AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Övriga bilmärken ]

Så vad tycks om nya Volvo XC90?

Visad 33.847 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.310 st
Postad/Inlagd2014-08-28 12:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X5 4,4 -01
Volvo har ju problem med försäljningen på den viktiga USA marknaden, så frågan är hur det kommer gå där med enbart fyror?           IP: ...[.11.184]
Antal inlägg3.707 st
Postad/Inlagd2014-08-28 14:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Usch, den såg verkligen bedrövlig ut. Utsidan är totalt intetsägande och klumpig. Baken var riktigt hemsk. Insidan ser ut som en krama-sig-själv-tröja, klaustrofobikänsla. Men färgsättninen inne var helt ok även om den tydligt visar att den bara har på asfaltsvägar att göra.

///BMW - Was sonst!           IP: ...[.212.17]
Antal inlägg325 st
Postad/Inlagd2014-08-28 18:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Grymt med en ljudanläggning från B&W! Den skulle jag vilja provlyssna! =)           IP: ...[.106.76]
Antal inlägg3.286 st
Postad/Inlagd2014-08-28 19:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Rumpan är gräslig! Har designern fått betalt per veck/linje?

PS. Sani. Rak sexa är per definition mer sofistikerad än en V6. Jo jag vet att du retas lite. ;-)

mvh/ Anders           IP: ...[.212.78]
Antal inlägg304 st
Postad/Inlagd2014-08-28 21:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hittade en video (på tyska) där infotainmentsystemet demonstreras:
[LÄNK]           IP: ...[.208.82]
Antal inlägg231 st
Postad/Inlagd2014-08-28 22:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
weeeman: Med enbart puttiga fyror tror jag Volvo tappar många kunder i USA, där V8 SUVar fortfarande säljer riktigt bra....jag håller inte riktigt med att Volvo inte tappar så många kunder att ha enbart puttefyror utan tror att en del kommer att välja bort den av den anledningen.
Speciellt dom som drar husvagnar och andra tunga ekipage efter kommer nog att välja bort XC90, det går aldrig att jämföra mot en stor sexa eller V8 i körbarhet eller för den delen i hållbarhet, den kommer knappast att hålla lika bra som en motor med större volym med samma antal kusar. Jag kommer iaf välja bort XC90 av just den anledningen, mkt synd då den ser ut att vara en mkt fin bil i övrigt pluss att jag personligen själv gillar Volvo skarpt.           IP: ...[116.132]
Antal inlägg3.715 st
Postad/Inlagd2014-08-29 09:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
320 MTAxi -19
Anders, nu tror jag iofs att du svarade i fel tråd..? Men ja - precis, "sofistikerad"! Vad har det med välljud & passion att göra..?? ;)

Alla (hehe) vet att V-motorer låter bättre, det krävs en sann (läs: döv) entusiast att påstå motsatsen!

@andreas; jag har ej kört i8:an, har du? Kanske är den trecylindriga motorn trist i karaktären, vad vet jag. Jag vet att jag hellre hade rensat bort alla elmotorer i den, samt den där "motorn", och stoppat in en liten lätt V8 i stil med den på ex McLaren 650S - då hade vi snackat karaktär!           IP: ...[.11.100]
Antal inlägg15.709 st
Postad/Inlagd2014-08-29 10:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Jag har inte kört i8 bara sett videos av motorjournalister. Ingen är att än superpositiv till körupplevelsen trots tre cylindrar och 1.5 liter. Min poäng är att man inte kan dra slutsatser enbart baserat på slagvolym och antal cylindrar. Det är inte 1960 längre, det finns rätt många andra variabler hur motorn upplevs. I det här fallet turbo, kompressor och dessutom framöver eldrift.

Hur många husvagnsägare köper suvar för en halv miljon och uppåt? Jag skulle tro att köpare i den klassen bor på hotell. Tittar man på vägarna är den 0.01% av husvagnarna som dras av V8 suvvar. Det vanligaste är nog snarare V70 D3 och VW Passat.

-------
//Lövet           IP: ...[3.247.7]
Antal inlägg304 st
Postad/Inlagd2014-08-29 11:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag tror inte att motorutbudet utgör något större hinder för försäljningsframgångar på den nordamerikanska marknaden. Eftersom man går från motorer med stor volym och många cylindrar till mindre och effektivare motorer skulle jag säga att downsizingtrenden är mycket tydligare i USA än i t.ex. Sverige. T.ex. storsäljaren Ford F150 får i och med den nya generationen ett motoralternativ där motorvolymen är 2,7 liter och nya Mustang kan köpas med en liten fyra. Det är antagligen inte många köpare som jämför XC90 med t.ex. Suburban som har mer gemensamt med en pickup än en vanlig personbil. Istället är de främsta konkurenterna X5, ML, GL, Q7, Grand Cherokee, Durango, Lexus RX etc. De stora volymerna av dessa modeller säljs med sexcylindriga motorer. Mercedes har t.ex. ersatt GL 450 med GL 400 och ML 350 CDI har ersatts med ML 250 CDI.

