Sida 1 av 8
|
|
---|---|
Monterade äntligen mina FF200 lampor innaför grillen på min e91LCI nu i lördags. Se tråd: Länk Hur det blev? Jodå! Man kan ju konservativt säga att det blev riktigt bra helljus! Jag satsade på Halogen och Osram 100w lampor istället för xenonkit. Ville inte spendera för mycket pengar nu, men en "retrofit" kan komma framöver. ViBilägare testade dessa med 100W för säkert 8-9 år sedan då de kom ut på marknaden och då låg de på ~280m längd och runt 20mbred@150m. Det innebär att ett enda av dessa extraljus lyser längre och bredare än båda BMW orginal xenon helljusen tillsammans! Lite bilder Olika frontbilder Länk Länk Länk Tända Länk Montering skedde i fabrikshålet för att hålla fast insuget - Inge borra! Länk Fick skära lite i plasten för justeringen, men hela denna bit går enkelt att byta om man skulle vilja. Eftersom jag tänker behålla bilen länge så körde jag på. Länk Bild innan återmontering av grillen Länk Var lite fundersam på motorkylning och så, men det är ju enkelt att ta bort dem på sommaren och det r ju en diesel.. Den kommer knappast behöva lika mycket kyla som en 335i tänker jag. //Anders | |
Woops! Bild tända Länk Har INTE hunnit testa dem ordentligt, men jag tänker ta lite bilder med systemkameran på manuell slutartid/ISO med "bara" vanliga helljusen och även med dessa inkopplade. Min subjektiva bedömmning efter lite test är att helljuset fått behövlig längd och bredd. Nu kan man köra avslappnat igen. //Anders |
|
Fan vad fint! Dessa bilder är dom bästa jag sett av detta ingrepp. Har iofs inte letat särskilt.. Bra iaf, för helljuset är ju katastrofalt dåligt så nu har jag inspiration till hur jag skall gå till väga. Tackar ;) Mvh, Björn |
|
Ser snyggt ut! Får lite säpovibbar av bilen när ljusen är släckta och ruvar bakom grillen. Jag tycker däremot inte ordinarie helljus är dåligt men lite mer ljus skadar väl inte. |
|
Nu kliade det för mycket så det blev en beställning på två, med klart glas =D Fan inte ens 800 spänn för två st =) ( Länk ) Jag hoppas att det var den modellen du monterade :p Xenon-kit har jag, dock bara H1, men brorsan trodde han har H3 =) Så nu längtar man! |
|
Det är inte så att grillen kan skadas av värmen bakifrån? (Det är inte så lätt att se hur nära grillen lamporna sitter. Iofs kyls den ju av fartvinden. ------- //Lövet |
|
Finns gott om plats bakom lamporna Andreas. Säkert 4-5 cm, vilket är okej. Kylarn blir ju inte över 150grader, annars kokar ju motorn! Jodå The Bear! Hella FF200 köpte med. Inkopplingen funkar kanon med vanligt extraljusrelä för signalen om man kör halogen. Gul/brun ledare på plats 5 i kopplingsdonet för högra lampan. Enkelt! |
|
Oops! Sorry, såg fel. Det är 3-4 cm till grillen på insidan. Men fartvinden lär ju funka. |
|
En arbetskamrat gjorde liknande ingrepp med några djävulska leds på sin F31. Små och starka som fasen. Diskret, men njurarna förstör ljusbilden lite. | |
Inte så förtjust i LED extraljus.. Fördelar De drar lite energi - Bara två lampor för mig, inte ett problem Dagsljus "färg" på ljuset - Fixas med blått glas och rätt lampa Nackdelar Sjukt dyra om man vill ha kvalitet - Hella Luminator kostar 5900:-/styck! Dålig längd - Biltemas 199kr strålkastare når längre och bredare än Hella´s värsta enligt ovan. De som är prisvärda når inte i närheten lika långt som ett par billiga Halogen. Kör i lite snöstorm - LED extraljusen slammas igen av snön då värmen inte räcker för att smälta snön som hamnar på dem. Detta är dock en nackdel med halogen, de producerar förmycket värme. Med vanliga 55w lampor når FF200:orna 241 meter och har 9m bredd@150m. Släng i 100w som jag har gjort så boostar detta till 285m och nästan 20m bredd@150m. Xenonvarianten ligger på 285 meter och 24@150m. Tyvärr finns det mycket billiga LED exrtaljus på blocket som aldrig testats av ViBilägare eller någon annan seriös testning. Oftast skall dessa (som ex. ramperna) egentligen säljas som arbetsbelysning. Därmot kan man inte neka att LED kommer att utvecklas. Ingen gör ju nya halogenextraljus idag, utan snålare xenon på 35w eller LED på 10-25W kommer att bli framtiden. Undrar bara hur de skall klara problemet med att snön inte smälter.. Någon beläggning på glaset kanske? På sikt kommer jag sannolikt byta lamporna till några eftermarknads xenonkit. //Anders |
