AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 6- och 8-Serien ]

E31 850i - 1992 som ibland bara går med en halv motor

Visad 74.148 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.732 st
Postad/Inlagd2014-07-25 21:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Superkul att det var så enkelt. Grattis till att det kanske inte var spjällhusen ändå. :) Trasigt fördelarlock+dåligt åtdragna spjällhusbultar+läckande bränsleslang kan nog orsaka ganska allvarliga problem på vilken motor som helst.

Kul att din fru dessutom ihärdigt stöttade dig och peppade! Uppdatera gärna om det händer något mer. Grattis till att du är ägare till den överlägset mest snackade tråden!           IP: ...[.182.75]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2014-07-28 20:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Tack AlexanderK,

Ja det må ha varit enkelt men nu så är det svårare. Glad i hågen så åkte jag i fredags och tvättade bilen för att där efter åka till det lokala flygfältet för att prova spjällsynkroniseringen. På väg ut till taxibanan som var ledig så tjöt det till i någon rem vilket strax slutade. Jag tänkte att det var väl något vatten som kommit på remmarna och tänkte inte mer på det. Efter ett par minuter så plingar larmet till och MID:en visar att motortemperaturen är för hög. En snabb blick på temperaturmätaren visar att nålen står på RÖTT.

Paniken griper tag i mig, vadå rött! Jag stänger av motorn och lyfter på motorhuven. Ånga stiger upp runt kylarvätskans expansionskärl. Det här ser inte bra ut. Funderar och startar sedan motorn för att se om fläkten går. Det gör den inte. Aha, kopplingen är trasig. Låter motorn svalna till normal temp var efter jag startar motorn, vänder bilen och kör tillbaka mot flygstationen och vägen hem. Efter en timme så är jag och bilen hemma igen efter ett antal stopp med avsvalningspausar. På vägen ringer jag en BMW verkstad som låter meddela att de inte har någon koppling men kanske en vattenpump. Jag återkommer på måndag med bilen sade jag.

Idag så har jag fått reda på att A/C kompressorn har skurit, det var den direkta orsaken till att remmen gick av samt att vattenpumpen är dålig. Den är glapp i (lite men mycket). Kompressor med diverse tillsatser och hjul 17-20 kkr, vattenpump 2,4 kkr samt nya remmar 800:- sen tillkommer arbete.

Finns det någon på forumet som har en begagnad A/C kompressor och/eller vattenpump att sälja.

Det var det här som jag ville undvika när jag köpte bilen, en välhållen och regelbundet servad 850 påstod säljaren till min hustru. Pyttsan, den har remmarna kvar sedan den lämnade fabriken i september 1991.




//Peter           IP: ...[.50.150]
Antal inlägg2.732 st
Postad/Inlagd2014-07-28 22:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Ja, men skyll inte på säljaren för all del. Du har ju köpt en över 20 år gammal bil med X-tusen mil på mätaren. Bilen hade väl stått still sedan hur många år sa du? 5?

Svaret är att jag vet nog flera som har begagnade ac-kompressorer att köpa, nämligen samma Bil & Motorteknik som nämnts tidigare. De har dock fortfarande semesterstängt. Kanske tillbaka på måndag nästa vecka om jag minns rätt.

På tyska Ebay finns det hur många AC-kompressorer som helst för priser runt 200 Euro.

[LÄNK]

Ebay.de is your best friend. Vill du köpa nya spjällhus på Ebay så heter det Drosselklappe på tyska, om du vill leka lite själv. Var noga med att det blir rätt och lycka till!           IP: ...[.66.231]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2014-07-28 23:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Jo, jag skyller på försäljaren. Att bilen är +20 år gammal har inte med saken att göra. Säljaren har förespeglat att batterierna är nya ex.vis Men nya batterier har mer kapacitet än 43% av deras märkkapacitet. Att bilen aldrig bytt remmar på +20 år när användarboken förskriver 10K mil eller 10 år som mest mellan byten anser jag är försumligt från säljarens sida att inte upplysa om. Här kan man inte ens gömma sig bakom "befintligt skick" om jag skall tro MRF. Jag hade själv varit noga med att påpeka att det var viktigt för mig att bilen var i bästa skick, något som säljaren intygade att så var fallet.

Men det är väl att inse läget stundtals att det var en dålig affär. I kväll går diskussionerna mer om hur att minimera kostnaderna och försöka sälja bilen. Surt sa räven...

//Peter           IP: ...[.50.150]
Antal inlägg328 st
Postad/Inlagd2014-07-29 07:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iA Touring -02
850csi -93
Jag vet hur det känns och lider med dig, vissa bilar tycks felen aldrig ta slut med.
Men jag tycker inte du ska ge upp än. Fördelen med att det nu har krånglat är att du får kontroll på din bil hädanefter.
Gör ett m test så får du en lista på var din uppmärksamhet bör riktas o så får du sakta jobba upp skicket på bilen under vinter avställningen.
Det är lite lotteri att köpa gammal bil och tyvärr får man nog alltid utgå ifrån att det inte finns några ärliga bilförsäljare och det gäller även privata.
Nu ämnar jag inte ta någon i försvar men det finns en möjlighet att batterierna kan varit nya men om batterier inte laddas fullt hela tiden så går kapaciteten förlorad på några dagar. Köpte ett nytt BMW orginal 110Ah till min 750.
Efter tre månader var det kast eftersom generatorn inte ladda som den skulle
Hade bar 25% kapacitet kvar.
Det kan vara samma för dig om nu AC kompressorn har kärvat en längre tid så har din extra generator som sitter under AC kompen med en egen liten drivrem från ACn inte heller snurrat.
Detta gör att du inte får full laddning på dina batterier och de försvagas efter hand.

En ac kompressor hittar du på flera av våra skrotar i landet för runt en 1500kr
Det är samma kompressor i din bil som det är i 750, 525 tds, 520 m.fl. från samma tids era jämför bilder så ser du.
Det som skiljer är magnetkopplingen och anslutningsplattan för slangarna men dessa kan du flytta över från din gamla.
Tyvärr så måste du nog byta kondensor med om kompen har skurit och dessa finns inte allt för många på skroten till din modell.
Nu är det ju så om din kompressor skurit så kan hela ditt system vara fullt av metallspån och då måste det spolas rent annars kommer nästa kompressor gå samma öde till mötes.
Det finns åtskilliga trådmeter om detta här på forumet.

/F1

Om nånting är gratis är du inte kunden, då är det du som är produkten!           IP: ...[.210.93]
Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2014-07-29 10:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Peake,

Jag har AC kompressor och vattenpump från från en skrotad 750 V12 91:a.
Det är sk. M70 motorn. Finns också andra delar, se annons på power börsen.

mvh Mackan

//Mackan "fast i BMW träsket igen"           IP: ...[.102.36]
Antal inlägg2.778 st
Postad/Inlagd2014-07-29 15:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
@peake
Ge inte upp, tycker jag också. Om inte bilen tycks ha några fel när man köper den (fast det har den ju garanterat), finns det hur många grejer som helst, som kan ge upp när som helst. Det är bara att acceptera, om man vill glida riktigt skönt mellan alla turer i motorrummet, under bilen, i bagaget o s v... :)
Grattis till att ha knäckt det första problemet ("halva motorn")! Beklagar det nya med AC:n. Men fördelen med att kämpa med sin gamla kärra är ju att man så småningom lär känna den bättre och att den på så sätt också alltid är bättre än vilket skinande ny-objekt som helst.

Men det jag egentligen ville säga, är att de gamla remmarna, som du nämner ovan, inte nödvändigtvis (fast jag vet ju inte vad som diskuterades vid köpet - men inte remmarna, väl?) behöver vara säljarens försumlighet. När jag började pilla med min fullstämplade-BMW-original-serviceboks-bil hittade jag den murknaste rem jag någonsin sett. Och då hade BMW ändå vid något tidigare tillfälle bytt den ena remmen, efter det att ägaren anmärkt på gnissel.

Håll ut! :)

/Lennart
          IP: ...[217.248]
Antal inlägg971 st
Postad/Inlagd2014-07-30 10:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Peake, hur går det?

Har du läst min powerpost som jag skickade igår.

mvh Mackan

//Mackan "fast i BMW träsket igen"           IP: ...[0.96.99]
Antal inlägg393 st
Postad/Inlagd2014-08-04 16:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
tänkte bara passa på o fråga hur mycket han drar då han bara går på ena halvan? man kanske t.o.m. kan spara sig en hacka på o glida runt på 6st? :)           IP: ...[.152.74]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2014-08-04 16:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Mer än 2 liter / mil i max 70 km/tim

//Peter           IP: ...[.50.150]
Antal inlägg2.732 st
Postad/Inlagd2014-08-04 18:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Jag undrar om ens det går att mäta någon förbrukning. Styrboxarna stänger ju av ena cylinderraden helt och hållet.

Peake. Hur har det gått? Mitt tips till dig är att du MÅSTE skaffa dig Ebay, för på tyska Ebay så lär du hitta i princip ALLT till E31, både original begagnat och en del original nytt samt pirat av både bra och medelmåttig kvalitet.

Dessutom rekommenderar jag ett besök på Bil & Motorteknik i Huddinge. Även om det är långt för dig att åka.           IP: ...[0.30.84]
Antal inlägg252 st
Postad/Inlagd2014-08-04 21:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
väldigt tjat om bil&motorteknik...
väl drastiskt att åka 85-90 mil (tur&retur) för att felsöka/reparera.
Dom är förvisso erkänt duktiga, men det bör väl finnas kompetenta verkstäder runt kalmar.
Det är en 20 år gammal bil med dåtidens teknik, ingen rymdraket...

Bortsett från ebay, kan det faktist vara värt att kolla av returbilen.se ibland, det händer att det kommer ut e31:or/e32:or där
och då kan man plocka braha grejer för småpengar.
          IP: ...[.11.247]
Antal inlägg2.732 st
Postad/Inlagd2014-08-04 22:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Jo, det är långt att åka för att reparera en bil. Det kan jag hålla med om.           IP: ...[0.30.84]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2014-08-05 09:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Jo AlexanderK, på Ebay kan jag finna mycket till bilen. Men det jag just nu behöver är mer sällsynt, en bra bilverkstad men Bil&Motorteknik är lite för långt. Dessutom så kan bilen inte ta sig dit för egen maskin utan kräver en transportör vilket blir dyrt och remmen har redan kostat 6' kr!

//Peter           IP: ...[.50.150]
Antal inlägg819 st
Postad/Inlagd2014-08-05 12:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej Per!
Finns ju en kille i Västervik om det avståndet passar bättre,ta höger efter järnvägsstationen och förbi Du Pont färgfabriken,strax efter tvärt vänster ner över järnvägsspåren.
Den killen är en "riktig" mekaniker.
Mvh Dic           IP: ...[.70.168]
Antal inlägg546 st
Postad/Inlagd2014-08-05 14:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 iA -92
Finns även en firma i Sävsjö, 9-10 mil tror jag, som är mycket bra.
Nifab, auktoriserad bmw-verkstad. Lång kö är väl tyvärr något du får räkna med.
          IP: ...[1.85.97]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2014-08-09 19:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Det har gått framåt sedan den 18 juni då bilen blev min. Motorn går nu på alla tolv cylindrarna tills den blir varm. Tomgången är bra sedan jag synkroniserat spjällen. Den som gissar att det är 6:an som bråkar gissar helt rätt. Det skall bli intressant att se hur stiften ser ut.

Nya tändstift kommer den här veckan frågan är vilken sort det skall vara?

//Peter

Hur jag konstaterade att det är cylinder 6 gjorde jag genom att plugga ur insprutningssladden till respektive cylinder. Vid 6:an så hände ingenting.           IP: ...[.50.150]
Antal inlägg819 st
Postad/Inlagd2014-08-09 19:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
HeJ Per!
Finns ju faktiskt fler märken av stift som funkar på M 70 men det blir säkert bra med de du beställt,essentiellt i detta är hur din kabel och hattar till 6:an ser ut med tanke på att optimalt ska du ha 6,33 ohm i motstånd hatt till hatt,dessutom bör ju kamgivarkabeln vara frisk.
Har ju ett gäng med tändkablar dock inga fler med kamgivare,har du en verkstad i närheten som har rätt "tång" så de kan klämma ihop en "hybrid"kabel.
Sticker ner till Västerviks trakten i slutet på augusti,säg till om du behöver delar så hörs vi!
Mvh Dc           IP: ...[4.0.209]
Antal inlägg328 st
Postad/Inlagd2014-08-10 08:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iA Touring -02
850csi -93
En liten rättelse angående tändkablar är på sin plats tror jag.
Det ska INTE vara 6,33 ohm hatt till hatt.
Det ska vara minst 5kohm (5000 ohm) per kanel ände till hatt, då varje tändstiftshatt är 5kohm och tändkabel är ca. 1kohm/m.
Så en kort kabel kan vara ca 5,2 kohm medans en lång kan vara 6,2 kohm.

Med vänlig hälsning, /F1           IP: ...[.210.93]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2014-08-10 10:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Det var just det Dic, jag har inte ännu beställt några stift! Läste lite på andra trådar om tändstift. Det förefaller som att de ursprungliga stiften som motorn var utrustad med (Bosch F8LCR) inte är så vanliga längre och att F8LC inte alltid ger så bra resultat. Det är klart att priset också betyder en del. Det är klart skillnad mellan 55:- eller 150:- per stift. Men något som sällan eller aldrig talas om eller som anges i reklamen är vilket värmevärde som stiften skall ha! Det borde vara avgörande för ett bra resultat. I vilket fall som helst så bör väl stiften vara utrustade med fler tändytor än en för längre livslängd och säkrare resultat. Om jag sedan skall ha pläterade gnistytor som är självrengörande eller ej kan kanske diskuteras, dyrare är det i alla fall. Men priset skall väl också ses över den tid eller vägsträcka jag kan använda dem.

//Peter           IP: ...[.50.150]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M3 Limousine  -95
Pris: 285.000:-

BMW 530 d x-drive  -12
Pris: 185.000:-

BMW 760i  -05
Pris: 79.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 159.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen