AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
8.808

Problem med stereo E91 320d - 2010

se
4
selin84
320d -10
Har strul med min stereo som jag hoppas någon kan ha en lösning på. För ca ett halvår sedan slutade blåtanden fungera, lite irriterande men det kan jag leva med.
Men nyligen la den av helt. Jag var och handlade och kom till bilen, låste upp och då hör jag ett konstigt ljud från högtalarna bak (sprakande & tjutande), tänkte att det slutar nog när jag startar, men icke. Inte heller när jag stängde av bilen efter en kort tur slutade det. Under den korta resan fungerade stereon samtidigt som det sprakande och tjutande ljudet höll på. För att bli av med ljudet drog jag ur en säkring och då slutade det låta, även när jag satt tillbaka den, men sedan dess är stereon helt död (den får dock ström eftersom dioderna lyser, dock är displayen helt död). Det är en BMW Professional stereo. Någon som vet hur man kan återställa stereon, eller har någon annan lösning på problemet?
Dr
362
Drib
325i-08
Enda tipset jag har är att byta ut enheten:

Länk

Så lyfter du ut enheten:
Länk
Dr
362
Drib
325i-08
Opppsss, såg nu att det bara gäller för pixelfel. (Sorry, lite för snabb där).
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Hade samma problem med min 320d -10. Fick köpa ny stereo från BMW och dom fick initiera den. Det räcker inte med att bara byta ut den...den måste giftas ihop med resten av elektroniken.
se
4
selin84
320d -10
Misstänkte att det kan bli ett byte. Vad fick du betala för byte och programmering?
Mi
11
Mikaelliljeroth
BMW 320d m-sport - 09
Tja. Gammal tråd men återupptar den 😀
Exakt samma fel på min Bmw 320d 09 idag.
Hur löste det sig för dig?
Bytte du ut hela enheten?
Mvh Mikael
se
4
selin84
320d -10
Efter att ha kollat alla säkringar ett antal gånger så lämnade jag in bilen på BMW och efter lite felsökning hittade de en trasig säkring! Vet in hur jag missade den men men... Blev iaf billigare än förväntat så jag var ganska nöjd trots att jag kände mig lite dum när de ringde och sa att det var en säkring.
An
74
André S
E91 325iT M-sport -10
Selin84

Vet du vilken säkring det gällde?
Mi
11
Mikaelliljeroth
BMW 320d m-sport - 09
Ja det undrar jag oxå. Jag letade säkringar igår men hittade ingen trasig. Så jag följer med spänning. Vet någon något pris på ny stereo från Bmw?
se
4
selin84
320d -10
Dessvärre inte... Jag gjorde som sagt samma sak och hittade ingen trasig, vet inte om det sitter på fler ställen än i handskfacket, det var iaf där jag kollade.
An
74
André S
E91 325iT M-sport -10
Okej synd!

Har provat en annan stereo (likadan, båda har art.nr 65129205962) och den fungerar i bilen, så problemet ligger i stereon..

Det sitter en säkring på baksidan av stereon som kan vara värd att kolla. I det här fallet är den hel.
Mi
11
Mikaelliljeroth
BMW 320d m-sport - 09
André S vart fick du tag i ny stereo? Ver du vad en original kostar?
An
74
André S
E91 325iT M-sport -10
Jag lånade den tillfälligt från en annan bil.

Söker jag på den stereo (artikelnumret) jag har så verkar en sådan gå på 11 795 : - hos Schmiedmann , så en ny är inget alternativ.

Kommer försöka hitta en begagnad.
Mi
11
Mikaelliljeroth
BMW 320d m-sport - 09
Haha ja det var en saftig slant för en stereo... 😓 Ringde BMW verkstaden och de tyckte att vi skulle felsöka bilen med en kostnad på 1800kr i timmen. Mäta spänning m.m till stereon. Vi får se hur man gör. Hade såklart varit fint att hitta säkringen istället😂
Mi
11
Mikaelliljeroth
BMW 320d m-sport - 09
Har nu lagt beställning på en begagnad professional stereo. Hittade en till helt ok pris. Skulle det vara så att jag hittar något säkringsfel ändå så verkar det finnas folk här som kanske vill köpa för ett schyst pris? 😜 André S?
Mi
11
Mikaelliljeroth
BMW 320d m-sport - 09
Haha beställde en begagnad stereo till bilen förra veckan. Bmw professional.
Vad tror ni händer när jag är ute och kör? Plötsligt plingar tankmätaren till för att soppan började ta slut och nu funkar allt igen 😀 Någon som är intresserade av en ny begagnad stereo? Annars skickar jag tillbaka den igen. Kostade 3000kr, vilket verkar vara ett riktigt bra pris när man söker runt.
An
74
André S
E91 325iT M-sport -10
Sjukt!

Även här har stereon magiskt hoppat igång. Lämnade iväg för felsökning, men han som felsökte kunde inte hitta några fel på den. Den låg urkopplad ett par dagar, om det nu kan ha någon inverkan.. Märkligt.
Hej alla.
Har fått detta reboot problem på min stereo med .
Min heter CI 923921201.
Har hittat en likadan på bildelsbasen men den har annat CI nummer ?
Passar den ändå eller är det kört ? Ser helt likadan ut.
Sista alternativet är väl skicka till lagning … nån som har tips vart ? Såg att det fanns i Rumänien men vad kostar frakt Tor?
Med vänlig hälsning,
Mo
63
Monno
320dA Touring -09
Halloj.

Testar skriva i denna tråd istället för att skapa en ny. Försökt läsa mig till detta men är ju en djungel...
Så stereon i min E91 320d lci från 2009 dog. Läste mig till att det mest troligt bara var byte av huvudenheten/stereon som gällde. Sagt och gjort beställde lite på rus en liknande professional stereo från skroten. Tänkte hur mycket kan det skilja? En del tydligen..

Men tänkte väl inte hela vägen utan beställde en nyare variant med bluetooth. I alla fall så kopplade jag in den men får ju såklart 0 ljud ur den. Ingen PDC eller varningssignaler heller.
Kontaktade Bavaria här i Örnsköldsvik som då sa att det bara är vissa nummer som jag kan byta till för att det ska gå att koda den. Dom skickade en bild på de nummer dom hävdade jag skulle behöva, men alla dom numren är business enheter, och där tog mitt förtroende för dom sig en liten törn och hela projektet las på is. Men börjar bli less på att vara utan radio (och PDC).

Så, behöver jag ha en enhet med exakt samma nummer eller hur är det? Det fanns inte förut men har hittat nån på ebay nu, i UK och Litauen bland annat. Lär ju ändå behöva kodas.

Enheten jag har är: 65.12-9 205 962, tillverkad 2009-03-16.
Enheten jag köpte är: 6512 925 8170-01, tillverkad 2011-04 (tror jag).

Måste jag skaffa en enhet med exakt samma nummer eller kan man t.ex gå efter realOEM och ta någon som hävdar ska vara "exchangeable"?

Mvh Jon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.