AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 6- och 8-Serien ]

E31 850i - 1992 som ibland bara går med en halv motor

Visad 76.127 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg972 st
Postad/Inlagd2015-05-13 14:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Några gamla BMW:er
Där ser man vad fullstämplad servicebok är värd... Det som ska vara värdehöjande och borga för en välskött bil. Jag har sett för mycket för att enbart gå på vad som finns skrivet i en mer eller mindre manipulerad servicebok där den service som verkligen utförts kan starkt ifrågasättas.

Peake, kul att du till slut fått ordning på bilen! V12:an har fått väldigt mycket oförtjänt dåligt rykte i och med många misskötta och dåligt servade exemplar. Motorerna går ju egentligen hur långt som helst om man nu servar dom... Enda nackdelen på en M70 BMW är ju automatlådorna, dom hade gärna kunnat vara av lite bättre kvalité med tanke på vad bilen kostade en gång i tiden.

/Johan           IP: ...[104.241]
Antal inlägg756 st
Postad/Inlagd2015-05-13 15:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320CI-05
525TD-08
850-92

Johan vad är problemet med automatlåda? eftersom du skriver att det är dålig kvalitet.
/P           IP: ...[.85.162]
Antal inlägg972 st
Postad/Inlagd2015-05-13 15:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Några gamla BMW:er
Problemet är att de flesta ger upp mellan 20-30 000 mil. Hur många 750/850 finns det inte med rasade/defekta automatlådor.

/Johan           IP: ...[104.241]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-05-13 16:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Ja, Johan jag vet inte så mycket om växellådorna men nog har jjag fått intrycket att de är rätt bra. Tittar jag på min egen ZF låda så är den väl ett bra exemplar, för lite olja i tusen mil men fungerar prefekt efter påfyllnad av olja. Hur det kom sig att oljenivån var för låg får skyllas på den tidigare ägaren samt Holmgrens Bil som inte vet/visste hur man kontrollerar nivån. Nu vet jag själv så jag behöver aldrig skämmas. Som en liten parentes kan här sägas att Torsten, kundmottagare hos BMW i München inte heller visste något om växellådor efter som han ansåg att det var en koppling(dyr sådan) som var orsaken till att det högg vid vissa växlingar, att kontrollera oljenivån kom aldrig på fråga. Mitt allmänna intryck av min 850 är att den är ett resultat av god tysk ingenjörskonst som tyvärr begränsas något av då rådande ekonomer. Sedan finns där en del lustifikationer som inkonsekventa färgkoder bland kontakter i motorn.

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg972 st
Postad/Inlagd2015-05-13 16:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Några gamla BMW:er
Jag har förra året besökt/varit i kontakt med ett antal 750 ägare i Sverige med sina 750 i varierande skick. minsta gemensamma nämnare för merparten av dessa var rasad/defekt växellåda varför bilen blivit stående obrukbar. Läser man lite på nätet så är det allt
annat än lovord denna växellåda får tyvärr vilket är synd. Resten av bilarna (E31, E32) är ju annars väldigt bra bilar.

Johan           IP: ...[.81.202]
Antal inlägg756 st
Postad/Inlagd2015-05-13 16:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320CI-05
525TD-08
850-92

Ok min har gått ca 240 000 km och märker inga problem men kan som peter säger bero på att man sköter oljebyten samt inte leker rallyförare. Sedan så vilken låda som det gäller på E32 är det 4HP22 eller 4HP24, på E31 sitter det den senare vilket jag i mina E31 kretsar inte hört mycke problem med förutom den lådan som kom i senare produktion 5HP30 som många fått byta platkulorna i, sedan kan väl tilläggas att antalet E32 var betydligt fler än E31.
/P           IP: ...[.102.34]
Antal inlägg252 st
Postad/Inlagd2015-05-13 20:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
ZF4hp24 får nog anses som en stabil låda jämfört med den efterföljande ZF5hp24/ZF5hp30 somhar både inre svagheter och problem med turbiner(momentomvandlare)
Den senare lådan sitter bortsett från våra bilar även i bla. audi A8/S8
och där är det mycket problem...           IP: ...[6.11.70]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-05-13 21:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Växellådorna som vi har i våra respektive bilar är de vi har och vi är dömda att leva med de såvida vi inte avser att bygga egna. Det överstiger min kompetens och mina resurser. Således föreslår jag att vi istället diskuterar hur vi undviker eventuella problem.

Annars är en framkomlig väg att bygga om en 850 till en elektriskt driven bil. En eller två elmotorer i kardantunneln kopplade till differentialväxel. Växellådan kan vi skicka till återvinning och ersätts av en elgenerator, motorn kan ersättas av en till formatet något mindre samt en mindre hög av batterier. Motorn kan fördelaktigt ha ett avgassystem som tillfredsställer alla ljudbehov. Elmotorn kommer att tillfredsställa alla andra behov med råge. Det jag just beskrev är en i8!

Kul med idéer eller hur, hoppas att ni kommer på lördag om ni kan.

