AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 6- och 8-Serien ]

E31 850i - 1992 som ibland bara går med en halv motor

Visad 76.135 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-07-21 11:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Bilen har kommit hem igen efter 500 mil på europeiska motorvägar och tidvis i 40 gradig värme. Motorn gick problemfritt utom när den hostade till någon gång efter ett stopp vid någon motorvägstull. Berodde förmodligen på att motorn varm väldigt varm och att det var ännu varmare utanför.

Handlade lite vindruterengöringsmedel hos en BMW-handlare utanför Pesaro. Det var en trevlig upplevelse, två flaskor rengöringskoncentrat (2x250ml 83122159814) erbjöds till en kostnad av €2.00/st. Motsvarande kostar Skr 86:-/st i Sverige           IP: ...[109.209]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-07-29 18:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Nu har bilen rullat ca 550 mil i Europa och ca 150 mil före detta. Utan problem fram tills idag! Plötsligt så låter motorn lite dovare vid en kortare tur till posten. Fäste inte någon större uppmärksamhet vid det. När jag sedan startar om efter ca 10 minuter så går motorn på 6 cylindrar. Fasan griper om min arma strupe när bilen rullar ut från parkeringen. Jag gasar försiktigt, jo den är svag och kraftlös men inget "Notgetriebprogram" dyker upp på displayen. Plötsligt så går den lite bättre för att kort där efter åter igen få en infarkt, hostar till och plötsligt gå som för ut. Efter en snabb resa hem så låter avgassystemet dovare, som om den inte gick på alla cylindrar.
Vad då, håller inte tändsystemet (Beru+Bosch) för mer än 700 mil motorväg? Är det någon som känner igen sig?

//Peter           IP: ...[109.209]
Antal inlägg972 st
Postad/Inlagd2015-07-29 19:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Några gamla BMW:er
En av bensinpumparna kanske håller på att ge upp. Fel i en motronicbox. Kamaxelgivare eller vevaxelgivare. Det är mycket som kan fela på en v12:a.

Johan           IP: ...[.81.202]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-07-30 15:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Har kontrollerat allt som går att kontrollera, LMM'er, bensinpumpar, tändspolar men inget av dessa flyttar eller ändrar på felet. Stomptest ger fel 1247. Felet för övrigt visar sig så här. Vid start så går motorn helt rätt de första sekunderna innan MID'en signalerar att bromsbeläggen behöver åtgärdas, se en annan tråd om detta. Då samtidigt med varningsplinget så stänger motorn av cylindrar 1-6. Saken är den att bilen gått längre än jag först kom ihåg, ca 25 mil, sedan första varningen om bromsbeläggen kom. Bilen vet hur långt den gått sedan första varningen men den vet inte att beläggen har bytts eftersom jag inte samtidigt bytte sensorerna för bromsbeläggen. Min hypotes är nu att datorn stänger av halva motorn efter som bilen är en trafikfara och att felet således försvinner när sensorerna byts till nya alt. av jag kortsluter de gamla sensorerna.

Kan det vara så? Har inte hittat någon information som styrker min hypotes.

Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-07-31 15:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Nä, det var inte bromssensorerna som förorsakade problemet! Sensorerna är numera kortslutna i väntan på nya sensorer. Efter att ha provat och kontrollerat alla sensorer som styr motorn så kunde jag konstatera att det fanns gnista från tändstiften 1-6, men bara i 1 sekund kanske. Därefter var det dött. Alltså tändspolen och där kunde jag konstatera att muttrarna till anslutningarna från datorn satt fast, men kabeln under den större muttern vickade betänkligt. Gängorna hade av någon anledning trasats sönder längst ned så att kabelskon satt och vickade. Bytte tändspole och sedan var problemen borta, motorn går igen på alla 12.

Antal inlägg826 st
Postad/Inlagd2015-07-31 22:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Så jävla rätt ! !
Mvh Dic           IP: ...[4.0.209]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-08-08 22:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Den är i Tyrolen, igen. Allt har gått bra utom att det låter om något bak. Ljudet kommer när bilen stått en stund och just har startat. Ljudet kommer bakifrån någonstans, bensintanken förmodligen och pågår i kanske 5-8 sekunder. Vet ej vad det är och undrar om någon har någon ide?           IP: ...[.78.114]
Antal inlägg776 st
Postad/Inlagd2015-08-10 12:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Passat SC R-line -17
Eftersom du inte har fått något kvalificerat svar drar jag till med en gissning...

