AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.014

Ny AutoPower-provkörning ute nu - M3

Nu finns en provkörning av BMW M3 med massor av bilder: Länk

Mycket nöje!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Som en agil boxhandske på anabola.

Trevlig läsning i sommarregnet. 4 dörrar säkert mest praktiskt och bredare om baken om man gillar sånt.

Mvh
Asken
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag skulle inte köpa en M3/M4 utan det utökade lädret. Det är gör att bilen känns lika annorlunda inuti som utanpå i jämförelse med en vanlig 3-serie. Se till att sitta i en bil med och utan innan beställning är mitt tips. Med tanke på de omfattande förändringarna så känns det logiskt att nya M3/M4 fått en unik modellkod.

Imponerande förbrukning för att vara ett test, jag kom inte ner i dessa siffror ens under inkörningen!

Visa användare
3.717
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Synd att fronten ser ut som en kepsprydd artonårings överstylade japanare... Så fruktansvärt ful. Den skulle bytas direkt om jag köpte mig en sådan.
I övrigt en mycket trevlig skapelse.

///BMW - Was sonst!
//
1.679
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Är de ingen annan som verkligen stör sig på att en M3 har i princip en hottad 335 sexa? Inte för de, sjukt grym motor och hade absolut viljat ha den,Men så jäkla tråkigt när bmw sopar i 3 liters turbo sexan som redan sitter i vanliga "icke M"modeller...en M ska vara unik som förut! Kolla bara alla andra M3,M5 motorer: s50,s54,s38,s62,s65 och dom gamla från -70-80 talet som jag inte vet namnen på! Dessa motorer är dom riktiga och kommer alltid vara! Den här nya motorn är som sagt en i princip vidareutvecklad n54,n55! Vet att de skiljer säkert väldigt mycke mellan 335 och nya m3:ans motor, men ni fattar min poäng! I mina ögon en trimmad n54 el n55
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Håller med Mackan.

Det verkar vara en trevlig vagn. Men man önskar att det skulle vara lite mera vad ska vill kalla det för? "exklusivare" under locket.

Jodå Mackan, jag håller med dig.

Ang. artikelförfattarens åsikt att turbomotorn inte har "någon direkt fördröjning av effektleveransen. Se denna test C63 vs M4 där gasresponsen hos M4 benämns som "soft". BMWn är bättre på mycket men knappast gasrespons (och ljud).

Länk

mvh/ Anders
Visa användare
3.717
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Motorrummet är ju inte heller särskilt upphetsande. Utstrålar inget av M som de tidigare har gjort.
Men exteriören, förutom fronten, och kupén är kalas. Säkert trevlig att puttra omkring med.

///BMW - Was sonst!
Jag tycker även fronten är läcker, ser arg ut. :-)
För övrigt grymt BRA bilder!

///Micke
Fronten är ju det bästa av allt, tillbaks till dom tidigare åren med en arg hajnos.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Motorjournalen testar. Första svenska videotesten? Bortsett från ett par faktafel så tycker jag det är en balanserad recension.

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Huh, visste inte att Peter Sundfeldt höll på fortfarande.
En bra test.
Mindre rolig kanske :

Imponerande att D3:an är snabbare på banan, men kanske än mer imponerande att den bromsar bättre också.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Otroligt!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
jhellstrom: Det testet har diskuterats i en annan tråd, och känns inte så trovärdigt. Lite bakgrund här: Länk

D3 är en trevlig bil, men att den skulle ta M3:an på bana är väl knappast speciellt troligt :)

Om man tycker M3/M4 är för tyst original så verkar det finnas en lösning på det nu...

EDIT: Läste nu att C63 AMG 507 fick stryk av D3:an i samma tidning. Steve älskar verkligen D3:an!
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag håller med M3 måste vara snabbare på riktigt, sen ser den ju D3 riktigt tråkig ut också, jag står inte ens ut med Alpina emblemet.
Men det där med bromsarna förstår jag inte alls för det borde ju vara enkelt att repetera.
gr
1.035
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Notera att den är snabbare för en "otränad" förare, ett varv. Inte Fittipaldi på/i gröna helvetet.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Jag har svårt att förstå att man tycker att M3an låter för lite original. Om man jämför med M5an låter den extremt mycket. Redan nu är det så att folk vänder sig om pga ljudet. Jag hade inte velat ha mer. Men vill man låter onekligen m performance rått...
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Alpina D3 hamnar helt klart högre på min önskelista. Smaken är som baken...

/J.I
Visa användare
10
Dotzie
Bmw 335 i Coupe
Bmw 318 IS coupé Individual
Det mest uppenbara är väl att det är två dörrar för mycket i jämfört med tidigare M3, därmed har M3 övergått till att hamna i gubbracer träsket, M3 är i tanke och verklighet en sportcoupe och det har den i och med denna årsmodell upphört att vara. Att finslipa en redan fantastisk motor som under ett antal år funnits i klassikern 335 i måste ge M-gänget hos BMW guldstjärna. Snygg färg måste jag säga och skinnklädsel är något annat än tyg.

M4 tar över rodret som M3:s efterträdare och Bayerwerkes enda sportcoupé och det känns både spännande och ledsamt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.