AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 6- och 8-Serien ]

E31 850i - 1992 som ibland bara går med en halv motor

Visad 74.140 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg972 st
Postad/Inlagd2015-03-03 18:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Några gamla BMW:er
Ett ABS system som är defekt renderar helt riktigt i en envist lysande ABS lampa och en 2:a på besiktningen. Så iställe för att laga felet så kan systemet sättas ur funktion men rent visuellt ge sken av att fungera. Istället för, som sig bör, ABS lampan får sin signal från det defekta systemet kan i mindre seriösa fall lampan istället koppas till något annat system som renderar en kontrollsignal vid uppstart. Inte helt ovanligt tyvärr. Om ABS lampan ex.vis alltid slocknar exakt samtidigt som amperelampan så kan man misstänka den s.k. fulkopplingen.

Johan           IP: ...[114.145]
Antal inlägg2.732 st
Postad/Inlagd2015-03-03 20:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Johnor: Men om man testat på halt underlag och funnit att både ASC+T och ABS funkar så kan man väl inte misstänka någon sådan fulkoppling.

Iofs när jag tänker efter så borde båda ha samma givare, eftersom båda känner av hur hjulen rullar... logiskt.           IP: ...[0.30.84]
Antal inlägg972 st
Postad/Inlagd2015-03-03 20:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Några gamla BMW:er
Alexander, Nej självklart inte. Har man konstaterat funktion så kan man glömma allt jag skrivit. Anledningen till att jag skriver det jag gör är att det inte enbart förekommer fulkopplingar på gamla Bayrare, det förekommer på alla bilmärken där oseriösa bilfifflare varit i farten.

Johan           IP: ...[114.145]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2015-03-04 10:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -2017
V70D5
VW Golf
Johan, bra info. Satt faktiskt och funderade på hur det fifflet skulle gå till och kom fram till en liten timerkrets osv. vilket kräver lite kunskap att få till. Generatorlampalösningen är ju så enkel att vem som helst kan göra det.
Har aldrig låst ABSen när jag provkört bilar historiskt utan litat på lampan...

/AGW           IP: ...[8.5.135]
Antal inlägg2.732 st
Postad/Inlagd2015-03-04 12:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Shit vilka bedragare det finns som fulkopplar ABS-lampan för att man ska tro att ABS-en funkar. Vilka små äckel. Hoppas de blir påkörda av någon med trasig ABS!

Visst måste det vara samma givare till båda systemen?
          IP: ...[0.30.84]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2015-03-04 13:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -2017
V70D5
VW Golf
Jag här helt säker på att det är samma givare till båda systemen. Vet även att hastighetsmätaren plockar sin insignal från dessa givare. Inte helt säker men jag tror att hastighetsmätaren använde höger eller vänster bak.

/AGW           IP: ...[8.5.135]
Antal inlägg972 st
Postad/Inlagd2015-03-04 13:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Några gamla BMW:er
Hastighetsmätaren får sin signal från bakaxelklumpen.

Johan           IP: ...[.104.97]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-03-06 17:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Så var det fredag och paketet från BMW-land har anlänt. Allt finns med utom damasker till de bakre stötdämparna. Dessa måste jag köpa från BMW. Räknade igenom vad det skulle kosta från RealOEM och det blev ca. 550:-/dämpare (Då har jag köpt allt som går, så hälften blir det kanske, damask, genomslagsgummi, bulten i underkant.) Det blir att studera reparationsböckerna den närmaste tiden. Verktyg för inställning av kamaxlarna skall också införskaffas eller är det någon som hyr ut ett?
Allt emedan ventilkåporna är avtagna. [LÄNK]

Medan jag var på RealOEM-sidan så passade jag på att titta på avsnittet om bromsar och ABS. Kom då ihåg att jag har försökt att öppna luftningen som sitter strax bakom Pentosin-reservoaren. Luftningsnippeln går inte att öppna så det kan finnas luft i systemet. Nippeln är kopplad till AT-hydroaggregat ASC. Finns det någon möjlighet att detta kan påverka ABS-systemet?

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-03-31 18:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Den 16:e maj så finns det möjlighet att få en BMW-mekaniker att titta på ABS-problemet, kanske. Lite mystiskt är det emellertid.

För att vittja kunskapsbanken här i forumet så vill jag lyfta en annan fråga som har med min motor att göra. I ett annat forum kan jag läsa att M70 motorn går lika jämnt om den går med alla cylindrar som om den går med någon av vä eller hö halva av motorn! Så hur vet jag när motorn går med alla cylindrar? Vanliga motorer brukar gå bäst när alla cylindrar arbetar. Finns det något tricks att ta till mer än att stänga av den ena eller andra motorhalvan, för då ska motorn gå som vanligt.

Högen av packningar och reservdelar börjar bli ansenlig, lite nervöst får jag tillstå. Det sista är på ingång, damasker och delar till de bakre stötdämparna samt vevhus-ventilationsdon. Lite synd att jag inte kan visa bilder till inläggen eller har någon något bra ställe dit man kan förvara bilder och länka till?

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg2.732 st
Postad/Inlagd2015-03-31 18:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Ja, det där med höger och vänster motorbank-stillastående är enkelt att känna igen.

Du märker det genom att tomgångsvarvtalet blir extremt lågt, ca 400 varv/min på mätaren. Lite konstigt för att även om ena halvan lägger av så snurrar ju alla cylindrar, kamaxlar med mera.

Du märker det dessutom genom att din annars hyfsat potenta 850i förvandlas till en morgontrött sjusovare. Motoreffekten på max är 300 hkr, och varje cylinderbank presterar ju alltså 150 hkr, men om en bank lägger av, så måste ju den arbetande banken dessuom släpa runt på döingen, vilket nog kostar hyfsat mycket i intern friktion. Därfr kanske du får ut 125-130 hkr på vevaxen, och tro mig, det kommer du märka.

Det har hänt mig någon gång, men jag har bara stängt av bilen och satt igång den igen vid de (två) tillfällen det hänt.           IP: ...[.206.59]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-04-08 18:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Igår kördes min 850 för första gången igen efter 4,5 månad. Den startade på första försöket och mullrade på så glatt. Halvvägs hem(30 km) så började motorn att bråka igen. Jag insåg plötsligt att det var tokigt att leta efter något luftläckage någonstans som ett resultat av att mitt-stiftet gått sönder i ett fördelarlock. Det är som den druckne och gatlyktan. Tändstift kan gå sönder men mina är bra och har rätt färg. På andra sidan fördelarlocket sitter en tändspole! Den har inte ägnats någon större omsorg. Men jag har läst på flera ställen att tändspolen är känslig för att arbeta utan tändstift. Det borde lätt bli överslag i spolen och därmed en massa problem. Så jag köpte en begagnad tändspole på skroten (200:-) och bytte ut den gamla. Efter att motorn bråkat hela dagen så var alla problem som bortblåsta plötsligt och motorn svarade på alla provokationer.

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg2.732 st
Postad/Inlagd2015-04-08 20:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Kul! Det är allt bra roligt när man hittar ett enkelt fel och lyckas åtgärda det själv.

På min bil har faktiskt fördelarna skött sig alldeles utmärkt - utan något enda fel. Det är nog dock det enda jag inte bytat, renoverat eller åtgärdat dock. :)           IP: ...[.172.74]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-04-10 02:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Tack Alexander, ja det är alltid roligt när ens tankar och resonemang visar sig ha en verklighetsanknytning. Idag så fortsatte provturen med en längre resa på RV34. 15 mil totalt utan några problem. Har tagit reda på att BMW 520 och 530 serierna har samma tändspole som 850. Det är ont om begagnade tändspolar och nya kostar ca 1.100:-/st hos BMW och ungefär hälften på ebay. Två nya är beställda.

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-04-11 11:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Motorn går fortfarande alldeles utmärkt efter 30 mil. Kontrollerade oljenivåerna igår och kunde konstatera att motoroljan var ok men växellådan där var det väl gränsande till katastrof. Ingen olja alls på plastpinnen trots varm motor och ett par mils körning. Allt fungerade bättre, till och med tomgången efter att jag fyllt på ATF. Hade ingen tratt men en PET-flaska och en bit 6mm pvc-slang som sughävert fungerade alldeles utmärkt. Nu ligger nivån mellan märkena på plastbiten. Var oljan i växellådan tagit vägen har jag ingen aning om. Men filtret skall bytas om en vecka så en närmare inspektion blir det då.

Denna tråd som blev till när jag och hustru var på semester i Italien med en nyinköpt 850 -92. Kontentan så här nästan ett år efteråt är att ett trasigt fördelarlock kan skapa en massa problem. Att, som jag, tro att BMW-München skulle lösa alla problem var väl lite fantasifullt. De har visserligen en kundmottagning för service som saknar motstycke anser jag , värde ett besök bara den, men där tog det sedan slut.

Fördelarlockets mitt-stift var borta när jag monterade av locket. Detta gjorde att det blev avbrott i tändningen, ungefär som om tändkabeln var av, men inte alltid (för motorn gick ju emellanåt). Men när avbrotten inträffade så skapar de förutsättningen för överslag i tändspolen och detta i sin tur skapar vägar som fungerar som kortslutningar inne i tändspolen och därmed misständningar som genererar felkoder (1247 eller 2247).

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-04-17 17:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Så har det skett, bilen har fått nya stötdämpare både bak och fram. De gamla stötdämparna var de som monterades -92 och 23 år senare så var de att jämföra med 4 cykelpumpar. De dämpade endast minimalt om något. Så frågar man sig, hur är det att ha 4 Bilstein B6 runt om i en 850? Många inlägg finns på forumet om detta och här vill jag ge mitt bidrag. Först bara att klargöra att jag kört min 850 utan stötdämpare i ca 7 månader vilket varit en mycket svajigt upplevelse. Så det första intrycket när jag kör samma bil med B6'or är -- ingen. Faktiskt så är bilen lika tyst som tidigare. Först när jag kommer upp i 40-50 km/t så märker jag att bilen varken niger bakåt vid acceleration eller dyker framåt vid inbromsning. Ojämnheter i vägbanan hörs som ett dovt ljud men känns inte. Överlag så går bilen lika tyst som tidigare men väsentligt stabilare, inga kast eller gungningar i sidled vid hastiga kursändringar.

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg2.732 st
Postad/Inlagd2015-04-18 03:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Att byta från gamla cykelpumpar - där fjädern får stå för stötdämpningen också - till Bilstein B6 är ju som att köpa en ny bil. Kul att det gick bra!

Bytte du till HR-fjädrar också? I mitt tycke var B6:orna lite stötiga i låga farter, men på motorväg i 150 och uppåt är de gudomliga, bilen liksom bara seglar över vägen.

Vad gjorde du med dina gamla stötdämpare? Var det EDC? I så fall rekommenderar jag att du skickar dem på renovering.           IP: ...[196.119]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-04-18 09:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
Tack Alexander, nej de gamla var 4 st Boge/Sachs dämpare så det var inget att renovera. Mina fjädrar är originalfjädrarna. Bilen känns verkligen, om inte som en ny men, som en annan bil än den jag hade från början.

//Peter           IP: ...[202.179]
Antal inlägg2.732 st
Postad/Inlagd2015-04-18 17:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
228i cab
850i
Mm, du skall nog fundera på nya fjädrar också, för som du märker har nog bilen blivit lite högre nämligen?           IP: ...[68.34.5]
Antal inlägg546 st
Postad/Inlagd2015-04-18 19:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
850 iA -92
Vet man hur mycket en fjäder, faktiskt, tappar i spänst över tid?

          IP: ...[240.195]
Antal inlägg339 st
Postad/Inlagd2015-04-19 08:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 850ia -92
Mitsubishi Galant V6 -01
I Bilsteins monteringsanvisningar så skrivs just att höjden är högre i början men att den efter ett tag går tillbaka till "rätt" höjd igen. Vilken är rätt höjd egentligen?

//Peter           IP: ...[202.179]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M3 Limousine  -95
Pris: 285.000:-

BMW 530 d x-drive  -12
Pris: 185.000:-

BMW 760i  -05
Pris: 79.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10
Pris: 159.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen