AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 6- och 8-Serien ]

E31 850i - 1992 som ibland bara går med en halv motor

Visad 74.137 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg546 st
Postad/Inlagd2017-07-04 14:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 iA -92
Hur lång körsträcka gällde för oljeförbrukningen?           IP: ...[1.77.58]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2017-07-04 21:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Ungefär 650 mil i 5 dagar med de tidigare angivna temperaturerna och motorväg (tysk och italiensk) samt några bergpass och längre bilköer samt inspirerad körning bitvis.

Efter ca 2½ vecka ute i Europa så plingade MID'en till 2 gånger en dag och texten visade följande meddelande: "Öl-temperatur", gissningsvis handlade det om motoroljan som hade en för hög temperatur men jag är inte säker. Jag har inte sett någon temperatursensor för oljan!

//Peter           IP: ...[.78.114]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2017-07-08 14:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Nä, det stod inte "Öl-temperatur" utan "Öl-druck". Efter att ha kontrollerat vad jag fått för olja vid sista bytet så kan jag konstatera att jag fyllt en helt undermålig olja, en helsyntet 7 liter 5/30W + 2L 5/40W. Det var helt klart ett misstag borde ha varit något som klarade de höga temperaturerna. Vad som inträffade var att motorn stod på tomgång med en hög temperatur i omgivningen då kan inte oljepumpen hålla trycket tillräckligt högt så att tryckgivaren på oljefilterbehållaren inte ger en signal. Inget hände mer än att jag blev riktigt nervös. Har bytt olja nu!!

//Peter           IP: ...[187.239]
Antal inlägg2.732 st
Postad/Inlagd2017-07-10 09:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Vad är det som är så undermåligt med 5w-40 eller 5w-30? Jag brukar iofs ta 10w40, men så stor är väl inte skillnaden?           IP: ...[172.252]
Antal inlägg2.732 st
Postad/Inlagd2017-07-10 09:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
För övrigt tycker jag 1 liters oljeförbrukning på 650 mil är väldigt bra. Jag har ungefär motsvarande i år, har kört 350 mil och den har dragit 1/2 liter olja och jag har aldrig haft så låg förbrukning. Jag bytte fördelarhuspackningen och kamaxelpackningen i vintras och där fanns en tydligt läckage.           IP: ...[172.252]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2017-10-09 03:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Oljorna är nog bra båda två. Det som var problemet var kombinationen av höga lufttemperaturer ( >35C i skuggan) som vid bilköer snabbt ökade med över tio grader och oljor avsedda för svenskt klimat. Det blev för mycket för motorn på tomgång då oljetrycket är lågt redan från början. Mycket om inte det mesta av min olja läcker ut under motorn, måste byta oljetrågens packningar. En helt tät motor läcker inte så mycket.

Nu till något roligt. Jag har bytt bromsvätskan i bromssystemet. Det hade nog inte gjorts på många år eller decennier. Vätskan som pumpades ut var svart och efter ett dygn,stående i en flaska, så hade den skiktat sig. I botten smutsig/svart vätska sedan kom lite klarare vätska (förmodligen den nya vätskan) och sist kom det några mm av vatten. Helt klart varför bromsarna kändes lite mjuka. Vid sista hjulet VF så hände ett litet misstag, luft kom in i systemet, jag glömde att hålla kontroll på vätskenivån i tanken. Bilen gick nästan inte att bromsa alls. Efter mycket ångest och funderande så löste jag problemet så här. Några meter 6mm vinylslang inköptes. Slangen anslöts till nipplarna för luftningen vid bromsarna i tur och ordning HB, VF, VB och HF. Andra änden av slangen fördes ned i tanken och i bromsvätskan. Detta bildar ett slutet kretslopp där oljan pumpas med bromspedalen och pumpas tillbaka via slangen till tanken där eventuell luft bubblar upp till ytan och ut i atmosfären. Det fanns rätt mycket luft i systemet. Efter allt arbete så var bromsarna inte att känna igen. Bilen stannar tvärt och resolut. Det mest förunderliga var dock att nu fungerade min ABS helt klanderfritt igen. ABS systemet har inte fungerat någonsin i min ägo av bilen. Förklaringen är den att jag har inte kunnat bygga upp ett tillräckligt högt bromstryck i systemet för att få ABS att fungera, det var för mycket vatten och luft i vätskan.

