AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 6- och 8-Serien ]

E31 850i - 1992 som ibland bara går med en halv motor

Visad 76.130 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2016-11-18 14:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Hur då AlexanderK?

//Peter           IP: ...[187.239]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2016-12-01 15:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Jag har klagat (jag är rätt duktig på det) på att motorfläkten låter väldigt mycket. Så jag har kört utan fläkt sedan slutet av augusti. Det låter väldigt mycket mindre, speciellt på tomgång och låg fart. Under denna tid så har temperaturmätaren aldrig gått högre än 1 nålsbredd över mitt upp. Under gång i ca 80-90 km/t så ligger den ett delstreck under mitt upp. Mitt upp/rakt upp är där nålen brukar stå med fläkt. Aldrig har jag haft någon temp-varning, inte ens på tomgång. När nålen visade 1 bredd över mitt upp så var det 28 grader enligt "Ausen-temperatur" ute.

Antal inlägg2.830 st
Postad/Inlagd2016-12-01 21:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
M6 E63
Peake; skillnaden är nog inte större än att jag tog M4-bultar och brickor med muttrar på andra sidan, och min pappa fick hålla emot när jag skruvade in dem. :)

För övrigt var ditt inlägg om motorfläkten mycket intressant. Jag har också noterat att är det något man hör på en 850 så är det just motorfläkten nämligen. Intressant att skillnaden inte är större. :)

Alexander           IP: ...[.155.77]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2016-12-02 00:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Jo, Alexander skillnaden i ljud är stor. Jag glömde att tala om att motorn dessutom drar mindre bensin, från 1,13/10km i genomsnitt till 0,9 liter/10km i en hastighet runt 90km/tim. Kanske inte så mycket men ändå. Det blir 57,5 liter på 250 mil eller om man så vill, min bil har gått 17.200 mil så den har förbrukat 3.956 liter bensin för att driva en fläkt alldeles i onödan. Med ett bensinpris på 13kr/liter så blir det den nätta summan om 51.428:-.

Att montera en elektrisk fläkt blir mer och mer aktuellt.

Antal inlägg2.830 st
Postad/Inlagd2016-12-02 08:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
M6 E63
Jag menade intressant att "skillnaden i fläktens EFFEKT inte är större, än att nålen rör sig en nålsbredd"när fläkten är avstängd. Lätt att glömma något ord på nätet och så blir hela inlägget fel. .

Ännu intressantare är att en fläkt som inte har större effekt än att värmenålen rör sig en nålsbredd när fläkten är avstängd ändå lyckas dra 0,23 liter bensin per mil när den gör detta fantastiskt ineffektiva arbete.

Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2016-12-02 09:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Ja det är väl därför man kan redigera sina inlägg efteråt :). Sedan finns ju redan en elektrisk fläkt inkopplad nämligen den som kyler A/C anläggningen så en viss kylning finns det ju ändå, och den verkar vara tillräcklig i Sverige på hösten. Den fläkten förbrukar ca 800W eller nästan 1.1 hk så en extra sådan fläkt skulle ge en förbrukning runt 1600W när båda går samtidigt. Jag vet inte hur många hk som 0.23 liter bensin representerar. Någon som vet?

Senare bilmodeller har ofta just 2 st el-fläktar en för motorkylning och en för A/C kylning. Det har ofta motiverats av förbättrad bränsleekonomi.

Antal inlägg2.830 st
Postad/Inlagd2016-12-06 15:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
M6 E63
Jag har för övrigt bytt oljekylar-slangar på min bil, det var nämligen läckage ifrån övre anslutningen, in i oljekylaren på min.

Är det någon som vet om man ska dra slangklämmorna med något visst moment, eller skall man bara dra dem "ganska hårt"?

För övrigt så var det engångsslangklämma på övre anslutningen, och vanlig slangklämma på undre anslutningen, så har väl knappast BMW monterat det hela, eller hur?           IP: ...[219.113]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2017-04-24 15:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Sedan början av April så har min 850 stått i hemma garaget men vädret har inte medgivit något arbete med bilen, det har varit för kallt. Bilen startade på första försöket efter 5 månader med urkopplade batterier. Följande reparationer är planerat inför året. Byte av förångare och expansionsventil samt polering av lacken som har fått alldeles för många kärleksfulla strykningar av beundrande händer.

Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2017-05-12 18:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Förra året när jag bytte olja så ville jag också montera ett stöd för filtret. Stödet visade sig vara helt omöjligt att montera i filtertanken där det skall sitta. BMW kunde inte montera stödet och ingen visste bestämt hur det skulle vara. Nu i maj månad 2017 så kom lösningen. "Kspehe" misstänkte helt riktigt att det måste vara en botten från ett gammalt filter som satt i botten och förhindrade att oljan rann till baka till sumpen när jag öppnade filtertanken. Efter att ha fiskat med en bit ståltråd så kunde jag plötsligt lirka upp en rund plåtbit som satt fast i botten av tanken. Det var en botten av ett oljefilter som jag aldrig hade monterat dit. Med oljan borta och filtertanken tom så kunde jag montera dit stödet i tanken samt i med ett nytt filter och 7,5 liter olja. Oljefiltreringen kan inte ha fungerat särskilt bra men nu så är allt i sin ordning.

Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2017-05-14 21:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Nu återstår bara ett par detaljer att åtgärda före Tjolöholm den 21/5 samt den stundande årliga långresan i Europa där routen ännu inte är fastlagd. Att åtgärda är följande:
- justering av styrväxeln som glappar
- byte av drivremmarnas spännrullar (2 st)
- byte av oljefilter för hydraulsystemet
- byte av expansionsventil och förångare med dito o-ringar

Spännrullarna gnisslar betänkligt, A/C fungerar inte och läcker, filter i hydraulsystemet är aldrig bytt, styrningen är kontrollerad och det enda som är kvar är just styrväxeln. Bilen har börjat få svårigheter att hålla en rak kurs utan vinglar betänkligt.

Antal inlägg2.830 st
Postad/Inlagd2017-05-16 21:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
M6 E63
Kul, lycka till. Med tanke på att 21 är fem dagar bort så får du nog skynda dig om du skall få bilen klar tills dess! :)

Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2017-05-31 19:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Nu är listan nästan avklarad så när som på expansionsventil och förångaren. Har idag lyckats med att montera bort handskfacken samt allt annat som sitter i vägen. Har kommit ända in i huset för förångaren. Där stod det klart varför all R134a läckt ut. Expansionsventilen fullkomligt dröp av olja och grön färg. Någon tidigare ägare har varit där före mig och jobbet var väl inte helt godkänt. Jag rå emellertid inte ut förångaren den sitter fast. Man skall kunna dra ut den i sidled vilket jag vill göra och sätta dit min nya. Är det någon som vet hur det skall gå till. Reparationsmanualen ger inte så mycket hjälp!

Antal inlägg756 st
Postad/Inlagd2017-05-31 19:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
320CI-05
525TD-08
850-92

Hej. Kan detta möjligen hjälpa dig en bit på traven [LÄNK]
/Per           IP: ...[9.237.4]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2017-06-01 09:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Ja tack Per, det hjälper så till vida att "tendril" verkar ha likadana problem som jag med sitt A/C system. Fästskruvarna till rör-kröken som går från expansionsventilen mot motorväggen har jag fått loss men kröken sitter ordentligt fast. Jag antar att jag måste skruva loss bulten som går ut i motorrummet också, det är en lång in-6 bult. Det blir sex stycken o-ringar att byta. För övrigt, ska o-ringar behandlas på något särskilt sätt vid monteringen mer än att de skall ha korrekt storlek?

"tendril" har en 93:a så vad är det för modul han har när han skriver " I think on early cars the evaporator can just slide out, on later cars there is a module in the way - I had to bend a support bracket to make enough room:"

Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2017-06-10 00:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Nu har jag demonterat allt som går av handskfack, lås och andra delar runt fötterna på passagerarsidan. Efter mycket mekande så fick jag till slut ut förångaren som satt fast i en kletig sörja av gulaktigt fluoriserande olja och annat. Det var mycket bändande och slitande vilket inte oroade särskilt mycket, delarna var ändå trasiga dvs läckte. De verkliga problemen började när jag skulle montera ny förångare, expansionsventil och den lilla rör-kröken. Det verkar helt omöjligt att få ihop allt utan att använda brytjärn och våld. Ska det vara så eller finns det ärrade forum-medlemmar som har gjort denna operation och kan berätta hur de gjorde?

Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2017-06-10 09:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Hittade den här länken från 2010:

[LÄNK]

Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2017-06-12 16:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Inga svar från några ärrade forum-medlemmar eller någon annan heller. Nu ska jag berätta hur jag gjorde för att få isär och ihop mitt A/C system, i alla fall ihop! Rep-manualen säger inte hela sanningen hur att plocka isär och sedan ihop A/C systemet inne i bilen. Jag plockade bort alla tvärgående balkar som håller ihop handskfacken samt alla skydd vid passagerarens fötter (strax ovanför fötterna.)
Nu det som inte sägs någonstans;

1 - Skruvar ur de 2 torx-skruvarna som sitter bredvid den i manualen omnämnda muttern i manualens steg 1. Skruva ur dem men låt dem sitta kvar i plasten.
2 - Skruva loss skruven som håller muttern i manualens steg 1. Utan detta så kan du aldrig ta loss rör-stycket mot expansionsventilen.
3 - Se till att rör-stycket inte sitter fast i expansionsventilen.
4 - Städsla en hantlangare som har till uppdrag att dra i de två A/C-rören som går från kompressorn och in i kupén. Dra i riktning framåt så att rören rör sig ca 2-3 cm. Man måste ta i lite. Samtidigt så tar du den rör-delen inne i kupén.

Nu ska du kunna ta loss förångaren ur sitt fack. Förångaren har en del tätningar mot plasthuset som gör att förångaren kan sitta lite fast.

Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2017-06-30 12:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Lite rapporter om hur en bil som firar 25 år i september kan gå efter 650 mil i varierande väder. Marschtemperaturen varierade mellan +12C till +37C i 6-8 timmar. I alla temperaturer så fungerade motorn perfekt. Det enda negativa resultatet som kunde märkas var att automatlådan slirade lite vid de höga temperaturerna. Om Europa skall ha de temperaturdifferenserna som varit i år så kanske det vore en idé att uppgradera kylningen för ett varmare klimat. A/C fungerade efter en större reparation i år. Den kunde verkligen leverera kyla under de högsta temperaturerna. Även avfuktningen av luften fungerade, stundtals så bra att det läckte in vatten från förångaren. Något som måste åtgärdas annars har bilen en A/C med en mycket hög kapacitet.

En BMW 850 - en bil som jag inte får nog av.

//Peter           IP: ...[.78.114]
Antal inlägg2.830 st
Postad/Inlagd2017-06-30 15:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
M6 E63
Kul! Har du varit ute i Europa och bilat? Jag bytte nyligen fläktmotståndet till AC-fläkten som vi pratade om i Tjolöholm. Då hoppade den igång utan några större problem. Dessutom tyckte jag mig märka en svagt förbättrad effektivitet i klimatanläggningen, men å andra sidan hade jag förväntad mig bättre effekt så det kanske bara är en placebo-effekt.

Å andra sidan så har jag svårt att förstå varför ingenjörerna byggt systemet med en ac-fläkt om den inte skulle ha någon effekt. I wheele-dealers så köpte de och renoverade en gång en 840, där klimatanläggningen inte hade någon effekt alls. De fyllde på gas och bytte fläkten och vips så funka det igen. Men det berodde nog alltså inte så mycket på att de bytte fläkten som att de fyllde på gas i systemet. Min förångare funkar ganska bra också, en varm och fuktig dag brukar det bli en rännil av vatten under bilen om det står stilla och är igång. Första gången jag upptäckte det så fick jag panik för jag trodde det var kylaren som spruckit.

Jag håller med dig Peake, en 850 är en bil som är svårt att få nog av.           IP: ...[146.139]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2017-07-03 11:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Roligt att fläkten fungerar igen. Vad jag märkt är att det är en väsentlig skillnad i A/C förmåga att kyla när bilen kör eller står stilla. I min bil så blir kyleffekten mycket högre vid farter över 40 km/h. De flesta bilar idag har en separat elektrisk fläkt som ombesörjer kylning av A/C'n kondensor och ytterligare en elektrisk fläkt för kylning av motorn. Motorkylning medelst elektrisk fläkt gör att motortemperaturen stiger snabbare till arbetstemp. I min 850 har jag provat med att köra utan den fast monterade fläkten och resultaten finns på andra inlägg här i forumet. Med alla ordinarie fläktar, en fungerande A/C lite inspirerad körning så blev bensinförbrukningen ca 1,27 liter/mil.Medelfart ca 125 km/h.

Det enda som negativa som jag kan anföra mot min A/C är att den låter mycket inne i bilen särskilt på tomgång, och det är inte expansionsventilen utan kompressorn som låter, kompressorn och dess koppling är helt nya. Det skulle kunna bero på att kylmediet inte är vid korrekt nivå.

Hög omgivningstemperatur, hög medelfart och full last har gjort att oljeförbrukningen blev nästan 1 liter. Däckstryck 2,6 bar.

//Peter           IP: ...[.78.114]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 528i  -85
Pris: 120.000:-

BMW 730D  -08
Pris: 90.000:-

BMW 520  -00
Pris: 48.000:-

BMW 318i  -10