Kan det vara pumpen till spolarvätskan som går? Sitter under reservhjulet. Den brukar gå i det tidsintervallet.           IP: ...[.60.164]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-08-10 20:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Den funktionen tänkte jag inte på, så är det nog.

Igår så var bilen jag på väg tillbaka från Tyrolen och Österrike då motorn började uppföra sig konstigt. När jag motorbromsade inför en avfart från motorvägen så gick motorn helt plötsligt bara med 6 cylindrar för att någon minut senare åter fungera som vanligt. Det var varmt ute, ca +36 grader och motorn hade tydligt visat att den inte gillade värmen vid tomgång tidigare under dagen och jag drog slutsatsen att det nog var alldeles väldig varm bensin som skapade problemen. Men problemet tilltog senare på kvällen då motorn helt slutade att fungera på cylindrarna 1-6. Efter en övernattning och avsvalning så gick jag igenom bensin och tändsystem på morgonen. Till min häpnad så hittar jag en lös mutter i en av anslutningarna till tändspolen för den bråkiga sidan av motorn. I en annan tråd här på forumet har jag just berättat om hur den andra muttern på samma tändspole hade lossnat tidigare och nu så är det den andra muttern som gör likadant! Jag vet att jag kontrollerade båda muttrarna före avfärd från Sverige. Måste hitta en säker metod att få muttrarna att säkert sitta fast.

Antal inlägg902 st
Postad/Inlagd2015-08-10 21:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
ha ha helt fantastisk läsning den här tråden!!

Ett tips till 850 ägarna, förmodligen ett av de sista för jag sålde min skönhet :(

Om ni helt plötsligt inte får spolarvätskan på framrutan trots att man hör motorn under huven och det finns vätska i tanken, så kan det vara motorn under reservhjulet som spökar. Så var det på min och jag gjorde rent den och "jumpstartade" den med 12 v batteri direkt mot stiften i kontakten. Sedan funkade den som ny igen :)
Jag hade inte koll först på att det satt en motor där oxå som pumpar fram till den främre tanken.           IP: ...[199.112]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-08-11 11:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Jag har ju haft problem med att läsa ut felkoderna ur datorerna i min bil, här hemma så har jag inte hittat någon BMW-verkstad som har rätt utrustning (ADS). Därför tog jag chansen när bilen övernattade i Lübeck på väg hem. I Lübeck/Tyskland så finns en BMW agentur på Berliner Strasse som kan. Verkstaden visade på ett synnerligen hög kompetens och rätt utrustning för en 8:a/M70. De kunde konstatera att det fanns ett tändfel (muttern på tändspolen) detta hade i sin tur stängt av insprutningen och därmed genererat ett ytterligare felmeddelande. Slutligen så hade min kontroll av LMM:er också lagt till ett fel, summa tre fel. I övrigt så fanns inga andra fel. De berättade att många skandinaver lämnar in sina BMW här på service (tidigare beställt) innan de åker vidare söder ut. För övrigt så är Lübeck en gammal handelsstad (Hansan) och har mycket att visa under en dag eller två. Kan rekommendera Best Western hotellet i Staden.

Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-10-05 07:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Besiktigad utan anmärkning. Har nu gått ca 2000 mil utan problem, bortsett från lösa tändspoleanslutningar så problemen kan väl anses som borta!

Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-10-28 10:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Nu mera så går motorn på alla 12 cylindrarna till skillnad från tidigare då ena halvan stängdes av i tid och otid. Men det har varit en lång resa hit, särskilt för någon som aldrig har hållit på med bilmotorer tidigare. Men min hustru har envist påpekat att det varit något enkelt och så var det. Min senaste förändring av bilen är en uppsättning nya avgasrör/ljuddämpare längst bak. Tidigare så satt det något original med runda slutrör som jag bytte till ett par nästa oanvända med rektangulära slutrör. Dessa är väsentligt tystare än de runda rören som jag misstänkte kom från en CSI, men de var rostiga och trasiga. De nya är tystare vilket tilltalar mig vid min långa färder men tystnaden har också en annan inverkan. Jag har börjat uppfatta bilen som kraftlös. Visst kan jag tillskriva en del till rent psykologiska effekter, tillvänjning etc. Men är det endast det? För att belysa saken ur ett annat perspektiv så vill jag beskriva vad som hände med min vinterbil, en Mitsubishi Galant med en V6:a på 2.5 liter. Den är en ungdom jämfört med 850, men också den uppfattades som kraftlös. Visserligen har den bara halva motorn i effekt och volym men bilen väger också mindre. En dag så tändes motorlampan och det var början till en flera veckor lång undersökning med OBD-II utrustning. Slutligen så bytte jag ut lambda/syresensorerna. Det var inte något direkt fel på sensorerna men de gav lite halvdana signaler, inte riktigt rätt nivå på spänningen ifrån dem och utan att några varningslampor lyste. Plötsligt så svarade motorn på gaspedalen och kraften fanns där. Detta fick mig att börja tänka, min BMW har samma sensorer sedan de monterades på fabriken i september 1991. Jag har inte kunnat finna någon indikation att de skulle ha bytts ut vid någon service runt 8.000 mil eller senare, vilket är vad BMW föreskriver i sin servicejournal. Min BMW har vissa gånger doftat rätt mycket bensin från avgaserna vilket signalerar att något är fel precis som det gjort från vinterbilen. Sedan tillkommer det faktum att tekniken/kvalitén förmodligen gått framåt och att sensorerna blivit bättre sedan 1991. Nu står min 850 i garage för vinterförvaring tills i vår så några åtgärder kan det inte bli förrens dess. Men på aktivitetslistan så står 2 sensorer ganska högt upp. Även om det kanske inte gör någon skillnad så är det dags för ett byte av sensorerna ändå.

Vad är forumets erfarenheter av hur motorerna fungerat efter ett syresensorbyte?

Antal inlägg972 st
Postad/Inlagd2015-10-28 10:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Några gamla BMW:er
Det gjorde under på en V12 jag ägt, så är dom inte bytt så kan det vara väl investerade pengar.

Johan           IP: ...[.104.97]
Antal inlägg2.830 st
Postad/Inlagd2015-10-28 16:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
M6 E63
Intressant; pratar vi nu om byte av lambdasensorer och syre-sensorer alltså?
          IP: ...[.223.45]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-10-28 18:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Just det, Alexander. Lambda sensorer är en annan benämning av syresensorn. Sensorn behövs för att mäta hur mycket syre det är i avgaserna, det skall ju helst vara 0 syreatomer kvar. Då har man rätt blandning (14,7:1)av syre (14,7) och bränsle (1) i insuget. När det är perfekt balans så ger sensorn en spänning om 0,45 volt. När sensorn blir äldre så minskar denna spänning och blir lägre, går mot 0, successivt.

Antal inlägg2.830 st
Postad/Inlagd2015-10-29 09:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
228i cab
850i
M6 E63
Okej, så vi pratar inte om att byta lambda-sensorerna OCH syresensorerna alltså. För det är alltså två ord på samma sak? Tack för förtydligandet.

Lambdasensorn sitter väl undertill på katalysatorn?

IP: ...[.223.45]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-10-29 12:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Helt riktigt Alexander, lambda- eller syre-sensorerna sitter strax före katalysatorerna. Jag kan tänka mig att deras placering där är en av anledningarna att avgasrören är isolerade, för att kunna hålla värmen så hög som möjligt vilket är viktigt för både sensorerna och katalysatorerna. Vilket påminner mig om att just den isoleringen har fallit av (rostat sönder) på min bils ena sidan. Sensorns temperatur är av betydelse för att den skall fungera så bra som möjligt.

Antal inlägg546 st
Postad/Inlagd2015-10-29 12:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
850 iA -92
Vad handlar det om för pengar att köpa dessa?           IP: ...[240.253]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-10-29 15:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Sensorerna kostar från 500:-/st och uppåt (Bosch kostar 605:- Art. Nr.: 0 258 005 322 hos Reservdelar24.se). Rostfri skyddsplåt för avgasrören finns hos Engls

[LÄNK]

Finns syresensorer hos Biltema för 499:-/st. Jag har användt sådana på en Mitsubishi V6:a med gott resultat. Kan inte garantera att de fungerar i 8.000 mil emellertid. Men man får vad man betalar för.

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 528i  -85
Pris: 120.000:-

BMW 730D  -08
Pris: 90.000:-

BMW 520  -00
Pris: 48.000:-

BMW 318i  -10