AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 6- och 8-Serien ]

E31 850i - 1992 som ibland bara går med en halv motor

Visad 74.135 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg29 st
Postad/Inlagd2016-05-29 13:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 e31
Peake: det rör sig väl om ett gammalt igensatt filter gissar jag?

för övrigt tycker jag det är ironiskt att vi har nästan helt identiska att göra listor, trots att man nu betat av en del redan :) AC är riktigt besvärligt verkar det som. jag gjorde i ordning den (trodde jag) förra säsongen med nytt torkfilter och läcksökte och fyllde... nu efter vintern är den kass igen.

det är ju jävligt roligt, eftersom bara gasen i dessa kylar går på minst 2000kr!           IP: ...[152.243]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2016-05-29 14:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Ja, problemen med AC'n har jag inte lyckats lösa ännu och R134 gasen kostar en förmögenhet i Sverige. Däremot i Österrike betalar jag ca €50 för en kontroll och fyllning. Kan vara värt att tänka på om du har vägarna förbi Kufstein i Tyrolen någon gång. Vad har du hittat för fel på din AC-anläggning?

//Peter           IP: ...[109.209]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2016-06-02 22:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Jag får väl tacka transportstyrelsen eller gamla vägverket för stenskottet som kvaddade min original vindruta. En timmerbil i en hastighet långt över 80 km/tim på en tidigare asfaltväg men nu grusad väg ( kallas Y1G tror jag) sköt stenskott på mötande trafik. Fick en träff i vä ytterkant som renderade i en spricka efter ett par dagar. Ny vindruta är beställd, grön med grön bård i överkant.           IP: ...[109.209]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2016-06-13 14:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Kom över en pdf-fil om M70 motorn. I detta dokument så kan jag läsa att filterbehållaren har en backventil som skall se till att oljan håller trycket efter att motorn stängts av. Det andra är en ventil som öppnar vid 95 grader C. Den temperaturen hade inte min olja vid bytet, vilket den tydligen skall ha annars stannar oljan i behållaren.           IP: ...[109.209]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2016-06-14 13:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
För att återkomma till bränsleinspruten. Bilen drar lika mycket/litet som tidigare men använder bensinen på ett bättre sätt än tidigare. Det är en klar skillnad hur den accelererar och hur den växlar. Den enda slutsats som jag kan dra av hur den beter sig är att vridmomentet är annorlunda fördelat och högre nu än hur det var tidigare. Bensinförbrukningen i 90km/t ligger omkring 11,2/100km.

Att byta till ett krysstag under motorn är mycket lyckat men jag behöver en ny krängningshämmare också eftersom det gamla tar i ett av länkarmarna till hjulen.           IP: ...[109.209]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2016-06-28 18:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Bilen är i Italien igen! Resan har gått utan problem via en liten tur över Timmelsjoch Hochalpenstrasse(2509 möh). En väg som utan vidare kan rekommenderas till alla hugade E31 ägare. Den österrikiska sidan, som går via Sölden och Obergurgel/Hochgurgel var inte så spektakulär men inte desto mindre vacker. Den Italienska sidan sidan där emot kräver nya bromsbelägg, frekvent användning av manuella växlar om du har automatlåda och ett iskallt sinnelag. Väl nere i Moso in Passiria lugnar vägen ned sig och man kommer till St. Leonhard som sedan leder, via SS44, ner till Dorf in Tirol (Tirolo) och Schenna (Scena). Schenna har flera mycket bra hotell och är berömt för sina hotell med tillhörande vinkällare. Någonstans på vägen ner i südtyskland så hördes det plötsligt ett dunk bakifrån när jag släppte på gasen. Detta försvann efter ett tag men jag undrar vad det var för något. Luftkonditioneringen hade vi inte användt under resan men nu på 2500 meters höjd så lyste solen och väl inne i Italien så steg temperaturen snabbt till 28 grader och mer. Då upptäckte jag att A/C'n inte fungerade i någon större utsträckning. Väl framme vid vår destination så överlät jag problemet till den lokala BMW handlaren/garaget att lösa. Felet var enkelt, det var ett läckage i anslutningen till torkfiltret. Den ena av de stora M8 insexbultarna som håller röranslutningarna till torkfiltret var för lång för det nya torkfiltret som satt där vilket gjorde att anslutningen inte blev särskilt tät. Trist kan tyckas, men kostnaden för att återfylla A/C'n och timkostnaden för reparationen var bara halva priset av vad jag fått betala för att återfylla systemet hemma. Och detta hos en BMW-verkstad. Nu har jag verklig iskyla i bilen, hoppas att den håller länge. Såg något hos BMW-handlaren, ett svart tyggarage med BMW tryckt över motorhuven. Tyvärr så kunde de inte tala om vad det kostade. Har inte sett något liknande hemma. Det är rätt mycket och stora glasrutor hos en e31:a och att montera svart plastfilm på de små rutorna bak och bakrutan borde hjälpa A/C'n att hålla temperaturen. Motorn går som ett urverk, oljeförbrukningen har varit ca 1dl (om det är 0,3 liter mellan strecken på stickan). Den krånglade inte någonstans på vägen. Bensinförbrukningen varierar mellan 1,0 -1,2 liter/mil. Bilen fick nya däck dagen innan avfärd, Continental ContactPremium 5 i storlek 225/55 R16. Lufttrycket har hållits vid 2,5 bar hittills. Kan rekommendera däcken, tysta och styrningen blev bättre tidigare.

Önskar alla en trevlig sommar.

//Peter           IP: ...[9.27.77]
Antal inlägg2.732 st
Postad/Inlagd2016-06-29 11:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
Fast det är väl ca 1 liter mellan strecken på stickan?

Kul att du har roligt med bilen. E31 är verkligen en bil som gör sig bäst på stora europeiska vägar med snabb trafik. Det är trots allt rätt så charmigt att ligga och käka mil efter mil på europeiska snabbvägar.           IP: ...[.223.45]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2016-07-01 16:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Jag har svårt att se någon charm med autobahn, mest fartdårar som stämt träff med döden. Dessutom så är standarden på de tyska vägarna för närvarande rätt dålig. Faktiskt mycket mer njutbart att köra de tyska bundesstrasse (BS xx), bättre asfalt, lägre fart och mer njutbar utsikt. Nåväl, mitt inlägg var inte avsett som en reseguide utan mer att beskriva min bils för- och nackdelar. Isbilen fungerade i 2 dagar sedan var värmen påtaglig igen. Denna gång så var vi tillbaka i staden Schenna i Südtyrolen, värmen ligger runt 37-38 grader. Jag uppsökte den lokala BMW-garaget. Som snabbt återfyllde mina 1,8 kg R134a och allt fungerade igen. Denna gång så råkade emellertid mekanikern känna doften av R134a i kupén. Ingen stor läcka men ändå en läcka. Raskt frågade mekanikern om han skulle plocka bort instrumentpanelen för att komma åt kylpaketet men jag avböjde. Får se hur många timmar som A/C'n klarar sig. Någonstans i mitt minne tycker jag mig ha läst om ett tätningsmedel för just små läckor i A/C-system men kan inte komma ihåg var.

Någon som har erfarenhet av något sådant medel?

//Peter           IP: ...[177.125]
Antal inlägg756 st
Postad/Inlagd2016-07-01 19:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
320CI-05
525TD-08
850-92

Du kan ju prova [LÄNK]

/Per           IP: ...[2.42.13]
Antal inlägg198 st
Postad/Inlagd2016-07-01 21:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iA Touring-98
Duracool har tätningsmedel jag har slangen när du kommer hem

IP: ...[202.141]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2016-07-08 12:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Nja, det blir att plockat isär handskfackets 2 delar först och undersöka om det är expansionsventilens anslutningar som läcker. Fick lära mig att det kostar dyrt, €5.000, att återfylla ett kylsystem som läcker utan att först ha lagat det som läcker.

Bilen är hemma igen efter en 440 mils resa genom 5 länder. Roligast var resan över Timmelsjoch (2509 möh) mellan Österrike och Italien. 3 veckor av sol och värme samt några åskväder. Kan rekommendera att åka på tyska bundesstrasses vägar, framför allt i sydtyskland.

På vägen hem så passade jag på att besöka BMW i München och få min vindruta inspekterad. Rutan är helt ny och jag ville få kontrollerat hur monteringen var genomförd. Detta efter att ett visst vindbrus uppmärksammades av min hustru. Det visade sig att gummilisterna på båda kortsidorna var felmonterade!! Ett återbesök till den svenska BMW-verkstaden är rekommenderat. Sannolikt är också rutan lite för lågt monterad i höjd, det syns mest pga av gamla vaxrester i överkant av den övre gummilisten. Vaxresterna verkar dessutom vara väldigt svåra att få den. Annars gick motorn som ett urverk och förbrukade inte mer bensin eller olja än föregående år. De nya däcken (Continental Contact Premium 5 225/55 R16) är tysta och mycket behagliga.

En varning till alla som åker på autobahn och parkerar på alla rastplatser. Det är många bilar som när det parkerar bredvid min bil, kör in i parkeringsfickan i fullfart. De var 2 gånger nära att passagerardörren kördes på.

Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2016-08-20 17:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Tidigare i denna tråd så monterade jag ett krysstag från en skrotad 840i -94 (RZN 934). Tyvärr hade jag missat att jag måste skaffa en ny krängningshämmare också! Efter mycket frågande och letande efter information så kan jag konstatera att den nya krängningshämmaren skall enligt RealOem vara en #3 135 10 90 392.
Den ursprungliga krängningshämmaren har för långa armar framåt och kan mest fungera som som mått på att krysstaget är symmetriskt monterat. En ny krängningshämmare är beställd. Av vikten hos de 3 olika kr-hämmarna så kan jag dra slutsatsen att den ursprungliga hade längst armar medan den som är monterad på en 840i har något kortare ( ca 325 mm) medan den som anges för 850i efter 4/92 har kortast armar.
Någon som har mer kunskap om detta?

Antal inlägg218 st
Postad/Inlagd2016-08-20 17:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Ingen aning, men denna tråd och din ihärdighet, är värd att uppskattas flera gånger om. Du, till skillnad från många andra på detta forum, verkar både ärlig och ödmjuk, "sånt skall uppskattas" Den dagen du säljer bilen, lär nästa ägare få en väl omhändertagen
pärla...måga tummar till dig, Peake👍👍👍

Das beste...oder nichts..           IP: ...[4.170.5]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2016-08-20 20:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Tack Mr. P, det värmer att höra.

Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2016-08-23 12:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Tidigare i tråden så har jag klagat på att styrningen inte är så bra. Igår så tog jag bilen till en däcksfirma i Oskarshamn för en mindre kontroll av hjulinställningen. Jag hade gjort en 4-hjulsinställning förra året och inget särskilt har hänt sedan dess så inställningen borde vara bra. Men bilen styr inte stabilt, Firman tog en provtur med bilen och kunde konstatera att den svängde lättare åt ena hållet än åt andra, dessutom så gick ratten tillbaka mot rakt fram efter en sväng från ena hållet men inte från andra. Mystiskt, efter att ha hängt på all mätutrustning och låtit datorn göra sitt så kunde d konstatera att bakhjulen styrde lite åt höger varför framhjulen fick en inställning som kompenserade för detta. Där av det mystiska beteendet på vägen. Efter att allt justerades rätt så går nu bilen rakt och stabilt, så gått som det går. Firman kunde konstatera att ett visst glapp fanns i styrsystemet och det kunde hänföras till styrväxeln. Styrväxeln behöver sättas an eller/och har luft i hydraulsystemet.

Firman i Oskarshamn heter NettoDäck

Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2016-09-13 10:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Nu är den nya krängningshämmaren (#31.35.1.090.392) monterad i nya bussningar. Om det gör någon skillnad, ja bilen känns "nyare" i framvagnen. Jag hör ojämnheter i från vägbanan från bakvagnen nu till skillnad från tidigare. Vid kontroll i RealOem så kan jag konstatera att när BMW bytte till krysstaget så bytte de också kr-hämmaren fram men också bak, vilket jag inte visste förut. Den bakre kr-hämmaren fick en större diameter, den ökade från 13 mm till 15 mm. Om det har någon större betydelse vid färd på slät asfalt har jag svårt att bedöma. Men jag skall nog byta de bakre ursprungliga krängningshämmarbussningarna (27 bokstäver) i alla fall.

Lite frågor till forumet:
1/ Hur kommer jag åt A/C under instrumentpanelen.
2/ Om jag måste montera bort instrumentbrädan, hur gör jag då?

Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2016-10-31 01:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Rullgardinen bak hade slutligen gett upp. Det var att bita i det sura äpplet och demontera hatthylla, plocka den rullgardinen samt undra över allt som jag fann gömt under hatthyllan. Rullgardinens stora kugghjul hade givit upp. Det finns ersättningshjul i stål att få så 1 beställdes från Japan. Det kom efter en vecka ca. Svårast var att montera tillbaka allt men det gick efter ett antal försök. Bland allt som fanns förberett under hatthyllan var faktiskt ett 3:e bromsljus. Själva lamphöljet finns att köpa från BMW och alla fästen och kablar/kontakter finns förberett från fabriken. Svårast var att få tag i en ny svart hatthylla för både det 3:e bromsljuset samt rullgardinen. Hyllan finns men enbart med det 3:e bromsljuset. Uttaget för rullgardinen fick jag skära upp själv. BMW har inte något underlag som hjälp för hur det skall gå till. En oscillerande såg införskaffades från Claes O och uttaget ritades upp på en remsa maskeringstejp. Efter att först ha övat på en silvergrå hylla så satte jag sågen i den nya originalhyllan. Eftersom att sågbladet bara rör sig ca 3 grader fram och tillbaka så slits inte tyget upp utan det förblir helt, utom där jag missat lite. När öppningen var färdig så fick ett rakblad slitsa upp tyget mitt i öppningen var efter tyget kunde limmas fast runt kanterna. Så nu har min 850 maximal utrustning i bakrutan, både ett 3:e bromsljus och en fungerande rullgardin. Eftersom att alla säten bak tagits ur för att komma åt hatthyllan, så åkte också all annan klädsel bak ut. Så jag har i väntan på att delarna skulle komma med posten ägnat mig åt att smörja in allt läder med läderbalsam (liknar ofärgad skokräm). Jag provade med produkter från BMW samt Megujar men inga av dessa verkade ge någon påtaglig förbättring. Efter en 3 till 4 försök med lädersmörjan så kunde jag känna att lädret blev mjukare, såg mindre flammigt ut och till och med fick till lite "lädergnissel".

Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2016-11-18 00:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
När jag demonterade baksätet så kunde jag se att det varit andra före mig där, man hade brukat mer våld än vad som krävdes eftersom demonteringen hade skett i fel ordning. Rätt ordning:
1/ Lådan i mitten
2/ Sidoklädseln, båda sidor
3/ Sätena
Lossa sedan sätet i dess främre underkant innan skruvarna lossas som håller ryggstödet. Montera i omvänd ordning. Hålen för mina fästskruvar (M6 plåtskruv) i ryggplåten var sönderdragna så det måste åtgärdas. Jag borrade upp hålen från den obestämbara storlek de hade till 9mm och nitade 4 st M6 nitmuttrar på plats. Det blev alldeles utmärkt och nu sitter sätena på plats.

//Peter           IP: ...[187.239]
Antal inlägg776 st
Postad/Inlagd2016-11-18 08:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Passat SC R-line -17
Jag upptäckte exakt samma sak i min när jag skulle byta bensinpumparna.

Tyvärr tror jag att det ofta är verkstäder som är boven för den här typen av skador...           IP: ...[.214.28]
Antal inlägg2.732 st
Postad/Inlagd2016-11-18 11:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
Samma på min! :) Jag fixade det dock på ett lite annat sätt än Peake.           IP: ...[.155.77]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M3 Limousine  -95
Pris: 285.000:-

BMW 530 d x-drive  -12
Pris: 185.000:-

BMW 760i  -05
Pris: 79.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09