Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Remmen till AC/Vattenpump och fläkt gick sönder. Måste jag använda BMW original remmar eller kan jag köpa vilka som helst i rätt längd. Någon som eller har bytt. Vilka kan jag i så fall använda? //Peter | |
Hej Peake, Jag har en rem i mycket bra skick men vet inte vilken det är. Jag kan mäta längden på den och återkomma. Vill du ha dom andra sakerna som vi har diskuterat. Har fått några förfrågningar på dessa och vore bra att veta om du skall ha dessa eller inte. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
Du behöver inte köpa original kolla men Schmiedmann dom är billigare | |
Jag hade köpt original, sa du inte att remmen kostade 800 kr? | |
Något åt det hållet, 390:-/st. Sedan vill verkstaden ha 970:-/st för montering av remmarna. Men efter 4 dagar så har de inte ens beställt remmarna! Det är en auktoriserad BMW-verkstad. Än mindre har de monterat av magnetkopplingen från kompressorn, så jag vet egentligen inte vad som är felet bakom rembrottet, magnetkopplingen eller kompressorn. Vattenpumpen sägs vara lite glapp, efter 14' mil och borde bytas säger mekanikern i 20-årsåldern. Kundmottagaren i 30-års åldern säger då att det är nog inte nödvändigt för det är rätt svårt och tar lång tid. Jag är frustrerad, minst sagt. //Peter |
|
Remmar behöver du inte köpa på bmw, köp dom hos din lokala mekonomenhandlare för 357:- Eller autoexperten för 270:- Båda har gates-remmar vilket är orginalkvalitet. vet du om det är kompressorn som skurit? Har ni kollat så spännrullen är Ok? Det är nog vanligare att den går... ang. Kompressorn så kan man rycka kontakten och lägga spänning på direkt, då ska magnetkopplingen dra, när den är dragen så kan man prova dra runt kompressorn för hand. Den ska gå att dra runt med ett visst motstånd. sitter den fast, ja då är det bara att byta kompressor. gällande vattenpumpen så är det bara att köra så länge den inte läcker vatten, ytterst ovanligt att dom skär . |
|
Tack Stefan-m, Det enda som inte går runt är remhjulet på kompressorn därför ville jag att de monterar av det så vi vet om det är magnetkopplingen eller kompressorn. Samma sorts magnetkoppling skar för mig förra året i en annan bil med samma resultat som i denna bil. Längden på remmarna är det någon som vet? //Peter |
|
Det var ju en intressant slutsats; 1 Det är rätt svårt och 2, det tar lång tid så slutsatsen=> Alltså är det inte nödvändigt. Tur att det inte är den förhärskande inställningen bland landets verkstäder. Mm, jag tror stenhårt på att lämna in bilen på Bil&Motorteknik i Huddinge någon vecka och be dem kika på det. Då får du ju dessutom tillfälle att komma till Sthlm. |
|
Jag tappade tålamodet och åkte till verkstaden. Gick in, beordrade att bilen, som redan stod på en lyft, skulle lyftas så att jag kunde komma åt kompressorn. Remskivan sitter fast. Den rör sig inte över huvud taget. Däremot så rör sig det inre hjulet med ett mindre motstånd. Jag tolkar detta som att kompressorn är hel och magnetkopplingen har skurit. Ny koppling a la BMW är 3400:-. Voilá, saken är biff, ny koppling och två remmar. Jag skaffar fram detta till måndag. Remmar från Mekonomen går väl bra en magnetkoppling med diameter 115-118 mm ska väl gå att hitta. //Peter |
|
Due, hur var det nu. Det här med kompressor och remmar var väl inte samma problem som förut, utan det här var väl ett nytt problem? Bara för förtydligande? | |
Jaää, så är det. Jag tror att kompressorn är hel eller i alla fall mindre trasig än magnetkopplingen. Så jag satsar på en ny magnetkoppling och behåller den gamla kompressorn. Vattenpumpen lika så samt spännrullen. Eftersom jag gissar att att generatorremmen är lika gammal som den trasiga så byter jag den också. Detta är ett nytt problem varför jag skrev allt i en ny tråd! Samtidigt så kan jag vinka lite för en del andra möjliga problem som kom i samband med att remmen gick av. Motorn fungerade bra och på alla 12 när remmen gick av. Men nu så går den på < 12 cylindrar när den startas och det rinner eller i alla fall så droppar det mycket motorolja under bilen, det ser ut som om motorn fått en oljeinpackning. Kan möjligtvis ha med stora temperatur variationer att göra. Mekanikern mumlade något om läckande oljepackningar. Jag undrar om det kan vara dåligt dragna bultar till de samma packningar. Bultarna som håller spjällhusen satt konstigt löst. Men nu spekulerar jag. I morgon så har jag nya remmar och på tisdag så har jag en helt ny magnetkoppling, dyrt men med garanti. //Peter |
|
väldigt vanligt med oljedropp under dom här bilarna, räkna med byte av båda sumppackningarna om det inte är gjort, tyvärr bara ett läckställe av många... ventilkåpspackningar också vanligt,även runt oljenivågivaren samt runt kamkedjesträckaren. beror på hårdnade o-ringar,packboxar. sumppackningarna är av kork, och dom brukar vara som fnöske.. Det går ju rätt varmt under huven på dessa bilar. |
|
Mja, jag vet inte om jag håller med om att det är så vanligt med oljedropp. Att de dricker eller läcker lite olja ja, men om det DROPPAR olja så är det nog rätt allvarligt. Lösa spjällhusbultar medför dock inget oljeläckage. Men det finns ju dock en del ställen som kan läcka olja och det är ju som nämnts ventilkåpspackningar, övre och undre packning till oljetrågen. Tyvärr är det väl så att det kan ha uppstått ett läckage någonstans om den gått varm... |
|
menade förstås inte att det vanligen fysiskt droppar eller rinner olja utan mer att dom är fuktiga/eller oljesmetiga under. Nu har ju inte jag sett den här bilen men jag har svårt att se att oljeläckaget har kommit iochmed en varmgång... och att dra åt/överdra diverse bultar gör nog mer skada än nytta, det man oftast gör när man överdrar bultarna till t.e.x sumpen är att dra sönder det som är kvar av packningarna eller deformerar tätningsytan. |
|
Om du med en 10:ans nyckel kan dra ca 20-30 grader mha tummen och pekfingret. Då är det rätt löst draget enligt mig. //Peter |
|
Var någonstans var du och skruvade med 10:ans nyckel och vred 20-30 grader. Ilfs håller jag nog med stefan att ska du dra någonstans oljetråget så är det nog bättre att byta packningen helt och dra alla. BMW måste ha haft gott om skruvar den dagen de monterade oljetråget. Vet du hur hårt du kan dra med muskelkraft med ett vanligt skruvmejselhuvud? Ca 5,5 nm. Jag testade och mäta med en momentnyckel. Vilket dock förutsätter att du är en hyfsat vältränad man som drar med rätt hand. |
|
Det var bultarna som håller spjällhuset mot insugningskammaren. Min tanke är den att är de lösa så är kanske andra bultar/skruvar också lösa. Har inte hittat någon förteckning över vilka moment som skall användas på olika storlekar av bultar/skruvar. //Peter |
|
oljetråget skall dras 10NM normalt så dras M5 skruv/bult 6NM och M6 bult/skruv 10NM vilket dom flesta kåpor har på M70 Finns en del att läsa här: Länk |
|
Instämmer med Stefan-m helt och hållet den här gången. :) | |
Det man ska ha i åtanke när det gäller skruvförband är att det även är beroende på vilken kvalitet skruven har. Och vad jag kan se på min Blueprint ritning så ska olje tråget sitta med M6 22 m.m långa och kvalitet 8.8 och dras med 9,9 Nm precis som stefan skriver. | |
Här köper du remmar till bra pris, Länk | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.