AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 6- och 8-Serien ]

E31 850i - 1992 som ibland bara går med en halv motor

Visad 76.126 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.830 st
Postad/Inlagd2014-11-11 16:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
M6 E63
jaja, men jag frågade ju om det var fläktmotståndet, och det finns tydligen FLER fläktmotstånd, och jag menade fläktmotståndet till kupéfläkten!           IP: ...[0.27.90]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2014-11-11 18:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
AlexanderK:
Så det kan bli. Är motståndet som du tänker på det som i dagligt tal kallas för svärdet pga av sitt utseende? Svärdet är nog dyrt det. Har någon en förklaring till varför det ser ut som det gör för övrigt.           IP: ...[202.179]
Antal inlägg2.830 st
Postad/Inlagd2014-11-12 22:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
M6 E63
Ja, det var svärdet jag menade, :)           IP: ...[0.30.84]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2014-11-13 09:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Det är alltid risk för förväxlingar när saker måste beskrivas med ord enbart, en bild hade väl varit att föredra som komplement i det här fallet. Och någon länk till bild har jag inte. Det kan vara på sin plats här att tala om detta motstånd som sitter i fronten av bilen framför kylarna! Motståndet har inte en klar angivelse om vilken resistans eller effekttålighet det har och jag provade med ett antal olika värden, alla mellan 0,2 - 1 ohm. Jag fann att ett standardvärde om 0,47 ohm var det som gav ett varvtal som mest liknade det ursprungliga. Effekttåligheten av dess storlek att döma borde vara runt 50W. Jag mätte strömmen genom fläkten, dels vid full fart och dels med motståndet inkopplat. Full fart är ca 16A och med motståndet är det ca 7 A, vilket ger ca 25W i förlusteffekt i motståndet. Motståndet borde klara att arbeta monterat på den lilla plåtvinkel som det sitter på, fastsatt på kanten av fläkten. Men jag valde att montera motståndet på sin vinkel som jag skruvade fast i chassit under kylaren för hydraloljan. Detta för att sänka arbetstemperaturen och på så sätt förlänga motståndets livslängd.

Det är intressant att studera funktionen hos kopplingen. Med motståndet kortslutet så fungerar det hela som hos många modernare bilmärkens lösningar för kylningen av A/C anläggningen. Dvs fläkten går igång med full effekt för att sedan stänga av helt. Med motståndet så går fläkten hela tiden men med två olika varvtal. Så en lösning om motståndet går sönder är att köra med ett kortslutet motstånd. Möjligen kan detta innebära en ökad påfrestning på styrreläet.

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2014-11-19 03:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Det har blivit en lång tråd och november har kommit med gråväder och regn. Det har varit lite lågt med verksamheten runt bilen den sista tiden. Jag nämnde i ett tidigare inlägg att jag skulle köpa ett begagnat spjällhus och det har jag gjort. Huset har kommit och jag har demonterat och gjort rent det. Det var inte särskilt smutsigt. Bilen varmkördes och sedan demonterades först det vänstra spjällhuset. Huset plockades isär. Det finns några bilder som visar ankarets smutsiga kollektor. Det var riktigt geggigt annars var det inte några konstigheter. Huset monterades tillbaka och det högra huset ersattes av det nyinköpta från skroten. Motorn startade med en mindre tvekan och gick först på den högra sidan enbart. Efter en omstart så gick båda sidor. Bilen togs ut för att göra en synkronisering av husen. Efter första uppvarvningen från stillastående till max rpm på 1:ans växel så märktes ingen större skillnad men vid den andra uppvarvningen så märktes en klar skillnad i acceleration och efter den tredje och sedan stillastående med omstart så var det inte längre samma bil som förut! Plötsligt så växlar den ned vid acceleration och den uppvisar helt andra egenskaper än den bil jag först köpte. Bilen går dessutom tystare och är mycket livligare än tidigare. Nu verkar den ha en motorstyrka i närheten av 300 hk.

För att summera felen så här långt. Det har varit flera samverkande fel som gjort problemet intressant. Först fördelarlocket sedan sensorspolarna på tändkablarna och nu sist spjällhusen. De första felen har avhandlats tidigare. Spjällhusen har däremot krävt lite tankeverksamhet. Bilen har före rengöring av husen uppvisat en felkaraktäristik som påminner om glappkontakt i någon kabelförbindelse. Felet har kommit när bilen har gått på vägen, ofta i en konstant hastighet och ofta med farthållaren aktiverad. Det har då bara krävts en mindre ojämnhet i vägen för att motorn plötsligt skulle gå in i limp-mode dvs. halv motor. Varvtalet var ofta någonstans mellan 1600-1900 rpm vilket indikerar att spjällhusens ankare alltid hade samma positioner. Servosystemet som de ingår i är känsligt och smuts på kollektorerna gör att de förlorar sin förmåga att hålla synkroniseringen och kan inte heller ställa in sig så att rätt begärd inställning erhålls. Det har inte behövts mer för att utlösa ett felkommando i min bil, något som snabbt har upphävts genom att gasa på lite med gaspedalen. Felen har varit mest förekommande innan motorn är riktigt varm vilket kan förklaras med att kollektorerna var smutsigare i det då använda läget av spjällhusen än när motorn var riktigt varm. I och med att tändningen stängs av för ena motorhalvan så har en felkod för utebliven tändpuls (1247 eller 1447) indikerats i systemet vilket har sin förklaring i just en halvmotor. Felet utlöser inte EML varningslampan med mer än att felet kvarstår längre än ca 3 minuter eller kraftigt ökad belastning.

Jag har rengjort kollektorn genom tvätt i dieselolja. Ankaret har sedan torkats torrt och axeltapparna infettats med universalfett. Koldamm har torkats bort och kolen har tvättats med elektronikrengöring. Sensor-delen, dvs. motstånden och kontaktarmen har torkats av med en topz inget mer har gjorts där. I övrigt så har jag följt instruktionerna som finns på nätet för demontering och montering av spjällhusen. Ett varningens finger, insugningshuset som spjällhuset är monterat mot är av aluminium är det är förrädiskt lätt att dra fast skruvarna som håller huset för hårt. Då går gängorna sönder och ett nytt problem uppstår.

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2014-11-20 09:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Tog ut bilen dagen efter och körde en resa på 16 mil T/R. Först gick den som jag beskrev ovan sedan gick den successivt sämre och sämre. Den verkade tappa synkroniseringen på något sätt. Efter att ha gjort om synkroniseringen ytterligare en gång så gick den lite bättre. Efter att ha tvättat bilen så gick den perfekt (?) igen. Någon som har någon idé?

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg2.830 st
Postad/Inlagd2014-11-20 11:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
M6 E63
Ja, du måste tvätta oftare och sen så behöver du nya stötdämpare fram och bak, helst Bilstein B6. :) :) :)           IP: ...[0.27.90]
Antal inlägg328 st
Postad/Inlagd2014-11-20 14:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iA Touring -02
850csi -93
Hej Peter
Tog du bilder när du hade isär spjällhusen?
Kunde va kul om du kunde lägga upp dem någonstans.
Kanske ett mekartips!

Med vänlig hälsning, /F1           IP: ...[.210.93]
Antal inlägg756 st
Postad/Inlagd2014-11-20 15:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320CI-05
525TD-08
850-92

Varför går du inte in på 8er.se där finns det upplagt.....

/P           IP: ...[.85.162]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2014-11-22 09:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Gjorde en stomp test. följande fel uppenbarade sig:
1247
1235 -- 2235
1222
1215 -- 2215

1247 är den berömda tändkabelsensorn som jag har skrivit om tidigare i tråden. Frågan är om den uppkommer pga att 1235/2235 (lär vara Trans Fail Safe) har utlöst. Får väl byta kablarna med varandra och se om felet flyttar sig.1222 är en lambda control 1. Kan möjligen bero på att jag glömde att ansluta vevhusventilationen vid första provkörningen efter spjällhus rengöringen. 1215/2215 är att LMM:erna har kopplats den när motorn gått. Jag använder det för att se om motorhalvorna dra lika mycket i tomgång. Måste hitta ett annat sätt kontrollera det på.

Nu raderar jag alla fel och gör en ny provtur.           IP: ...[202.179]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2014-11-22 16:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Efter att ha nollställt alla fel på båda sidor av motorn, kontroll med 1444/2444 vid initiering av stomptest, startades motorn som gick på alla cylindrar. Vilket vackert ljud! Bilen togs ut på vägen, en raksträcka på 1,5 km följt av en s-kurva och ytterligare en raksträcka. Inga problem visade sig. Med ekonomi-drive från stillastående och pedalen i botten så accelererar bilen genom alla växlar med ett vrål som jag inte hört tidigare från denna bil. ASC lampan blinkade till 1-2 ggr. Med samma operation och sport-drive så blinkar ASC nästa hela tiden. Bilen uppvisar sidor som jag inte tidigare sätt hos min bil.

Väl hemma framför garaget så kontrollerade jag vilka felkoder som fanns. Det fanns inga. Och motorn gick vackert, fräser som Dic har beskrivet det. Jag känner en viss stolthet att äga en sådan här bil och kunna sköta den i alla fall till vissa delar.

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg546 st
Postad/Inlagd2014-11-22 19:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 iA -92
kspehe
Var på 8er.se hittar jag detta?           IP: ...[240.195]
Antal inlägg756 st
Postad/Inlagd2014-11-22 21:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320CI-05
525TD-08
850-92

Under Scandinavia. Maintenace/Technical
/P           IP: ...[.102.34]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2014-11-23 14:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Här är ett par länkar till i ämnet spjällhus

[LÄNK]
[LÄNK]
och en med ytterligare info
[LÄNK]

Hittade en inlaga i en tråd där Wulf Wokke skriver

[LÄNK]

och han skriver något mycket intressant anser jag;
___________________________________
I went through all this on a 1989 E32-750iL Highline because it has such a shitty idle even though I had the intake manifold gaskets done and all other potential false air intakes removed.
So I finally decided to check the vacuum on both sides and found a massive difference. About 500mBar one side vs. 700mBar on the other side.
Running out of ideas I swapped the DKs from left to right and vice versa and the vacuum switched as well. So it is clear that it is not an engine air leak but the DKs themselves.
To cut a long story short:
I found that the throttle butterflies leave a more or less large gap in fully closed position and the synchronization is obviously not able to take care of this. I ran the specific procedure plus drove the car for almost 200km and still the same. I put in another set of used DK motors and the vacuum difference is less but still there and also here I found one DK unit with a rather large gap while the other one appears to be 100% shut. To me it seems the butterflys themselves wear and I'm now having a set of DKs re bored and a new set of butterflys made. I hope this will cure my problem.
Has anyone made similar experiences?
___________________________

Kort, som jag förstår honom, spjället läcker i stängt läge. Det beror på att det kommer tjuvluft mellan spjället (mässingsskivan) och huset. Det har han konstaterat genom att mäta undertrycket på baksidan av spjället. I det ena fallet var undertrycket 700 mB och den andra 500 mB. Rätt stora skillnader som uppenbarligen systemet inte kan kompensera för.

Detta medför inte enbart att luftmängden i motorhalvorna blir fel utan också att bränsletrycket blir fel eftersom undertrycket också styr tryckregulatorerna och där med så fungerar inte insprutningsmunstyckena optimalt. Eventuellt så kan spridningsbilden (atomiseringen) få fel form.

Att spjällets rörelser skulle nöta på spjället förfaller inte möjligt anser jag. Men var ifrån kommer smutsen på spjället och husväggen i insuget, inte från luften som är väl filtrerad. Men väl från vevhusventilationen som ansluter till tilluftskanalen strax innan spjällhuset.

Efter ett besök i garaget och efter att ha polerat spjäll och hus på ett ledigt hus så kunde jag konstatera att det är ett glapp mellan spjällkanten och väggen. Fullt synlig om jag tittat mot en ljuskälla. Spjället är dessutom markerat med en siffra (4) i mitt fall. Det får mig att tro att spjällens diameter är kontrollerade vid tillverkningen och att spjällen är grupperade. Detta skulle innebära att en M70 har spjäll med samma nummer vid tillverkningen. Om sedan (4) är bättre än (1) kan jag inte svara på. Glappet är emellertid väldigt litet, jag uppskattar det till 1/10 av en millimeter.



//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg271 st
Postad/Inlagd2014-11-26 12:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Nyfikna frågor.

Har inte båda cylinderbankarna separata bränsletrycksregulatorer ?

Regleras tomgångsvarvtalet av spjällstyrningen ?

Eller sitter det en separat tomgångsventil ?           IP: ...[130.133]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2014-11-26 13:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
daniel-635:
Motorhalvorna har var sin bränsletrycksregulator. Jag kan inte hitta någon separat tomgångsventil så jag utgår ifrån att tomgångsvartalet styrs av styrdator och spjällhus. Faktum är att om du håller i returfjädrarna när du startat motorn (M70) så kan du känna hur styrdatorn justerar spjällen, de går lite fram och tillbaka på min motor.

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg826 st
Postad/Inlagd2014-11-26 14:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan!
Intressant info från Wokke,finns ju ett gäng gamla trådar från Paap-tiden där han gjorde djupdykning i över och undertrycks världen.Då genomfördes det bland annat Leak-Down tester för att få ihop sammbandet med den fullständigt värdelösa (på den tiden) vevhusventilationen o lägga plast över oljepåfyllningshålet.
Var även uppe på tapeten att M70 kolvringar efter ett visst slitage snurrade till "fel"läge o då att oljeringen släppte igenom kompressionstryck o alla M70 ägare fick ångest.Ett jädra jobb o byta dessa själv.
M73 kom ju med typ uppgraderade spjäll,skulle ju vara kul att studera skillnaderna på eventuella glapp,undrar om Bosch vill svara på dylika frågor.
Glömde en gång att sätta tillbaks den där svarta pluppen på spjällen vid ett mek tillfälle,pyser rätt bra när motorn går men den motorn (som inte var frisk av andra anledningar) fick en oerhört fin o jämn tomgång då.
Har fortfarande ingen aning om egentligen varför,det blev mest som en reflexion.
Mvh Dic           IP: ...[.70.168]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2014-11-28 09:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Nu har jag lite mer kvantitativa data att komma med. Jag gjorde en differensmanometer som jag kopplade in till styrningen av tryckregulatorerna. Startade motorn, vätskepelaren skall om undertrycket är lika förbli lika som före start. I mitt fall blev skillnaden i höjd ca 225 mm eller ca 22 millibar. Om jag läckte in luft i den halva som hade mest undertryck och reglerade det så att undertrycken var lika i båda spjällhusen så gav det ingen skillnad i tomgången. Det spjällhus som hade mest undertryck var det hus som var smutsigast runt spjället. Efter att ha torkat rent spjället så sjönk differensen till 180 mm. Alltså ingen större skillnad i undertryck mellan spjällhusen. Hur mycket undertrycket är i absoluta tal kan jag inte säga men skall jag tro på Wokke så borde det vara omkring 600-700 millibar.

Sedan rengöringen av spjällhusen och spjällhusmotorerna i synnerhet så går motorn väsentligt mycket bättre i alla avseenden. Men den misständer eller hackar (känns när jag håller i motorn) lite grann. Att motorn slår ifrån (ena halvan stänger av) händer fortfarande. Men i mycket mindre omfattning än tidigare. Det inträffar nu nästan enbart när motorn bromsar och varvtalet är omkring 800-1200 rpm. Men inte alltid och enbart när motorn är riktigt varm.


//Peter

Manometern:
5m pvc-slang (5 mm dia) som fästs på en 130 cm bräda i form av ett U. Lite blå spolarvätska eller vatten med färgämne i fylls i så att det står ca 50 cm upp i varje skänkel av U:et. Slangändarna ansluts med hjälp av T-nipplar till tryckregulatorerna.           IP: ...[202.179]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-02-25 12:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Slutet på Februari, bilen har nu stått avställd i varmgarage sedan början på December. Snart är den hemma igen. Har beställt en massa delar på Internet. Nya stötdämpare (Bilstein B6), nytt växellådefilter och packningar, packningar till oljetråget(en) som läcker, 12 nya tändstift, en komplett sats med filter, vattenpump med ny termostat och lite kosmetika i form av diverse plastdetaljer under motorhuven samt några packningar till spjäll- och ventil-hus. Gissa vad som är på gång!
Efter att ha haft tid att studera andras arbeten och kunna ta de av deras erfarenheter så inser jag att för att bilen skall ha ett långt liv så bara måste jag lyfta på ventilkåporna och kontrollera banjobultarna. Om det sedan skall vara najtråd eller låsbleck för tiden utvisa. Kontroll av och om möjligt justering av kamaxelvinklarna får vi se. Men att inte åtminstone kontrollera om de står fel är väl det minsta jag kan göra. En någorlunda balanserad syn på insug och ventilinställningar kan man läsa här:

[LÄNK]

En fråga: Locket över mitt bränslepåfyllningslock kan jag inte få att stanna i uppfällt läge. Någon som vet hur det skall se ut där. Det verkar som om jag saknar någon fjäder eller något.

Daniel-635:
Som jag har kunnat läsa på olika forum och skrifter så fungerar bränsletryckregulatorerna på två sätt
a/ Vid tomgång (<1000 varv) så sänker de bränsletrycket till ca 2,5 Bar.
b/ Vid >1000 varv så håller de ett tryck om 3 Bar.


//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg756 st
Postad/Inlagd2015-02-25 14:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320CI-05
525TD-08
850-92

inte ovanligt att del 51 17 1 970 450 kolla om del 51 17 1 969 235 saknas
dessa delar kostar inte många kr

/Per           IP: ...[.85.162]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 528i  -85
Pris: 120.000:-

BMW 730D  -08
Pris: 90.000:-

BMW 520  -00
Pris: 48.000:-

BMW 318i  -10
Pris: 63.000:-

BMW 635CSi  -83
Pris: 150.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen