Sida 7 av 18
|
|
---|---|
Peake, efter att ha följt tråden "på avstånd" så kan man inte annat än beundra din ihärdighet!! Hade själv en 850 för mååånga år sen, men klarade mig undan med en bromsoksrenovering, höger fram! 482 kr på BMW-verkstad, billigt tycker jag!! Hoppas du kommer till rätta med dina problem, underbara bilar när de fungerar som dom skall! |
|
Tack för alla positiva tillrop och goda förslag. De som nämnde tändkabelsensorerna kom närmast. Om vi bortser från A/C problemen som egentligen inte har med motorn att göra så var det fördelarlocket (1-6) som gjorde att motorn inte fungerade. Mittstiftet saknades helt! Sedan så verkar det som om sensorn på tändkabel #6 tog upp störsignaler och gjorde att insprutningen inte fungerade korrekt. Det är tydligen känsligt hur sensorn sitter i förhållande till de andra kablarna. Ju mer fritt från de andra kablarna dess bättre. Magnetfälten avtar med kubiken på avståndet så det är lätt att minska eventuella störningar. Tändkabel #6 sitter ju högt upp på fördelaren så kabeln går sedan i en liten loop uppåt med sensorn, sedan går sensorsladden vidare ovanför fördelarens aluminiumfäste. På andra sidan där ligger tändkabel #12 undertill och jag har bara dragit ut kabeln lite. I övrigt så går sladdarna som tidigare. Hittills så har bilen gått ca 20 mil i ett antal omgångar utan problem. Som motorn går nu har den aldrig gått i min ägo, men jag visste å andra sidan inte hur den skall låta. När motorn är riktigt varm så är det en fröjd att höra tomgången. Den står bara där och fräser, som Dic beskrev det för mig en gång. //Peter |
|
Jaha, var det så enkelt så kolet var borta. En liten 4 mm lång kolstump - tänk så det kan bli. Jag pillade med mitt fördelarlock och bröt loss kolet en gång, och tappade det på golvet i ett dåligt upplyst garage. Jag tänkte dock att den där "lilla kolstumpen är nog bäst att jag hittar och monterar tillbaka." Jag hade tur och hittade den direkt, och blåste på den och lyckades pilla tillbaka det så som det satt. Ibland har man tur fast man inte ens begriper det. Kan någon förklara exakt vad kolet har för funktion så får han gärna göra det. Kul att det går bättre för dig! :) Du har varit ihärdig - du har dock en bra bit kvar till min nivå! :) |
|
Först och främst ett stort grattis till den envist kämpande "peake". Jag minns kanske fel, men ett icke-existerande kol har jag läst om förut. Trodde det var i denna tråd. Det slutgiltiga fyndet, den störda sensorn, var nog trixigare att komma på. Grattis igen! Centrumkolet i fördelarlocket leder strömmen från tändspolens anslutning i locket till rotorn, som skickar den vidare till aktuell pol i locket för vidare befordran till motsvarande tändstift. /Lennart |
|
Härligt att det närmar sig en bra lösning. Kan tänka mig att det hjälper en del av oss andra också. | |
Nu har bilen gått ytterligare ca 30 mil utan problem, om jag bortser från att nivån för hydraulikoljan blev för låg. En slangklämma vid oljekylaren läckte och stänkte ned plasten rätt ordentligt. Annars inga problem alls med motorn så jag antar att problemen är slut. Att hydrauloljenivån blev för låg medförde emellertid att jag fick byta ut oljan mot ny vilket nog bara är positivt. Den gamla oljan som sögs ut ur tanken var tämligen svart och inte grön. Det gick åt 1,2 liter Pentosin för att återställa nivån. Styrningen gick bättre efteråt likaså bromsarna. //Peter |
|
Va kul, en fröjd när de går som de ska alla tolv i rätt följd. Seriöst utfört arbete. Lät byta kylarvätska på min och när den tappades ut var det inte nådigt att se... Mvh Asken |
|
Mm, det var väl det jag misstänkte att kolet hade till syfte att göra. Men varför väljer man att göra det med en dåligt biltema-monterad liten kolstump som väl dessutom gärna drar åt sig fukt, istället för med en snygg och rejäl fjäderklämma á la tysk stil? | |
Nu förstår jag dig inte riktigt, Alexander. Kolstumpen är grafit som är väldigt tyskt samt att det inte ärgar, det gör däremot en fjäderklämma. Grafiten finns att tillgå i olika hårdhetsgrader (typ H1,H2,HB osv. tänk blyertspennor.) Grafiten är också grunden till diamanter, och de är hårda men leder inte ström så bra. Jag tittade på stiften igår när jag gjorde ett annat arbete i bilen. Jag kan konstatera att det ena lockets stift är mer slitet än det andra*. Locken är av två olika fabrikat, Beru (tyskt) och ett italienskt, det italienska locket har ett mer slitet stift. Tänker mig att byta det italienska locket mot ett Beru. I övrigt skiljer det inget mellan locken. *Båda stiften var lätt spetsiga när de var nya (Båda var nya när de monterades samtidigt.) //Peter |
|
Aha, okej, det var kolstumpen som var den rejäla tyska stilen. Är det på grund av risk för ärgning som man inte använder annan mtrl, t.ex koppar? Är syftet med kolet att det skall leda ström dåligt eller? Jag har verkligen ingen aning om varför man använder en liten kolstump där nämligen. |
|
Alexander: Se vad "lenwib" skrev ovan! |
|
Det är diamant som är en dålig ledare av ström, Alexander och nej man vill inte ha en dålig ledare som stift i fördelarlocket. Anledningen till att de användt ett grafitstift kan jag tänka mig beror på att grafiten har smörjande egenskaper som är önskvärda då den ansluter mot rotorn. Att grafiten har högre resistivitet än metall gör inget för strömmen genom stiftet är låg (vilket ger ett lågt spänningsfall över stiftet) men spänningen från tändspolen är hög vilket är viktigt för gnistbildningen vid tändstiftet. Det här är mina personliga reflektioner som jag ger luft åt. BMW kan ha haft andra hänsyn vid konstruktionen av fördelarlocket. |
|
Grattis till en fungerande 850 igen! Få se nu.....tipsade inte jag om fördelarlocket i början av tråden.. ;) |
|
Så var det dags igen. Säg den glädje som vara för evigt. Upptäckte för ett tag sedan att den elektriska fläkten inte gick. Det berömda motståndet hade givit upp. Nå, att hitta ett nytt i original är dyrt och ett motsvarande men i avvikande färg kan inköpas hos Elfa (60-328-63). Ett trådlindat motstånd 0,47 ohm/50W. Samma mekaniska storlek som ursprunget. Priset är överkomliga 48:40/st + frakt. Jag har monterat motståndet på den tvärgående delen framför kylaren, den där hydraloljekylaren sitter. Detta för en bättre kylning av motståndet och därmed längre livslängd. Jag såg att Karstorp i Norrköping bilåtervinning brann ned, de hade en ansenlig samling av delar till 850. Stod just i begrepp att inköpa ett spjällhus. |
|
Du menar inte fläktmotståndet va? Det finns ju på ebay, hur många som helst! :) |
|
Jo, det finns hur många som helst på Ebay men de kostar 200:- eller mer! De har båda lika dimensioner och kan därför antas ha samma maximala effekttolerans (50W om monterat på extern kylare). I specifikationen för "mitt" motstånd så står att det kräver extern kylning varför jag monterat det på den lilla plåtvinkeln och sedan i chassit som håller hydraloljekylaren. Om det monteras enbart på den lilla plåtvinkeln och sedan på plastfläkten (som det satt när den gick sönder) då kommer den att gå sönder igen. Fritt i luft klarar motståndet ca 25 watt. | |
Due... det verkar som om du tyckte att 200 kr verkar vara ett problem? Min vän - du har köpt fel bil. :) Skämt åsido, jag antar att du menade 200 USD, för det är ungefär vad de kostar, de bra alltså. Jag köpte ett sådant och är helnöjd. Det är en halvdryg utgift, men på BMW kostar det 7000 (SEK)! |
|
Alexander nu får du ta och ge dig, detta motstånd kosta 577:- på BMW. Varför betala mer än vad man behöver när funktionen är densamma?????? /P |
|
Var sitter detta motstånd? | |
på kondesorfläkten framför kylet. /P |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.