//Peter           IP: ...[187.239]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2017-12-04 21:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Bilen är i vinteride igen. Det blev sent i år mycket beroende på att kupévärmen inte ville fungera när det blev kallt. En viss panik infann sig men det hela löste sig och inget var egentligen trasigt, som tur var. Vad som hänt var att jag aldrig behövt använda kupévärmen och därför slarvat med att lufta systemet helt korrekt. Det tog en stund (flera dagar) för mig att komma på vad som var tokigt, men med full värme och varm motor så bubblade luften snällt ut vid luftskruven på expansionskärlet. I vår så skall jag lära mig hur att använda kupé-pumpen också. Den har jag aldrig användt. I vår så måste jag byta oljepackningar, övre och undre, för det läcker lite för mycket olja.

//Peter           IP: ...[187.239]
Antal inlägg2.732 st
Postad/Inlagd2017-12-06 10:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Övre och undre, du menar oljetråget då eller?           IP: ...[172.252]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2017-12-06 13:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Jo men visst, både övre och undre tråget blir det. Packningarna är redan införskaffade. Angående kupé-pumpen i förra inlägget, jag vet inte om jag har någon pump för alla 850 var inte utrustade med en sådan har jag fått höra.

För oss som inte har en Becker radio med navigator så kommer här en (H)julklapp, [LÄNK] Faktiskt en mycket praktisk apparat som underlättar navigerandet vid långa färder. Den står högt på önskelistan som också någon bra dash-cam.

Till er alla E31 ägare vill jag önska en trevlig jul och ett gott nytt år vad det lider.

//Peter           IP: ...[187.239]
Antal inlägg2.732 st
Postad/Inlagd2017-12-06 15:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Vad är en kupé-pump? Eller menar du kupé-fläkten?           IP: ...[172.252]
Antal inlägg198 st
Postad/Inlagd2017-12-06 16:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iA Touring-98
Det samma till dig Peter
Har sparat insugningsrören

          IP: ...[2.17.77]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2017-12-06 17:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
AlexanderK:
Jag kallade den för kupépump men i internationella sammanhang så går den under beteckningen aux-pump dvs, den där pumpen som cirkulerar kylvätskan i motorn när motorn inte arbetar.

//Peter           IP: ...[187.239]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2018-04-29 12:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
1 maj om 2 dagar och bilen fortfarande i vintergaraget. Har lite funderingar runt vad som behöver göras innan sommarresan. Byta tändstift borde vara påkallat, manualen säger byte efter 3000 mil och de har gått nästan det dubbla. Oljetrågen, har visserligen packningar men kan inte komma åt en lyft. Så ett försök att lossa trågbultarna, göra rent och sedan låsa bultarna med Loctite till korrekt vridmoment (20 Nm?) och sedan se om det håller tätt. Annars för det bli framåt augusti.

Saknar fantasi om vilken väg jag skall ta nedåt Europa (Italien) i år. Några förslag ?

//Peter           IP: ...[187.239]
Antal inlägg43 st
Postad/Inlagd2018-05-02 00:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 840cia -93 Colorline
På 840 är original trågpackningen av kork, vet ej hur det är på 850.
Korken satt som berget.
Byte packning och bultarna på min,
den nya packningen var stål och gummi.

En lyft gör jobbet mycket lättare.           IP: ...[187.118]
Antal inlägg41 st
Postad/Inlagd2018-05-02 06:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Korkpackning på 850 också, iaf på min CSi. Råka slinta med mattkniven och fick sy 3 styng så var försiktig :)           IP: ...[.33.119]
Antal inlägg11.184 st
Postad/Inlagd2018-05-02 23:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iL L7 -01
850 CiA -95
944 Turbo -90
Kubistar -08
Kul att se hur du klurar ut det mesta, klurigt:) Saknar min manuella M70 men man får njuta av en av dussinet M73 i landet istället. Jag trodde problemet med lösa oljepumpsbultar hörde till M60/M62 men nejnej, då min fd fick ny trågpackning fick oljepumpsbultarna efterdras och fästas med Loctite. Nya lambda före och efter kattarna gjorde susen på gången. Tror alt-a-avgassystem har sådana, köpte själv på nätet. Rotor/fördelarlock antar jag är bytt.
Freude am Fahren!
Asken           IP: ...[236.229]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2018-05-03 08:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Jo, mina rotorer och fördelarlock är bytta. De var faktiskt det första som byttes ut och en av anledningarna till att bara halva motorn gick i början. Mittstiftet i den ena saknades nästan helt men samma sida på motorn hade också avbrott i tändkabeln till sista cylindern, inte så konstigt att motorn inte ville gå riktigt. Jag bytte också mina lambdasonder och där efter så luktar inte motorn bensin längre. Har dock endast sonder före katalysatorerna.

Fahren mit Freude

//Peter           IP: ...[187.239]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2018-05-12 11:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Jag lyfter min fråga igen, vilken väg ned till Italien i år? Har följande planer som jag vill och inte vill göra.

1/ Till Maranello/Italien och provsitta/köra en Ferrari. Så jag kan berätta hur bekväm min 850 är.
2/ Dagar i Toscana och någon vingård som gör bra Chianti.
3/ Lunch i Monterosso och kanske hälsa på George (Cloony) på Hotel Porto Roca.

Mål i Gabicce Monte

Helst inte...
1/ Brennerpasset vill jag helst undvika, har åkt det många gånger så det saknar lite av fascination.
2/ Timmelsjoch (2505m.ö.h) åkte jag för 2 år sedan, vackert och mycket vyer.


//Peter           IP: ...[187.239]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2018-08-27 12:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Jag har kört en Ferrari 488. Den har 500+ hk som den får från en V8. Bilen väger inte så mycket som en 850 men... den har helt mekaniskt inställbara stolar. Dålig sikt bakåt, styrningen är väldigt direkt och bromsarna tar fantastiskt snabbt och hårt. Accelerationen är ett snäpp bättre än i min 850.

Jag föredrar min 850 hela vägen hem från Maranello/Italien. Den känns på något sätt mer civiliserad än Ferraris upphottade fartmonster och snygg vet jag inte jag föredrar nog min 850. Kan rapportera att A/C fungerade ända hem i år också. Resan gick lite zick-zack genom Tyskland till Boden sjön och sedan vidare över Reschen-pass till Merano och vidare söder ut till Maranello.


//Peter           IP: ...[.237.42]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2018-08-27 12:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Mina givare som anger tryck i hydraulsystemet (2 st) som sitter på tryckregulatorn hade börjat läcka och droppade pentosin till stort förtret. I med nya och helt plötsligt så vaknade varningslampan till liv varje gång som jag bromsade, tryckackumulatorn aka "bomben" visade sig vara på upphällningen. Inte helt slut men den har lite dålig kapacitet. Under alla år som jag ägt bilen så har ju mina bromsar aldrig fungerat sådär väldigt bra och nu vet jag varför. Sensorerna var faktiskt helt trasiga och visade endast att allt var bra!!?

Det verkar dessutom vara svårt att få tag i någon ny bomb från BMW!!

//Peter           IP: ...[.237.42]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M3 Limousine  -95
Pris: 285.000:-

BMW 530 d x-drive  -12
Pris: 185.000:-

BMW 760i  -05
Pris: 79.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 159.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen