AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]


[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Köpa F11 535d xDrive M-Sport vs M550d?

Visad 30.891 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg7.335st
Postad/Inlagd2014-08-23 18:06
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Ser ut som att jag kanske får nån bil såld snart. Skulle vilja ha en snabb fyrhjulsdriven touringfemma med M-sport.

Skulle helst vilja ha en M550d men kanske en 535d xDrive skulle vara ett "budgetalternativ"? Är det någon som har erfarenhet av de här modellerna som kan jämföra? Är M550d värd den extra pengen?

En liten bubblare är Porsche Panamera 4/4S. Hur står sig den mot F11?

Budgeten är 500 tkr. Något högre för rätt objekt.           IP: ...[174.229]
Antal inlägg8.957 st
Postad/Inlagd2014-08-23 18:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag tyckte att prestandaskillnaden var mindre än vad jag hade trott. Dock är ljudet väldigt bra för att vara en diesel, och betydligt kraftfullare än 535:an, som istället är väldigt tyst. Exteriört är det utblåsen och fälgarna som på något sätt "gör" bilen. Fälgarna kan man ju köpa till i efterhand.

Tveksamt om det är värt den extra pengen. Det är trots allt två stora dieselkombis som inte direkt trivs med att smiskas hårt någon annanstans än på autobahn. Kanske kan en lätt begagnad M550d vara svaret?

          IP: ...[.118.34]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2014-08-23 18:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jo det blir ju begagnat med tanke på min i sammanhanget låga budget. 7h får in en till synes intressant 535d för 439 tkr som jag är lite sugen på om både min 335 och min 330 blir sålda inom kort. Vilket jag har gott hopp om. Iaf för tillfället. :-)           IP: ...[174.229]
Antal inlägg8.957 st
Postad/Inlagd2014-08-23 19:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
535:an räcker mer än väl. Du känner ju till motorn, den är verkligen en pärla. Det enda som saknas är lite artificiellt ljud som Audi kör i sin BiTDI (som även genererar ljud utanför bilen).

          IP: ...[.118.34]
Antal inlägg437 st
Postad/Inlagd2014-08-23 23:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d Touring M-paket 2009
Har inte 550 bredare bakskärmar? Jag såg en sån häromdagen och tyckte den såg riktigt "fet" ut vid bakskärmarna.           IP: ...[170.153]
Antal inlägg5.842 st
Postad/Inlagd2014-08-24 00:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Du kommer att få problem att finna en fin M550d för 500 tkr. Om det är värt prisskillnaden eller ej kan bara du själv svara på. Jag tycker det personligen och skulle när det gäller F11 välja mellan en 530d X-drive eller en M550d och helt enkelt hoppa över 535d. M550d ser fetare ut främst pga de större däcken då nästan alla har 20". Blir det inte att jämföra äpplen med päron om man blandar in en Panamera i jämförelsen med en F11, det är väl två helt skilda bilar enligt min uppfattning. Sen har jag personligen aldrig gillat utseendet på Panameran, men det är ju en högst personlig synpunkt. Inbillar mig även att driftskostnaderna skjuter i höjden på den jmf med en F11?

/Anders           IP: ...[127.147]
Antal inlägg470 st
Postad/Inlagd2014-08-24 00:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Jag körde en M550 under en vecka i somras (i Tyskland) och det är en fantastisk bil på alla sätt och som verkligen kommer till sin rätt under snabba Autobahnpass där man ligger i 180-200 och ibland mer. Då den är gjord för just den typen av körning så blir den ju inte optimal för Sverige. Frågan är om det inte är vettigare att hitta en fin 530 xDrive istället med bra spec? Det räcker ju mer än väl i Sverige och du kan ju få en LCI för 500 + lite till för rätt objekt (iaf snart).

Utan hänsyn till budget och kostnader så hade jag definitivt köpt en M550, men med en 500 budget så hade jag nog gått på en 530 som sagt om jag inte kör mycket i Tyskland.           IP: ...[.121.18]
Antal inlägg8.359 st
Postad/Inlagd2014-08-24 01:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är likadana bakskärmar på alla F11 oavsett modell. [LÄNK]

Andelen med 20" från fabrik är som följer:

F10 LCI: 65,4 % (högre andel pga Korea som har 20" som standard)
F11 LCI 59,7 %
F10 50,1 %
F11 59,4 %

Gäller alla tillverkade M550d tills semesterstoppet 1/8-2014, totalt 6006st.

Personligen är mer prylar viktigare än motorn, åtminstone om man jämför 535dx och M550dx. om inte Xdrive är ett absolut krav hade jag även tagit med Alpina D10 BiTurbo. 500tkr är snävt både för M550 och Alpina.