Skulle däremot gissa att det kan bli aningen svårt att locka europeiska köpare om prisnivån blir lika hög som utlovats. Istället för D5 kommer många potentiella köpare att föredra X5 30d, Q7 3.0 TDI osv. Dragvikten är viktig för många tänkbara köpare i Sverige, köpstarka och trogna Volvo-kunder som inte bor i storstan vill gärna kunna dra tunga släp/husvagnar.

Hybridalternativet är intressant, men om det visar sig att T8 säljer bra inledningsvis i Europa så är orsaken antagligen uteslutande förmånlig beskattning kopplad till de låga angivna förbrukningssiffrorna. Om det inte finns ekonomiska incitament tror jag att köparna väljer ett mindre komplext system än en plug-in hybrid, särskilt med tanke på att Volvo i motsats till Lexus/Toyota inte direkt förknippas med kvalitet och problemfritt ägande.           IP: ...[.208.82]
Antal inlägg9.982 st
Postad/Inlagd2014-08-29 13:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Här är en ganska intressant artikel i ämnet: [LÄNK]
Det känns som förbrukning och toppeffekt är försäljningsargument som går hem mer i Usa än många cylindrar. Times have changed helt uppenbarligen.

[LÄNK]           IP: ...[83.0.35]
Antal inlägg1.249 st
Postad/Inlagd2014-08-29 14:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520D Touring 2012
Jag är lite besviken. Som det lät från början så var det små motorer kombinerade med plugin eldrift. Som det blir nu ska de ha över miljonen för detta.
Inte intressant.
Volvo hade möjligheten att faktiskt ta lite mer betalt än för exempelvis X5, om man verkligen hade ny teknik under skalet. Men nu är det inget nytt alls, överladdade fyror låter inte särskilt spännande. De lär väl dra hur mycket som helst i verklig körning.           IP: ...[0.20.66]
Antal inlägg3.286 st
Postad/Inlagd2014-08-29 18:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Citat Sani:
"Anders, nu tror jag iofs att du svarade i fel tråd..? Men ja - precis, "sofistikerad"! Vad har det med välljud & passion att göra..?? ;)

Alla (hehe) vet att V-motorer låter bättre, det krävs en sann (läs: döv) entusiast att påstå motsatsen!"

Korrekt, jag svarade (rätt! ;-) i fel tråd.
Ojoj, haha, inte visst jag att man bör höra dåligt för att uppskatta välbalanserade motorers överlägna gång.

PS. Håll koll på kedjan/drevet som får din V6 att gå vibrationsfritt.

Vi får ta denna diskussion vidare någon annanstans. :-)

mvh/ Anders           IP: ...[115.127]
Antal inlägg231 st
Postad/Inlagd2014-08-30 11:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
andreas_lovgren: Hupp hupp hupp, där drog du fram statestik utan underlag, mein herren. Du brukar oftast ha sant i det du skriver, men här får du nog ge dig ;)
Då jag själv jobbar på husvagsnfirma ser jag vilka bilar kunderna som köper av oss har. Visst, mer än 50% av köparna har vanliga "Svensson" , typ Volvo V70, Saab 9-5 eller Passat, men ju större vagnarna blir desto mer äger köparna Suvar.....Nu har de flesta av Suvarna diesel sexor (väldigt få har mindre än sexor av suvarna) men rätt många har bensin V8:or också, det är tom så att en del av kunderna har typ en Tahoe eller Subba näst intill enbart för att dra husvagnen och som vardagsbil en V70 eller liknande. Har t.ex inte så en enda Dodge RAM V10 i verkligheten innan jag började här, om jag inte minns helt fel så finns det tre kunder med sådan bil på bara ett halvår, så bara bensin V10:or utgör en större procentuell del än 0,01%.
Jag kan nog med gott samvete säga att totalt c:a 30% av köparna har motorstarka Suvar (stora dieslar som bensinare) men på de stora vagnarna är den andelen säkert 60%.
Min Subba t.ex som jag äger nu köpte jag av en gubbe i Örebro som hade den enbart för att dra hästtransport med, det är mer än vad du tror som har en motorstark bil att dra med, men en annan för vardagsbruk.

jhellstrom: Vid lugn körning lär ju denna XC90 med puttefyran dra väldigt lite, definitivt mindre än en V8:a, men under belastning är turbomotorer inte snålare än en sugmotor (snarare tvärtom), så om man kör hårdare eller som jag sa innan drar tungt efter, lär knappast denna Volvo-fyra vara så mkt snålare än en modern V8, typ i en X5:a och lägg dessutom till hur den lille motorn kommer att må i långa loppet. Pax att inte vara en köpare på en sådan som närmar sig 20000mil.

Men än en gång, ska man bara ha denna XC90 med denna lille motor till vardagsbruk och lunka fram på landsväg lär den duga gott å väl. Den ser ju mkt fin ut och tror jag i övrik teknik kan konkurrera med Mercedes, BMW och Audi Suvarna, utom på en punkt och det är motorer.           IP: ...[116.132]
Antal inlägg231 st
Postad/Inlagd2014-08-30 11:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
wendtan: Visst börjar dom tänka mer på mindre motorer i USA också, men trots allt så såldes mer än 210000 av enbart GMs stora Suvar förra året i USA (Suburban/Tahoe, Yukon/Yukon XL och Escalade/Escalade ESV).
Visst, en rejäl minskning sen början av 2000-talet, mern de senaste fem åren har trenden legat på över 200000 av de stora Suvarna.
En anledning till minskningen sedan början av 2000-talet är att den karossen som kom 2000 blev så populär och omtyckt i USA att när den nyare karossen kom 2007 valde många hellre att ha kvar eller köpa en begagnad än den nya eftersom den var pålitilig och mkt prisvärd.
En annan anledning är också givetvis bränslepriser.
Men lägg då till alla stora Suvar från Jeep, Ford, Lincoln, Toyota etc, så är det fortfarnade inne med V8 Suvar ett bra tag framöver i USA.
Så visst kommer Volvo att förlora andelar där, utan tvekan.           IP: ...[116.132]
Antal inlägg231 st
Postad/Inlagd2014-08-30 11:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Lövet: Glömde skriva också att trenden med motorstarka Suvar som dragbil har öket de senaste 10 åren....om man går tillbaka tidigare stämmer säkert din statisktik på 0,01% Suv V8 som dragbilar då bara typ Jänkarna fanns sm alternativ, men sen när mer eller mindre alla bilmärken lanserade V8 suvar så har trenden ökat rejält och det förstår man eftersom dessa bilar är 10ggr bättre dragbilar (tyngd motorkraft på låga varv etc) men av dom som har husvagn sen innan säg 2004 stämmer nog din stat.
Men som man ser idag så är det bara på vår firma 20-30% av köparna som har motorstarka Suvar, mestandels dieslar dock, men inte ovanligt med V8 bensinare heller.           IP: ...[116.132]
Antal inlägg231 st
Postad/Inlagd2014-08-30 12:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Pluss en annan grejj i statistiken som man inte får glömma....då dom flesta inte har E-kort blir det per automatik att Suvarna väljs bort pga av vikten vad du får dra på B-kort. Men tack vare utökat B så har det blitt vanligare de senaste åran med Suvarna som dragbil.
Det är ju av den anledningen typ Volvo 940/960 fortfarande är en populär dragbil eftersom man får dra rätt mkt på B-kort.           IP: ...[116.132]
Antal inlägg187 st
Postad/Inlagd2014-08-30 12:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
525i touring -01
318is e30 -90
Har aldrig gillat Volvos XC-modeller, denna skiljer sej utseendemässigt från de tidigare modellerna utseendemässigt. Fast denna ser nog hemskare ut än sina föregångare.
          IP: ...[3.16.86]
Antal inlägg1.011 st
Postad/Inlagd2014-08-30 12:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi RS6 -16
J.Lindström => Jag tro att Lövet nog syftar på att majoriteten av ägare av stora/dyra SUV:ar bor på hotell. Inte omvänt att majoriteten av husvagnsägarna har kör "vanlig" kombi.

Husvagn/husbil/camping är en livsstil som många med mig aldrig kommer förstå sig på eller bekanta sig med. Hur många procent av alla bilägare äger en husvagn? Hur många av presumtiva nybilsköpare av nya XC90 eller motsvarande modell äger en husvagn? Tror nog att det är en försvinnande liten andel.

Mvh/ Niclas           IP: ...[.179.55]
Antal inlägg231 st
Postad/Inlagd2014-08-30 16:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Heden: Det ligger en viss sanning bakom att Sverige är ett husvagnsland...pluss alla som har hästar eller båtar så visst f-n är det en ganska stor grupp vi pratar om. MEN....jag tror inte Volvo kommer att förlora så många kunder i Sverige på att rata V8or eller stora sexor med tanke på den överdrivna miljöhysterin som är här, det rörs sig kanske bara om några hundratalet bilar/år, men världen över kommer mest troligt Volvo gå på en nit att inte ha större motorer. Men sen är nya XC90in så jävla bra att köparna ser mellan fingrarna med Volvos motorval, det visar sig.
Men min gissning är att Volvo kommer med åtminsone inom sexor några år, men vi får se.           IP: ...[116.132]
Antal inlägg1.998 st
Postad/Inlagd2014-08-30 16:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Stod en XC90 i ett släp utanför Sturecompaniet - av det lilla jag såg, så såg den iaf exklusiv ut. ??           IP: ...[wap]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2022 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i  -81
Pris: 27.000:-

BMW Z3 2,8i  -99
Pris: 124.900:-

BMW 760 Li  -06
Pris: 150.000:-

BMW 740IA  -99