som verkligen levererar! Sen är det väl att fundera vad du vill ha för extrautrustning om du ändå ska ha kvar bilen ett längre tag :-) Det är ju trevligt med lite lull-lull. |
|
Inte heller jag har motorn du efterfrågar men skulle gärna ha den nya 28i med 4-cyl turbo. Har idag en 23d med extra allt och m-sport. Upplever den som en bra kompromiss, ligger fint och stabilt på vägen, riktigt bra dragbil, inte speciellt stötig trots 255 på 18" och m-sport. Ingen terrängbil som någon skrev men man tar inte i på fartgupp, oplogade grusvägar, rejält dåliga grusvägar m.m fungerar utan att bilen tar i. Även jag som "bara" är 30 uppskattar insteget jmf med F30 t.ex. Sen upplever man ofta att bilen är liten, parkerade dock bredvid en passat alltrack för ett tag sen, X1 är iaf visuellt både bredare och högre. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.