AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
87.883

E31 850i - 1992 som ibland bara går med en halv motor

Sida 5 av 18
Visa användare
3.138
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
De flesta byter till NGK Platinum, (De har fyra sådana små fingrar som möts i ett korsmönster, om det är det som heter tändytor)
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Bara för att hänvisa till vad som står i TIS

16Tändstift BOSCH F8 LCR används fram till 09/1998

Beakta SIT 12 05 98 (368)! Där hänvisar man till att det skall användas så kallade High Power stift, det går bra att googla "SIT 12 05 98 (368)" så kan man läsa BMW doc!!!!!!.

16 Tändstift High Power BOSCH FGR7DQP 12

16 Tändstift High Power NGK BKR6EQUP 12

Tänk på att detta är en lågkomp motor och skaffa stift för dyra pengar anser jag som att slänga pengarna i sjön.

Lycka till hoppas detta kan ger dig lite vägledning.

/Per
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Skönt att utvecklingen går framåt men 205:-/st dvs 2460:- för 12st. Det gör 41 öre/mil. Men å andra sidan så lär jag aldrig mer behöva byta tändstift igen, 6000 mil senare.

//Peter
bi
46
biba
850i-91
Enl Instruktionsboken ska du ha Bosch F8 LCR 2 finns hos BMW i Kungsbacka kostar 33kr st + Frakt Schmiedmann Tel 0300 30808
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Peake du skall inte köpa stift i Svealand utan på ebay.co.uk vilket blir betydligt billigare ca 7-800 med frakt för High Power.

/Per
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
F1 Power!
Oerhört inspirerande med ny och mer kunskap,hade inte en susning att man räknar på detta sätt.
Har ägnat mycken tid till att stå i garaget o mäta tändkabel som då enligt mig inte riktigt stämt med den infon jag gett.
Tack för tipset.
Per,finns/fanns på OK att köpa NGK-stift till M70 enligt deras egna rekommendationer och tabeller,har kört flera tusen mil på dessa.
Mvh Dic
bi
46
biba
850i-91
Per 33 gånger 12 är 396 plus frakt billigare finns inte tror inte BMW har fel
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Hade en givande diskussion med kspehe. Efter det så kontrollerade jag det, i tomgång, obefintliga vevhusundertrycket. Fanns inget, så jag demonterade diverse ventiler och slangar samt torkade rent i spjällhusen. Efter att ha satt ihop allt igen och kontrollerat att allt var tätt och inge skruvar blev över så startade jag motorn. Den gick, på alla 12 och fortsatte så efter provkörning.
Men... plötsligt så dunkar det till i motorn, precis som om magnetkopplingen slagit till och det låter som kopplingen ligger och slirar. Men A/C är avstängd (fläkt 0 och snöstjärnan släkt). Någon som har en idé? Annars går motorn bättre än någonsin i min ägo.

PS/ Tändstift och stötdämpare kommer att ta en stund om de skall inköpas via ebay

//Peter
US
547
US
850 iA -92
Skulle vara intressant att få ta del av exakt vad du gjorde, har du någon eller fick någon beskrivning av kspehe. Min motor har samma tendens att vilja börja gå orent efter att motorn blir varm. Vibrerar märkbart vid gaspådrag. Ibland försvinner det efter en liten stund eller om jag startar om.

//Ulf
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
US:
Vi pratade egentligen om många olika saker. Från början så handlade det om min cylinder 6 som inte reagerade på att insprutningen stängdes av när motorn gick dåligt. Där ifrån runt hur svårt det kan vara att komma åt tändstiften 1- 6. Vi kom sedan att prata om en annan 850 ägare som hade ett oljigt stift varpå samtalet kom in på vevhusventilationen (vilken fortfarande är dålig på min bil).

Jag har just avslutat dagens BMW-övning och skruvat ur och sedan i de 6 första tändstiften. Alla såg bra ut ( dvs. jämt ljusbruna), utom 4,3 som hade en gulaktig färg på bryggan. Vet inte vad det betyder. Ingen olja eller brännmärken på yttre porslinet. Nu återstår att kontrollera spridarna men vet inte om det är en framkomlig väg (vet inte så mycket om dessa.)

//Peter
Visa användare
3.138
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
Intressant tråd detta, kul att du uppdaterar hela tiden!
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Jag var lite för positiv i min glädje att ha fått tillbaka bilen från verkstaden i min andra tråd ( Länk ).
När jag gick tillbaka till verkstaden på måndagen, precis som BiBa förslog i sitt inlägg så möttes jag av densamma kundmottagare som hade hand om bilen första gången. Med ett glatt humör berättade jag att det lät konstigt från området vid kompressorn, som om något låg emot. Han lyfter på huvudet och säger att jag får komma tillbaka om en vecka för mekanikern som hade hand om bilen är nu på semester. En av ägarna sitter bredvid kundmottagaren och fyller i att de hade ingen tid denna vecka utan jag får komma tillbaka på måndag, en vecka senare. Jag inser att jag har nått vägs ände och lämnar lokalen och bestämmer mig för att åtgärda en dela andra problem som tändstift och annat. På fredagskvällen så upptäckte jag att det läcker kylarglykol någonstans ifrån motorn. Det droppar från undersidan av fördelarlocket på höger sida. Jag drabbas svindel och ser $$$ flyga sin väg, har topplockspackningen gått sönder trots allt. Efter att ha lugnat ner mig så inser jag att det droppar alldeles för högt upp för att topplocket skulle kunna komma på fråga. För att göra en lång historia lite kortare så har det uppstått ett litet, litet hål på kylarslangen från termostathuset. Där ifrån kommer det en liten fin stråle av glykol så snart motorn är varm.

Lite silvertejp runt slangen avhjälper problemet för tillfället. Och jag fortsätter så metodiskt jag kan framåt i min felsökning. Tändstiften var avklarade och inget konstigt hade upptäckts. På fredag em så hade jag inhandlat rengöringsspray för att rengöra LMM'erna. Likaså en flaska STP sprida-rengöring vilket fick utgöra lördagen och söndagens BMW-aktivitet. Trodde jag. Sensorerna fungerar bättre efter att ha rengjorts. När jag kontrollerat båda sensorerna hade samma inverkan på motorns tomgång så tittade jag ned på magnetkopplingen. A/C var avstängd så det enda som roterade var remskivan, det inre hjulet stod still. Men något var fel, remskivan vickade lite, någon mm, i axialriktningen. Det var nästan omärkligt. Jag gick och startade A/C'n och nu så vickar remskivan ca 5-8 mm i axialriktningen och det hörs att det skrapar i någonstans. Jag stänger av A/C och kan sedan konstatera att det inre hjulet hackar i remskivan för varje varv som remskivan går runt. Remskivan skevar nu mer än i början. Detta hade jag hört redan samma dag som jag fått tillbaka bilen då jag blev ombedd att återkomma om en vecka för mekanikern var på semester nu. Sedan dess har kylarslangen som går förbi bältessträckaren för den trasiga remmen också gått sönder. En tillfällighet kanske men jag har min uppfattning klar.

Vinglar remskivan så sitter inte lagret fast i kompressorn. Det gör också att elektromagneten utsätts för nötningar av remskivan.

Verkstaden heter Nilsson Bilhall AB och är auktoriserad verkstad för Toyota, BMW, Subaru, Fiat samt Alfa Romeo. Patrik Nilsson påpekade att han minsann hade reparerat en 850 med stora motorn, en 850CSi, inte en sån här liten som jag har. Min första kontakt med firman var när jag frågade om de kunde läsa ut felkoderna ur motorn som jag hade då. Detta misslyckades, man fick inte kontakt med motorstyrningen eller automatlådans styrning. Det diagnostiserade man till att det var fel på mitt datasystem i bilen. Men man kunde läsa ut alla andra system?

Jag kan inte rekommendera denna verkstad.

//Peter
bi
46
biba
850i-91
Hej att bli dåligt bemött av en kundmotagare är inte roligt jag skulle nog villjat talat med chefen hoppas du inte betalt räkningen för så ska man inte bete sig Patrik vet nog inte vad 850i å 850CSI är han bör nog läsa på lite sådan anställd vill inte jag ska skruva på BMW 850 Hälsa chefen det
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Jo, biba det är nog som du säger men Patrik är en av två ägare och samtidigt chef över kundmottagaren. Patrik satt för övrigt bredvid kundmottagaren hela tiden. Jag har inte betalat något till verkstaden då de inte haft tid att skriva en räkning.

//Peter
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Nu är bilen tillbaka till verkstaden som bytte magnetkopplingen. Det är ju en ny magnetkoppling så det är 2 års garanti på delen. Vad som är fel är att den nya kopplingen har skurit efter att motorn gått ungefär 18 mil. Den inre lagerringen som är av stål hade roterat och slitit på det gjutna aluminium-tappen som den är monterad på. Lagret roterar inte alls. Om kompressorn klarat sig vet jag i dagsläget inte. Hur det gått till vill jag inte spekulera i. Men eftersom jag har beställt och köpt magnetkopplingen så är garanti-frågan nu en sak mellan mig och BMW. Så mycket för att man är hjälpsam, bara nya problem.

Men jag hann att titta på tändstiften och de var bra, dvs ljusbruna utom två som är lite gulfärgade. Vilket lär ska innebära att de är varmare än de övriga. Vilket sannolikt, om ventiler och de delarna är ok, borde innebära att insprutsmunstyckena kan vara smutsiga. Skall skifta plats på munstyckena så snart som möjligt.

Provade något roligt medan jag hade LMM öppen utan filter. Jag höll handen för insuget på tomgång, bara lite och ökade till ca hälften. Det är ett ordentligt sug. Genom att strypa lufttillförseln kunde jag aktivera spjällmotorn så att den öppnade lite från sitt helt stängda läge. Då inträffade det lustiga att motorn gick näst intill perfekt. Men så fort jag tog bort handen så blev tomgången genast sämre. Jag tolkar detta som att spjällmotorn inte kan hitta rätt läge när den är nästan stängd och insuget helt öppet.

//Peter
Visa användare
3.138
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
Vänta lite nu...

Du bytte magnetkopplingen till en ny, och den nya skär efter 18 mil?
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Jepp, så är det. Det är den nya som jag pratar om. Den kom från München i en originalförpackning från Denso märkt med BMW. Allt i sin ordning och oanvänt.

//Peter
Visa användare
3.138
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
Aha, men det går väl som sagt på garanti?

Ditt 850-liv har ju inte börjat sådär jätteroligt, minst sagt.
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Angående din test med spjällmotorn har jag några andra teorier. Då du tvingade spjällmotorn att öppna sig och bilen gick bättre kan det bero på att spjällmotorerna är osynkroniserade. Dessa ska vid frånkoppling av batteriet synkroniseras annars kan bilen gå ojämnt.

Alternativt så har du en insugsläckage någonstans. Du nämnde att två stift hade en annan färg, varmare, vilket innebär mer luft, vilket i sin tur kan betyda läckande insugspackningar. Inte helt ovanligt på M70... Då du tvingade spjällmotorn att öppna så kompenserade luften till den cylinderbanken läckan i den ANDRA cylinderbanken.

Ytterligare ett fel kan vara läckage i avgassystemet innan katalysator på SAMMA cylinderbank som den du tvingade spjällmotorn att öppna. Avgasläckaget ger för fet blandning till den cylinderbanken genom att tvinga spjällmotorn i ett mer öppet läge så kan detta förbättras något.

Som sagt. Du har inte haft världens bästa tur med bilen. Har du kollat om miltalet stämmer med vad som står på mätaren?

/Johan
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Ett tips är: åk till någon som har en rökmaskin. Tryck rök i både avgasrör och insug. Besparar många timmars arbete. Helst skall avgassystemet vara kallt vid provtryckning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.