Sida 3 av 18
|
|
---|---|
Som jag skrev så har jag inte ännu skiftat LMM:erna. Skall göra det idag tänker jag. Om jag tar lossar den andra kontakten så stannar motorn direkt. När jag gick igenom de garageräkningar som fanns med bilen så kan jag konstatera att luftfilter inte är bytt sedan 1.200 mil eller sedan 2007! Den förefaller inte så välskött som den tidigare ägaren ville påskina. |
|
Dagens övning var att skifta luftmassemätarna. Sagt och gjort och då kunde jag konstatera två saker. Dels att det inte gjorde någon skillnad men också att någon gjort det tidigare men aldrig skiftat tillbaka! det kunde jag se genom att en hållare hela tiden funnits på den högra LMM:en men som aldrig används. Efter skiftet så blev det uppenbart att hållaren skulle användas för att hålla sladden från tändspolen på den vänstra sidan. Alltså, felet beror inte på luftmassemätarna. Och någon har haft ett liknande fel tidigare och då skiftat LMM:erna utan att skifta tillbaka! Om jag studerar garageräkningarna så kan jag se att man tidigare bytt tändkabel någonstans i bilen. Jag har nu öppnat upp motorn och tagit bort den ljuddämpande delen på toppen av motorn, öppnat datorburken (där satt en dator som var utbytt någon gång (tauschteil)). Kan jag skifta datorer om i så fall hur. Inget direkt fel har kunnat ses ännu. Vevaxelgivarna och triggersladdarnas kontakter har kontrollerats i framdelen av motorn. Inget synligt fel och ingen ändring. Någon hade öppnat plastlådan för sladdarna till insprutet samt metallpaketen på sidorna om plastlådan. Insugspackningarna (4) är nya sedan några år. Flera friska idéer? Javisst ja, jag skall kontrollera fördelarlocket en gång till. Hur läsa ut eventuella felkoder, ringa BMW kanske men hur läsa själv? |
|
Hmm! Om den stannar direkt efter att du lossat lmm så är ju den defekt i min värd. Bilen har ju uppenbart gått bättre sen du bytt batterier, alltså korrekt spänning. Trigger sladdens "fäste" runt tändkabel 6 o 12 måste vara intakt (ingen synlig) elektronik. Har 2 friska extra lmm som du gärna får använda som referens on du vill men är hemma först till måndag om du kan vänta tills dess. Mvh Dic |
|
Ja Dic, Kan jag låna dina LMM'er så gärna, skicka ett mail och berätta var du är. I ett inlägg i början av denna tråd så hade Iwarsson en länk till ett annat forum där en liknande situation till min beskrevs.Länk Han provade mycket men till slut så bytte han en LMM och felet försvann. När jag lossar på kontakten till LMM'en på den vä sidan (felaktiga sidan) så händer ingenting. Det har jag tolkat som att den sidan är defekt och inte fungerar. När jag lossar på andra sidan så stannar motorn. Om båda sidor fungerar så borde båda sidor bidra med samma resultat när jag lossar på kontakterna till LMM'erna. Angående trigger sladden: Kan du beskriva närmare var de olika delarna som du beskriver sitter. Jag kan se att tändkabeln kommer ut ur skyddslådan ovanför tändstiften. Men vid stift 12 finns bara tändkabeln, ingen annan sladd. Jag har inte öppnat skyddslådan! |
|
Det här stället i USA har en del BMW-delar som är avslutade i Europa: Jag har lyckats flera gånger där. Länk Bil & Motorteknik i Huddinge fixar det där på någon dag max. Tyvärr har de semesterstängt nu denna vecka och ytterligare tre veckor framåt. Dessutom är det ju lite långt för dig. Kanske dags att planera in en långhelg där för att "uppleva huvudstaden och dess utbud". :) Annars borde väl en vanlig BMW-verkstad kunna fixa det där? Eller är du som jag så du först vill försöka fixa det själv? Annars låter F1 Powers ide som ganska smart. |
|
Peake, Jag blev inte klar över vad du skriver. När du bytte sida på LMM följde felet med eller är det samma sida som fortfarnde inte fungerar? För om felet inte byter sida så kan det vara något av följande saker. Tändspole, avbrott tändspolekabel, kabelbrott till LMM, kabelbrott till tändspole. Triggerkablarna sitter framme under fördelar skyddet, sim en ring runt en tändkabel, en på varje sida. Triggerkablrna sitter anslutna på samma ställe som vevaxelgivarna /F1 |
|
Okej! Alltså borde det vara högers sida som är defekt,om du orkar så skifta spjällen o då borde du få samma resultat fast tvärtom, har för mig att det va 10:ans hylsa med kort förlängare, var rädd om packningarna de är tunna. Varförjag skriver om spjällen är att om du skiftar lmm men ändå inte är säker så är det ett bra sätt att få klarhet i om vad fan e det som pågår. Spjällens mekanik går att testa med ordentlig polygrip genom att vrida runt vid fjädern ett fullt varv o släpp,då ska återgången vara helt ljudlös,om inte o du har ett mekaniskt ljud så har fettet från fabrik gett upp pga all värme som M70 produserar, går att fixa med försiktighet. On det är lmm så är det lätt men spjällen e inte så bökiga heller bara man e försiktig med den Lilla potensiometern med flortunna metalltrådar. Ang triggersladden så ligger tändkabeln omsluten av en ring från trigger o det är ringen som kan vara sliten från insidan!!!!Tysk ingengörskonst!!!!Tändkabelkapseln är ju inte det roligaste att hålla på med men liten tunn mejsel o tålamod kanske till o med en pilsner hjälper till. Just nu är jag I Sydney med en helvetes massa god mat och utmärkta viner men hemma till måndag. Hörs! Mvh Dic |
|
Yep det är en tio mm hylsnyckel på nästan alla grejer tills du kommer "ner" till insugpackningarna. För övrigt kostar de där packningarna till spjällhusen ca 15 kr på BMW så köp nya om du skall byta. 10 Nm på M6-bultar funkar alltid för övrigt om du vill vara så petig så du vill skruva med moment. Och det känns ju lite proffsigare att göra det. :) Om du har FB så adda en Per Helmer, Kspehe här på forumet. Han kan nog (Kanske om du är snäll och trevlig) åta sig att renovera dina spjällhus, för han vet hu man gör. Ett enkelt sätt att kolla spjällhusen är att fästa två buntband på dem, starta motorn och gasa lite upp och ner, och be personen som står och tittar att de rör sig lika mycket. Annars kan du väl köpa bättre begagnade spjällhus på tyska Ebay. Om du inte har ett konto på tyska Ebay så kommer det bli din roligaste websajt snart, för där finns ALLT till E31. |
|
Tack för alla tips och tillrop. Jag har lärt mig att ingenting är enkelt med bilar och med en V-12:a så blev det inte enklare. Jag förstod att det fanns vä och hö på motorn men inte att vä LMM styrde hö motorhalva. Men nu vet jag, tack kspehe. Således har jag angripit fel fördelare. Motorn reagerade inte på vä LMM således så var det fel på hö motorhalva. När jag idag bytte ut båda fördelarlocken så upptäckte jag att det inte fanns något grafitstift i den högra fördelaren. Den kan egentligen inte ha fungerat alls, men det gjorde den, sporadiskt. Efter bytet så startade motorn på alla 12 direkt. Tog ut bilen och synkroniserade spjällhusen. Det blev skillnad vid 2:a och 3:e accelerationen. Under tomgångskörningen (10 min) så steg motortemperaturen över mittsträcket. Efter omstart så går motorn på alla 12 först men växlar sedan till 10 eller 11 cylindrar och slår av till halva motorn emellanåt men inget nödprogram kommer in. Det är någon cylinder som till och från inte går. Vet ej hur att gå vidare. LMM och datorer är hela som jag kan förstå. |
|
Hej! Nästa steg som jag skulle gå vidare med är att mäta upp samtliga tändkablar, samt att kontrollera upp tändstiftens kondition. Prova med att sta bort tändkabeln från en tändspole starta bilen och den skall gå jämnt gör likadant på andra halvan för att eventuellt hitta vilken sida som nu har problem med tändningen. Har hört många som säger att deras stift är utbytta vid service men vid närmare kontroll så har man struntat i framförallt stift 11 och 12 eftersom dessa sitter på ett besvärligt ställe men man skall ju inte döma alla. /P |
|
Hej Kan tänka att det är styrenheterna skifta dom får du se om det händer något det är ju dom som styr vet inte om dom går att mäta ibland är det inte enkelt bara att testa |
|
Efter att ha kontrollerat att jag verkligen satte alla 12 tändkablarna på rätt plats. Jag följde numret på kabeln med den på fördelarlocket. Lika på båda sidor. Att kontrollera tändstiften får vänta. Efter att ha kontrollerat allt två gånger, smort LMM kontakterna med W40 gjort lite olika tecken och tillbett min Gud så startade jag motorn. Den gick på alla 12 men lite ojämnt. Det gick inte att balansera något mynt på högkant på motorn. När jag kopplat loss LMM:erna, en i taget, och konstaterat att motorljudet ändrade sig lika på båda sidor så stängde jag av och skrev till er alla. Ojämn tomgång kan jag leva med, men skall det vara det? Hur ojämn, ja det är ingen symaskin men varvar jag upp lite så viner det bara till, inget hoppande, hostande eller ljudliga misständningar. Kopplar jag ur en LMM så sjunker varvtalet först och sedan stiger varvtalet något. Lika på båda sidor. Varvräknaren visar på strax över 500 varv vilket jag skulle tolka som ca 600. Har ingen diagnosmaskin för en gammal BMW där emot en för OBD-II. Kanske kan man använda en sådan med någon tillsats. Motortemperaturen vid tidigare test gick över mitten på skalan, alltså något högre än när jag körde bilen på motorväg. Då låg temperaturen strax för mitten. |
|
Idag så har jag gått över motorn igen. Hade glömt att dra fast slangklämmorna vid insugen. Men det gav ingen förbättring. Startade motorn och den gick på alla 12. Tog ut och provade bilen igen. Den startade och for iväg utan problem. Efter 5 - 10 min så var motortemperaturen mitt på skalan. Men helt plötsligt så mullrar motorn varvid jag stannar. Kontrollerar LMM:erna, båda fungerar men motorn låter som en V8:a. Jag lossar på spridarkontakterna. Motorn svarar med ett likadant ljud för alla kontakter utom för 1:an. Där är det i stort nästan ingen skillnad. Bilen har ju stått avställd länge, flera år. Kan spridarna sätta igen. För att inte glömma att tändningen på den sidan har varit dåligt till obefintlig under en längre tid. Har lite bensin i tanken, är det någon ide att tillsätta något rengöringsmedel för spridarkontakter. Men det brukar väl mest vara för dieselmotorer. Tjuvluft, men var då. Det sitter ny insugspackningar i sedan 2007 (2000 mil). Tändstiften måste väl kontrolleras. |
|
Kan vara tändkabel med som gett upp på 1ans cylinder. När du accelererar känner du vibbrationer som km likna obalans så är det troligen tändningarna miss. Därför så reagerar inte motorn när spridaren kopplas ur. Tjuvluften kan komma från bälgarna mellan LMM och EML spjällen. Det händer att de torkar o spricker syns inte alltid. Eller så har du tjuvluft från slangarna till bränsletrycksregulatorerna som sitter under skyddskåpan. Samtidigt vilka garantier har du för att insugspackningarna verkligen är bytta. Många lallare försöker fixa dem med packning på tub vilket håller ett tag. Men om motorn misständer så brukar även motorn vibrera lite extra och lambdan får tokspel när det baktänder och den läser av för fet blandning och reglerar konstigt. Skaffa startgas o spreja runt alla insugsdelar så hittar du det snart läckan. /F1 |
|
Tack F1, Jag har en garageräkning för bilen från 2007 där den tidigare ägaren betalt för insugspackningar (4st). Gummibälgarna mellan luftfilter och spjällhusen är väl inte i nyskick direkt men jag har inte kunnat se några sprickor eller tendenser till torkat gummi. Jag minns från någonstans att gummi brukar bli bättre (mjukare) om man tvättar gummi med tvål och vatten. Finns det någon kemiskt kunnig som kan styrka detta eller har jag helt fel? Vakuumslangarna som går mellan spjällhusen och vad det nu är mitt på motorn känns också rätt torra. Jag är lite förvånad att BMW har valt så känsliga material till sina slangar. Silikongummi eller annat värmetåligt material fanns redan på 80-talet. För övrigt så blir motorn väldigt varm, mycket varmare än andra motorer som jag sett. På bilder så kan jag hitta ägare som modifierat motorhuven med en omgång gälar men det kanske är att ta i. Men en bättre ventilering skulle kanske vara bra för livslängden på många komponenter i motorrummet. |
|
Gälar i huven kom till Alpina 5,7 som byggdes på 850 CSI i ett antal av 57 st, finns några som eftertillverkar dessa "gälar" i ett rent utseende syfte. Engl tillverkar tex plåtar som kan sättas in i en befintlig huv 500 Euro, annars så finns huven att köpa från en entusiast i USA "Mark850 på Bimmerforums" gjord i kolfiber som även Alpina huven är gjord i (pris för Alpinas huv ca 70 000:-) /P |
|
Jag har tagit ett steg tillbaka och läst lite på olika forum. Jag hittade en som beskrev sina problem med sin 850 som gick en ca 10 miles för att sedan gå in i "Trans Fail Safe". Så som min gjorde för ett par dagar sedan. Han hade problem med kylningen av växellådan. Efter byte av kylare så försvann alla problem. Har hittat kylledningarna mellan växellådan och kylare fram. Men hur är det tänkt att kylningen skall fungera, någon som vet? I övrigt så går bilen faktiskt bara bättre och bättre. Den friskar på men börjar numera att gå sämre efter en mil eller så. Till skillnad mot förut då den inte gick alls efter 3-4 km. Senast fick jag inget larm alls från motorn. Tändkablarna är kontrollerade och är hela. Stiften kan jag inte få ut, ännu. Men eftersom den går på alla 12 i början så kan de väl inte vara helt kass, väl. Likaså datorerna, alla 3. Gjorde rent runt oljepåfyllningslocket för där var det smutsigt, på utsidan. Men på insidan var det en konstig beläggning som var svår att få bort. Tänker att de kan se ut så i de hydrauliska lyftarna också, eventuellt. Fullt med en massa gammalt oljesmuts som torkat in under en lång avställning. En beprövad metod att göra ren lyftarna är med en tillsats av diesel till oljan. Någon som prövat? Jag har bytt bultar som håller spjällhusen samt gjort rent dessa. Dock inte plockat isär husen då de verkar att fungera som de ska. Alla gummibälgar är kontrollerade och täta. Luftfilter är inte nya men ser rena ut om möjligen lite dammiga. |
|
Hejsan Peake! Har kommit hem nu och om du vill testa med andra LMM så går det att fixa. Slå en signal på 0735 44 44 88 så hittar vi på nåt. Mvh Dic |
|
Hej alla, Nu är det dags för lite feedback och information om vad som hänt de senaste dagarna. Först vill jag framföra ett tack till min hustru som ihärdigt vidhållit sin uppfattning att det är något enkelt fel. Och hur rätt hade hon inte. Tillbaka till början av dagen, Jag hade nu funderat, tänkt och spekulerat vad som kunde vara orsaken till att motorn hackade och misstände för att slutligen gå på mindre än 12 cylindrar. Idag så såg jag att vakuumslangarna mellan spjällhusen och bränslereturregulatorerna såg lite väl dåliga ut och bytte dessa mot nya. Samtidigt så var inspirerad av ett samtal med Dic och kände efter på alla spridarna att de satt som de skulle. Med motorn på tomgång så vred jag på var och en av de 12 spridarna. Inget hände egentligen. I en ögonvrån så glimmade det till och något drog uppmärksamheten till två slangbitar med slangklämmor. Det är de två som förser motorn med bränsle. Det som glimma var droppande bensin. Bensinen kom från det övre röret och det droppade inte egentligen utan rann. Detta förklarade två saker nämligen att det luktade bensin om bilen och att bensinförbrukningen faktiskt var rätt hög, men jag hade valt att bortse från detta tidigare. Raskt så kastade jag mig in bilen och stängde av motorn, sedan var det ingen tid att förlora utan raskt iväg och inhandla ny bränsleslang. Efter att ha plockat isär allt som täcker bakdelen av motorn och monterat ny skarvstycken så startade jag motorn igen. Och nu så gick den helt plötsligt på alla 12 i tomgång. Efter en kortare provkörning så kunde jag konstatera att motorn nu fungerade som den skall. Och förmodligen så var det första gång som jag egentligen fick känna vad en V-12:a kan prestera. Bilen går igen, som den ska och felet var som förutspåtts, enkelt. Men svårt att hitta., en läckande slangklämma. Summering av fel som jag hittat sedan tråden startade: 1 - Trasigt fördelarlock (Ingen tändning på hö motorhalva) 2 - Dåligt åtdragna bultar runt spjällhusen (Kan ha orsakat tjuvluft) 3 - Läckande bränsleslang (Felaktigt bränsletryck vä motorhalva) Detta är säkert inte allt men tillräckligt för att motorn skulle bråka. Om det uppstår nya fel så tänker jag starta en ny tråd. Om motorn fortsätter att bråka, vilket jag inte vill tro, så kommer jag att meddela detta i denna tråd. Tack alla för hjälp och idéer. //Peter |
|
Vad ska man säga? Enkla detaljer men ack så viktiga i M70 världen,grattis och kör försiktigt! Mvh Dic |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.