AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
87.886

E31 850i - 1992 som ibland bara går med en halv motor

Sida 2 av 18
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Du får ta av dörrsidorna.
Men det är det inte lättare att skifta polaritet på kablarna bakom själva stereon.
Då kommer du åt båda sidor samt fram o bak samtidigt och det är säkert där man gjort fel från början.

Med vänlig hälsning, /F1
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
@F1
Jo, det är nog lättare, men som fältövning där jag saknar alla nödvändiga verktyg så får det nog vara. Om inte München kanske kan rätta till det. Vi får se.
Jag sökte på "STOMP TEST" mest av nyfikenhet och hamnade i en tråd som utförligt beskrev hur svårt det är att alltid få kontakt med styrenheterna. Särskilt påpekades att bilar före -96 hade vissa svårigheter. Precis som min. Men ett "stomp test" skulle kunna visa om allt står rätt till.
Får tillbringa lite tid i hotellets garage i eftermiddag och lära mig hur att räkna ljussignalerna.

Kan det vara så att verkstäderna "glömt" allt som har med ADS att göra. Sedan -96 så är det ju OBD-II som gäller. ADS kräver ju en gammal maskin med serieinterface och operativsystem före Windows-95. Eller har tekniken gått framåt.
du skulle ha köpt min bil så hade du sluppit allt krångel, det där verkar ju vara allt annat en än "pärla"...

För att kunna köra stamptest så måste du ha en "check engine"
lampa isatt i kombiinstrumentet.
Har du det?
det sitter nämligen inte i på europabilarna från början.

Har du det så slår du på tändningen och trycker gasen i botten 5ggr, då ska den blinka fram ev. felkoder för bank 1.

Slå av och på tändningen samt tryck pedalen i botten 6ggr. så ska han blinka fram ev. koder på bank 2.

naturligtvis så bör du ju ha tillgång till en relevant felkodslista också.
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
@stefan-m
Det är alltid lätt att vara efterklok. Men att nedvärdera en bil som du inte sett är oklokt. Det är min bil idag. Att du ville sälja din bil till mig och jag avstod får du tåla.
det är lugnt, din bil blir nog bra med tiden.
Det är alltid pill med dom här bilarna dom börjar bli till åren och det finns ju en del som kan strula på dom.

När det gäller check engine lampan så kan flytta över en av dom andra instrumentlamporna för att utföra stamptestet, bara att ta ur instrumenthuset och skifta.

Bäst är ju naturligtvis att beställa en ny lampa/hållare och montera permanent.
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
@stefan-m

Som du skriver så är min tanke också. En ny hållare/lampa för permanent funktion.

Kanske lampor för alla obesatta funktioner. Jag har en varningslampa för säkerhetsbälten också.

Bilen har nu fungerat felfritt i 2 dagar.
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Kan inte begripa att BMW inte satt i en check engine lampa på Europa bilar.
Det var check engine som gjorde att jag kunde se att LMM gav upp annars hade jag fortsatt köra med en extrem överförbrukning av bensin som tillslut knäckt kattarna 30kkr kaching.
Vad skulle hända om man fortsätter att köra för att man inte får en varning att motorn går för magert t.ex. För att det blivit för lågt bränsletryck. Brända ventiler, kolvringar och hål i kolvar.
Den lampan är en viktig varning att få. Idioti!!!

/F1
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
@F1
Ja, det verkar svårförståeligt faktiskt, men lätt att åtgärda.

@kspehe
påpekade i ett mail att det möjligen kan vara som så att batterierna kan ha för låg kapacitet eller rent av dåliga! Och så enkelt kan det ju vara. Skall åka tillbaka till garaget i eftermiddag och be att de kontrollerar batterikapaciteten. Det har framkommit att batterierna var nya för ca 3 år sedan men sedan ställdes bilen av och underhållsladdningen var inte tillräckligt konsekvent och regelbunden. Och sedan med vetskapen att 850 är känslig för dålig batterikapacitet framstår möjligheten som rätt övertygande. Återstår att se!
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Resultat!!!!
Efter ytterligare ett verkstadsbesök så kan det konstateras att batterierna var ytterst dåliga. En kapacitetskontroll visade att båda batterierna endast hade ....43%.... av sin ursprungliga kapacitet kvar. Alltså mindre än hälften. Hur det yttrar sig har jag beskrivit i denna tråd. Alltså ny batterier!

Äran för att ha löst problemet går kspehe.

Men samtliga deltagare har visat på stor insikt och analytiskt tänkande om än inte alltid i rätt riktning.

43% räcker att starta motorn men inte att hålla de elektroniska systemen i schack alltid.

I morgon går resan vidare till Ancona och Portonovo, en fantastisk del av Italien. Sedan styr vi hemmåt via ett besök vid BMW service center i München.

/ Peter
Härligt!

Njut av din bil och semester.

/Martin
Visa användare
3.138
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
Grattis! Trevligt!

Det är ju allmänt känt att E31 i synnerhet (och BMW i allmänhet) kan bli lite muppiga av dåliga batterier. Kul att det löste sig och att det var lätt att förstå problemets kärna (istället för något krångligt).

När jag köpte min var batterierna så dåliga att det räckte med att halvljuset stod på i fem min för att den inte skulle orka dra igång motorn. Du kan haja att jag använde startkablar den sommaren. De batterieran körde jag faktiskt på en hel sommar.

Med fräscha batterier hjälpte jag en Ford Focus-ägare att hjälpstarta. "Oj, det märktes inte ens på tomgångsvarvtalet att jag startade min bil, märkte du det?" sa han. "Nej, du vet det är ju lite power här".

Superkul att det löste sig. Åk in till macken och kolla lufttrycket i reservdäcket! :)
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Sorry guys;

Det var inte batteriet heller eller enbart. Visserligen var batterierna dåliga och javisst, det elektriska lyser bättre. Men...
På vägen ut ur Cattolica så kom felet tillbaka - igen. Tuffade in på en Fiat verkstad för nu hade jag givit upp om BMW och Italien. En typisk italiensk mekaniker tittar på bilen, ler och säger 850 (på italienska ottocentocinquanta för dom som kan) skakar på huvudet och kompleterar "...multo problema". Fiat mekanikern lyckades lossa stickan till växellådan (cambio automatica) som var av modellen "vicka på toppen". Han drar ur stickan torkar av den på en ren bomullstrasa och sticker in den igen. Andra gången den kommer ut så når oljan till den översta kulan, "bene" säger mekanikern och tar lite olja på ett finger, luktar på den och utbrister " signore, olio e multo bene". Jag kontrollerar oljan själv, jo den doftar rätt då en svag doft av Nivea smeker min näsa. Oljan är ren, rödaktig och utan föroreningar. Motoroljan kontrolleras den likaså och kylarvätskan. Allt är bra. Min frustration stiger, inga fel hittas. Men det är varmt, redan på morgonen var det 28grader som senare ökade till 36grader. Efter att motorhuven varit öppen i ca 20 minuter så startades motorn igen, och fungerade helt normalt igen! Ut på motorvägen och resan gick nu norr ut på A14. Mil lades till mil och inga problem hastigheten var ca 110-130 km/h fram till en typisk trafikkö. Bilen kördes nu som den skulle gjort i vilken stadskörning som helst, det är varmt, ca 36 grader. Motorn gå på tomgång på neutral växellåda, motorn hackar till och varvtalet minskar. Det plingar till och mid´n visar det förhatliga medelandet "getriebenotprogram". Bilen haltar ut på vägrenen. Växel på neutral och jag för varva upp motorn som hickar till och helt plötsligt går som den ska igen. Och så har den fortsatt att göra över Brennerpasset ända fram till övernattningen vid ett hotell i en dalgång i Österrike.

I morgon väntar BMW och akutsjukvårdarna kl 09:20.

Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Många turer i detta men det liknar i alla fall väldigt mycket ett fel jag hade på en 730i från -89. Den gick att köra med kormal och helt plötsligt blev den kraftlös, dog, och hostade när man försökte starta. Efter längre vila startade den och gick bra ett tag. Även en Porsche 944 hade helt plötslig problem efter att ha stått avstängd ca 5min, helt omöjlig att starta. På båda byttes vevaxelgivaren eller vad det heter, den som räknar tänder. På porsche var det glapp då det räckte med att tycka lite på kontakten så hoppade den igång.

Att den går in i getriebenotprogramm kanske bara beror på att spänningen sjunker så snabbt när motorn dör och det är det snabbaste "larmet" vid låg spänning. Kontrollerades laddningen efter batteribyte? Både vid tomgång och höga varv?
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Efter det du beskriver nu så har du ett värme relaterat fel. Troligen så är det som jag skrev förut en av vevaxelgivarna som glappar. Givarna sitter framtill på motorn precis bakom kylfläkten där temperaturen varierar mycket.
När motorrummet är svalt så har givarna kontakt med styrboxarna. Men så fort värmen blir för hög t.ex stadstrafik, köbildning, värmebölja mm så expanderar metallen i kablar o givare för mycket och kontakten bryts. När du sen gasar på igen ute på landsvägar så kyls motorrummet ner och felet läker ihop tillfälligt.
Du kan leta upp felet genom att köra motorn varm med huven stängd. Då borde felet komma, spreja med kylsprej på olika kontakter o delar så bör komponenten hoppa igång igen. Alternativt så rycker du en givare åt gången. När motorn stannar eller går sämre så vet du att det är den andra givaren som är kass, inte den du har loss.

OBS! Dålig givare ger ingen felkod, men kan mätas upp med en multimeter eller ociloskop.
Värt ett försök och lätt att komma åt.

Med vänlig hälsning, /F1
Ro
123
Roken
BMW 850 Ci -93
BMW E60 M5 2006
Jag tror precis som F1 Power att du har en vevaxelgivare som är glapp eller värmekänslig!! Testa som han säger eller byt ut dom!
Visa användare
57
zMac
850i -91
740ia -97
520da Touring -15
X1da -15

Har du kollat fördelarlocken?
Jag hade ett liknande fel på min för ett par år sedan, och det visade sig att kolen i fördelarlocket på den felande sidan var slut.
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Hittills har felet dolt sig bakom värme och andra omständigheter. Men i dag så visade sig felet i alla sin glans vid en temperatur om ca 16 grader och motorn helt kall. Alltså direkt efter att den startat, vilket den gör med lätthet.

Jag hade ju beställt tid för serviceberatung (servicerådgivning) vid BMW Niederlassung i München. Klockan 09:20 infann sig bilen och skrevs in. Na,jaa sagt der techniker. Det är en gammal bil, men väldig fin och i god kondition. Stötdämparna behövs bytas, kostar 32.000:- ca och vi behöver 4 dagar. Annars så är det inte mycket som behövs göras. Ja deine problem, das ist kein problem, det är synkroniseringen mellan spjällhusen som inte stämmer alltid, ja spjällhusen de kostar ca €530.00 per styck. Jag fick i alla fall en mycket noggrann genomgång av bilen och beskrivningar av vad som förväntades av mig.

Besökskostnad, var 0.00 ..." vi har inte gjort något och då kostar det inte något" service a la BMW style. Bilen är nu hemma efter en grand tour genom 5 länder där den fått lystna blickar, mest män men även kvinnor.

Nu så skall nya stötdämpare till ( sort och fabrikat) samt efterforskningar hur synkronisera spjällhusen (och rengöra desamma.)
Visa användare
3.138
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
Grattis till att resan gick bra i alla fall! Som sagt, ganska vågat att åka ut i Europa med en gammal bil innan du riktigt lärt känna den! Hatten av för det.

Due... Ere EDC på din? De har utgått ur sortimentet nämligen. Åtminstone till 91:or som min.

För övrigt så var det någon i den här tråden som sa något om spjällhus i början, men jag minns INTE riktigt vem det var... :) :) :)

Uppdatera gärna.
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
@AlexanderK
Tack Alexander, resan gick utmärkt förutom de rapporterade incidenterna. Nya batterier är alltid bra. Dessvärre så kunde jag inte kontrollera några spjällhus i Italien. Bilen gick med full effekt ända hem. Dessvärre så har den de senaste dagarna inte fungerat helt ut. Den vänstra sidan (7-12 vä sida sett från förarplats) fungerar inte. Kopplar jag bort LMM-enheten så händer inget. Har inte skiftat sensorerna ännu. Så för övrigt att jag kan köpa bara sensordelen från Spanien, någon som redan provat?
Har undersökt fördelarlocket på den sidan men inte sett något underligt. Måste nog få den locket så att jag ser rotorn också.
När jag startar så fungerar inte denna sida, men rätt var det är så går den igen. Om den är fel vid start så får jag inget felalarm. Har kontrollerat vevaxelgivarkontakterna samt triggerkontakterna, ingen smuts eller oxid. Rengjort kontakterna samt lite el-spray.

Fler ideer?

Jag är lite försiktig, känner inte till bilen/modellen och har ingen erfarenhet av den samt att det inte finns någon verkstad i närheten. Finns det någon 850 ägare i närheten av Oskarshamn/Vimmerby/Vena/Hultsfred.
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
När felet uppstår.
Vad händer om du lossar LMM till andra motorhalvan.
Stannar bilen går den sämre ??
Har du provat att byta sida på LMMerna så du ser om felet byter sida?
Samma sak kan man göra för andra komponenter med som det finns två av.

/F1
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.