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg756 st
Postad/Inlagd2015-05-13 21:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320CI-05
525TD-08
850-92

:-)
/P           IP: ...[.102.34]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-05-19 13:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Nu har bilen varit ute och åkt, förutom de 30 mil som var innan den 16:e maj så gick den ytterligare 50 mil till den dagen. Och inga problem, inte ens en enda misständning! Vilken glädje, äntligen lite lön för mödan. Jo, jag fick ihop motorn igen men det kändes lite osäkert ett tag. Så då till den stora frågan, vad var det som var fel?
Ja, det var som det sades i någon av de första inläggen. Det är inte ett fel utan sannolikt flera små fel. Och så var det. Om jag listar felen som avhjälps som hade med motorn att göra i kronologisk ordning:

- Batterier (Tog bara laddning till ca 40%)
- Fördelarlock (Trasigt mittstift 1-6)
- Spjällhus (Smutsigt aldrig rengjorts)
- Vevhusventilationen (Bör bytas varje 8.000 mil)
- Tändspole (Tveksamt men den gjorde skillnad)
- Tändstift (Bör bytas varje 8.000 mil enl. BMW)
- Tändstiftkablar m sensor (Aldrig bytta sedan -92, torkade och trasiga)

Alltså 7 olika moment och allt utom luftläckage. På vägen så har några saker ytterligare bytts ut, nämligen en komplett A/C kompressor med koppling, en kylarslang, nytt gångjärn m/ fjäder till tanklocket, nya stötdämpare (de gamla var helt kaputt), oljebyte, nya filter och packningar i motor och växellåda. 4 parkeringsjack utmanglade och en massa små saker som nya slangklämmor och slangbitar och annat.

Men nu går den.

Sist, men inte minst vill jag rikta ett stort tack till er alla som bidragit med idéer och kunskaper som möjliggjort detta. Tack.

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg826 st
Postad/Inlagd2015-05-19 14:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Äntligen!!!
Är väl ändå på plats i dessa sammanhang, härlig känsla när allt fungerar tillsammans.
Stort grattis till en trevlig Sommar med E31.
Mvh Dic           IP: ...[.100.65]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-05-20 17:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Bara ett tillägg till allt annat. Idag genomfördes oljebytet med filter och packningar. Motorn läcker/läckte motorolja. Det såg rätt kladdigt ut under. Enligt inspektion så läckte både den undre och övre av oljepackningarna. När det undre tråget monterats av så föreslog jag att kontrollera om bultarna i det övre tråget satt med rätt moment (10Nm). Raskt så kontrollerades detta och det kunde konstateras att bultarna inte satt fast med rätt moment utan de varierade mellan 5 - 7 Nm. 2 st satt helt lösa. Ny korkpackning till undre tråget. Det övre tråget drogs med 10Nm och sin gamla packning. Gissningen är att det inte kommer att läcka särskilt mycket, dock något men det får vara för tillfället.

Växellådan har fått nytt filter. Oljan var mestadels svart/röd och ogenomskinlig. Det fanns inte mycket metallfragment på magneterna. Växellådan växlar mjukare efter bytet näst intill omärkligt.

Detta är det andra stället i motorn där bultarna inte sitter med rätt moment, det första var banjo-bultarna. Kan vara en idé att efterdra till rätt moment.

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg252 st
Postad/Inlagd2015-05-20 20:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
att trågbultarna löst beror på att trågpackningen har hårdnat.
Tyvärr bara byte som hjälper där.
kan bli så att läckaget tilltar efter att man dragit bultarna.
det är nog inget att gräva ner sig för nu, det är nog mera vinterjobb...           IP: ...[6.11.70]
Antal inlägg88 st
Postad/Inlagd2015-05-20 20:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850 Ci -93
Håller med Stefan-m, det är troligtvis packningen som torkat exakt så var det på min, nästan rann olja ur den när jag hade dragit åt bultarna. Men det är ett perfekt vinterjobb.           IP: ...[6.72.80]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-05-20 21:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Men den övre packningen är av ett annat material, ser mer ut som plast! Jag får väl kontrollera med jämna mellanrum om det läcker. Sedan var det hur mycket som det gick att efterdra, 1-2 varv på bulten! Det är nästan hela packningens tjocklek i oanvändt skick.

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg252 st
Postad/Inlagd2015-05-20 22:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
ser den ut som plast eller känns som plast då är den bytesmogen...           IP: ...[6.11.70]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-05-21 07:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Nja, jag avsåg den nya packningen.

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-05-24 16:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Motorn är väldigt torr undertill jämfört med tidigare. Jag kan inte se något läckage runt oljetråget.

För att svara på en gammal fråga på sidan 9 om mitt ABS system. Lösningen var tämligen enkel nämligen att lufta hydraulsystemet via nippeln ovanför bromscylindern. Det behövdes göras några gånger. Först så kom hydrauloljan i form av ett skum, flera gånger. Allt eftersom så blev oljan mer och mer konsekvent grön. Jag använde en pvc-slang som jag anslöt mellan nippeln och hydraultanken, något jag fått lära mig av "kspehe". Sista luftningen gjorde jag påföljande dag. Helt plötsligt så tog bromsarna väsentligt bättre och det var inga problem att låsa hjulen. Dessutom så minskade glappet i styrningen till att bli nästan obefintlig.

Läste reparationsmanualen idag och kan konstatera att jag sammantaget har genomfört en "Inspektion I+II" så när som på att jag inte bytt lambdasonderna (varje 8.000mil)

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-06-16 11:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Nya övre stag, styrstag och kopplingsarmar till krängningshämmaren i framvagnen och nya bakre ljuddämpare.

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-06-29 01:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Bilen är i Ancona/Italien igen. En liten tripp om 200 mil enkel resa. Bensinförbrukningen ligger runt 11,3 liter/100 km och en medelhastighet om 120 km. Läcker ingen olja och går som ett spjut.

//Peter           IP: ...[189.161]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 528i  -85
Pris: 120.000:-

BMW 730D  -08
Pris: 90.000:-

BMW 520  -00
Pris: 48.000:-

BMW 318i  -10
Pris: 63.000:-

BMW 635CSi  -83
Pris: 150.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen