Sida 6 av 18
|
|
---|---|
Tack, johnor och Ronald för konstruktiva förslag. Läckande avgassystem är definitivt en möjlighet för det är inte i världens bästa skick men håller tätt när jag kontrollerade det sist genom att täppa till utblåsen. Insug, visst finns det möjlighet att det läcker någonstans men insugspackningarna är nya sedan 2007 och har bara gått ca 2' mil. Spjällmotorerna är synkroniserade. (Motorn går faktiskt sämre efter synkronisering än före) Jag tänker mig nog att spjällmotorerna är smutsiga inuti för det förefaller som att de har svårt att hitta rätt läge i tomgång och ställer sig i stängt läge. Tomgången är någonstans strax över 500 varv, mellan 500-600 varv. //Peter |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
En liten läcka kan du nog aldrig upptäcka genom att täppa till utblåsen. Angående insug så kan en packning hamnat på sniskan t.ex. |
Hej Peake Effter jag läste detta inlägget "Det har gått framåt sedan den 18 juni då bilen blev min. Motorn går nu på alla tolv cylindrarna tills den blir varm." Kom jag på fel jag hade på min E32 750. När den blev varm så slutar den gå på ena halvan och fick getribeprog. Kopplade upp till dator inga felkoder. Men när jag mätte vevaxel givarna så var det stora skilnader, ju varmare bilen blev så fick jag över 1000 kohm. Effter byte till ny givare inga problem. Mvh |
|
Tack Nimo, för ditt inlägg. Ledsen att jag inte svarat tidigare, men jag fick tillbaka bilen igår kväll och jag ville inte skriva mer innan den var tillbaka. 1000 kohm låter som ett avbrott och i min bil uppträder felet slumpartat. Mer om det senare. Nu har min bil en ny A/C kompressor och ny magnetkoppling. A/C systemet är återfyllt och en läcka upptäcktes och reparerades samtidigt. A/C fungerar nu med önskvärd effektivitet. Samtidigt så byttes också kylarslangen från termostathuset till kylarens underkant, den läckte den också. Det tog tid, nästan två månader att få rätsida på allt. Vattenpumpen klarar sig tillsvidare men har kommit upp på listan över saker som nog bör åtgärdas. Nu går bilen inte alls särskilt bra längre. När motorn blir varm så har den en viss benägenhet att stänga av ena sidan vid motorbromsning. Detta märks lätt när jag använder farthållaren och vägbanan lutar lite nedåt, när den momentana bensinförbrukningen närmar sig 0.6 L/mil då händer det att motorn slår av och det börjar brumma om den. Sedan när vägbanan lutar uppåt igen då växlar styrenheten ned bilen accelererar och går in i "Getreibnotprogram" med en duns från 3:ans växel. Vad jag kan göra innan detta inträffar är att lätta på gasen (foten helt borta från pedalen) och sedan försiktigt peta på pedalen. Sedan accelerera lite grann, då brukar motorn gå tillbaka. Så kan jag hålla på. Andra gånger så utlöses problemet med motorn när det är ett litet gupp eller en skarv i asfalten. |
|
Så man kan säga att du hittade en massa andra småfel, men att huvudproblemet kvarstår? | |
Så kan man säga Alexander. Jag har införskaffat spjällhuspackningar (4) och flera kylvattenslangar (2). Så gissa vad som är på gång. Har hittat spjällhus på skroten som jag tänkte införskaffa som backup. Men i huvudsak så är problemen kvar, halva motorn går (vilken halva måste jag lista ut först) | |
På min gamla 850i-91 så bytte jag ena tändkassetten med kablage som fanns komplett på ebay.de till bra pris, då gick den vettigt. Betr spjällhusmotorer, Aros Auto i Västerås kunde förr i tiden renovera dessa till en rimlig peng i förhållande till ny. Som jag säger om 850, om man inte har att göra får man köpa sig något att göra:) Lycka till! Asken |
|
Man borde kunna lista ut vilken halva av motorn som går genom att mäta signalen från lambdasonderna. Den ska ju typiskt fladdra mellan 0,2-0,8 volt vid korrekt motorgång. Det kommer sonden inte att göra på motorhalvan som "dör". Där kommer signalen ganska säkert att helt försvinna. Eller möjligen landa stabilt på 0,2-0,3 volt. Men det kanske finns enklare sätt ? / Daniel |
|
Ja, eller så kan man bara låta motorn gå på tomgång i garaget och se vilken sida som blir varm, eller titta där bak och se vilken sida som har puffar ur avgasröret! :) | |
Ja, eller så som jag gjorde. När motorn gick på halv maskin så stannade jag och kopplade bort en LMM. Stannade motorn så var det LMM'en för den halvan som fortfarande fungerade. Vänster halva är den som stängs av hittills när motorn går för halv maskin. Har hällt i en flaska "STP Injector cleaner" med ca 20 liter bensin i tanken. Motorn gick påtagligt dåligt och sämre ju mindre bensin som fanns i tanken. Tankade upp till halvfull och då gick den bättre. När motorn går dåligt så är det följande insprutsmunstycken som inte fungerar (ger något bidrag eller förändring i tomgång) 3,5 på höger sida samt 7,8,10 på vänster sida. |
|
Undrar bara har du kollat att du har rätt bränsletryck? Kan ju va så att du har defekta bränslepumpar eller BTR som inte funkar som dom ska, fast låter mer som dina bränslepumpar eftersom den gick bättre när du fyllde tanken (lite lättare för pumparna att pumpa upp bensinen då) | |
Har 12 felfria spridare till bra pris | |
En liten lägesrapport. Efter att ha rengjort vevhusventilationen igen, torkat ur spjällhusen (inte rengjort inuti), kontrollerat undertrycket till bränsletryckregulatorerna och sedan monterat ihop allt och kontrollerat alla slangklämmor. Så gick bilen först på alla tolv för att sedan börja konstra. Hade glömt att koppla in LMM'en. När den sedan var inkopplad så gick den så där. Men efter att ha kört några mil och tankat i mer 95-oktan så går den bättre och bättre. Förbrukningen ligger omkring 1,04 liter/mil. Det verkar som om det tar ett dygn eller två för STP rengöringen att verka. Jag behöver nog inte köpa några spridare just nu. Däremot så skall jag nog göra rent spjällhusen ordentligt men först inköpa ett extra om något går sönder. Så vida ingen har rengjorda hus att sälja med mina som inbyte? Har äntligen sorterat ut högtalarkopplingen och ISO-anslutning till bilradion. Högtalarna var korskopplade mellan fram och bak samt ur fas mellan fram och bak. Ingen ordning på något. Nu går allt ihop i fas. Antennkontakten var kraftigt ärgad vilket gjorde att radiomottagningen inte blev särskilt bra, det är åtgärdat. Rätt så roligt att radion i original verkar ha haft en kommunikation med antennförstärkaren (i C-pelaren) som då kunde optimera radiomottagningen. Tyvärr så har inte min Blaupunkt 410 BT någon sådan kapacitet men det fungerar bra ändå. Undrar om den vita sladden i kabelstammen, bakom radion, som går till antennförstärkaren skall kopplas till +12V eller bara hänga och dingla? //Den vita sladden hängde lös från början. Jag provade med radions mellanvåg och kan konstatera att om jag har +12v på den vita sladden så fungerar antennförstärkaren. Annars så är mottagningen väsentligt sämre på alla frekvensband.// |
|
Grattis - kul att det går bättre! :) | |
Tack Alexander, det går faktiskt bättre än på länge vilket är roligt. Hur går din 850i? | |
Den går rätt bra - eller väldigt bra faktiskt men just nu har den en trasig katalysator. Det kommer dock vara fixat om någon dag. Besiktning om en vecka - i övrigt förbesiktad och klar. | |
Ytterligare en liten lägesrapport. Idag så tändes lampan på bensinmätaren som visar ca 10 liter kvar. Samtidigt så är bilen ute och åker en liten tur och nu börjar motorn att inte gå så bra. Raskt i med 40 liter 95-oktan och ordningen är återställd. Går som igår på alla cylindrar. Här verkar det finns något samband eventuellt. I båda fallen så fungerar det att lägga i sportväxelläget och dra iväg. Motorn varvar upp snällt och villigt. Det är med varvtal omkring 1500 varv och farthållare som den kan börja misstända. Jag har inga idéer om vad det kan vara. Behöver nog skaffa lite utrustning för att läsa ut felkoder, för det borde finnas några om den misständer, väl. Så en liten adapter (ADS till OBD) och något program är väl vad som behövs. //Peter |
|
Hej Denna fungerar bra Tiny ADS Interface r2 Länk program INPA/DIS. Säkert någon här som har en ISO med detta att dela. /P |
|
Tack kspehe för din länk. Nu har jag beställt ett interface. Nu återstår programvaran. Tidigare i tråden så var stomp test uppe. Då var jag och bilen i Italien så det blev inte mycket gjort med det då lampan "Check Engine" saknades. Det gör den inte längre, Jag köpte lampor på Biltema, till MID'en och samtidigt en extra som monterades in i instrumentpanelen. Instrumentpanelen kan behöva en egen tråd, den var inte helt lätt att komma åt. Ratten sitter i vägen men med lite fingerfärdighet så monterades lampan. Den lyser när tändningen slås på men släcks när motorn startas. Mattan satt i vägen så det var inte helt lätt att få till fem snabba tramp inom fem sekunder efter att EML lampan slocknat. Det tog en stund att lära sig. Men sedan kom felkoderna på rad. Ett gäng med 1215 på båda sidor samt en 1222 och en 1247. Alla kunde härledas till olika tidigare fel och tester (1215 kom sig av att jag kopplat bort LMM'erna för att prova om motorsidan fungerade). Alla fel är nu raderade via stomp test funktionen. En stilla undran är varför BMW inte använde MID'en som verktyg för testet istället för gaspedalen (Det kanske de har fast vi inte känner till det!) Nu återstår en provkörning för att se om felen håller sig borta. Nu är jag tillbaka efter ca 80 km provtur. Ett fel återkom, 1247 som har en beskrivning som heter"Ignition Secondary Monitor". Vad jag kan förstå så är det den ofta omskrivna spolen på tändkabeln (6:an eller 12:an) som spökar. Eftersom det är 1xxx så skall det vara cyl 1-6 dvs höger sida. Dags att undersöka kabeln. |
|
Nu har jag undersökt 6:ans tändkabel med den lilla induktiva givaren som sitter närmast fördelardosan. Inget fel på sladden, den var hel och motståndet i mellan ledarna för signalen var ca 0,1 ohm (Mätt med en digital ohm-mätare). Alltså inget fel.Det som jag kan opponera mig mot är hur ledningarna för de två givarna är dragna. De ligger under fördelardosorna, trångt och varmt. Men mest störande var faktiskt hur sensorn satt på högersidan. Ca 5 cm från kabelanslutningen och tätt intill huvudkabeln från tändspolen samt att båda ledningarna låg tätt och parallellt med varandra. En ideal placering av kablarna för att få signal både från kabel #6 och från huvudledningen som har 6 ggr fler pulser än vad som datorn vill ha. Jag ändra snabbt på arrangemanget och drog isär ledningarna så att sensorn separerades från de övriga tändkablarna. En provkörning gav en motor som fungerar utan misständningar och går på alla 12. Har BMW möjligen givit ut instruktioner för hur tändkablarna skall arrangeras vid fördelardosorna? Jag har tittat igenom bilens tidigare verkstadsräkningar och där finns misständningar med i stort sedan bilen kom till Sverige. Jag kommer ihåg att tändkablarna var flätade om varandra när jag titta i motorn för första gången. Ska jag nu vara vetenskaplig så skall jag återställa allt till det ursprungliga nystanet av tändkablar och då skall problemet också komma tillbaka. Men jag vet inte.... det får nog vara tillsvidare. Bilen går det är huvudsaken. //Peter |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.