|
Jag håller med dig i mångt och mycket. Led ger ett extremt vitt ljus, rätt diffus ljusbild men de är energisnåla. Det vita ljuset är inte bra vid besvärligt väder tex snöfall då vitare sken reflekteras mer i partiklar och snöflingor än tex halogen. Halogen är avsevärt mycket bättre i snö än exempelvis Xenon, jag kör långtradare och vi har bilar med bägge delar. Takmonterade Xenon är helt värdelöst då man får skenet genom siktfältet, man får slå av dem för att se... De funkar vid bra väderlek men då behövs de ut inte alls... Med låg energiförbrukning kommer vi ju till det problemet du talar om med is och snö på strålkastare, kanske vi kommer se en tillbakagång till riktiga torkare, dock kräver det ju lampor med riktigt glas. Det är dyrare. |
|
Mitt projekt blev lite större iaf :p En bild på "färdigt" resultat, syns egenligen inget men cool effekt Länk Mer avslöjande =D Länk Släckta Länk Närbild Länk Ja, som synes så monterade jag dubbelt :p Alltså 4xFF200. Dessutom med 55w Xenon (4300K). Blev lite besviken när jag tände i garaget men efter att ha ställt in och provkört så såg det skapligt ut. Nu återstår bara att tälja till njurarna så de går att få dit eftersom de stoppas av de mittre extraljusen. MVh, Björn |
|
Såg rejält ut :) | |
Fan aldrig får man vara värst! 4 STYCKEN?!?!? Ja, är det värt att göra, är det fan värt att övergöra ordentligt. =D Upp med bild på hur de ser ut med grillen monterad nu! Rejält med ljus det där verkar det som. Skulle vara kul att se bilder från installation, framförallt hur/om du behövde modifiera FF200 lamphusen något för att få dit xenonlamporna. Vart köpte du xenonsatser? Jag hade en tanke om att kanske klistra lite silverfolie eller måla ribborna vita på insidan för att minska värmeupptaget, men jag har nästan 4 cm i överkant och 6 i nederkant från insidan av grillen till fronten på mina ljus. //Anders |
|
Ang. grillen så var det så drygt så jag tänkte skita i det några dagar eftersom de inre ljusen sitter så mycket längre fram än de yttre, blev mycket karva men nu sitter de där =) Mycket pga din request på bild ;p Det kändes lite sådär att karva i originalgallren, men va fan, jag får väll köpa nya om det blir aktuellt då. Länk Länk Jag hade en vision om att fota men allt drog ut som fan på tiden plus att det var oerhört trångt eftersom njurarna var det enda som demonterades. Den plasten du friserade lite är snarare helsnaggad på min. Under den finns det ett fyrkantigt hål som jag monterat de inre lamporna i, med fyrkantsbricka på undersidan. Plasten går även upp längs med den mittre delen mellan njurarna, där friserades den för att de inre lamporna skulle få plats. Modifieringen av lamphusen var inte mer än att jag gjorde hål i bakkant på lamphuset för att kunna sätta i gummigenomföringen. På SIM som jag konverterat många gånger tidigare så har det varit enkelt att sätta dit xenonlamporna med originalbygeln (H1). På dessa FF200 var det värre eftersom bygeln inte tillåter en normal xenonlampa med H3-sockel att monteras. Därför tog jag bort bygeln och försökte skruva fast lampan vilket blev en flopp, lite pga att reflektorns anliggningsyta för lampsockeln inte är slät utan rundad som reflektorn. Det slutade med att jag nöp ihop fästena till bygeln så de tryckte fast lampan. Blev mycket stabilare än jag kunnat drömma om =) Xenon-kitten beställdes som vanligt från VVME.com. Beställde onsdag kväll (4/9) och hämtade på utlämningsstället måndag eftermiddag (8/9). DHL är snabba med prylar trots att grejerna kommer från Kina, dessutom kör de hem prylarna om du vill men eftersom jag jobbade natt så såg jag till att de kom till utlämningsstället istället. (Lamphusen beställdes samtidigt och kom samma dag, annan distributör, återförsäljare i Luleå) Ang. värmeutvecklingen så skiter jag i det och ser om plasten tar skada i längden och åtgärdar det senare isf. Då är jag mer fundersam hur det blir med funktionen för motorns kylare, framåt nästa sommar... Men det får bli att hålla koll med Torque (tycker den är smidigare än BWMHat vad gäller temperaturavläsning). Mvh Björn |
|
Jag tror värmen på sommarn klara sig okej. Läste på e90post att majoriteten av kylningen skulle komma från undre öppningen i fronten, men fan vet.. Snyggt blev det! Ser coolt ut med två i varje, får fundera på xenon till mina också. Kanske nästa vinter. |
|
Som du säger att den största luftströmmen för kylning kommer via nedre luftintaget läste jag för ett flertal år sedan men då gällde det typ Citroen, VW Passat eller någon annan bil jag var intresserad av eller som var poppis. Så det ligger förhoppningsvis mycket i det. Min lilla fjantdiesel framförallt lär nog inte producera särskilt mycket värme ens i sommarhettan. Jag kan faktiskt tänka mig att trycket i AC-systemet kan vara mer kritiskt. 480 kr med frakt hem till dörren för ett kit med två 55w xenonlampor med "digitala"(?) slim ballaster är inte sååå dyrt ;) Jag har dessutom goda erfarenheter av VVME efter uppskattningsvis över 20k SEK på 50/55w kit från dem (jag har "bara" beställningar för knappt 1800 USD i min nuvarande mail, de största beställningarna gjordes då jag använde min gamla). Det mesta till mina syskon men jag har varit den som beställt och varit i allra högsta grad delaktig i montering och användning av prylarna. Därmed inte sagt att de varit 100% felfria. Vi har haft några ballaster som gett upp. Har för mig att det kan ha varit problem med värme för dessa. Nämnas bör iofs att jag inte har någon erfarenhet av slim-ballaster mer än att jag nyss monterat sådana på min bil. |
|
Knappt 1800 USD är för att vara exakt 1771,51 USD. Kollade nu min gamla mail och hittade beställningar för 2164 USD utöver de redan nämna 1771,51 USD. Som sagt, jag skulle vilja säga att jag har erfarenheter över medel vad gäller prylarna xenon från VVME ;) Jag vet att jag beställde 55w kit för 24v till brorsan från något annat ställe på eBay, det var en nitlott för många prylar brann.. Edit: En annan sak som bör nämnas är risken för tull. På alla beställningar vi gjort så har jag för mig att vi fått tulla typ två gånger och risken att få göra det när man beställer max två kit känns försvinnande liten. Men... det är fortfarande en risk. Lycka till ;) Mvh, Björn |
|
Låter bra! Skall kolla hur mina 2x100W halogen funkar först.. Behöver inte massivt med ljus i mälardalen/gästrikland eftersom jag för det mesta kör lite större vägar. Men det är inte omöjligt att det blir inhandlat. Måste pallra mig ut någon kväll och ta lite "nattbilder" med systemkameran på manuell inställning. Skulle vara kul att kunna visa hur stor skillnad "ett par j*vla smålampor" gör. //Anders |
|
Förresten är ju "din lilla fjantdiesel" också på 2 liters volym! Ser flera sånna som åker in på SMO i Gävle och åker ut med motsvarande effekt som en orginal 320d för under 6000kr! 316d är ju samma motor som 318d och ungefär samma som 320d (den har annan turbo tror jag det var). Men för småpengar får man 180 häst i din "lilla fjantdiesel". ;) //Anders |
|
Wow, snacka om att gå ALL IN på ljus! Ni måste bo riktigt mörkt. Snygga installationer i båda fallen. Låter farligt med 100W halogen innanför grillarna, måste bli duktigt varmt tycker man. Men det är väl bara att hålla lite koll och byta ljuskällor om det börjar smälta. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.