Mvh Stephan           IP: ...[.60.202]
Antal inlägg3.489 st
Postad/Inlagd2014-08-24 09:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Alfa o BMW
Hade nog också hellre tagit en 530d xDrive istället. 535:an är lite piggare, visst, men så stor skillnad är det inte - och en F11:a köper man inte för att ligga och flåsköra ändå.

M550dx har ett trevligare ljud pga högtalaren inne i bilen som får den att låta mer som... ja, min, faktiskt! :) Och häftigare uppstartsfas om man valt de digitala instrumenten. På M550dx har man försökt skapa lite mer spets i motorn, men det är fortfarande en diesel, och den väger 2 ton, så...

----
BMW CS/SC #6212           IP: ...[162.240]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2014-08-24 15:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
acey,
Jo, i F31-utförande tycker jag 35d motorn är riktigt trevlig. Tycker den svarar bättre och har bredare register än 30d. Dessutom låter den lite bättre. Både vid tomgång och gaspådrag.

Med känsla,
Jo, egentligen räcker det med 530d. Men du vet hur det är... :) Klart att dyker det upp en sån till bra pris och allting stämmer så skulle det väl fungera också.

Angående Panameran så är det väl inte riktigt realistiskt. Ful är den ju men säkert är det en riktigt bra bil. :) Dessutom så har man då en bil som inte längre kan tas för en vanlig tjänsteharv (320d/520d) och det uppskattas nog kanske inte av alla.

Tyvärr har du rätt angående M550d. Finns inga under 500 tkr utom en på Linus bil som gått 19000 mil. :) Det närmaste är väl den på Ultimate Cars för 569 tkr. Fast de fina ligger kring 650 tkr. Och det är lite för mycket.

XC60,
Möjligt att du har rätt. Jag kör inte så mycket i Tyskland. Nån sväng varannan sommar kanske i snitt.

Hur är det med LCI förresten? Är det från och årsmodell -14? Vad skiljer?

Stephan735i,
Nej, xDrive är väl inget absolut krav men om jag får välja så föredrar jag nog det. Verkar som att det är BMWs egen linje på kraftfulla dieslar då både M550d och 335d endast finns med xDrive.

Narvselius,
Flåsköra är väl inte tanken men tycker som sagt att 35d är avgjort trevligare än 30d även om 30d får jobbet gjort också. Du ska förresten inte säga nåt som valde 550i över 535i mot bättre vetande. ;-)           IP: ...[174.229]
Antal inlägg691 st
Postad/Inlagd2014-08-24 16:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
LCI för 5-serien är från och med årsmodell 2014, började levereras hösten 2013. Med LCI förbättrades chassiet och styrningen vilka blev lite 'piggare' i sitt beteende. Märkbar skillnad. Jag skulle enbart leta LCI. Alpina's motsvarighet D5 är ju något mellan 535d och M550d med 350 hk och 700 nm i vrid, baseras på 535d- motorn.

/Janne           IP: ...[.72.121]
Antal inlägg492 st
Postad/Inlagd2014-08-24 18:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Kul att du är inne på femman nu efter de 2 F31:or.

Denna är förvisso inte en LCI men men M-paket skiljer det sig inte så jätte mycket.

Exteriör ( M-paket) Blinkersen på sidan sitter numera i backepsgeln medans pre LCI satt vid karossen. Led dimljusen kan även skilja sig, men är osäker om LCI kan få LED dimljs med M- paketet?

Interiör. Ratten ,Navigatorn ( skärmen) skiljer sig åt. Samt att Sportstolarna på LCI har " försämrats" pga wiplesh skyddet som numera saknas. Det är säkert några småsaker som jag inte fått med , men det här är de jag kan komma ihåg på rak arm.

Det här är min favorit kombo Exteriört på F11. Den bryter även med dina tidigare bilar som var svart-svart , men det är ehller inte så dumt. ( Det har vi även på våran F11) an[LÄNK]

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!           IP: ...[.172.99]
Antal inlägg492 st
Postad/Inlagd2014-08-24 18:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Inte för den här passar in i budgeten eller ens är relevant så måste jag visa den :-)

Den är riktigt läcker speciellt inredningen, MUMMA :--))
[LÄNK]

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!           IP: ...[.172.99]
Antal inlägg1.958 st
Postad/Inlagd2014-08-24 19:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
I4 M50 -24
Jonte520: Har du någon källa på att wipleshskyddet har försvunnit? Har läst om detta här tidigare men inte fått det bekräftat. Tycker det låter underligt, borde ju då också vara samma på standardstolen och innebära försämring i ex EuroNcap.           IP: ...[255.239]
Antal inlägg8.957 st
Postad/Inlagd2014-08-24 20:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag reagerade på hur mycket bättre 35d låter, och jag tror att det handlade om (bland annat) andra spridare. Tystare och mindre dieselknatter när jag "krosshoppade" dessa bilar innan det blev X5:an.

Nya iDrive och nya M-sportratten är trevliga uppgraderingar, den är också något tystare än pre-LCI.           IP: ...[.118.34]
Antal inlägg8.359 st
Postad/Inlagd2014-08-24 21:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
2014årsmodell kom i månadsskiftet juni/juli 2013 och har bland annat blinkers i speglarna. Du har en PDF i länken på 81 sidor, [LÄNK] jag har laddat ned en PDF från UK på 10sidor om förändringar från LCI som jag kan skicka (hittar inte länken jag laddade ned den i från).

Så¨här står det i PDF för UK-marknaden "Active headrests, front Deleted – now included with 456 Comfort Seats, front. All models"

På 535i och 550i går det att få LED-dimljus tillsammans med M-Paket, försvinner om man väljer parkeringsvärmare. Bör vara likadant på övriga LCI med M-Paket. M550d saknar dimljus.

Även om den jonte520d länkar i läcker så stör det mig att firman påstår att den är av de bäst utrustade i sverige. Det stämmer inte, högtalarna och läderklädda brädan står ut medan den saknar både Night Vision, aktiv farthållare/Driving Assistant Plus, fond entertainment och har vare sig aktiva stolar eller kyla i dem och var är tvn och gardinerna? Bäst utrustade svenska bör D325683 vara, men det finns många närmare den än D084190.

535an hade inte direkt imponerande utrustning till det priset, lite dyrare men med ok utrustning och från BMWhandlare [LÄNK] svart/svart:).

Mvh Stephan           IP: ...[.60.202]
Antal inlägg492 st
Postad/Inlagd2014-08-24 21:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e xDrive LCI- 2023

DanielB: jag sände iväg ett mail till BMW Sverige och de sa mycket riktigt att det skett förändringar via LCI med sportstolarna.

Acey: menar du att LCI blivit mer ljudisolerad?

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!           IP: ...[.172.99]
Antal inlägg1.958 st
Postad/Inlagd2014-08-24 21:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
I4 M50 -24
Jonte520: ok, ambitiöst av dig!           IP: ...[255.239]
Antal inlägg492 st
Postad/Inlagd2014-08-24 22:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Verdi: har du blivit något klokare ang vad du vill ha för bil?:)
Ska man låta hjärtart eller hjärnan bestämma? ;)
Ps Daniel kolla gärna PowerPost.
Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!           IP: ...[.172.99]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2014-08-25 08:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
jonte520,
Nej, blir inte klok på nånting i vanlig ordning. :) Verkar som det bara är motorn och syntetiskt ljud som skiljer M550d från sina svagare syskon och då är det ju inte så intressant att lägga så mycket mer. Och om man ändå går ner på 535 är det kanske lika bra att även kolla på 530. Fast om nu LCI är så viktigt så blir det dyyyrt. :)

Är mycket som ska stämma innan det är dags också. Tror mig ha sålt 330:n men får inbyte som också ska säljas. 7H sa att de har en köpare på 335:an men det var i onsdags och jag har inte hört nåt mer så kanske backade han ur.

Är inte främmande att ta hem 335:an och köra den ett år till heller. Det som talar mot det är att jag inte sitter helt bra på grund av ischiasproblem och skulle vilja testa komfortstolarna i femman. Funkar det inte med dem så blir det Volvo V70. :-(           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.249 st
Postad/Inlagd2014-08-25 09:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 520D Touring 2012
Jag håller med de andra här, skillnaden mellan åtminstone 535d och 530d är för liten för att motivera prisskillnaden. Särskilt med Buisnessvarianten av 530d x-drive.
Du får avgasrören på varsin sida med 535d, det är väl största skillnaden mot 530d.
Släng på performance kitet på 530d så får du bra prestanda också.
Jag tycker komfortstolarna blev sämre med LCI, men det får du väl testa dig fram till.           IP: ...[255.175]
Sida: 1 2 3 4 5 6 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 

© 1997 - 2023 AutoPower.se





PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 640D  -12
Pris: 249.000:-

BMW 324td  -93
Pris: 110.000:-

BMW 745  -03
Pris: 75.000:-

BMW 118d Xdrive  -17
Pris: 145.000:-

BMW 550i  -06
Pris: 125.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen