AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 6- och 8-Serien ]

E31 850i - 1992 som ibland bara går med en halv motor

Visad 74.144 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-02-25 14:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Jo den delen, 51 17 1 970 450 finns, det är den som plåtluckan sitter i men fjädern kan jag inte påminna mig att den finns där. Alltså del 51 17 1 969 235. Gör fjädern så att luckan öppnar sig eller håller den bara luckan i öppet alternativt stängt läge?

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg756 st
Postad/Inlagd2015-02-25 15:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320CI-05
525TD-08
850-92

"Fjädern" håller luckan stängd resp öppen. sedan låses luckan i samband med att man låser bilen om allt är rätt, skall även finnas en plast slang som man kan nödöppna luckan med bakom höger sidoskydd i skuffen. del 22 resp 23
/P           IP: ...[.85.162]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2015-02-25 16:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -2017
V70D5
VW Golf
Peake, att byta alla tändstift själv är respekt och gör dig direktkvalificerad till den exklusiva skara som gjort det. De två längst in mot torpedplåten är riktiga rysare i varje fall på en M73:a. Jag använde faktiskt den tändstiftsnyckel som följde med i verktygssatsen till detta. Att lyfta ventilkåporna är inget problem men tog mig säkert 3 timmar. Att sätta tillbaka gick betydligt fortare. Har sett bra beskrivningar på hur man gör men en lång smal förlängare till spärrskaftet är ett måste. Kan du hitta en magnetisk hylsa 10 eller 11 blir det lite enklare. När du släpper insugen har du ju alltid valet att byta de dyra packningarna eller bara köra på lite packningsmassa.
Lycka till!

/AGW           IP: ...[8.5.135]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2015-02-25 16:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -2017
V70D5
VW Golf
Saknar min 850.....           IP: ...[8.5.135]
Antal inlägg972 st
Postad/Inlagd2015-02-25 16:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Några gamla BMW:er
Det är gott om plats att byta stift i en E31 jämfört med en E32, men med rätt verktyg så är det inte ens märkvärdigt. Förstår inte alla skrönor om att det ska vara så svårt. Men klart, försöker man med en skiftnyckel kan det bli knepigt.

/Johan           IP: ...[.104.97]
Antal inlägg2.732 st
Postad/Inlagd2015-02-25 20:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Peake; Angående banjobultarna så måste jag starkt rekommendera låsbleck och inte naj-tråd med medföljande sönderborrning av bultarna, med allt vad de innebär av sämre hållbarhet.

Du köper dem enklast på Engl Production. [LÄNK]

Ska du ändå byta tändstift så kan du la lika gärna demontera insug, byta ventilkåpspackningar och insugspackningar när du ändå är i farten liksom.

AGW: Ja, jag förstår att du saknar din 850. Tack för dina tips (för tre år sedan) angående EDC->Bilstein. För någon månad sedan fick jag hem mina nyrenoverade EDC-dämpare så jag kunde konvertera tillbaka Bilstein->EDC! :)           IP: ...[0.30.84]
Antal inlägg756 st
Postad/Inlagd2015-02-25 20:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320CI-05
525TD-08
850-92

Rätt intressant att man borrar sönder bultarna när man endast gör ett hål igenom skallen.
Sämre hållfasthet med najtråd, nja det tror jag inte men klart svårare om man inte har rätt verktyg, det kan ju påpekas att även på flygplansmotorer använder man denna teknik. Men låsa med bleck är klart enklare och duger utmärk.

/P
          IP: ...[.85.162]
Antal inlägg2.732 st
Postad/Inlagd2015-02-25 20:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Men vad du ska märka ord...           IP: ...[0.30.84]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-02-26 07:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
AlexanderK:
"..Ska du ändå byta tändstift så kan du la lika gärna demontera insug, byta ventilkåpspackningar och insugspackningar när du ändå är i farten liksom..."

Ja just det, det är därför som jag skrev upp dessa packningar på listan som inköpts, dvs inte insugspackningarna för de är nya sedan några år bara. Tändstiften byts när alla insugsdetaljer är demonterade det blir enklare så.

Är det någon som vet varför det sitter bleckplåt runt spridarrören (railsen), fyller plåten någon vital funktion? Skulle vilja ta bort plåten som är mycket skadad.

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg2.732 st
Postad/Inlagd2015-02-26 15:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Menar du den svarta, som är fyrkantig? Sannolikt någon skyddsplåt bara, ej helt säker dock.           IP: ...[0.27.90]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-03-02 19:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Värmeskyddsplåt är det närmaste jag kommit. För att bensinen inte skall bli varm.

Nu nästa fråga, min bil har ASC+T. En funktion som förhindrar att något av drivhjulen spinner loss. Men den har också ABS, låsningsfria bromsar. ASC+T fungerar (provat på grusväg) men hur fungerar ABS på en 850. På mina andra bilar så -"hackar" bromsarna när ABS'en går in. Men på min 850 så händer inget vid en ordentligt inbromsning. Ska den "hacka" eller...

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2015-03-02 20:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -2017
V70D5
VW Golf
Den ska uppföra sig som vanliga bilar med ABS, dvs "hacka" tills du kommer under typ 4 km/h då den låser hjulen helt.

/AGW           IP: ...[9.13.46]
Antal inlägg2.732 st
Postad/Inlagd2015-03-02 21:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Jepp, precis så skall den uppföra sig. Jag provade min nämligen efter att återinstallerat EDC och ny ABS-givare. Då åkte jag ut på parkeringen utanför garaget som var snöhal då, och konstaterade att både ABS och ASC+T funkade utmärkt.

Enda förklaringen är att hjulen inte låste sig. Om du testade på grusväg så kanske du inte hade tillräckligt hög hastighet, på en grusväg med gropar vill man ju inte gärna gasa på...           IP: ...[0.30.84]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-03-03 03:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Får prova igen för min bil uppför sig inte så. Jag kan inte få den att låsa hjulen. Kanske har jag för svaga ben

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg972 st
Postad/Inlagd2015-03-03 06:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Några gamla BMW:er
Om inte du får ABS en att gå in och pumpa så har kanske någon varit och kopplat ur ABS:en då den varit defekt? Men då borde ABS lampan lysa på instrumentet, om nu inte instrumentmätaren är manipulerad också vill säga? Alternativt har du för dåliga bromsar antingen på grund av kärvande och och/eller defekt hydraulförstärkare?

Johan           IP: ...[114.145]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-03-03 09:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
ABS lampan lyser vid start och slocknar sedan. Om bromsbeläggen är nästan slut vet jag inte men bilbesiktningen hade inget att anmärka. Hur ser/vet jag att hydraulförstärkaren är defekt?

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg972 st
Postad/Inlagd2015-03-03 10:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Några gamla BMW:er
Kolla så att det inte är en fulkoppling på ABS lampan. Den går att få att lysa som den ska trots att ABS funktionen är satt ur spel.

Johan           IP: ...[.104.97]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2015-03-03 10:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -2017
V70D5
VW Golf
Det verkar ju som om ABSsensorerna fungerar som de ska, annars hade inte ASC+T fungerat.

/AGW           IP: ...[8.5.135]
Antal inlägg2.732 st
Postad/Inlagd2015-03-03 12:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
AGW: låter ju rimligt, går ASC på samma sensor som ABS-givaren, alltså den där långa "glödstiftet" som sitter utanför hjulnavet?

För övrigt VET jag att det inte är något GLÖDstift, men det ser ut som ett slags stift typ. (Så ingen märker ord nu...)           IP: ...[0.27.90]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-03-03 17:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Om sensorerna slutat att fungera så brukar det rendera i en felrapport i form av en envist lysande ABS/ASC+T lampa. Hur man ska koppla fulkoppla en ABS-lampa vet jag inte. Någon som vet? Efter att ha hittat ett schema så kan jag förstå att det finns ett relä (K10) med en inbyggd säkring, bör väl kontrolleras.

//Peter           IP: ...[202.179]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M3 Limousine  -95
Pris: 285.000:-

BMW 530 d x-drive  -12
Pris: 185.000:-

BMW 760i  -05
Pris: 79.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 159.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen