AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
35.186

Så vad tycks om nya Volvo XC90?

Sida 1 av 7
Länk

/Anders
J.Lindström
Ser mkt fin ut och kommer säkert att bli en mkt fin bil, utom på en punkt...enbart fyrcylindriga motorer. Stackars små motorer på en sådan bil.
jo
504
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Tycker det liknar en blandning av en humlas många olika bilar.
Bland annat som en f1x m500d där dimljusen brukar vara, samt där bak liknar den F15 och generellt så liknar den Jeep chearkoke tycker jag.

Men kul för Volvo :-)
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Ser bra ut.. Området kring displayen/navin ser väldigt mycket ut som Cayenne. Ser ut att finnas Sport Chrono tom.
Första intrycket är positivt. Gillar dess kraftfulla exteriör, interiören anser jag vara klassledande. Återstår att se om t.ex. infotainmentsystemet med dess stora skärm och begränsat antal fysiska knappar fungerar bra i praktiken. För att det ska vara bra måste det vara stabilt och snabbt i respons, inte segt som hos Land Rover RR/RRS.

Nästa generation Q7 som enligt uppgift ska börja säljas ungefär samtidigt i början av 2015 kommer att väga betydligt mindre än sin föregångare, ska bli intressant att se vad XC90 väger i jämförelse.

För mig och många andra kommer antagligen D4 vara tillräcklig, men man kan samtidigt fråga sig om inte Volvo varit lite väl ivriga med att downsiza motorutbudet eftersom man kan se hos t.ex. X5 att förbrukningsskillnaden mellan 25d och 30d inte är särskilt stor samtidigt som det känns väldigt bra att ha rejält med vridmoment i en stor SUV.
Visa användare
3.750
Sani
640iM Cab -12
Instämmer med att det är litet av ett lapptäcke - bakifrån är den alldeles för lik den utgående modellen, från sidan skrämmande lik X5, och centerstacken är snodd från Cayenne ja...men fronten är rätt så egen, och fin! Och kul med 22", äntligen rejäla fälgar på en Volvo (sentomsider).

Fyrcylindriga motorer med taskigt vrid och - förmodat - surrig karaktär är åt h*e dumt i en sådan här dyr premium-wannabe-bil! Men det är inga bilentusiaster som styr det där stället på Hisingen heller tyvärr..

Bra med en lättning mot förra generationen, men jag tror att ovan nämnda nästa Q7:a kommer vara både större, lyxigare - och väga lika mycket....inkl V6:or och V8:or då.
hb
321
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Oroväckande utveckling när en SUV sägs vara avgörande för ett bilmärkes framtid. Dom är stora, klumpiga, (oftast) fula och alltförmånga förare kan INTE hantera dom.

Ang bilen för övrigt; ser exakt likadan ut som alla andra SUV:ar. Men så är det ju ofta oavsett modelltyp.
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Gillar den från alla vinklar utom bakifrån. Det kanske är en vanesak men gillar fortfarande inte C30 på den punkten. Visst kan utbudet av fyror kännas snålt men vridet kan ökas rejält med hybridversioner och elmotorer istället. Kan bli hur bra som helst då till exempel deras nya D4 har i flera tester visat sig extremt snål och stark.
16.400
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ni som klagar på fyrorna. Ni är medvetna om att antalet cylindrar inte har nämnvärt med effekt och vridmoment att göra? Ni gör verkligheten väldigt enkel (och felaktig) för er. Fyrorna kommer kommer ha både turbo, kompressor och eldrift. Nog lär de röra på sig.

Den fyrcylindriga diesel VEA motorn är klart tystare än den gamla femman också.

Fler cylindrar är mest en fråga om ljud och känsla vilket man som pytteliten tillverkare på världsmarknaden inte alltid har lyxen att utveckla. För egen del saknar jag alternativ med fler cylindrar men tror inte försäljningen kommer påverkas nämnvärt av det.

-------
//Lövet
Visa användare
3.750
Sani
640iM Cab -12
Underförstått är det väl egentligen främst cylindervolymen (som ger vrid) jag iaf klagar på då, om man nu ska vara petig - men även återstår fortfarande den trista karaktären av en fyra....och om man nu ska konkurrera med tyskarna, och ta betalt därefter, borde man fogat sig och haft åtminstone EN version med maffigare motor. En T8 AWD kommer kanske kosta uppåt miljonen, men fortfarande ha en fyra och kring 400 hk endast....ovärt.
16.400
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Men då måste ju i8 vara urtrist eftersom den bara har 3 cylindrar och 1.5l.
Men nu var det väl inte riktigt så enkelt? ;-)

Tror inte Volvo kommer ha några problem att sälja iväg bilarna. För de personer som tycker att antalet cylindrar är viktigt finns andra bilar. De är nog rätt få i Volvos tilltänkta kundgrupp. Köparna lockas nog mer av 400hk och en förbrukning runt halvlitern och den image av "smartness" det ger.

-------
//Lövet
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tyvärr så har de hypat konceptet så pass länge att den riktiga produkten blev en besvikelse. Exteriören har knappt några spännande drag från konceptet, istället ser den ut att ha mer gemensamt med gamla XC90. Interiören vill jag känna på innan jag uttalar mig. Historiskt har inte Volvo haft något bra track record gällande den typen av tekniska innovationer som man nu försöker lansera, och man har alltid varit ett eller par steg efter tyskarna.

Hoppas den är bra, men när jag såg konceptet så ångrade jag mig nästan att jag beställt en X5. Inte så mycket idag. Men jag hoppas för Volvos skull att den säljer ordentligt.
Acey: Kan du utveckla vad du menar med tekniska innovationer?

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Jag förstår acey... här skriver man: Länk

Först i Världen .. que ?
Lane Keeping Aid-systemet , de hade jag på min F11 -2011, och nu på min MB 2013, och den svänger med ratten också.
automatiskt bromsar bilen i korsningar.. ja, min bil bromsar även på rakstäckor om det är en bil framför som är i vägen.

Men visst, många säkerhets grejor som volov har är nice.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Lane Keeping Aid hade Citroën en variant av redan 2004, visserligen i en mindre raffinerad version som inte påverkade styrningen utan bara gjorde föraren uppmärksam medelst vibration i stolen, men ändå...

/Masten
Kö assistent kom i höstas på bland annat F10 Länk märkligt att svenska AMS köper Volvo reklam utan att upptäckta felaktiga påståenden.

XC90 ser trevlig ut och säljer förhoppningsvis så bra att Volvo överlever.

Jag tror inte att enbart 4cyl påverkar försäljningen nämnvärt, möjligtvis förbättrar den försäljningen till och med.

Mvh Stephan
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vad jag menar är att Volvo i all tid haft katastrofalt dåliga navigations-/infotainmentsystem och saker som HUD, widgets, apps, officefunktioner och även hårdvarumässigt med upplösning på skärmar och snabbhet i system. Torque vectoring, kö-assistent, surround view, osv, osv som funnits länge hos tyskarna har inte funnits hos Volvo.

Jag kanske är lite skadad också, mina föräldrar köpte en av de första Volvo S80 T6 när de lanserades. Volvos första nätverksbil. Den spenderade mer tid i verkstad än på vägen. Så jag ve inte om jag skulle lita på att köpa första årsmodellen av en ny Volvo där hela bilens system kontrolleras på en stor pekskärm.

Med det sagt så är det nya D4 Skövdefyran och den 8-växlade automatlådan bra. Betydligt tystare, och enligt mitt tyckte, snålare än BMWs 20d.
16.400
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har du testat Sensus systemet från 2012 och framåt? Det är inte sämre än något annat premiummärkes.

-------
//Lövet
Fin bil, gillar den och hoppas på succé! Kör för närvarande den gamla modellen och kan till viss del hålla med ang infotainment som att navin inte håller samma klass i skärmupplösning och finlir som BMW. Exempelvis när vägassistenten i navin går in samtidigt som man lyssnar på Spotify via BT. Här sköttes det snabbare och snyggare i X3. Små detaljer kan tyckas.

Däremot skall Volvo ha en eloge att de lyckats bygga in såpass mycket ny teknik i en gammal bil som XC90. Försök få BMW apps att funka till en E46, typ :-)

Nu är jag rätt säker på att Volvo fått till det i den nya modellen, är heller inte särskilt oroad ang fyrorna då VEA motorerna är grymt fina.
Visa användare
1.444
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Snyggt med lång huv, kort främre överhäng och stora glaspartier. Skönt att de behållit en helt horisontell fönsterlinje.

Påminner lite om Touareg, samma lugna och snygga proportioner.

Är bilen skön att köra, allt sitter fast ordentligt och luktar lika gott som det ser ut på bild, kan jag faktiskt tänka mig att äga en sån här bil.

/M

Mina bilar:
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Andres: Har testat Sensus, och tycker det är ljusår från iDrive i sin nuvarande form. Både i handhavande, funktionalitet och hårdvara.

Men som sagt, jag har inte testat systemet i nya XC90, hoppas de fått till det. På alla sätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.