AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.888

Lufta kylsystem E91 320d -09 LCI (N47 177hk)?

Mo
62
Monno
320dA Touring -09
Tjena!
Premiär inlägg här på autopower! =)

Har köpt mig en 320d -09 som tyvärr inte har motorvärmare vilket är ett måste här uppe. Har då tänkt mig att installera en Calix slangvärmare då Defas 300W anliggningsvärmare inte känns förtroendeingivande.

Kruxet då, installationen fixar jag nog. Men sen när allt är klart och jag helt enkelt vill fylla kylarvätska och lufta, hur går jag till väga? Har läst massa olika men inte hittat någon för just N47 motorn. Jag har ju mekanisk vattenpump, så det smutta med att cirkulera med motor avstängd går ju inte.

Hittade den här Länk
Och då står det som att det inte är nån luftskruvar likt M47/tidigare 4or? Är det alltså egentligen bara gör som han säger, fylla vätska, trycka lite på slangarna (old school style) och sen starta och fylla på eftersom systemet trycker ut luften själv? Verkar ju lite för lätt nästan...

Bonus fråga 1: Är det nå specal glykol i dessa BMWs eller kan man köra med "standard"? Tror den är grön den vi har massor av. Om nu färgen betyder nåttt längre?

Bonus fråga 2: Nån som på rakt arm vet nån väg in i kupén eller får jag glatt leta själv?

Tackar för svar! =)
M.V.H Jon
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Det luftar sig själv. Tryck lite på slangar som du själv säger sedan starta. Det är bara att kolla nivån efteråt.

Blå etylenglykol, long life. Finns hos BMW i 1,5l oblandad.
Mo
62
Monno
320dA Touring -09
Ok men kanon!
Tackar så mycket för svaret. =)

Spelar ingen roll om man har locket öppet eller inte antar jag?

Då är det bara att hitta en väg in i kupén då så äre ju lugnt! =)
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Du kan ha locket öppet om du vill :) ja vet tyvärr ingen väg in till kupén
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Lyfter denna tråd då jag tänkt byta termostat o vattenpump på likadan bil som trådskaparen. Hur går man egentligen tillväga med luftningen? Plocka isär o montera o dränera har jag koll på. Har luftningsskruv uppe på kärlet ska tillägas.
Elektronisk vattenpump ? Så får du gjora det med BMW program som aktiverer pumpen och luftar systemet på några minutter.
Mo
62
Monno
320dA Touring -09
Mekanisk vattenpump på 320d.

Jag öppnade luftskruven och tryckte lite på slangarna bara. Försöka ha fronten högt är väl dum idé heller kanske.
Dock för mig så tryckte den ur lite luft efteråt också. Fick låg nivå typ dagen efter. =)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Monno:dränerade du kylet till automatlådan också sitter ju framme vid fläkten.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
De e olja det
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Nä automatlåde kylet!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tror jag iaf för har inte sett kylet på manuella lådor.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
2:31min in i denna video:

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Killen i denna video har inte kylet:

_p
638
_pancho_
Tesla Y Perf. -22
BMW M2 Manuell -17
MB GLE350 DE -21
Calixvärmarna på den motorn måste du lufta ordeeeenligt på, hade sönder 3 st innan jag luftade rejält..:/
Mo
62
Monno
320dA Touring -09
Gaspo: Nä jag kapade bara slangen jag skulle sätta värmaren på. Släppte inte ens ut allt vatten där utan stängde locket så jag slapp fylla så mkt. :-)

_pancho_: Har sett att vissa har problem med det. Min har dock funkat kanon sen första stund. Det jag gjorde som kanske var klokt var att jag installerade den på sommaren sen kopplade jag inte in den förän vintern. Så all ev. luft var nog borta. :-)
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Nu drar jag igång tråden igen!

Ska byta termostat och kylarvätskan i min e91 2012 320xd. Byter all kylarvätska för jag vet inte vad det är för vätska i nu. Jag tror det är bmw original men jag är osäker.

Min bil har då en dieselvärmare eller parkeringsvärmare som dom kallar det. Är det samma tillvägagångssätt som nämns innan med att lossa luft skruven på expansions kärlet eller måste man göra något mer om man har värmaren?

Visa användare
ProPro-medlem
23.216
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Captur Intens II-19
Har bytt några N47 motorer och inget som helst problem att lufta ur kylsystemet som det kan vara på äldre 6or tex.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.