Sida 7 av 11
|
|
---|---|
Har nu bytt båda mina bälgar efter att ha haft sporadisk pyspunkta på vänster sida under 4 mån, men i förrgår efter 40 mils körning så blev hålet större och jag fick köra utan dämpning sista 10 milen. Bilen är en 2012'a och har gått 8900 mil. Vänster bälg var fransig och sliten nedtill i vecket som är där. Den högra såg dock mycket bättre ut. Det är som sagt enkelt att byta. När man tar bort den gamla så måste den vara tömd på luft. Sedan viker man de små plastpiggar som nedre delen sitter fast med i fästet inåt samtidigt som bälgen pressas uppåt, använd en liten platt skruvmejsel för piggarna. När den är loss där nere så vrider man den medsols 1/6 varv sedan lossnar den lätt (faller ner). När bälgen är lös lossa muttern för slangen med 10 mm nyckel, ta bort mutter och "spärrbricka". Lirka sedan ut bälg med damask från sin plats. 3 moment är viktiga att ha koll på vid montering: 1. Se till att luftslangen fastnar i bälgen, tryck in (ca 2,5 cm) och sedan dra ut så den låser fast, den skall sitta fast och ej vara möjlig att dra ut med (måttlig) handkraft. 2: Se till att övre delen sitter fast i bajonett fattningen. Bälgen hänger dock litet löst även i fästet. 3: Arnotts bälg är smalare och kortare (i ihoptryckt läge) än original, så när man hissar ner bilen får man vara med och passa in så att den nedre delen på bälgen går ner i avsett fäste. Jag bytte först den ena och då tycket jag bilen stod litet snett bak, tror att den nya och gamla bälgen har litet olika expandergrad vid ett och samma lufttryck. Så rekommendationen är att byta båda till samma sort. Den andra bälgen borrade jag hål i med en 6 mm borr, det pyser bara till kraftig när du är igenom. Sedan är den enkel att demontera. Jag behöll och de damasker som sitter som skydd upptill, det är säkert bra mot grus, stenskott och smuts. Gör ren dessa innan montering. Jag lyfte bilen på båda sidor men hade i princip hissat ner den helt innan jag startade motorn och kompressorn fyllde bälgen. När bilen var mer upphissad så verkade inte systemet känna av att det behövdes luft? Antar att bilen måste stå ganska vågrätt innan kompressorn börjar jobba. Hoppas detta kan vara till hjälp om du ska byta din bälg och känner dig osäker på hur. |
|
Bild på gammal och ny Arnott bälg. Till höger de 2 gamla utdragna i full längd. Länk |
|
Här är manualen hur man byter. Länk Har för mig att jag läst någonstans att dom ska fyllas med luft innan man sänker ned bilen. |
|
Jag läste det tidigare i tråden, men min bil ville inte börja fylla innan bilen var i princip vågrät. Men den hade fortfarande visst stöd av domkrafterna när den började pumpa. | |
Besiktningsmannen hade synpunkter på min vänstra bälg och gav mig en tvåa. Förstärkningsväven sågs tydligt, men bälgen fungerade helt felfritt. Däremot hade jag mina misstankar om att den högra bälgen läckte eftersom bilen ibland lutat åt det hållet. Typiskt. Nu har jag köpt två bälgar och byter båda till helgen. Jag köpte pirat via tyskland (ebay) eftersom de var skamligt billiga att det var värt att chansa, funkar det inte blir det nog Arnott's efter alla positiva intryck. Hur har ni som bytt lyft bilen på ett bra sätt? Jag ger mig inte gärna in i hjulhuset med bara en domkraft utan vill ha bilen på stöttor (hängslen & livrem), gärna så jag har båda bakhjulen i luften. Finns det någon bra central lyftpunkt (t ex vid dragkroken) som man kan använda. Och var är bäst att placera stöttorna om jag lyfter bilen med domkraften på "de vanliga" platserna? Det är ju så många kåpor under så det är svårt att se var som är säkert att lyfta... Min bil har vid bytet gått 13800 mil. Mvh Andreas Das leben ist kein probelauf! |
|
Letade själv info om extra "lyftpunkter" innan mitt byte men hittade inget vettigt. Så jag körde enbart domkrafter, men jag tyckte aldrig jag behövde ligga "under" bilen, bälgen kommer man åt ganska lätt, men en arm måste man ibland ha under bilen när man pillar loss nedre fästet på den gamla bälgen. | |
Ställ bilen på pallbockar på varje uttag för domkraftsfästena framför bakhjulen. Jag lyfte bilen i två steg på fjädringen på varje sida. Tillverkade små fyrkanter av hockeypuckar att lägga i uttagen av hockeypuckar! | |
Snacka lite med min BMW återförsäljare och de löste det på Goodwill! Kändes lättare att snacka eller "gnälla" lite på dom, än att hålla på och krångla med att byta själv... Bilen det rör sig om är 2012 på ca. 10.000mil. == Åker bil och KÖR MC! == |
|
Hej! Nu har även jag upplevt hur trasig Hö bak luftbälg ser ut...:) kontakta lokal Bmw verkstad och försökte per telefon o få igenom med Goodwill, men de vill undersöka bilen, så jag håller tummarna. Tycker det väldigt märkligt att den har pajat redan... bilen är 520 F11 från 2011 som endast har rullat 6500mil. |
|
Hur funkar de med goodwill? Antar att de måste vara en bil köpt via Bmw auktoriserad firma? Min är en sv-såld -11 som gått 12k mil med lätt pyspunka på vänster bak! Ibland tar de 1 dag innan den sjunker ner, nästa gång några timmar. Funkar dock bra vid körning | |
Hallå Mackan! Det ser mörkt ut för din del... för Bmw menar att bilen inte får va mer än 5 år gammal. Besökte Bmw verkstad igår och fick beskedet...:(( |
|
Beställde ett par luftbälgar ARNOTT från ebay för 3900. Bmw ville ha 4500 styck. |
|
Tycker dock att firman man köper bilen ifrån borde stå för såna här fel, antagligen har felet funnits innan jag köpte bilen. Har pratat med säljaren och garantin gäller inte för såna här slitage fel! Nå skitsamma, är ju inte nån brutal summa de handlar om. De jag är orolig för är däremot att kompressorn går sönder pga att den får arbeta mera. | |
Bytt bägge bak. 2012a rullat 14000 mil. BMW tog det på goodwill. |
|
Köpte en F11 535D 2011 i September, samma fel här. Lyckades få förra ägaren att stå för delarna, köpte Arnott på Ebay och bytte själv, tog ca 1½H på uppfarten! Slitagedetalj tycker inte jag det är, snarare dålig kvalité ifrån BMW! |
|
Nu står de nivåreglering ur funktion och den är låg i bakändan! Kompressorn trasig eller är de bara byta bälgarna? | |
@mackan: när den ena bälgen gav sig så fick jag inget felmed utan den bara blev låg bak. Bytte och efter det inga problem. Eftersom du får felmedd låter det ju som att det kanske är kompressorn (eller något annat). | |
Kan ju tänkas att den har frysit! Var typ 1 plus igår och bilen hade mycke is underbakskärmar m.m! Idag har de pendlat mellan -15-20 | |
Haha fick in bilen i garaget! 5,10m långt med ett konvektor element där framme! Bilen är 491 typ | |
Bluetrain: 40ah säkringen hade gått så de var ju skönt! Körde in bilen i garaget och de var stora mängder is i hjulhusen! Antagligen var de fastfruset och gått lite tungt så säkringen brändes! | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.